Mijden van winkels met zondagsopening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor johannes1 » 20 jan 2015 15:05

Vrij lastig lijkt me om deze winkels te mijden, maar je zou er misschien wel rekening mee kunnen houden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor Chaya » 20 jan 2015 15:29

Alle grote(re) winkels en winkelketens zijn open op zondag, dus het is niet meer te doen.
Ik ga net als boekenlezer niet op zondag.
Ik kom heus wel eens iets tekort, blijk ik toch niet in huis te hebben of is over de datum, maar dan experimenteer ik wel wat.
Zolang je brood in huis hebt, is de eerste levensbehoefte dus al vervuld.

(Ik lees momenteel een boek dat zich afspeelt in de hongerwinter, die mensen konden ook doordeweeks niks krijgen, omdat het er niet was. Dan zeur je op zondag echt niet meer over een fles cola of wat aardappelen die je tekort zou komen)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2015 15:48

Ik maak er zeker geen gewoonte van om op zondag dingen te kopen maar als ik echt iets hard mis maak ik wel eens een uitzondering, op vakantie ga ik ook wel eens ergens wat eten op zondag.... of we kopen een ijsje. Ik heb daar niet zoveel moeite mee maar ik vind het fijn om een dag niets te moeten dus doorgaans zul je me op zondag niet in een winkel vinden.

johannes1 schreef:Vrij lastig lijkt me om deze winkels te mijden, maar je zou er misschien wel rekening mee kunnen houden.


Dat kan maar waarom zou je dat willen? En wat is dan de volgende stap? Mensen mijden die niet geloven, die vloeken, die gescheiden zijn enzovoorts? Is dat wat Jezus van ons vraagt? Lijkt een beetje op het discussiepunt wat offervlees eten betreft en wat zegt Paulus daarover in Romeinen 14?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor johannes1 » 20 jan 2015 15:52

een statement maken dat ik een winkel die op zondag dicht is iets meer gun dan een winkel die wel open is. :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor Chaya » 20 jan 2015 16:00

Marnix schreef:Ik maak er zeker geen gewoonte van om op zondag dingen te kopen maar als ik echt iets hard mis maak ik wel eens een uitzondering, op vakantie ga ik ook wel eens ergens wat eten op zondag.... of we kopen een ijsje.

Wat is dan het criterium van echt heel hard missen, kun je daar een voorbeeld van noemen?
Als het iets is zoals zout of zo, is dat toch ook te lenen bij buren?
En als de kinderen trek hebben in een ijsje, iedereen heeft toch wel een vriesvak of vriezer?
Het zou ook nog een leermoment kunnen zijn, nl. dat je niet altijd alles meteen kan krijgen.
Begeren doet waarderen Marnix. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor jaapo » 20 jan 2015 22:35

Wat een geforceerd gedoe. Sommige reacties lijken te zeggen: ik moet steeds op zondag iets hebben, dus het is lastig, om ze te boycotten. Is het briefje zo incompleet, dat op zaterdag allerlei dingen vergeten worden? Als niemand meer gaat op zondag, zijn ze zo dicht, maar dat is al een gepasseerd station, als ook de gelovigen op zondag kopen. Zelf ga ik van het standpunt uit: het is niet geoorloofd op de Sabbath! een ander voor jou te laten werken, met de bedoeling, dat jij op de Rustdag ook nog geld moet verdienen.

*Deel verwijderd - Off topic*
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2015 08:53

johannes1 schreef:een statement maken dat ik een winkel die op zondag dicht is iets meer gun dan een winkel die wel open is. :mrgreen:

Tja, dan kun je dus nooit meer naar de bouwmarkt, niet meer naar de supermarkt en al helemaal niet meer uit eten...
Besef daarin wél dat het in bijvoorbeeld Frankrijk heel gebruikelijk is om op zondag juist extra luxe brood bij de bakker te halen en juist op zondag uit eten te gaan (juist ook onder behoudende protestantse christenen).
's lands wijs, 's lands eer zullen we maar zeggen...
En hoewel ikzelf in principe op zondag niks koop betrapte ik me er (toen ze nog leefde) dat ik in het verzorgingshuis waar mijn oma verpleegd werd op zondag wel eens een bak koffie kocht, of dat ik op de terugweg (ik haalde het niet op één tank) toch benzine in mijn auto gooide...

Waar ik meer moeite mee heb is een groep refo's in een hotel in Oostenrijk.
Zondag werd er uitgebreid gegeten en gedronken, maar dat werd pas op maandag afgerekend.
Over hypocrisie gesproken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2015 14:43

Jawel hoor. Wij hebben bijvoorbeeld een kluswinkel in de buurt, waar je het meeste wel kan halen. En die is nooit op zondag open. En als er in een bepaalde richting geen winkel is die niet op zondag gesloten is kan je daar gerust heen gaan en nog steeds een voorkeur hebben voor winkels die op zondag gesloten zijn. Ik snap wel dat je die meer gunt want het zijn vaak kleinere winkels, vaak een familiebedrijf. Die gun is sowieso meer dan de grote jongens, juist omdat die kleine winkeliers vaak wegconcurreren.

Chaya schreef:Wat is dan het criterium van echt heel hard missen, kun je daar een voorbeeld van noemen?
Als het iets is zoals zout of zo, is dat toch ook te lenen bij buren?
En als de kinderen trek hebben in een ijsje, iedereen heeft toch wel een vriesvak of vriezer?
Het zou ook nog een leermoment kunnen zijn, nl. dat je niet altijd alles meteen kan krijgen.
Begeren doet waarderen Marnix.


We hebben wel eens gehad dat mensen kwamen eten, je boodschappen had gedaan en op zondag ontdekt dat je een essentieel ingredient vergeten bent te kopen. Of dat je een verjaardagsfeestje hebt op zondagavond opeens iets essentieels al bier op is. Dan kan je zeggen: Had je beter moeten inkopen. Dat klopt maar op dat moment doe je daar dan niets meer aan. Dan kan je inderdaad verschillende dingen doen:

1. Denken: Jammer, we moeten maar zonder doen.
2. Het proberen ergens anders vandaan te halen waar het ook werk oplevert maar geen geld kost
3. Even de supermarkt induiken.

De keuze die je maakt zal sterk afhangen van je visie op of het verkeerd is om iets te kopen op zondag. Als je dat verkeerd vindt zul je het niet snel doen. Ik heb daar mijn vraagtekens bij. Daarom vind ik het niet erg om die keer dat je iets mist, het toch even te halen. Ik maak er alleen liever geen gewoonte van. Niet vanwege Bijbelse redenen maar praktische, dat het prettig is om een dag niets te moeten. Heerlijk is dat. Dus ik probeer te voorkomen om op zondag naar de winkel te gaan maar als het een keer toch nodig is doe ik het gerust. Wie principieel tegen het bezoeken van winkels op zondag is zal dat uiteraard niet doen.

ps. Je kan (overdag) bijna altijd alles meteen krijgen. Dus je hoeft niet te leren dat dat niet kan. De vraag is alleen of je het ook wilt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

imationj
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:29

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor imationj » 21 jan 2015 15:11

*Verwijderd door moderator - Off topic. 'Mijden jullie winkels die op zondag geopend zijn' is de vraag. Hier geen discussie over sabbat en zondag*

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2015 16:11

Marnix schreef:Jawel hoor. Wij hebben bijvoorbeeld een kluswinkel in de buurt, waar je het meeste wel kan halen. En die is nooit op zondag open. En als er in een bepaalde richting geen winkel is die niet op zondag gesloten is kan je daar gerust heen gaan en nog steeds een voorkeur hebben voor winkels die op zondag gesloten zijn. Ik snap wel dat je die meer gunt want het zijn vaak kleinere winkels, vaak een familiebedrijf. Die gun is sowieso meer dan de grote jongens, juist omdat die kleine winkeliers vaak wegconcurreren.

Hetzelfde geldt hier voor de dorpsdoehetzelfver. De landelijke keten waar hij inzit daar geldt dat echter helaas niet voor.
Bovendien is er maar een bijzonder beperkt aantal bouwmarkten met een assortiment waar ik iets mee kan, en géén daarvan is op zondag dicht.
En dat geldt ook voor veel andere types winkel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2015 17:04

Als het niet kan, dan kan het niet. Johannes had het over een gunfactor. Als het kan, dan support je die winkels. Als ze er niet zijn, dan heb je weinig keuze maar dan was er ook geen oproep om die winkels te mijden ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2015 10:58

Marnix schreef:Als het niet kan, dan kan het niet. Johannes had het over een gunfactor. Als het kan, dan support je die winkels. Als ze er niet zijn, dan heb je weinig keuze maar dan was er ook geen oproep om die winkels te mijden ;)

Daar heb je wel een punt, alleen je snapt niet helemaal wat ik bedoel.
De christelijke eigenaar van de dorpsdoehetzelfmarkt heeft mijn volledige steun, en ik kwam er vaak (wekelijks ongeveer).
Als ik echter zaken nodig heb die hij niet heeft rij ik een halt uurtje, en heb een heel grote bouwmarkt waar wél alles te koop is.
Aangezien ik daar toch ook zeker wel om de week kom, en deze toch iets goedkoper is gaat dat, hoe warm het hart is wat ik mijn dorpswinkeltje ook toedraag, toch ten koste van eerder genoemd dorpswinkeltje.
De laatste tijd bezoek ik in de even weken het dorpswinkeltje, en in de oneven weken de giga-bouwmarkt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Mijden van winkels met zondagsopening

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2015 11:06

De kleine ondernemer in je dorp moet je zoveel mogelijk steunen vind ik, maar als het uit kan om er een half uurtje voor te rijden dan doe ik dat ook. Dan heeft de ondernemer uit mijn dorp dikke pech, ik betaal bijvoorbeeld niet twee keer de prijs voor hetzelfde product. Met name computerspellen zijn soms wel twee keer zo duur als ik die in mijn woonplaats koop.

Wat betreft open zijn op zondag? Prima als men dat wil, maar gun een ander ook zijn rust. Het moet niet zo worden dat de werkende mens mijn rust gaat oordelen, dan oordeel ik als rustende mens de werkende niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 52 gasten