Berichtdoor gravo » 05 feb 2015 23:14
Waarom zouden we hier niet kunnen spreken over Pegida?
Naar mijn idee vormt Pegida, evenals de PVV in Nederland, een gezelschap dat vrij bont is samengesteld. Aan de ene kant wordt de beweging bevolkt door bezorgde, maar misschien slecht geïnformeerde of zelfs naïeve mensen. Waarschijnlijk is dat de overgrote meerderheid. Aan de andere kant vindt je bij dit soort bewegingen, die onvrede, angst en onmacht bundelen, ook altijd hele slimme gangmakers, die hun eigen doelen en beweegredenen hebben om de beweging van zuurstof te voorzien. Zij organiseren en sturen zo'n beweging. Vaak is er een latente machtsstrijd gaande tussen verschillende van die gangmakers. Ze strijden om de massa, om zoveel mogelijk mensen voor hun idee te winnen en zo de macht van het getal in hun voordeel te beslechten. Die strijd gaat vaak tussen ideologen en criminelen. De één wil een ideaal forceren, de ander wil macht of geld. Dat maakt de bewegingen ook zo dynamisch (als je het mooi wilt zeggen) of militant en wispelturig (als je het raker wilt typeren).
Wie gaat er met de onvrede aan de haal. Dat maakt de toekomst van zo'n beweging zo onzeker en onvoorspelbaar. Ze worden vaak niet volwassen. Ze blijven chaotisch en vallen door incidenten en ruzie uit elkaar, voordat ze een macht van betekenis kunnen vormen.
Mijn sympathie ligt bepaalt niet bij de gangmakers, de gelukzoekers, de ideologen of de criminelen van dergelijke bewegingen.
Maar moet je iedereen die meeloopt dan maar van hetzelfde betichten? Dat ze crimineel zijn, op macht belust, gevaarlijk en onvoorspelbaar?
Dat denk ik niet.
In mijn beoordeling van dergelijke politieke onvrede-bewegingen kijk ik eerst en vooral naar de mensen die het probleem op de kaart hebben gezet.
In het geval van Pegida zijn dat vrij gewone mensen, die aan den lijve ervaren wat het is om in een crisis, in een tijd van minder zekerheid, welvaart en mogelijkheden, eigenlijk alle maatschappelijke problemen op hun bord krijgen. In hun buurten is er armoede. In hun buurten werkeloosheid. In hun buurten trekken mensen weg, is er verval, achterstand, leegloop, vervreemding en gebrek. Mensen zien de toekomst somber in, omdat ze inmiddels weten hoe de samenleving is veranderd. De samenleving is harder geworden, genadelozer, killer.
Als er dan aan de horizon een gewelddadig monster verschijnt dat overal op de wereld dood en verderf zaait, oorlogstaal uitkraamt, terroriseert en dreigend lijkt te worden, dan wordt de eigen terecht angst en machteloosheid al gauw in verband gebracht met wat er allemaal nog meer zou kunnen gebeuren. de Islam wordt een verzamelbegrip voor de ongelukkige afloop die mensen op zich af zien komen. Straks zitten ze overal. Straks is heel Europa islamitisch. Straks mogen we niks meer.
In feite wordt de terechte onvrede, die te maken heeft met de verharde samenleving en met de vele slachtoffers die het liberale vogelvrije beleid maakt, gericht op een extern monster: de oprukkende islam. Dan is het niet moeilijk om er voorbeelden in eigen land bij te zoeken en te vinden.
Ik heb sympathie voor de gewone man, die terecht bang is om alles te verliezen. Oze samenleving kan mensen echt helemaal uitsluiten en afschrijven. Armoede is terug in Europa. Als dat gevoeld wordt, dan zoekt men een uitweg. Die uitweg is de uitweg van de zondebok.
Dat is een verkeerde weg. Een weg die door de gangmakers eenvoudig kan worden gegaan door mensen op te hitsen. Het grootste gevaar van Pegida en andere bewegingen zijn de leiders die er mee aan de haal gaan.
De oplossing ligt ook niet bij hen.
De oplossing zou moeten liggen bij de politici, die de crisis in Europa (een morele en een financiele crisis wat mij betreft) maar niet kunnen oplossen. Zij hebben het volk niets meer te bieden. Je zou eens moeten weten hoeveel pijn en armoede er gedragen wordt door de crisis. Op een gegeven moment gaan mensen de straat op.
En ja, er zijn ook plekken waar de Islam een rol speelt. Waar er overlast is, intimidatie of intolerantie. Die moeten we in het Westen niet overdrijven, maar een enkele radicale geestelijke kan veel mensen schrik aanjagen met zijn militante boodschap voor jihad en tegen het Westen, democratie en de eigen samenleving. Ook die onvrede mag best worden benoemd, want de radicale Islam groeit helaas door de ontwikkelingen op het wereldtoneel.
Zolang politici zeggen dat armoede, werkeloosheid, ziekte en ongeluk er nu eenmaal bij horen en dat dit geheel en al voor verantwoordelijkheid van mensen zelf komt, zolang zullen mensen een uitweg zoeken uit de misere. Helaas staan ze dan maar al te gauw open voor de bangmakers en de gangmakers.
Maar ik begrijp de "gewone" mensen van de PVV of Pegida vaak wel.
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)