Kantelpunt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Kantelpunt

Berichtdoor mona » 12 jan 2015 13:33

Wie denkt dat de moord op de cartoonisten een kantelpunt is?
De aanslagen op de twin-towers is ook een kantelpunt geweest, waarbij de vormen van extremisme steeds verder toenamen, en zichtbaar werden.
Of is het beter dit geen kantelpunt te noemen, maar een markering in de tijd?
Heeft het gegeven dat de wereldleiders zich verzamelden in Parijs ook wat te zeggen?
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Hoe zien jullie dit in Bijbels licht?

Mods, als dit topic verplaatst moeten worden, willen jullie dat dan doen?
Ik twijfelde waar ik het onder moest zetten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kantelpunt

Berichtdoor xsidd » 12 jan 2015 15:19

@Mona

Misschien is deze aanslag een kantelpunt. Dat hangt mijns inziens, er van af, hoe er men hierop gereageerd. Wat kiezen de cartoonmakers, nu te doen, na deze aanslag? Gaat men nu nog harder beledigende, kwetsende cartoons maken?

Begin citaat"De aanslagen op de twin-towers is ook een kantelpunt geweest, waarbij de vormen van extremisme steeds verder toenamen, en zichtbaar werden.
Of is het beter dit geen kantelpunt te noemen, maar een markering in de tijd?
Heeft het gegeven dat de wereldleiders zich verzamelden in Parijs ook wat te zeggen?
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Hoe zien jullie dit in Bijbels licht?"Einde citaat.


Ik weet niet of het een markering is in de tijd.. Dat kan. En scherp opgemerkt dat de leiders, van deze wereld zich verzamelden gister in Parijs. Sommigen, zoals Angela Merkel, en de Franse president liepen zelfs gearmd. Stof om even over na te denken, inderdaad.

In Bijbels Licht, kan ik op dit moment niet zeggen, waar je deze gebeurtenissen, moet plaatsen op de tijdlijn. Er staan wel teksten in de Bijbel, en die kloppen aardig ,naar wat ik nu zie gebeuren.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kantelpunt

Berichtdoor benefietdiner » 12 jan 2015 17:32

mona schreef:Heeft het gegeven dat de wereldleiders zich verzamelden in Parijs ook wat te zeggen?
Wat zijn jullie gedachten hierover?

Ze huilen krokodillentranen want weigeren de werkelijke, ernstige situatie eerlijk onder ogen te zien.

Mag ik je uit de droom halen? Al decennia lang wordt de westerse, vrije, wereld geteisterd door islamitische terreur. Nee, niet alle moslims zijn terroristen, maar je mag zonder te blozen concluderen dat nagenoeg alle terroristen moslim zijn. Wat is dat voor dwaasheid? Waarom zwijgt de islamitische ‘gematigde’ meerderheid in alle talen? Het enige krachtige islamitische tegengeluid in Nederland komt van Ahmed Aboutaleb, de dappere burgervader van Rotterdam. Zijn naam zal inmiddels zeker op de dodenlijst van één of ander islamitisch doodseskader prijken.

Israël heeft al sinds haar prille bestaan te maken met islamitische terreur. Al meer dan zeventig jaar vermoorden islamieten Joden. Burgers worden opgeblazen in bussen, zelfmoordterroristen blazen zichzelf op in restaurants, winkelcentra, universiteiten en markten en smeken Allah om zoveel mogelijk onschuldige slachtoffers mee te slepen in hun duivelse acties.
Duizenden raketten worden afgevuurd op Israëlische dorpen met maar één doel: hoe vermoorden we zo veel mogelijk Joden. Kinderen worden gekidnapt en vermoord. Kort geleden werden vier biddende vrome Joden vermoord in hun synagoge. Stond de westerse wereld op zijn kop? Werden er massale demonstraties georganiseerd in Jerusalem en Tel Aviv waar de gehele wereldtop verscheen en schande sprak van deze onophoudelijke reeks terroristische aanslagen op onschuldige burgers? Lopen duizenden politiek correcte burgers rond met bordjes: ‘Ik ben Sam’, en ‘ik ben Moos’?
Bron: http://neverbesilent.org/nl/2015/01/krokodillentranen/

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Kantelpunt

Berichtdoor hettys » 12 jan 2015 21:12

Als ik nu naar het journaal kijk, en ook het jeugdjournaal, dan hoop ik dat vredelievende moslims over de wereld nu eindelijk es afstand nemen van hun agressieve tak. en ook erkennen DAT er een tak is binnen hun gelederen die fout bezig is.
Ik hoor nu vooral: Dat zijn geen echte moslims. Dat zal wel zo blijven want christenen doen dat ook altijd.
Ook gif is geschapen.

Anoniem_89

Re: Kantelpunt

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 jan 2015 22:37

*Off topic*

mohamed

Re: Kantelpunt

Berichtdoor mohamed » 13 jan 2015 00:29

*Off topic. Vraag: is het een kantelpunt?*

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kantelpunt

Berichtdoor mona » 13 jan 2015 11:48

mohamed schreef:Vraag: is het een kantelpunt?
Ja, dat is nu net mijn vraag.
Alhoewel ik mij realiseer dat je achteraf past vast kan stellen of iets een kantelpunt is geweest, dus in die zin is het moeilijk daar nu al een uitgesproken mening over te hebben.
Wel vind ik het zelf een mijlpaal, vooral omdat alle wereldleiders bijeen zijn gekomen, en in de mars hebben meegelopen. Daarin hebben zij laten zien waarvoor zij staan: tegen terrorisme, voor vrijheid van meningsuiting, voor recht op godslastering. En als de wereldleiders dat laatste een recht vinden, laten zij daarmee zien dat zij afstand nemen van (het bestaan van) God.

Ik ben het met benefietdiner eens die zegt:
benefietdiner schreef:Ze huilen krokodillentranen want weigeren de werkelijke, ernstige situatie eerlijk onder ogen te zien.
Men kan niet de situatie eerlijk onder ogen zien, want dat kost te veel belangen (van welke aard die belangen dan ook zijn). Men moet mee, de steen die rolt en men kan niet stoppen of uitstappen.
Verder gaat nu de meeste aandacht naar Charlie, maar de aanslag op de joodse supermarkt spreekt boekdelen, het is ten diepste een aanslag op Israel.
Het is uiteindelijk een geestelijke strijd. Al zal iedereen die niet gelooft dat ontkennen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kantelpunt

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2015 11:56

benefietdiner schreef:Mag ik je uit de droom halen? Al decennia lang wordt de westerse, vrije, wereld geteisterd door islamitische terreur. Nee, niet alle moslims zijn terroristen, maar je mag zonder te blozen concluderen dat nagenoeg alle terroristen moslim zijn.


Ook pas de afgelopen paar jaar. Ik herinner me nog zeer goed de terreur van de IRA in Ierland en de ETA in Spanje, en dat waren toch echt geen moslims. Ook de KKK in Amerika is met recht een terreurorganisatie te noemen, en die lui zijn hardstikke christelijk. Ik kan nog wel even doorgaan, als het moet hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kantelpunt

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2015 12:00

hettys schreef:Als ik nu naar het journaal kijk, en ook het jeugdjournaal, dan hoop ik dat vredelievende moslims over de wereld nu eindelijk es afstand nemen van hun agressieve tak. en ook erkennen DAT er een tak is binnen hun gelederen die fout bezig is.
Ik hoor nu vooral: Dat zijn geen echte moslims. Dat zal wel zo blijven want christenen doen dat ook altijd.


Tja, aan de andere kant wordt er niet van mij verwacht dat ik expliciet uitspreek dat ik afstand doe van de IRA, ETA, en KKK. Ook in Rusland lopen nu christelijke homofobe terreurgroepen rond. Ik hoef niet uit te spreken dat ik daar afstand van neem, want er is geen enkele verbinding tussen mij en hen. Een christen hoeft geen afstand met de KKK uit te spreken, omdat er simpelweg geen verband is. Zo zal een moslim zich ook voelen, en dus is het onredelijk het wel van hen te verwachten.

Dat gezegd zijn er genoeg moslims/-organisaties die zich wél uitspreken. Helaas wordt dat nogal ondergesneeuwd in de tientallen andere berichten over deze tragedie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kantelpunt

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2015 12:03

mona schreef:Daarin hebben zij laten zien waarvoor zij staan: tegen terrorisme, voor vrijheid van meningsuiting, voor recht op godslastering. En als de wereldleiders dat laatste een recht vinden, laten zij daarmee zien dat zij afstand nemen van (het bestaan van) God.


Dat is nogal een uitspraak. Die mag je wel eens onderbouwen. Want volgens mij is het prima mogelijk gelovig te zijn en toch op te komen voor de vrijheid van meningsuiting.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Kantelpunt

Berichtdoor Jan » 13 jan 2015 12:27

mona schreef:Wie denkt dat de moord op de cartoonisten een kantelpunt is?
De aanslagen op de twin-towers is ook een kantelpunt geweest, waarbij de vormen van extremisme steeds verder toenamen, en zichtbaar werden.
Of is het beter dit geen kantelpunt te noemen, maar een markering in de tijd?
Heeft het gegeven dat de wereldleiders zich verzamelden in Parijs ook wat te zeggen?
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Hoe zien jullie dit in Bijbels licht?


Ik denk dat elke aanslag dankbaar aangegrepen wordt door 'de machthebbers' om d.m.v. angst steeds meer controle middelen in te voeren. Denk aan nieuwe wetgeving om meer overheidsmacht te realiseren.

Door velen wordt in dit verband gesproken over 'de nieuwe wereld orde'. In Bijbels licht gezien is dit 'de wereld orde' van satan die aan het eind van dit tijdperk enorm veel macht zal krijgen over de hele wereld. Men gebruikt terreur om verandering door te voeren. Zolang een burgerbevolking nog weerstand bied aan verandering d.m.v. nieuwe wetgeving, zullen nieuwe aanslagen noodzakelijk zijn. Zij creëren hun nieuwe orde nl. door chaos te veroorzaken. Door angst te veroorzaken zodat mensen van hun god (overheid) zullen verlangen dat 'er wat gedaan wordt om de vrijheid te beschermen' en 'de veiligheid te waarborgen'. Dan komt er een nieuwe wet of nieuwe oorlog. Meer bevoegdheden voor de overheid. Minder nationale identiteit en meer 'internationale samenwerking'. Nieuwe organisaties om 'terreur te bestrijden'. Meer camera's, meer databanken. En ga zo maar door het is heel voorspelbaar als je het eenmaal ziet. Na 11 september zijn veel mensen dit gaan zien.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Kantelpunt

Berichtdoor Jan » 13 jan 2015 12:38

mona schreef:Daarin hebben zij laten zien waarvoor zij staan: tegen terrorisme, voor vrijheid van meningsuiting, voor recht op godslastering. En als de wereldleiders dat laatste een recht vinden, laten zij daarmee zien dat zij afstand nemen van (het bestaan van) God.


Dat laten zij bij bijna alles wat ze doen en zeggen al zien.

Men kan niet de situatie eerlijk onder ogen zien, want dat kost te veel belangen (van welke aard die belangen dan ook zijn). Men moet mee, de steen die rolt en men kan niet stoppen of uitstappen.
Verder gaat nu de meeste aandacht naar Charlie, maar de aanslag op de joodse supermarkt spreekt boekdelen, het is ten diepste een aanslag op Israel.
Het is uiteindelijk een geestelijke strijd. Al zal iedereen die niet gelooft dat ontkennen.


Men kijkt ook niet eerlijk naar de joodse politiek die voor ontzettend veel ellende zorgt. Het is m.i. geen aanslag op het Israëlische volk zoals in de Bijbel beschreven. Maar op mensen die de Joodse godsdienst aanhangen en dus de politiek die daaruit voortkomt.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kantelpunt

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2015 13:13

hettys schreef:Als ik nu naar het journaal kijk, en ook het jeugdjournaal, dan hoop ik dat vredelievende moslims over de wereld nu eindelijk es afstand nemen van hun agressieve tak. en ook erkennen DAT er een tak is binnen hun gelederen die fout bezig is.
Ik hoor nu vooral: Dat zijn geen echte moslims. Dat zal wel zo blijven want christenen doen dat ook altijd.


Ik heb tal van reacties gezien van moslims en moslimorganisaties waar de aanslagen in Parijs stellig worden afgekeurd. Er hebben veel moslims, ook leiders enz. meegelopen in de protestmars. Volgens mij nemen de meeste moslims overduidelijk afstand van terrorisme / extremisme.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kantelpunt

Berichtdoor mona » 13 jan 2015 13:32

Mortlach schreef:Dat is nogal een uitspraak. Die mag je wel eens onderbouwen
Als je er openlijk voor uit komt dat alle mensen, die onder jouw gezag vallen, recht op godslastering hebben, kan je niet zelf in God geloven, dat lijkt me vrij duidelijk. Als je zelf in God zou geloven, zou je nooit willen dat Hij gelasterd werd.

Dat men afstand neemt van terrorisme en extremisme, dat valt voor iedereen te begrijpen, gelovig of niet gelovig. Daarom zijn er ook genoeg moslims die de aanslagen afkeuren, gelukkig wel.
Maar ik denk dat er maar weinig moslims zijn, die van mening zijn dat iedereen recht heeft op godslastering.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kantelpunt

Berichtdoor mona » 13 jan 2015 13:36

Mortlach schreef:Want volgens mij is het prima mogelijk gelovig te zijn en toch op te komen voor de vrijheid van meningsuiting.
In het andere topic zeg jij dat vrijheid van meningsuiting hetzelfde is als recht op godslastering. Maar dat ben ik volstrekt met je oneens, en Boekenlezer heeft dat mijns inziens prima verwoord:

Citaat Boekenlezer:
Godslastering is geen meningsuiting, maar heel iets anders. Meningsuiting, dat is het meedelen van je mening over iets. Daarin is er wat mij betreft inderdaad vrijheid. (Dat zou toch wat worden, als je niet meer zou mogen zeggen "Ik ben het niet eens met meneer X" of "ik geloof zo en zo"!) Maar iemand die loopt te tieren en te vloeken is op dat moment niet bezig zijn mening te uiten, maar die is respectloos aan het schofferen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten