Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor Harmonica » 22 jan 2015 14:39

Heb erg veel interesse in macro economie, en wat dat betreft kom ik de laatste tijd wel aan mijn trekken omdat er elke dag bizar nieuws is.

Zo heeft de ECB al aangekondigd serieus te overwegen nog meer staatsobligaties op te kopen (http://www.nu.nl/economie/3977041/ecb-o ... maand.html)

haalt na Nederland ook Duitsland ineens haar goud weer op (http://www.nu.nl/economie/3004353/duits ... nland.html),

holt de waarde van fiatgeld ten opzichte van goud -ondanks extreme manipulatie van de goudmarkt- al decennia achteruit, wakkert vooral de Europese economie maar niet aan en worden er mondiaal records verbroken wat betreft de rente op leningen.

In mijn ogen zijn het extreme tijden waarin we leven, problemen en zorgen zijn er altijd al geweest maar de maatregelen die nu genomen waren nog nooit zo wanhopig en bizar. Toch proef ik nergens echte paniek, veel mensen denken toch dat we in het postcrisis tijdperk zitten nu, en afgezien van wat pessimisme hier en daar lijkt niemand zich echt zorgen te maken.

Maken we ons echt geen zorgen? Zijn hier mensen die het ook nauwlettend in de gaten houden? Of zijn we met zijn allen vooralsnog optimistisch over onze (economische) toekomst?
My 2 cents is free

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Maken we ons al zorgen?

Berichtdoor Julian Brasser » 22 jan 2015 16:01

*Off topic*

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Maken we ons al zorgen?

Berichtdoor Jan » 22 jan 2015 16:35

*Off topic*
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Maken we ons al zorgen?

Berichtdoor Harmonica » 22 jan 2015 16:48

Het is inderdaad dus definitief. Echt bizar, zo kort nadat het überhaupt voor het eerst was dat de ECB staatsobligaties opkocht voor landen. Als dit niet aanslaat ben ik benieuwd welke trucjes en maatregelen de ECB nog overheeft.

http://www.nu.nl/economie/3977745/ecb-s ... nomie.html
My 2 cents is free

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor BladeStraight » 23 jan 2015 11:58

Van de zotten inderdaad, zo zie je maar waar Keynesiaanse economische ideeën toe leiden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Bambi

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor Bambi » 23 jan 2015 12:15

Harmonica schreef:Heb erg veel interesse in macro economie, en wat dat betreft kom ik de laatste tijd wel aan mijn trekken omdat er elke dag bizar nieuws is.

Zo heeft de ECB al aangekondigd serieus te overwegen nog meer staatsobligaties op te kopen (http://www.nu.nl/economie/3977041/ecb-o ... maand.html)

haalt na Nederland ook Duitsland ineens haar goud weer op (http://www.nu.nl/economie/3004353/duits ... nland.html),

holt de waarde van fiatgeld ten opzichte van goud -ondanks extreme manipulatie van de goudmarkt- al decennia achteruit, wakkert vooral de Europese economie maar niet aan en worden er mondiaal records verbroken wat betreft de rente op leningen.

In mijn ogen zijn het extreme tijden waarin we leven, problemen en zorgen zijn er altijd al geweest maar de maatregelen die nu genomen waren nog nooit zo wanhopig en bizar. Toch proef ik nergens echte paniek, veel mensen denken toch dat we in het postcrisis tijdperk zitten nu, en afgezien van wat pessimisme hier en daar lijkt niemand zich echt zorgen te maken.

Maken we ons echt geen zorgen? Zijn hier mensen die het ook nauwlettend in de gaten houden? Of zijn we met zijn allen vooralsnog optimistisch over onze (economische) toekomst?

Het is alleen maar weer een verkapte manier om de banken in Zuid-Europa te redden.
En onze overheid is het er helemaal niet mee eens, omdat ze in die landen zo weer geen maatregelen gaan nemen, om hun eigen economie aan te pakken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2015 09:26

Ik maak me meer zorgen over hoe we met onze aarde omspringen... oerwouden worden gekapt om ons een stukje vlees te bezorgen. Het klimaat verandert onder onze ogen. Er zijn overstromingen en hongersnoden.
Wanneer worden we wakker?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor BladeStraight » 24 jan 2015 12:45

Het klimaat verandert al zolang de aarde bestaat. Overstromingen en hongersnoden zijn ook niet van de laatste tijd.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2015 12:49

Op zich waar, maar wel makkelijk gezegd in een gebied met geld voor dijken en waterweringen...

Er zijn kleine eiland-naties die letterlijk van de kaart zullen verdwijnen in de komende 100 jaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor Harmonica » 24 jan 2015 13:27

Lalage schreef:Ik maak me meer zorgen over hoe we met onze aarde omspringen... oerwouden worden gekapt om ons een stukje vlees te bezorgen. Het klimaat verandert onder onze ogen. Er zijn overstromingen en hongersnoden.
Wanneer worden we wakker?


Onze klimaatproblemen zijn zeker verontrustend, maar de gevolgen van onze monetaire en economische problemen zullen we op veel kortere termijn ondervinden. Bovendien hebben we daar ook meer invloed op. Zag laatst ook een mooie lecture van Ted Talks waarin gesteld werd dat we maar relatief weinig kunnen doen aan onze klimaatproblemen tegen hele hoge kosten (https://www.youtube.com/watch?v=Dtbn9zB ... 9CC6E12AF9).
My 2 cents is free

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor ben db bd » 24 jan 2015 15:57

over de economie zelf maak ik mij niet zo veel zorgen; die stort eerdaags gewoon in en dan beginnen we weer opnieuw. (of de Mahdi, onze antichrist, dan gelijk de macht grijpen kan, weet ik ook niet) De euro was van meet af aan in mijn ogen al veroordeeld om in waarde het midden te gaan houden tussen een lire, een peseta en een drachme en dan nog zo'n zuid Europees ding (jullie kennen hem wel, ik kom daar nooit).

Wat ik niet snap, is waarom wij nog steeds niet gewoon mee zijn gaan doen met die zuid Europese gebruiken.
Dat onze schulden ook al lang niet meer aflosbaar zijn, wisten we al jaren. Nou waarom doen wij hier dan nog zo ons best om het allemaal netjes te houden? Als wij ook onzinnigere staatsschulden zouden accepteren, dan behoefden de belastingen niet opgeschroefd te worden, de bevolking niet uitgezogen, dan verstopten we vanzelf de ESM-geldstroom naar het zuiden met eigen schulden en zouden we nu ook ons portie krijgen van die meer dan een biljoen welke Draghi weer aan het weggeven is. Of niet soms?

'Ja maar, dan zadelen we onze kinderen met onze schulden op', roept Mark Rutte dan. Dat is grote onzin, natuurlijk. Want van een euro welke niet meer bestaan zal, kan je m.i. ook niet arm meer worden.
Als je maar echt opnieuw begint en je eigendommen maar niet verpatst, zeker als staat niet.

Als de pensioenfondsen zouden leren hun geld in waardevolle goederen, grondstoffen en zo te beleggen, dan zou mijn pensioen ook niet inklappen als straks de euro valt. Want dat hij zeker valt weten de jongens van het vak ook al lang.

Wie bereid is om de ontwikkelingen op verdachte (eigenlijk verboden) sites bij te houden (waarbij je m.i. wel zelf ook op de verdachtenregistratie terecht komt) en zo de informatie volgt welke voor de mainstreammedia verboden is om door te geven, weet o.a. dat de inspanningen welke gepleegd worden om een oorlog te forceren, teneinde de aandacht van de financiële situatie af te leiden, oneindig veel erger zijn als al die toch totaal niet gedekte euro's waar het vertrouwen in straks met de knal mee explodeert.
Voorts walg ik van de hypocrisie waarmee wij Poetin dagelijks verdacht maken. Natuurlijk is hij een straatvechter van ondergrond, maar niet zo glibberig als wij hoor!

Voor niet ingewijden nog even: van oorlog wordt maar één groep echt rijk hè?!: de financiers van de wapenwedloop, van al het wapentuig, van de herstelwerken enz. Het aangerichte leed moeten zij zich slechts afkerig van houden om hun geweten niet wakker te maken. (hier moet je echt niet aan de ooit Goddelijke afrekening denken!) Die elite bezit reeds 80% van alle rijkdommen, doch daar komen dan nog weer biljoenen meer bij. (dat verzin ik zelf allemaal niet hoor, maar leerde ik van de bovengenoemde groep.)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor ben db bd » 24 jan 2015 16:31

'.....waarin gesteld werd dat we maar relatief weinig kunnen doen aan onze klimaatproblemen tegen hele hoge kosten'.

Hier is toch alleen maar het laatste woord van belang?
Vanwege de aanhoudende stroom overweldigende tegencijfers nemen maar weinig mensen meer de klimaathype nog serieus, wat ook totaal niet erg is, zolang we er maar slaafs veel voor blijven betalen, want ook dat is een centen graai kwestie.

Trouwens, CO2 was toch hartstikke goed voor de groei van de planten? Dat mocht toch gerust 4x zo veel worden?
En wat de noordpool smelt, bevriest wel weer op de zuidpool, las ik onlangs. Die zuidpool is zoveel groter en houdt het prima!
En het verbranden van fossiele energiedragers kunnen we gewoon nooit mondiaal echt beïnvloeden. Daar spelen zoveel krachten en belangen op in, dat echt sturen onmogelijk is. (... blijkt ook!)
Waar we wel wat aan kunnen doen, dat is aan de vernietiging van de regenwouden. Daarvan is de invloed aantoonbaar. Daar zou ook netjes beheer gepleegd kunnen worden, i.p.v. roofbouw!
En de woestijnvorming tegengaan, dàt is zorg voor de planeet hebben! Israël is daar sterk in!

Persoonlijk hoop ik maar op de spoedige wederkomst van de Heere Jezus, welke zeker het herstel zal leiden. En samen met miljoenen anderen, zien we dat reeds aan de horizon dagen.

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

Re: Maken we ons al zorgen over (economische) toekomst?

Berichtdoor remco2015 » 08 mar 2015 14:46

Een echt gelovige maakt zich niet druk om de economie en weet dat in het aanstaande koninkrijk mensen zich er ook niet druk om hoeven te maken.
Dat we nu in de laatste dagen leven is het logisch dat mensen naar geld kijken, hebzucht en luxe dingen willen enzo.
Maar als we naar Europa kijken als economie kunnen we duidelijk stellen dat de groei voorbij is en dat vooral Nederland flink heeft geleefd op de stijging van de huizenprijzen. Waar men vroeger van 1 loon een huis kocht moet men nu doorgaans wel 1,5 baan of 2 inkomens hebben. Dus daar zit geen groei meer in.
Daarnaast is iedereen al wel verzadigd en hebben we allemaal wel een auto, tv of dergelijke.
Economisch zal het allemaal vlakjes blijven en zal Nederland vooral gaan betalen voor landen die bewust de euro regels aan hun lap laarzen.
Daarnaast als we kijken in wat er in de wereld gebeurd om ons heen denk ik dat we het al goed genoeg hebben.
En een echt gelovige legt zijn of haar focus niet op het materiele ondanks dat het bijzonder veel gebeurd binnen de "Christenen".


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten