De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

corh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2010 19:00

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor corh » 31 okt 2014 21:41

Gert-Jan schreef:Er zijn in de geschiedenis vaker pogingen gedaan om te achterhalen waar het getal zeshonderdzesenzestig uit Openbaring 13 op sloeg. Er staat in het Grieks geen drie maal zes, maar er staat dat het getal zeshonderdzesenzestig is.

Nu beweer ik niet alwetend te zijn.

Maar bij 'ο Μπους komt het getal precies op zeshonderdzesenzestig uit. Dit zijn de officiële getalswaarden:

α=1, β=2, γ=3, δ=4, ε=5, ς=6, ζ=7, η=8, θ=9,
ι=10, κ=20, λ=30, μ=40, ν=50, ξ=60, ο=70, π=80,
ρ=100, σ=200, τ=300, υ=400, φ=500, χ=600, ψ=700, ω=800

Dat de naam Bush in het Grieks geschreven wordt als 'ο Μπους, dat kun je in iedere Griekse krant of Encyclopedie lezen of vragen aan iedere Griek.

Probeer het zelf: kopieer deze letters, plak ze in Google Afbeeldingen, klik op zoek en zie het resultaat.


Je vergist je en ieder die dit beweert vergist zich. De laatste letter van 'ο Μπους is namelijk een slot-sigma met getalswaarde 200 (net als de gewone sigma). De letter ς met getalswaarde 6 is namelijk de 'stigma', de combinatie van de letters sigma en tau (onze klank 'st') (zie ook Wikipedia onder 'stigma'). Het gebeurt vaker dat de slot-sigma en de stigma door elkaar worden gehaald - door mensen die niets weten van de oude Griekse tweeklank stigma - omdat beide lettertekens nagenoeg hetzelfde geschreven worden, maar het zijn toch echt verschillende lettertekens. De slot-sigma moet dus gewoon gerekend worden als de sigma = 200.

(De rekensom voor 'ο Μπους is dus: 70 + 40 + 80 + 70 + 400 + 200 = 860.)

Een tweede bezwaar is dat je ook het lidwoord voor de naam meeneemt in je berekening. Dat is geforceerd, inderdaad alleen maar om op het juiste getal uit te komen.

Inderdaad: vraag het aan iedere Griek en kijk maar eens op Wikipedia bij 'stigma'! De rekensom klopt dus volstrekt niet. Want een slot-sigma is nu eenmaal iets anders dan een stigma.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Roady » 31 okt 2014 23:15

Het lijkt me aannemelijker om de getalswaarden uit het Hebreeuwse alfabet te nemen.

Men heeft onder andere ontdekt dat de naam Maitreya het getal 666 vormt als je dit naar het Hebreeuws omzet.
Dit wordt dan hier aangetoond.

Toeval?
Zo zijn er nog meer namen die op 666 uitkomen.
Dus ja, wat zegt het dan helemaal?
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor rotterdam » 01 nov 2014 07:57

Gert-Jan schreef:Nog opmerkelijker is wat men in Griekenland allang kan weten: dat de letters van naam Bush, wanneer zij in een getal worden uitgedrukt, precies op 666 uitkomen. In het Griekse schrift, wel te verstaan, de taal waarin de apostel Johannes zijn Openbaring schreef. 'ο Μπους (Google maar!): 70 + 40 + 80 + 70 + 400 + 6 = 666. Nee, er zijn in de geschiedenis nog geen wereldleiders geweest bij wie het zo exact uitkwam; zelfs keizer Nero niet.

Natuurlijk gaat het er niet om hier vergaande conclusies uit te trekken. Opmerkelijk is het wel. Niet meer en niet minder. Laten we waakzaam zijn en goed opletten wat er gebeurt in de wereld.


Begint deze flauwekul weer opnieuw ?
Volgens mij ligt er een ban op dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 okt 2014 15:39

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Gert-Jan » 01 nov 2014 11:19

BladeStraight schreef:Heb je je aluhoedje al op, Gert-Jan? Het lijkt me overduidelijk dat het grootste deel van Openbaring over het Romeinse Rijk gaat, en vooral 666, wat exact neerkomt op de naam van Nero (Neron Kaisar in het Grieks). Kortom, Johannes had in 666 een manier gevonden om een Romeinse keizer een naam te geven zonder dat het hem, of een ieder die het Bijbelboek las, de kop zou kosten.


BladeStraight: Inderdaad is 'Neron Kaisar' 666, maar dan in het Hebreeuws.

Alleen: Johannes schreef zijn Openbaring tegen het eind van de eerste eeuw, toen Nero allang dood was. Wellicht doelde Johannes dan toch op iemand anders, zonder te weten wie??

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 okt 2014 15:39

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Gert-Jan » 01 nov 2014 12:10

corh schreef:Je vergist je en ieder die dit beweert vergist zich. De laatste letter van 'ο Μπους is namelijk een slot-sigma met getalswaarde 200 (net als de gewone sigma). De letter ς met getalswaarde 6 is namelijk de 'stigma', de combinatie van de letters sigma en tau (onze klank 'st') (zie ook Wikipedia onder 'stigma').


Bedankt Corh, voor je interessante reactie.

Misschien heb je gelijk en berust hetgeen ik geschreven heb op een vergissing. Toch wil ik het volgende inbrengen tegen je argumentatie:

1) De slot-sigma raakte volgens mij pas in zwang vanaf het moment dat de Grieken in minuskels (kleine letters) gingen schrijven. Wanneer dit gebeurde, is mij niet bekend. Wat ik wel weet, is dat de oudste handschriften in minuskels van het Nieuwe Testament dateren uit de negende eeuw.

2) Voor die tijd werd in majuskels (hoofdletters) geschreven. Een sigma zag er toen uit als een C, zowel aan het eind van een woord als er middenin. Er was vanouds geen aparte slotsigma dus in de NT-handschriften, tot aan de negende eeuw.

3) Welnu: in enkele van de alleroudste handschriften van Openbaring, wordt het getal zes precies zo geschreven als een sigma.
Het gaat met name om p47 (Chester Beatty 3e eeuw, nu in Dublin), waarin in Openbaring 13:18 staat: ΧΞC - dat is zeshonderd zestig zes, maar dan afgekort.
Er is hier geen onderscheid te zien tussen deze zes - C en de overige C's (sigma's) in de tekst.

Tenslotte heb je me nieuwsgierig gemaakt naar het hedendaagse gebruik van de stigma. Is deze nog altijd gangbaar in de Griekse spraak? Hoe klinkt zij?

Gert-Jan

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Boekenlezer » 01 nov 2014 12:19

Gert-Jan schreef:Hallo allen,

Dacht je dat het niet veel slechter kon met de wereld, dan komt uit Amerika het opbeurende nieuws dat een derde Bush zich aan het warmlopen is voor het presidentschap. Jeb, het broertje van George W., is er bijna over uit dat hij zich kandidaat zal stellen. Hij maakt een goede kans, bij gebrek aan sterke mededingers in de Republikeinse partij. De V.S. verheugen zich al op een nieuwe Bush-Clinton-race, als ook Hillary Clinton verkozen wordt bij de Democraten.

Zie o.a. http://www.independent.co.uk/voices/com ... 26629.html

Nu schijnt Jeb Bush wel veel intelligenter en geliefder te zijn dan zijn vader en zijn broer. Opvallend is verder dat hij Rooms-Katholiek is en een Mexicaanse vrouw heeft.

Het is en blijft opmerkelijk dat de, in de woorden van biografe Kitty Kelley, "machtigste familie ter wereld" opnieuw in staat blijkt iemand naar voren te schuiven als wereldleider.

De belangrijkste vraag is wat mij betreft, of dit dan niet weer zo'n domme 'ik ga de wereld wel even verbeteren'-type is als George W. Bush. Want aan die laatste Bush heeft IS zijn bestaan te danken wat mij betreft. 'War on terror', maar ondertussen heeft hij het islamterrorisme geweldig geholpen!

Gert-Jan schreef:Nog opmerkelijker is wat men in Griekenland allang kan weten: dat de letters van naam Bush, wanneer zij in een getal worden uitgedrukt, precies op 666 uitkomen. In het Griekse schrift, wel te verstaan, de taal waarin de apostel Johannes zijn Openbaring schreef. 'ο Μπους (Google maar!): 70 + 40 + 80 + 70 + 400 + 6 = 666. Nee, er zijn in de geschiedenis nog geen wereldleiders geweest bij wie het zo exact uitkwam; zelfs keizer Nero niet.

Dat zal allemaal wel, voor mij heeft dat geen enkele waarde. Om Bush te zien als het beest met het getal 666, dat geloof ik ook weer niet. Hoe dom hij ook was, hij was dacht ik wel christelijk gelovig op een redelijk orthodoxe manier. Dat weerhoudt mij er toch wel van om hem als het beest uit de aarde te beschouwen. Sowieso heb ik weinig met 'het beest uit de aarde is díe persoon'-uitspraken. Wie zegt dat het daarvoor bedoeld is? Volgens mij is in de Bijbel de heilshistorische lijn van begin tot eind het belangrijkste, en is de Bijbel geen sensationeel mysterieboek, vol met voorspellingen, waarvan de beelden nou net stomtoevallig precies op ónze tijd betrekking hebben. Waarom eigenlijk?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Boekenlezer » 01 nov 2014 12:29

Maar die Grieken moeten zich wel in aparte bochten wringen om de b nog te schrijven. Want de β spreken ze niet meer als b uit, maar als v/w, daar ergens tussenin. En dan moeten ze 'Bush' schrijven... Krijg je dus zoiets als het woord 'poes' met een m ervoor (Mpous: Μπους), want voor de b hebben ze de lettercombinatie mp (μβ) bedacht.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Optimatus » 03 nov 2014 12:09

Kortom, gefrutsel met getallen waar alleen bijgelovige sukkels intrappen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bambi

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Bambi » 03 nov 2014 15:40

Optimatus schreef:Kortom, gefrutsel met getallen waar alleen bijgelovige sukkels intrappen.

Ja, de mens wil graag wijzer zijn dan een ander.
Daarom denken ze allemaal het ei van Columbus te hebben uitgevonden en te weten wie de anti-Christ
is.
Terwijl je beter naar het woord zelf kunt kijken, dan zie je dat het iedereen is die tegen Christus is.

Ik vraag me af wat de getalswaarde van het woord 'anti-Christ' is. :-k

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 okt 2014 15:39

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Gert-Jan » 05 nov 2014 17:40

Optimatus schreef:Kortom, gefrutsel met getallen waar alleen bijgelovige sukkels intrappen.


Dankjewel Optimatus! :-)

Eén van die bijgelovige sukkels was de kerkvader Ireneüs (130-200 n.Chr.). Hij was een leerling van Polycarpus, die op zijn beurt een leerling was geweest van de apostel Johannes. Hij schrijft "dat er in zijn tijd véle pogingen ondernomen werden om de naam van het beest te ontraadselen en bespreekt vervolgens de drie volgende namen waarvan de getalswaarde in het Grieks 666 oplevert." (A.W. Zwiep: Jezus en het heil van Israëls God, p. 146)

De eerste naam die Ireneüs voorstelde: 'Euanthas'. Onduidelijk bleef wie hiermee bedoeld zou zijn.
De tweede: 'Lateinos'. Betekent hetzelfde als: Romein. De Romeinen waren immers aan de macht.
De derde: 'Titaan'. Een naam uit de Griekse mythologie.

Ireneüs concludeert dat als Johannes had gewild dat ze in die tijd van toen de naam geweten hadden, hij het wel duidelijker gezegd zou hebben: "Johannes toont echter dit getal van zijn naam, opdat we ons voor hem in acht nemen, zodat we weten wie hij is wanneer hij komt. Zijn naam verzwijgt hij echter, omdat het niet gepast is dat die door de Heilige Geest aangekondigd wordt."

Aldus Ireneüs in zijn befaamde werk 'Adversus Haereses'.

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 okt 2014 15:39

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Gert-Jan » 05 nov 2014 18:13

corh schreef:Inderdaad: vraag het aan iedere Griek en kijk maar eens op Wikipedia bij 'stigma'! De rekensom klopt dus volstrekt niet. Want een slot-sigma is nu eenmaal iets anders dan een stigma.


Corh, vanwege drukte op mijn werk kan ik nu pas echt ingaan op je argument.

In alle voorzichtigheid blijf ik erbij, ook na jouw kritiek, dat 'ο Μπους (Ο ΜΠΟΥΣ), de familienaam Bush, omgezet mág worden naar het getal 666 (70+40+80+70+400+6).

Dit omdat de sigma in het hedendaagse Grieks wel degelijk ook als een zes gelezen kan worden.

Vanmiddag heb ik wat Google-zoekopdrachten gedaan naar de letter sigma en het getal 6, op Nieuwgriekse websites. Er kwamen vele hits. Drie kleine voorbeelden:

1. Er is een (niet zo fris) bandje met de naam Rotting Christ 666(ΧΞΣ). De laatste letter is een Σ.

2. Εen twitteraar met de fijne naam Julian ΧΞΣ.

3. Een citaat uit de Griekse Wikipedia: Προφανώς η αναφορά του αριθμού αφορά τον αριθμό ως ιδέα και όχι συγκεκριμένο τρόπο γραφής του, είτε είναι χξς', eίτε 666, είτε DCLXVI (...) (onderwerp: Συζήτηση:666 (αριθμός))
NB: de kleine letter die hier wordt gebruikt in χξς', is een sigma. Geen stigma, terwijl deze hier eerder wel gebruikt is.

Dit is alles wat ik over de gematria van de naam Bush te melden heb. Bescheidenheid is op zijn plaats: als alles duidelijk was geweest, dan hadden we het wel geweten.

Gisteren vonden de senaatsverkiezingen plaats in de V.S. met een landslide-overwinning voor de Republikeinen. De race om het Witte Huis in 2016 zal spannend worden. Hillary Clinton en Jeb Bush zullen binnen nu en een paar maanden beslissen of zij meedoen. Tegen die tijd meld ik mij wel weer eens op dit forum, maar dan liever over de politieke inhoud. See you around!

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor hettys » 05 nov 2014 20:09

rotterdam schreef:
Begint deze flauwekul weer opnieuw ?
Volgens mij ligt er een ban op dit onderwerp.


Deze flauwekul is al 2000 jaar hot item en dat veranderd niet. Men blijft speculeren tot het einde der tijden, terwijl in diezelfde openbaringen staat dat Jezus spoedig zou komen, dus in de tijd dat dit werd geschreven, de Romeinse tijd.

Dat blijkt ook uit openbaringen 6 vers 9, 10 en 11.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor Optimatus » 07 nov 2014 16:41

Dat toont aan dat Irenaeüs ook maar een mens van zijn tijd was. Iets wordt niet waar als Irenaeüs iets zegt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

bt2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2014 11:21

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor bt2 » 11 nov 2014 11:32

Maar behalve dat zijn naam in het Grieks gespeld wel of niet 666 luidt, valt er inhoudelijk wat te zeggen voor Bush III. Hij wordt de kandidaat van de republikeinen? Waar staat hij eigenlijk voor? Ben wel benieuwd namelijk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoera, President Bush III komt eraan

Berichtdoor StillAwake » 17 nov 2014 12:46

bt2 schreef:Maar behalve dat zijn naam in het Grieks gespeld wel of niet 666 luidt, valt er inhoudelijk wat te zeggen voor Bush III. Hij wordt de kandidaat van de republikeinen? Waar staat hij eigenlijk voor? Ben wel benieuwd namelijk.

Grappig dat, zodra er daadwerkelijk om argumenten gevraagd wordt, de discussie stilvalt...
In mijn optiek kan Jeb Bush het onmogelijk slechter doen dan Obama (die zijn belofte om Guantánamo bay te sluiten niet heeft waargemaakt, die Obama-care van een Republikeins senator heeft afgekeken en die nu ook nog eens vleugellam is nu hij de senaat en het congres niet meer achter zich heeft)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten