Terroristische aanslag op Franse uitgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor antoon » 12 jan 2015 14:21

Men moet ook bedenken dat God niet als mensen denkt, wij laten emoties een rol spelen in ons denken doen en handelen ikzelf ook, daarna ga ik relativeren en probeer bijbels te denken.

Een treffend voorbeeld is ook toen Jezus over zijn naderende martelingen en dood sprak, Petrus sprong op en uitte de woorden: gij zult deze bestemming nimmer hebben, wat was de reactie van Jezus : ga achter mij staan Petrus want gij bent een struikelblok en denkt de gedachte van Satan

wij kunnen niet de gedachte van mensen hebben maar alleen Gods gedachten, hoe ongelooflijk moeilijk dat ook is.

Als wij menselijke gedachten en emotie laten prevaleren dan gaan we de straat op wat kan culumeren in geweld, de enigste legitieme reactie is om naar de rechter te stappen mits je dat nodig vind, Paulus maakte er gebruik van.

xsidd ik kom op je stelling terug, er zit wel degelijk iets in zo je het ziet


38 Toen zei hij: „Ik stel geloof [in hem], Heer.” En hij bracht hem hulde. 39 En Jezus zei: „Tot [dit] oordeel ben ik in deze wereld gekomen: dat de niet-zienden zouden zien en de zienden blind zouden worden.” 40 Degenen van de Farizeeën die bij hem waren, hoorden deze dingen, en zij zeiden tot hem: „Zijn wij soms ook blind?” 41 Jezus zei tot hen: „Als GIJ blind waart, zoudt GIJ geen zonde hebben. Maar nu zegt GIJ: ’Wij zien.’ UW zonde blijft.”

Je haalt nu een stuk aan in vers 38 ,waarin mijns inziens, er word gewezen op het geestelijke blindheid van de mens. In vers 40 vragen de Farizeeën, zijn wij ook blind? De Farizeeën dachten dat ze geestelijk ziende waren,
en ontkenden dat ze geestelijk blind zouden wezen.

geestelijke blindheid van de mens kan ook bij hedendaagse mensen het geval zijn, de uitgevers zijn mijnsinziens geestelijk blind, vanuit die opstelling maken zij hun cartoons
Als zij tegen de kerken gericht zijn is er niets aan de hand, en hebben zij vaak gelijk
als zij tegen Mohammed gericht zijn, tegen een gewoon mens is er helemaal niets aan de hand.
Zelfs tegen de zoon der mensen zou men nog woorden kunnen uitten, maar indien het rechtstreeks tegen de schepper is , is het een ander geval en ik zou daarom wel eens willen weten hoe die cartoons eruit zien

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor xsidd » 12 jan 2015 14:48

@Antoon

Begin citaat"geestelijke blindheid van de mens kan ook bij hedendaagse mensen het geval zijn, de uitgevers zijn mijnsinziens geestelijk blind, vanuit die opstelling maken zij hun cartoons
Als zij tegen de kerken gericht zijn is er niets aan de hand, en hebben zij vaak gelijk
als zij tegen Mohammed gericht zijn, tegen een gewoon mens is er helemaal niets aan de hand.
Zelfs tegen de zoon der mensen zou men nog woorden kunnen uitten, maar indien het rechtstreeks tegen de schepper is , is het een ander geval en ik zou wel eens willen weten hoe die cartoons eruit zien."Einde citaat.

Ja dat kan het geval zijn, dat men geestelijk blind is. Maar als iemand, een cartoonist (Die spotprenten maakt over Jezus, en anderen) er op wijst dat Hij God bespot en belachelijk maakt, heeft diegene geen excuus meer hij of zij geestelijk blind zou zijn. Als iemand je verteld dat wat je doet, niet goed is, en je wil het niet horen en weten, houd het toch op, op een gegeven moment?


En om in te gaan op het feit of God emoties kent... Ik zal twee teksten willen posten, waaruit ronduit blijkt dat de Allerhoogste ZEKER emotie's heeft.

Deuteronomium 9 vers 19 (HS) 19 Want ik was bevreesd vanwege Zijn toorn en grimmigheid: de HEERE was zo toornig op u dat Hij u wilde wegvagen. De HEERE verhoorde mij echter ook die keer.

Dit is een emotie van God, maar ik zou er tekort aan doen alleen deze zijde te belichten. God heeft ook liefde als emotie, kijk maar eens hier.

Johannes 3 vers 16 (HS).
16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Er zijn nog veel meer teksten op te zoeken, en aan te dragen, waarin God emotie toont.

antoon

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor antoon » 12 jan 2015 15:19

God gaat verder dan wij met onze emotie vaak denken

Mat 12
31 Daarom zeg ik U: Iedere soort van zonde en lastering zal de mensen worden vergeven, maar de lastering tegen de geest zal niet worden vergeven. 32 Spreekt iemand bijvoorbeeld een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem worden vergeven; maar spreekt iemand tegen de heilige geest, het zal hem niet worden vergeven, neen, niet in dit samenstel van dingen noch in het toekomende.

is het lasteren van de HG

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor xsidd » 12 jan 2015 15:45

@Antoon

Begin citaat"God gaat verder dan wij met onze emotie vaak denken Einde citaat.

Amen! Dat ben ik van harte eens met je! Daardoor blijkt ook mijns inziens de Genade, van HEM!

Toen Mannase als Koning, heel veel kwaad had gedaan, kwam er oorlog, en hij werd weggevoerd. Ja toen hij met uitgestoken ogen, zijn zonden begon in te zien , in de kerker ,smeekte hij tot God. Of God Zichzelf wilde laten verbidden, om zijn zonden te vergeven. GOD HEEFT toen Mannase vergeven. Ondanks ALLES wat Mannase tegen God had gedaan!

Ik denk aan John-Bunyan de ketellapper. Wist je dat het spreekwoord, hij of zij vloekt als een ketellapper, door John-Bunyan er was gekomen? Omdat hij altijd zo vreselijk vloekte, waar hij ook om bekend stond. Hij mocht ook tot geloof komen!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mona » 12 jan 2015 17:20

Cartoons Mohammed
Het volgende nummer van Charlie Hebdo zal cartoons bevatten over de profeet Mohammed. "Uiteraard zullen politiek en religie weer op de hak genomen worden", zei advocaat Richard Malka van het weekblad tegen de Franse zender France Info.
"We doen absoluut geen concessies, anders is het allemaal voor niks geweest. De geest van 'Je suis Charlie' staat ook voor het recht op godslastering'', aldus de raadsman.
Bron: NOS

Kijk daarom wil ik niets met Charlie te maken hebben. Zou iedereen in Nederland en Frankrijk en waar dan ook, nu door hebben dat ze ook voor godslastering de straat op zijn gegaan?
Een volk dat de straat op gaat voor het recht op godslastering, kan moeilijk de zegen van God verwachten, en denken dat alles beter wordt.
Maar misschien wil men de zegen van God ook niet.


Charlie Hebdo in 16 talen
Het volgende nummer van Charlie Hebdo verschijnt deze week in zestien talen. Dat zegt redactielid Patrick Pelloux. De oplage van deze editie is een miljoen exemplaren. Het komende nummer is vanaf woensdag ook in Nederland te koop. Bladenimporteur Betapress krijgt 500 exemplaren.
Bron: NOS
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Bambi » 12 jan 2015 17:35

En zo gaan de gewone moslims er mee om:

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... er-zwijgen

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2015 18:07

Mortlach schreef:Vast niet, maar dat hoeft ook niet, want mensen weten ondertussen ook wel dat sociale isolatie ook gewoon werkt. Een dominee laat zo nu en dan eens vallen dat de uitgevers onwetende handlangers van Satan zijn, en ineens worden ze niet meer uitgenodigd voor feestjes en evenementen...

Dat zijn inderdaad vreemde zaken. Maar mijns inziens komt dat ook niet voort uit wat de Bijbel leert. En of Jezus in dit soort dingen hun voorbeeld is...??

Zo te zien denk je specifiek aan de HSV. Er zijn inderdaad heel rare uitspraken gedaan, toen die uitkwam, en toen er aan gewerkt werd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2015 19:37

Bambi schreef:En zo gaan de gewone moslims er mee om:

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... er-zwijgen

Het is natuurlijk een sympathieke actie. Maar die radicalen hebben natuurlijk weer hun eigen argumenten voor hun gedrag, gebaseerd op de islamitische geschriften (koran en hadith). Ik vind het lastig om te bepalen in hoeverre bepaalde argumenten terecht zijn, aangezien ik niet enorm thuis ben in de islamitische geschriften. (Van de koran weet ik iets, maar niet veel.)

Ik heb ook vernomen dat radicalen de initiatiefnemers van 'nietmijnislam' of 'notmyislam' bedreigd hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2015 20:10

mona schreef:Kijk daarom wil ik niets met Charlie te maken hebben. Zou iedereen in Nederland en Frankrijk en waar dan ook, nu door hebben dat ze ook voor godslastering de straat op zijn gegaan?


Vast wel.

Een volk dat de straat op gaat voor het recht op godslastering, kan moeilijk de zegen van God verwachten, en denken dat alles beter wordt.
Maar misschien wil men de zegen van God ook niet.


Vrijheid van meningsuiting is absoluut. Daar valt dus ook het eventueel lasteren van goden onder. Je kunt simpelweg niet wettelijk piketpaaltjes slaan om gevoelige onderwerpen. Nou ja, het kan wel, maar dan laat je de terroristen dus winnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2015 22:30

Mortlach schreef:Vrijheid van meningsuiting is absoluut. Daar valt dus ook het eventueel lasteren van goden onder.

Wat een onzin! Godslastering is geen meningsuiting, maar heel iets anders. Meningsuiting, dat is het meedelen van je mening over iets. Daarin is er wat mij betreft inderdaad vrijheid. (Dat zou toch wat worden, als je niet meer zou mogen zeggen "Ik ben het niet eens met meneer X" of "ik geloof zo en zo"!) Maar iemand die loopt te tieren en te vloeken is op dat moment niet bezig zijn mening te uiten, maar die is respectloos aan het schofferen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2015 10:11

Niet volgens de wet... En trouwens, je hoeft noet te vloeken en te tieren om gelovigen diep te kwetsen met je mening hoor, echt niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Jan » 13 jan 2015 11:16

mona schreef:Cartoons Mohammed
Het volgende nummer van Charlie Hebdo zal cartoons bevatten over de profeet Mohammed. "Uiteraard zullen politiek en religie weer op de hak genomen worden", zei advocaat Richard Malka van het weekblad tegen de Franse zender France Info.
"We doen absoluut geen concessies, anders is het allemaal voor niks geweest. De geest van 'Je suis Charlie' staat ook voor het recht op godslastering'', aldus de raadsman.
Bron: NOS

Kijk daarom wil ik niets met Charlie te maken hebben. Zou iedereen in Nederland en Frankrijk en waar dan ook, nu door hebben dat ze ook voor godslastering de straat op zijn gegaan?
Een volk dat de straat op gaat voor het recht op godslastering, kan moeilijk de zegen van God verwachten, en denken dat alles beter wordt.
Maar misschien wil men de zegen van God ook niet.


Charlie Hebdo in 16 talen
Het volgende nummer van Charlie Hebdo verschijnt deze week in zestien talen. Dat zegt redactielid Patrick Pelloux. De oplage van deze editie is een miljoen exemplaren. Het komende nummer is vanaf woensdag ook in Nederland te koop. Bladenimporteur Betapress krijgt 500 exemplaren.
Bron: NOS


Inderdaad. Je suis chrétien.

Het is opmerkelijk te noemen dat 'de mensen' denken steeds meer vrijheden te verwerven maar ondertussen steeds meer privacy en vrijheid moeten inleveren om die zogenaamde vrijheden te beschermen. Er moeten meer bevoegdheden komen voor de geheime diensten. De politie moet getraind en uitgerust worden als ware ze in het leger dienst doen. Overal moeten camera's hangen die nummerplaten en zelfs gezichten kunnen herkennen... mooi he die vrijheid.

Men wil Gods wetten niet meer. Dan krijgt men wetten van mensen. Maar dat gaat gepaard met een groot juk dat steeds zwaarder wordt totdat er geen vrijheid meer over is. Dat is op te merken in belastingen en goddeloze regelgeving. Dat is te merken aan meer geweld, meer onveiligheid, meer ziekten. Kortom, de vloeken die God al beloofd had aan mensen die liever zelf wetten verzinnen en Hem niet als Koning willen gehoorzamen door Zijn geboden te houden. Zie Deut. 28 en Lev. 26.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Bambi

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Bambi » 13 jan 2015 15:54

Hier een gesprek in 'rtl late night' met de oprichters van de facebook-pagina 'nietmijnislam' en een ex-jihadist.
Eén van die oprichters werkt bij de landmacht.

http://www.rtlxl.nl/#!/rtl-late-night-3 ... 2b87fe82d3

Hier een colum van de ex-jihadist Yehya Kaddouri in de volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/dossier-aansla ... ~a3826546/

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2015 11:48

Ik heb het al eerder genoemd, dus nogmaals:

Het lijkt uit te monden in een discussie over de spanning tussen 'het recht om te kwetsen' en 'het recht niet te worden gekwetst'.

Het moge duidelijk zijn dat rechten universeel zijn - ze gelden voor iedereen zonder onderscheid -, dus wat betekent het recht om niet te worden gekwetst dan? Je wilt als christen misschien niet worden geconfronteerd met kwetsende cartoons; maar de homo wil niet worden geconfronteerd met de kwetsende houdingen van sommige orthodoxe christenen; de atheist wil niet worden geconfronteerd met de kwetsende houdingen over 'heidenen'; etc, etc, etc.

Dan moet je dus onderscheid gaan maken tussen mate van gekwets-zijn. Wordt de christen meer gekwetst door een spotprent dan de homo door een tirade tegen het homohuwelijk? Beargumenteer het maar eens. Het raakt beiden aan het hart. Mocht je dit echt willen, waar ligt het lijn dan? Wanneer is de mate van kwetsing ernstig genoeg om te verbieden?

Is mensen kwetsen goed? Nee, uiteraard niet. Maar de gevolgen van het wettelijk verbieden om te kwetsen zouden zeer rigoreus zijn, verlammend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2015 20:24

Mortlach schreef:Niet volgens de wet... En trouwens, je hoeft noet te vloeken en te tieren om gelovigen diep te kwetsen met je mening hoor, echt niet.

Hm, ik meen me te herinneren dat er een wetsartikel tegen smaad bestaat. Dat fungeerde voor bepaalde mensen zelfs als argument om het verbod op smadelijke godslastering af te kunnen schaffen. Ik moest er weer even aan denken, bij het lezen van deze zin: "Beperkingen van de vrijheid van meningsuiting zijn niets nieuws. Laster en smaad zijn allang bij wet verboden." (Bron: RD)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten