de kostwinner

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: de kostwinner

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2015 16:05

Vaak betekent bijbels op 'mijn' manier en tradities gaan verloren door het gebruik dacht ik ergens gelezen te hebben. Gelukkig is mijn kostje al gekocht dus ben ik winner al verlies ik.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2015 16:41

Boerin schreef:Collega's van mij doen het gewoon samen, papa dagen hebben ze als de kinderen klein zijn. Iedereen moet het zelf maar weten, ik zou het niet kunnen zo traditioneel. Zie ook niet dat dat Bijbels of christelijk zou zijn, het is gewoon een manier die werkt bij sommigen, bij anderen niet.

Misschien krom gedacht, maar als God het bedoeld had om het als vader en moeder allebei te kunnen, zou een man toch ook een kind hebben moeten kunnen baren?
Van origine zijn mannen sterker, hebben meer uithoudingsvermogen, de lust tot jagen.
Vrouwen hebben vaker de behoefte om een gezellig thuis te scheppen.
Er is een duidelijk verschil en dat verschil wordt steeds kleiner. Mannen worden vrouwelijker en vrouwen mannelijker.
Laatst gewijzigd door Chaya op 17 mar 2015 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: de kostwinner

Berichtdoor cornelia77 » 17 mar 2015 16:42

Wij hebben een traditioneel kostwinnersgezin. Dat is een keuze, die ons op dit moment best bevalt. Maar het is wel zo dat ons inkomen wel hoger ligt. Toch moeten wij wel keuzes maken en dat lijkt me heel normaal. Ik heb het idee dat de eisen van de samenleving behoorlijk hoog liggen. Onze kinderen komen echt niets tekort. Maar ze mogen maar op één sportclub/muziekles. En dat vind ik eigenlijk heel normaal.
Het is maar net waar je het mee vergelijkt. Wij gaan elk jaar heerlijk drie weken op vakantie, maar gaan dan wel kamperen. En niet tussendoor nog op wintersport of naar een luxe vakantiepark in de herfstvakantie...
In ons geval is dit prima zo. Ik zou het best lekker vinden om te werken, maar financieel is het niet noodzakelijk. Dus laat ik het maar zo. Het geeft veel rust in ons gezin, wat voor onze kinderen erg prettig is, vanwege autisme spectrum stoornissen. Als ik zou gaan werken, wil ik ook wel een leuke baan in het vakgebied waar ik een opleiding voor heb gedaan (SPH). Dat is lastig op het moment.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2015 17:03

Chaya schreef:Misschien krom gedacht, maar als God het bedoeld had om het als vader en moeder allebei te kunnen, zou een man toch ook een kind hebben moeten kunnen baren?
Van origine zijn mannen sterker, hebben meer uithoudingsvermogen, de lust tot jagen.
Vrouwen hebben vaker de behoefte om een gezellig thuis te scheppen.
Er is een duidelijk verschil en dat verschil wordt steeds kleiner. Mannen worden vrouwelijker en vrouwen mannelijker.

Nou dat jagen komt van de evolutietheorie, is ook niet echt een argument. Het is gewoon traditie. Die vrouw uit Spreuken 31 werkte. Mijn ex is beslist niet vrouwelijk en toen ze baby's waren pastte ie maar 2 dagen op door een riante regeling dat ik maar 2 dagen hoefde te werken en voor 4 betaald kreeg en in bad doen enzo kon ie niet. Voorgangers verdienen hier in Nederland gewoon niks. In Amerika had ik niet hoeven werken, dan had je een nanny kunnen nemen en een private jet als je het een beetje goed doet, lol. Nu ze groter zijn en echt goed opgevoed moeten worden ben ik heel blij dat hij dat ook vooral doet. Ik ben een veel te slap ei en vind alles best. Dankzij hem zijn ze goed opgevoed.
Gebruik gewoon de talenten die God je heeft gegeven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2015 17:11

Boerin schreef:Nou dat jagen komt van de evolutietheorie, is ook niet echt een argument. Het is gewoon traditie. Die vrouw uit Spreuken 31 werkte. Mijn ex is beslist niet vrouwelijk en toen ze baby's waren pastte ie maar 2 dagen op door een riante regeling dat ik maar 2 dagen hoefde te werken en voor 4 betaald kreeg en in bad doen enzo kon ie niet. Voorgangers verdienen hier in Nederland gewoon niks. In Amerika had ik niet hoeven werken, dan had je een nanny kunnen nemen en een private jet als je het een beetje goed doet, lol. Nu ze groter zijn en echt goed opgevoed moeten worden ben ik heel blij dat hij dat ook vooral doet. Ik ben een veel te slap ei en vind alles best. Dankzij hem zijn ze goed opgevoed.
Gebruik gewoon de talenten die God je heeft gegeven.

De bedoeling is dat de één aanvult wat de ander tekort komt.
Maar zo gaat dat in de praktijk lang niet altijd.
Er zijn vaders die geen spijker in de muur kunnen slaan, dus moeders moet de band plakken en een boekenplankje ophangen. :mrgreen:

Met traditie op zich is niks mis hoor. Het kan heel veilig zijn en heel overzichtelijk.
Het huwelijk en het gezin zijn helaas onderhevig aan de gevolgen van de zondeval, dus volmaakt en goed zal het nergens zijn.

Maar we dreigen teveel de kant op te gaan dat je als thuiszittende vrouw (zo wordt ze dan heel denigrerend genoemd) niet als volwaardig wordt gezien. Je moet op een formulier invullen dan: huisvrouw of beroep: geen.
Waar slaat dat op?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2015 18:00

Chaya schreef:Maar we dreigen teveel de kant op te gaan dat je als thuiszittende vrouw (zo wordt ze dan heel denigrerend genoemd) niet als volwaardig wordt gezien. Je moet op een formulier invullen dan: huisvrouw of beroep: geen.
Waar slaat dat op?

Ja in de kerk heb ik het idee dat je soms vreemd wordt aangekeken als je werkt, maar zelfs in de kerk ook slaat het inderdaad wel die kant op, dat je moet verantwoorden dat je voor je kinderen zorgt. Er was een man op chr. forums, die vroeg advies en gelijk: Wat?? Heeft je vrouw geen baan?? Nou zegt ie, ze doet vrijwilligerswerk, ze eet niet heel de dag bonbons hoor, lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: de kostwinner

Berichtdoor hettys » 17 mar 2015 20:17

Samanthi schreef:Wat is er nu eigenlijk mis met een traditioneel gezin?
Hoe groeien kinderen op met ouders die het heel druk hebben, altijd haast hebben en weinig kunnen genieten van en met hun kinderen?
Of in het gunstigste geval bij oma opgroeien? Ik maak het wek een btje zwart wit, er zijn kinderen die 1 dagje in de week naar oma gaan och, daar gaat het niet speciaal om, het geld wat verdiend wordt gaat vaak op aan belasting ed, nee dat structureel meerdere dagen werken. Kun je dan een veilig thuis bieden?
Kun je echt niet rond komen? of gaat het om de luxe dingen?

Nou dat zijn een beetje mijn gedachten.


Nou. Het gaat om een hypotheek, de huur, het eten enzovoorts. En dat is echt zo. heden ten dage.
Bovendien is het voor mensen die jarenlang gestudeerd hebben, arts zijn geworden of econoom, (noem maar op) geen optie om jarenlang uit het vak te gaan. Dan heb je dus al die jaren voor niets gestudeerd. En ja. je kunt je kinderen heus wel wat bieden als je ook een baan hebt. Dat blijkt gewoon in heel Nederland. Er is geen enkel signaal dat kinderen slechter af zijn met ouders die allebei werken.

Er zijn veeeeel ergere dingen.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de kostwinner

Berichtdoor Mortlach » 17 mar 2015 21:07

Chaya schreef:Misschien krom gedacht, maar als God het bedoeld had om het als vader en moeder allebei te kunnen, zou een man toch ook een kind hebben moeten kunnen baren?


Met alle respect, maar ja, dat vind ik behoorlijk krom. Zo werkt de biologie nu eenmaal niet.

Van origine zijn mannen sterker, hebben meer uithoudingsvermogen, de lust tot jagen.
Vrouwen hebben vaker de behoefte om een gezellig thuis te scheppen.
Er is een duidelijk verschil en dat verschil wordt steeds kleiner. Mannen worden vrouwelijker en vrouwen mannelijker.


Nee. De door de maatschappij opgelegde rollenpatronen worden steeds meer uitgedaagd, en men ziet in dat er weinig tot niets 'echt' vrouwelijk of mannelijk is, maar dat mensen gewoon mogen kiezen wat ze willen doen. En dan krijg je vrouwelijke loodgieters en vrachtwagenchauffeurs, en mannelijke verplegers of kinderdagopvangmedewerkers.

Dat mannen fysiek over het algemeen sterker zijn, valt niet te ontkennen, maar die 'drang naar gezelligheid' van vrouwen komt gewoon omdat hen van geboorte af aan is verteld dat dat belangrijk is en dat hun waarde als vrouw daaraan zal worden afgemeten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2015 22:01

Mortlach schreef:
Nee. De door de maatschappij opgelegde rollenpatronen worden steeds meer uitgedaagd, en men ziet in dat er weinig tot niets 'echt' vrouwelijk of mannelijk is, maar dat mensen gewoon mogen kiezen wat ze willen doen. En dan krijg je vrouwelijke loodgieters en vrachtwagenchauffeurs, en mannelijke verplegers of kinderdagopvangmedewerkers.

Ja en zo kweek je vrouwelijke mannen en mannelijke vrouwen. Hoe verder weg van het scheppingsverhaal, hoe beter.
Mortlach schreef:Dat mannen fysiek over het algemeen sterker zijn, valt niet te ontkennen, maar die 'drang naar gezelligheid' van vrouwen komt gewoon omdat hen van geboorte af aan is verteld dat dat belangrijk is en dat hun waarde als vrouw daaraan zal worden afgemeten...

Mijn moeder heeft mij nooit verteld dat mijn waarde als vrouw aan mijn gezelligheid zal worden afgemeten, wat een kulverhaal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: de kostwinner

Berichtdoor vanellus » 17 mar 2015 22:19

Wat weer een oordelen. Houd ik nou net zo'n lieflijk verhaal over een harmonieuze relatie, waarin de man ook zorgtaken op zich neemt, moet ik nu begrijpen dat ik mannelijke dochters kweek omdat ze zien dat ik olie bijvul op de auto of het expansievat van de ketel controleer? En sterker nog, mijn ravissante, krap twee meter lange woest aantrekkelijke droomman is vrouwelijk, omdat hij aardappels kan koken?

In het scheppingsverhaal lees ik niets terug over de criteria waaraan een man of een vrouw moet voldoen. Wat ik wel dagelijks merk is dat we kinderen in genderrollen proberen te proppen, waar ze misschien wel helemaal niet inpassen. Wie is er mee gediend dat we het wezen van mensen ontkennen, omdat we bedacht hebben dat bij een bepaald geslacht bepaalde gedragingen horen?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2015 22:35

vanellus schreef:Wat weer een oordelen. Houd ik nou net zo'n lieflijk verhaal over een harmonieuze relatie, waarin de man ook zorgtaken op zich neemt, moet ik nu begrijpen dat ik mannelijke dochters kweek omdat ze zien dat ik olie bijvul op de auto of het expansievat van de ketel controleer? En sterker nog, mijn ravissante, krap twee meter lange woest aantrekkelijke droomman is vrouwelijk, omdat hij aardappels kan koken?

Als man vrijwillig zorgtaken op je nemen is iets anders dan het doen omdat de maatschappij anno 2015 dit nu eenmaal eist.
Elke man zal onwillekeurig een zogenaamde vrouwelijke taak op zich nemen, als de omstandigheden dit simpelweg vragen.
En andersom is dat precies zo.
Maar dat is iets heel anders dan het ontkennen van de scheppingsbedoeling.
vanellus schreef:Wat ik wel dagelijks merk is dat we kinderen in genderrollen proberen te proppen, waar ze misschien wel helemaal niet inpassen.

Als ik iets zeker weet is dat je kinderen nauwelijks in een bepaalde rol kunt proppen, omdat ze hun eigen weg kiezen, vroeger of later.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: de kostwinner

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2015 01:20

Chaya schreef:Ja en zo kweek je vrouwelijke mannen en mannelijke vrouwen. Hoe verder weg van het scheppingsverhaal, hoe beter.

De vrouw kwam onder de man te staan door de vloek, daarvoor was dat niet zo. Pas maar op dat je het kwade niet voor goed aanziet.

mohamed

Re: de kostwinner

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2015 01:26

vanellus schreef:Wat weer een oordelen. Houd ik nou net zo'n lieflijk verhaal over een harmonieuze relatie, waarin de man ook zorgtaken op zich neemt, moet ik nu begrijpen dat ik mannelijke dochters kweek omdat ze zien dat ik olie bijvul op de auto of het expansievat van de ketel controleer? En sterker nog, mijn ravissante, krap twee meter lange woest aantrekkelijke droomman is vrouwelijk, omdat hij aardappels kan koken?

Chaya schreef:Als man vrijwillig zorgtaken op je nemen is iets anders dan het doen omdat de maatschappij anno 2015 dit nu eenmaal eist.
Elke man zal onwillekeurig een zogenaamde vrouwelijke taak op zich nemen, als de omstandigheden dit simpelweg vragen.
En andersom is dat precies zo.
Maar dat is iets heel anders dan het ontkennen van de scheppingsbedoeling.

vanellus schreef:Wat ik wel dagelijks merk is dat we kinderen in genderrollen proberen te proppen, waar ze misschien wel helemaal niet inpassen.

Chaya schreef:Als ik iets zeker weet is dat je kinderen nauwelijks in een bepaalde rol kunt proppen, omdat ze hun eigen weg kiezen, vroeger of later.

Wat mannelijk en vrouwelijk is, is enorm cultuurbepaald. Paulus zei in de eerste brief aan de Tessalonicenzen 5, 26: Groet al de broeders met een heilige kus. Is dat soms mannelijk gedrag binnen onze cultuur? Denk ook aan Italië waar het heel normaal is dat mannen uren in de keuken staan.

Samanthi

Re: de kostwinner

Berichtdoor Samanthi » 18 mar 2015 18:19

Wat een ouderwetse discussie, het is toch zeker al lang achterhaald dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn en dat het het systeem is die mannen mannen maakt en vrouwen vrouwen?
Ga er maar eens voor naar de bieb, massa's boeken over mannen en vrouwen en niet alleen door refo's of christelijke schrijvers.

Je kunt er niet onderuit er is verschil.

Samanthi

Re: de kostwinner

Berichtdoor Samanthi » 18 mar 2015 18:25

Samanthi schreef:Wat is er nu eigenlijk mis met een traditioneel gezin?
Hoe groeien kinderen op met ouders die het heel druk hebben, altijd haast hebben en weinig kunnen genieten van en met hun kinderen?
Of in het gunstigste geval bij oma opgroeien? Ik maak het wek een btje zwart wit, er zijn kinderen die 1 dagje in de week naar oma gaan och, daar gaat het niet speciaal om, het geld wat verdiend wordt gaat vaak op aan belasting ed, nee dat structureel meerdere dagen werken. Kun je dan een veilig thuis bieden?
Kun je echt niet rond komen? of gaat het om de luxe dingen?

Nou dat zijn een beetje mijn gedachten.


Hetty's schreef:
Nou. Het gaat om een hypotheek, de huur, het eten enzovoorts. En dat is echt zo. heden ten dage.
Bovendien is het voor mensen die jarenlang gestudeerd hebben, arts zijn geworden of econoom, (noem maar op) geen optie om jarenlang uit het vak te gaan. Dan heb je dus al die jaren voor niets gestudeerd. En ja. je kunt je kinderen heus wel wat bieden als je ook een baan hebt. Dat blijkt gewoon in heel Nederland. Er is geen enkel signaal dat kinderen slechter af zijn met ouders die allebei werken.

Er zijn veeeeel ergere dingen.



Ja dat weet ik.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten