Pegida

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Pegida

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2015 10:54

in de vragenrubriek staat een vraag over Pegida.
Hoe denken mensen hier over deze beweging?
En heeft een dergelijke beweging ook in Nederland kans om voet aan de grond te krijgen?

Zaken als de daden van IS, de aanslagen in Parijs en de dreiging uitgesproken tegen België zijn in mijn optiek koren op de molen van deze beweging.
Ik vraag me echter af of je met deze wederzijdse verharding de laatste mogelijkheid tot dialoog niet smoort...

Dit topic is overigens nadrukkelijk NIET bedoeld om islam-bashers een podium te geven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Pegida

Berichtdoor gravo » 05 feb 2015 23:14

Waarom zouden we hier niet kunnen spreken over Pegida?

Naar mijn idee vormt Pegida, evenals de PVV in Nederland, een gezelschap dat vrij bont is samengesteld. Aan de ene kant wordt de beweging bevolkt door bezorgde, maar misschien slecht geïnformeerde of zelfs naïeve mensen. Waarschijnlijk is dat de overgrote meerderheid. Aan de andere kant vindt je bij dit soort bewegingen, die onvrede, angst en onmacht bundelen, ook altijd hele slimme gangmakers, die hun eigen doelen en beweegredenen hebben om de beweging van zuurstof te voorzien. Zij organiseren en sturen zo'n beweging. Vaak is er een latente machtsstrijd gaande tussen verschillende van die gangmakers. Ze strijden om de massa, om zoveel mogelijk mensen voor hun idee te winnen en zo de macht van het getal in hun voordeel te beslechten. Die strijd gaat vaak tussen ideologen en criminelen. De één wil een ideaal forceren, de ander wil macht of geld. Dat maakt de bewegingen ook zo dynamisch (als je het mooi wilt zeggen) of militant en wispelturig (als je het raker wilt typeren).
Wie gaat er met de onvrede aan de haal. Dat maakt de toekomst van zo'n beweging zo onzeker en onvoorspelbaar. Ze worden vaak niet volwassen. Ze blijven chaotisch en vallen door incidenten en ruzie uit elkaar, voordat ze een macht van betekenis kunnen vormen.

Mijn sympathie ligt bepaalt niet bij de gangmakers, de gelukzoekers, de ideologen of de criminelen van dergelijke bewegingen.

Maar moet je iedereen die meeloopt dan maar van hetzelfde betichten? Dat ze crimineel zijn, op macht belust, gevaarlijk en onvoorspelbaar?

Dat denk ik niet.

In mijn beoordeling van dergelijke politieke onvrede-bewegingen kijk ik eerst en vooral naar de mensen die het probleem op de kaart hebben gezet.

In het geval van Pegida zijn dat vrij gewone mensen, die aan den lijve ervaren wat het is om in een crisis, in een tijd van minder zekerheid, welvaart en mogelijkheden, eigenlijk alle maatschappelijke problemen op hun bord krijgen. In hun buurten is er armoede. In hun buurten werkeloosheid. In hun buurten trekken mensen weg, is er verval, achterstand, leegloop, vervreemding en gebrek. Mensen zien de toekomst somber in, omdat ze inmiddels weten hoe de samenleving is veranderd. De samenleving is harder geworden, genadelozer, killer.
Als er dan aan de horizon een gewelddadig monster verschijnt dat overal op de wereld dood en verderf zaait, oorlogstaal uitkraamt, terroriseert en dreigend lijkt te worden, dan wordt de eigen terecht angst en machteloosheid al gauw in verband gebracht met wat er allemaal nog meer zou kunnen gebeuren. de Islam wordt een verzamelbegrip voor de ongelukkige afloop die mensen op zich af zien komen. Straks zitten ze overal. Straks is heel Europa islamitisch. Straks mogen we niks meer.
In feite wordt de terechte onvrede, die te maken heeft met de verharde samenleving en met de vele slachtoffers die het liberale vogelvrije beleid maakt, gericht op een extern monster: de oprukkende islam. Dan is het niet moeilijk om er voorbeelden in eigen land bij te zoeken en te vinden.

Ik heb sympathie voor de gewone man, die terecht bang is om alles te verliezen. Oze samenleving kan mensen echt helemaal uitsluiten en afschrijven. Armoede is terug in Europa. Als dat gevoeld wordt, dan zoekt men een uitweg. Die uitweg is de uitweg van de zondebok.

Dat is een verkeerde weg. Een weg die door de gangmakers eenvoudig kan worden gegaan door mensen op te hitsen. Het grootste gevaar van Pegida en andere bewegingen zijn de leiders die er mee aan de haal gaan.

De oplossing ligt ook niet bij hen.

De oplossing zou moeten liggen bij de politici, die de crisis in Europa (een morele en een financiele crisis wat mij betreft) maar niet kunnen oplossen. Zij hebben het volk niets meer te bieden. Je zou eens moeten weten hoeveel pijn en armoede er gedragen wordt door de crisis. Op een gegeven moment gaan mensen de straat op.

En ja, er zijn ook plekken waar de Islam een rol speelt. Waar er overlast is, intimidatie of intolerantie. Die moeten we in het Westen niet overdrijven, maar een enkele radicale geestelijke kan veel mensen schrik aanjagen met zijn militante boodschap voor jihad en tegen het Westen, democratie en de eigen samenleving. Ook die onvrede mag best worden benoemd, want de radicale Islam groeit helaas door de ontwikkelingen op het wereldtoneel.

Zolang politici zeggen dat armoede, werkeloosheid, ziekte en ongeluk er nu eenmaal bij horen en dat dit geheel en al voor verantwoordelijkheid van mensen zelf komt, zolang zullen mensen een uitweg zoeken uit de misere. Helaas staan ze dan maar al te gauw open voor de bangmakers en de gangmakers.

Maar ik begrijp de "gewone" mensen van de PVV of Pegida vaak wel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Pegida

Berichtdoor johannes1 » 27 mei 2015 11:19

Is Pegiga een blijvertje? Of verdwijnt deze algauw weer van de wereldnieuws.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Pegida

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2015 12:29

johannes1 schreef:Is Pegiga een blijvertje? Of verdwijnt deze algauw weer van de wereldnieuws.

Ik denk het laatste, maar de geachte erachter zal hardnekkiger zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Pegida

Berichtdoor Yoshi » 11 okt 2015 16:17

Vandaag was er dan een Pegida demonstratie in Nederland.
Spijtig dat de tegendemonstranten hun demonstratiegebied verlieten om te provoceren tegen deze demonstranten.

Maar volgens mij kon het wel een klein succes genoemd worden. Meer dan honderd man geloof ik.

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Pegida

Berichtdoor IRHuman » 11 okt 2015 16:45

Yoshi schreef:Vandaag was er dan een Pegida demonstratie in Nederland.
Spijtig dat de tegendemonstranten hun demonstratiegebied verlieten om te provoceren tegen deze demonstranten.


Voor een demonstratie heeft pegida een vergunning nodig, en had deze ook. Hadden de tegendemonstranten deze ook, en ook voor dat gebied? Zo nee, is je opmerking een ontneming van het demonstratierecht van Pegida. En jij juicht het aan om Pegida in dat recht te belemmeren?

Pegida heeft het recht een demonstratie te houden, en heeft daar gebruik van gemaakt via offcieele weg, wie ben jij om ze dat recht te ontnemen, of wie ben jij om er voor te zijn dat men ze dat recht ontneemt?

Yoshi

Re: Pegida

Berichtdoor Yoshi » 11 okt 2015 17:00

Ik sympathiseer met Pegida. Ik vind dat tegendemonstranten ook recht hadden op demonstreren maar dat ze dat binnen het aan hun toegewezen gebied hadden moeten doen. Ik veroordeel de provocatie die de tegendemonstranten deden. We denken er dus zo'n beetje hetzelfde over! :lol:

Edit; Vele reacties zijn weggegooid en in vele reacties is gesneden door de crew. Zonder vermelding. Dat is niet netjes vandaar dat ik het alsnog even meld voor de mensen die dit nu lezen en denken dat de reacties nogal al vreemd zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten