De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 23 mar 2018 14:35

Mortlach schreef:Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Jammer dat Trump dat blijkbaar niet met je eens is, want die doet er alles aan om het maar stil te houden... Normaal gesproken ga ik niet voor de uitspraak, maar in dit geval is "waar rook is, is vuur" wel van toepassing.


Al eerder zei ik dat het afkopen van iemand niet persé betekent dat er iets gebeurd moet zijn, maar dat het een preventieve maatregel is om een vals verhaal te voorkomen. Stel nu dat er goede overeenstemming wat is gebeurd, maar die ander draait het verhaal om, dan is er al een onjuist verhaal wat heel moeilijk te weerleggen is.

Daarmee wil ik het gedrag, de afkoop, etc. niet goedpraten, maar er zolang een rechter niet getoetst heeft wat er daadwerkelijk gebeurd is, dan moeten we terughoudend zijn in oordelen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2018 14:57

Arco schreef:Al eerder zei ik dat het afkopen van iemand niet persé betekent dat er iets gebeurd moet zijn, maar dat het een preventieve maatregel is om een vals verhaal te voorkomen.


O, dat is wel een heel schappelijke houding, bijna naïef in dit geval.

Stel nu dat er goede overeenstemming wat is gebeurd, maar die ander draait het verhaal om, dan is er al een onjuist verhaal wat heel moeilijk te weerleggen is.


Zeker omdat Daniels claimt foto's en seksueel getinte smsjes te hebben. Dan wordt dat weerleggen wel heel lastig. Als er echt niks zou zijn gebeurd, in dat geval zou je zo iemand toch gewoon aanklagen wegens smaad en niet een heel contract opstellen met een lijst van bezwaarde items die Daniels niet openbaar zou mogen maken. Dat doe je niet als die zaken niet bestaan.

Daarmee wil ik het gedrag, de afkoop, etc. niet goedpraten, maar er zolang een rechter niet getoetst heeft wat er daadwerkelijk gebeurd is, dan moeten we terughoudend zijn in oordelen.


Tja, de publieke opinie is de rechtbank niet, dus onschuldig tot het tegendeel is bewezen hoeft niet op te gaan. If it walks like a duck,... En als je dan ziet dat Trump er alles aan doet om de zaak maar achter gesloten deuren en via arbitrage af te handelen, dan kan ik toch echt niet anders concluderen dat het zaakje stinkt. Wat bovendien ook nog eens volledig in lijn ligt met het karakter/imago van Trump zoals we dat kennen.

Deze zondag is er blijkbaar een interview met mevrouw Daniels op het Amerikaanse programma 60 minutes. Ook iets dat Trump heeft proberen te voorkomen (beetje lastig want je kunt iemands vrijheid van meningsuiting niet op voorhand inperken, alleen achteraf).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 23 mar 2018 15:23

Je moet oppassen dat als je tegen iemand bent, om welke reden dan ook, elk verhaal dat naar buitenkomt te zien als: "zie je wel" of "waar rook is" of "het stinkt". Het moet bewezen worden, tot die tijd is alles smaad.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Katlheen » 23 mar 2018 15:28

Het hele gedoe met Trump en vrouwen zal me aan de bibs roesten, net zo goed dat ik het destijds met Clinton ook niet echt belangrijk vond. Maar, als je Trump de maat neemt inzake vrouwen, dan Clinton ook.

Nogmaals: wat ik nu vooral een hele domme move vind, is het begin van een handelsoorlog. Ik dacht dat het een zakenman is, die moet toch weten dat dit tot reacties zal leiden en dat je er uiteindelijk meer mee kapot maakt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Katlheen » 23 mar 2018 15:28

Het hele gedoe met Trump en vrouwen zal me aan de bibs roesten, net zo goed dat ik het destijds met Clinton ook niet echt belangrijk vond. Maar, als je Trump de maat neemt inzake vrouwen, dan Clinton ook.

Nogmaals: wat ik nu vooral een hele domme move vind, is het begin van een handelsoorlog. Ik dacht dat het een zakenman is, die moet toch weten dat dit tot reacties zal leiden en dat je er uiteindelijk meer mee kapot maakt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2018 16:07

Katlheen schreef:Het hele gedoe met Trump en vrouwen zal me aan de bibs roesten, net zo goed dat ik het destijds met Clinton ook niet echt belangrijk vond. Maar, als je Trump de maat neemt inzake vrouwen, dan Clinton ook.


De affaires kunnen mij ook weinig schelen; maar het afkopen ervan is gewoon een misdaad en daar moet je, denk ik dan toch, wel wat meer aandacht aan geven en kun je niet zomaar je schouders ophalen alsof het normaal is dat er een bewezen crimineel in het Witte Huis zit.

Hoewel het verschil gradueel is, zit er nog wel een verschil tussen de zaak van Clinton en de zaak van Trump. In clinton was
er een stagaire die verliefd werd op haar baas - dat gebeurt in elk bedrijf wel eens. Dat heeft Clinton uiteraard geheel verkeerd aangepakt, maar het staat niet in de schaduw van het womanizen van Trump.

Nogmaals: wat ik nu vooral een hele domme move vind, is het begin van een handelsoorlog. Ik dacht dat het een zakenman is, die moet toch weten dat dit tot reacties zal leiden en dat je er uiteindelijk meer mee kapot maakt.


Over domme moves gesproken: H R McMasters, de National Security Advisor, is ook de laan uit gevlogen (de derde in 14 maanden!, maar het is er gelukkig geen chaos!). Vervanger is John Bolton, een 'hawk' die zich hard heeft uitgesproken Noord-Korea en Iran preventief aan te vallen. Een oorlog in het Midden-Oosten/een nucleaire oorlog in Korea zou wel de aandacht wel van zijn affaires afleiden.

O ja, en Trump tweet/dreigt met een veto over de Omnibus Spending bill die door beide partijen in het congress in elkaar is gezet om de overheid te financieren. Nu zegt Trump dat hij misschien weigert te tekenen omdat zijn muur niet wordt betaald en de DACA/Dreamers niet goed zijn geregeld. Totale verrassing want iedereen, inclusief Trumps staf, ging ervan uit dat het allemaal geregeld was. Maar goed, een government shutdown kan er ook nog wel bij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Katlheen » 23 mar 2018 16:16

Hoewel het verschil gradueel is, zit er nog wel een verschil tussen de zaak van Clinton en de zaak van Trump. In clinton was
er een stagaire die verliefd werd op haar baas - dat gebeurt in elk bedrijf wel eens. Dat heeft Clinton uiteraard geheel verkeerd aangepakt, maar het staat niet in de schaduw van het womanizen van Trump.


Nou, dat vind ik dan weer niet. Clinton was POTUS, en zij was stagiaire. Dan heb je toch echt geen gelijke verhouding, als machtigste man op aarde versus een stagiaire.
Trump ontslaat zo'n beetje wekelijks iemand (blijft hangen in zijn "you're fired" riedeltje), blijkbaar wil hij geen tegengas van de mensen om zich heen. Of hij komt er achter dat deze mensen niets kunnen en gevaarlijk zijn voor de beslissingen. In dat geval deugt zijn aanname beleid niet.
Hoe dan ook, geen sterk signaal.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2018 16:23

Katlheen schreef:Nou, dat vind ik dan weer niet. Clinton was POTUS, en zij was stagiaire. Dan heb je toch echt geen gelijke verhouding, als machtigste man op aarde versus een stagiaire.


Nee, uiteraard niet. Ik verdedig Clinton dan ook niet. Maar in dit geval was het een 22-jarige die verliefd was op haar baas. (haar woorden). Trump schept op over aanranding, dat maakt voor mij toch wel een verschil.

Trump ontslaat zo'n beetje wekelijks iemand (blijft hangen in zijn "you're fired" riedeltje),


Grappig alleen dat hij het nooit zelf blijkt te doen. Hij schakelt altijd iemand in om het vuile werk voor hem op te knappen, of hij doet het met een tweet.

blijkbaar wil hij geen tegengas van de mensen om zich heen. Of hij komt er achter dat deze mensen niets kunnen en gevaarlijk zijn voor de beslissingen. In dat geval deugt zijn aanname beleid niet.
Hoe dan ook, geen sterk signaal.


Nee, zeker niet. Vorige week nog opscheppen dat hij in gesprek zou gaan met Noord-Korea, nu de man aannemen die ze preventief wil nuken...

Ook verwacht ik dat Robert Mueller zal worden ontslagen en hopelijk komt het Congress dan eindelijk in actie zoals ze hebben beloofd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 24 mar 2018 12:18

Katlheen schreef:Dat is geen naaierij hoor. Het zaakje stinkt. Een appartement ontvangen van een voormalige Canadese diplomaat ten tijde van de CETA onderhandelingen. Dat heeft minimaal de schijn tegen. Het wordt niet opgegeven in het register van de 2e kamer, een reep chocola wordt al opgegeven. Dat alles in het kader van transparantie. Als je op deze manier politiek bedrijft (core business anderen zwart maken en de morele verheffing spelen) dan is het niet raar dat er vragen over komen.
Stel even dat een Baudet of een Wilders een appartement van een voormalig Russische diplomaat zouden hebben gekregen. Geheel volgens de regels. Zeg eens eerlijk, dan durf ik er een fles whisky op te zetten dat jij ook een andere toon zou aanslaan.
Het krijgen van een appartement is niet strafbaar. Het niet melden, terwijl je weet dat dit de schijn tegen heeft, is zeer kwalijk. En ja, er is al door 200 mensen aangifte gedaan. Dus ik ben benieuwd wat hier verder uitkomt.


De schijn tegen je hebben betekent nog niet dat je ook echt in overtreding bent. Eerst een uitspraak van de rechter en geen verhalen rondstrooien die nog niet bewezen zijn. En ik ben heel benieuwd hoe al die schreeuwerds gaan reageren als blijkt dat alles conform de richtlijnen verlopen is. Zouden zij dan de grootheid kunnen opbrengen, toe te geven dat ze onzin hebben uitgekraamd?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Katlheen » 24 mar 2018 18:31

Het gaat niet alleen of alles belastingtechnisch correct is gegaan. Dat zal allemaal wel net binnen de wet zijn gegaan. Waar het mij om gaat is het gebrek aan transparantie en de schijn van belangenverstrengeling. De tweede kamer heeft een register waarin ieder gift wordt gemeld zodat het voor iedereen zichtbaar is wat iemand heeft gekregen. En daarin staan ook soms de meest onnozele dingen zoals een chocoladereep. Het idee is de tweede kamer leden zo transparant mogelijk zijn in de giften die men krijgt en de tegenprestaties. Een lezing gegeven en 50 euro boekenbon gekregen? Joh, geen enkel probleem. Dat register staat vol met dat soort dingen. Allemaal prima en transparant. Maar een appartement krijgen van een oud diplomaat van Canada, dat hoef je niet te melden? Pechtold kan het wel een privé kwestie vinden, dat heeft hij in zijn functie niet te vinden. Hij had dat moeten melden, en dan is het aan de rest om te bepalen of dat inderdaad privé is. Daar bovenop komt ook nog eens het feit dat het CETA verdrag toen liep. Althans, de onderhandelingen. Eerst was D66 tegen, en hoe verrassend, daarna voor.
Als je dan doodleuk meldt dat het een privé kwestie is dan heb je echt een plaat voor je kop en snap je echt niet wat transparantie en verantwoording afleggen is. En dat geldt ook voor het privé vluchtje naar de Oekraïne. Dat had hij ook moeten melden als gift, maar ook dat is niet gedaan. Pas achteraf toen er gesteggel van kwam. Als dat de mores is, prima, hef dat hele register op. Verder niet meer vragen naar giften of bijverdiensten van parlementsleden. Zolang het bij de belastingdienst is opgegeven wordt, want we moeten er wel aan verdienen natuurlijk.

Baudet of Wilders in deze situatie: dat was de natte droom voor Pechtold en consorten geweest. Reken maar dat ze vol op het orgel en er overheen zouden zijn gegaan om dit te blijven tetteren. En nu? Nu hoor je niets. Dat is meten met twee maten.

En nogmaals, het zal allemaal wel binnen de lijntjes van de wet zijn gebleven, hoewel de taxatiewaarde beduidend lager is dan wat normaal is. (ethiek anyone?).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 25 mar 2018 15:12

Katlheen schreef:Het gaat niet alleen of alles belastingtechnisch correct is gegaan. Dat zal allemaal wel net binnen de wet zijn gegaan. Waar het mij om gaat is het gebrek aan transparantie en de schijn van belangenverstrengeling. De tweede kamer heeft een register waarin ieder gift wordt gemeld zodat het voor iedereen zichtbaar is wat iemand heeft gekregen. En daarin staan ook soms de meest onnozele dingen zoals een chocoladereep. Het idee is de tweede kamer leden zo transparant mogelijk zijn in de giften die men krijgt en de tegenprestaties. Een lezing gegeven en 50 euro boekenbon gekregen? Joh, geen enkel probleem. Dat register staat vol met dat soort dingen. Allemaal prima en transparant. Maar een appartement krijgen van een oud diplomaat van Canada, dat hoef je niet te melden? Pechtold kan het wel een privé kwestie vinden, dat heeft hij in zijn functie niet te vinden. Hij had dat moeten melden, en dan is het aan de rest om te bepalen of dat inderdaad privé is. Daar bovenop komt ook nog eens het feit dat het CETA verdrag toen liep. Althans, de onderhandelingen. Eerst was D66 tegen, en hoe verrassend, daarna voor.
Als je dan doodleuk meldt dat het een privé kwestie is dan heb je echt een plaat voor je kop en snap je echt niet wat transparantie en verantwoording afleggen is. En dat geldt ook voor het privé vluchtje naar de Oekraïne. Dat had hij ook moeten melden als gift, maar ook dat is niet gedaan. Pas achteraf toen er gesteggel van kwam. Als dat de mores is, prima, hef dat hele register op. Verder niet meer vragen naar giften of bijverdiensten van parlementsleden. Zolang het bij de belastingdienst is opgegeven wordt, want we moeten er wel aan verdienen natuurlijk.

Baudet of Wilders in deze situatie: dat was de natte droom voor Pechtold en consorten geweest. Reken maar dat ze vol op het orgel en er overheen zouden zijn gegaan om dit te blijven tetteren. En nu? Nu hoor je niets. Dat is meten met twee maten.

En nogmaals, het zal allemaal wel binnen de lijntjes van de wet zijn gebleven, hoewel de taxatiewaarde beduidend lager is dan wat normaal is. (ethiek anyone?).


Wet = wet. Die geldt voor iedereen. Als er geen overtredingen zijn begaan, is er dus geen reden voor vervolging of beschuldigingen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Katlheen » 28 mar 2018 11:00

Klinkt als meten met twee maten: wanneer Baudet standpunten heeft wordt hij ook als racist weggezet. Flagrante leugens, maar daarbij is "wet is wet" ineens niet van toepassing.

Opmerkelijk ook: 200 aangiftes tegen Pechtold: het OM wil daar geen uitspraak over doen (het aantal). 8 aangiftes tegen Wilders: direct een persbericht van het OM over het aantal aangiftes. Het geeft te denken.

En of er wetgeving is overtreden, dat vind ik nog niet zo belangrijk. Het gaat om de schijn van integriteit. Die wordt hier met voeten getreden. Je weet als politicus dat dit vroeg of laat uitkomt en dat je wat uit te leggen hebt als je een ander standpunt inneemt. Dat appartement is gewoon besmet. Pechtold had wijzer moeten zijn, of in ieder geval een heel stuk transparanter. Het nu maar afdoen als een privé kwestie is toch wel met veel dedain en arrogantie de Nederlandse burger wegzetten als "te dom om te poepen"..
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2018 11:24

We hebben in dit land regels en wetten. Als die overtreden worden, is daar een rechterlijke macht voor om daar een bindende uitspraak over te doen. Eén van de hoekstenen van de Nederlandse rechtstaat is, dat iemand onschuldig is, tot het tegendeel bewezen is. Wat jij - en velen - doen, is iemand schuldig verklaren, terwijl er nog n i e t s is bewezen.

Audacter calumniare, semper aliquid haeret - het blijft een actueel spreekwoord.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2018 10:02

En weer vliegt een Amerikaanse minister de laan uit, dit keer vanwege geklungel met vluchten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2018 10:05

Wanneer wordt die afzet procedure eens opgestart? Hoe lang laat je iemand aanklungelen?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten