De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 15 mar 2018 09:46

Optimatus schreef:Wacht even, Arco.


Zoals Elbert al aangeeft is er een verblinde reactie geweest op de hoop een Arabische lente, terwijl er een Arabische chaos is ontstaan. Qadhafi werd in 2004 met alle egards verwelkomt in Brussel en later ook in Italië. In 2011 was het over voor de dictator. Hij was geen lievertje, maar de motivatie voor militair ingrijpen door de Navo is uiterst mager. Het handhaven van een vliegverbod met het aanvallen van gronddoelen, dat is niet helemaal naar de letter van de resolutie 1973. En wat was de bedoeling nog meer? Waarom is Libië aan haar lot overgelaten nadat Qadhafi is vermoord?

In Syrië wel zorgen dat gifgas wordt afgevoerd, maar later blijkt: niet alles was weg. Maar voor de rest niet ingrijpen. Wel roepen dat er een rode lijn is, maar die is meermaals overtreden. Wat dan? Waarom niet ingrijpen, zoals dat wel in Libië is gedaan?

Voor beide landen is mijn stelling: als je meent te moeten ingrijpen, doe dat met de juiste argumenten, binnen internationale rechtsregels en met een goede strategie. Een goede strategie is niet alleen militair, maar ook humanitair, daarna voor na het ingrijpen. Zoals de opbouw van het land, instellen van een daadkrachtig bestuur en het aanjagen van de economie.

Obama was niet slachtoffer van de rekening voor wat betreft het explosief toenemen van de staatsschuld. Dat is echt te simplistisch gedacht, want Bush kon ook niets doen aan de kredietcrisis. Daarbij heb ik het sterke vermoeden dat de snelle exit van Obama uit Irak juist bijgedragen heeft aan de opkomst van IS.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 15 mar 2018 10:04

Mortlach schreef:Die belastingbetaler ben ik dan echter ook gewoon zelf (als ik in Nederland was gebleven). Het gaat niet om inflatie, het gaat erom wat geld lenen kost. Als het de overheid 0% rente kost, dan vind ik het voor de hand liggen dat ze dat bedrag doorrekenen en niet hun kosten met een factor van 500 verhogen.


De rente op een lening wordt niet alleen bepaald door rente waarvan de verlener zelf kan lenen. Maar ook door de inflatie en de eigen kosten. Het is echt een rare gedachte om te denken dat de overheid geen kosten maakt bij het uitlenen van geld. Want er zit een overheidsapparaat achter met betaalde krachten die de administratie voeren, die fraude moeten onderzoeken, etc. Dat kost ook geld. Dus de belastingbetaler, nog voordat jij belastingbetaler wordt na je studie (als je in Nederland blijft), betaalt al die voorzieningen om geld uit te lenen aan studenten (zonder garantie dat zij het halen) tegen een rente die onder de inflatie ligt (het geld wordt minder waard) en alle bijkomende kosten. Dat is niet eerlijk.

Grappig, aan de ene kant mag je je niet met de interne aangelegenheden van een land bemoeien; aan de andere kant lijk je hier te vragen dat er wéér een land zou worden binnengevallen; naast Irak en Afghanistan ook nog eens een oorlog in Syrië beginnen?


Wat mij betreft mogen landen zich in principe nooit met interne aangelegenheden bemoeien. Dat verandert als er sprake is van misdaden tegen de menselijkheid, maar altijd binnen de rechtsorde van de Verenigde Naties.

Groot deel daarvan was een erfenis van de vorige regering daar.


Dat is te simpel gezegd. Zie mijn reactie op Optimatus.

Volgens mij betaal ik gewoon voor mijn studie hoor. Ben gelukkig ondertussen wel bijna klaar met betalen. "zelf de portemonnee trekken" is gewoon een eufemisme voor "alleen de rijken kunnen de universiteit betalen" en dan geef je niet je eigen geld, maar het geld van papa uit. Hoe rijker ouders van de studenten, hoe minder gemotiveerd ze waren, dat was mijn ervaring.


Motivatie kan je tackelen met een goed onderwijsniveau. En het is wat mij betreft prima dat er een regeling is van overheidswege om te lenen voor een studie, maar dan wel tegen een normale rente. Het liefst zou ik zien dat er een regeling komt dat banken dat geld gaan uitlenen, dat de overheid regelt dat de voorwaarden en rente binnen kaders blijft, daardoor ligt het risico niet bij de overheid alsmede het hele gedoe van administratie en fraude.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2018 10:11

Niet de snelle exit uit Irak heeft bijgedragen aan de opkomst van IS, maar de inval in Irak onder leiding van de in rechts Nederland destijds mateloze G.W. Bush. Die oorlog was absoluut niet in overeenstemming met internationale rechtsregels en ook niet met een goede strategie. Ik weet niet hoe jij er destijds tegen aankeek, maar conservatief Nederland raakte bijna in extase bij het zien van rollende Amerikaanse tanks in Irak.

Er zijn in het verleden wel vaker dictators met alle egards ontvangen in democratische landen. Ik noem een Benito Mussolini, ik noem een Leonid Brezjnew en ik noem een Mubutu Sese-Seko.

Niemand was er rouwig om dat al deze leiders al dan niet met geweld verjaagd werden.

Bush kon wel degelijk iets doen aan de kredietcrisis. Onder invloed van vooral de republikeinen (die 's nachts gillend wakker worden als ze dromen over staatsinmenging) zijn de banken ongeveer van alle regels ontdaan en kon het grote graaien beginnen. Geen overheid legde de banken een strobreed in de weg. Bush had hier iets aan kunnen doen, maar deed dit niet. Hij had het te druk met oorlogen in Afghanistan en Irak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 15 mar 2018 10:16

Arco schreef:De rente op een lening wordt niet alleen bepaald door rente waarvan de verlener zelf kan lenen. Maar ook door de inflatie en de eigen kosten. Het is echt een rare gedachte om te denken dat de overheid geen kosten maakt bij het uitlenen van geld. Want er zit een overheidsapparaat achter met betaalde krachten die de administratie voeren, die fraude moeten onderzoeken, etc. Dat kost ook geld. Dus de belastingbetaler, nog voordat jij belastingbetaler wordt na je studie (als je in Nederland blijft), betaalt al die voorzieningen om geld uit te lenen aan studenten (zonder garantie dat zij het halen) tegen een rente die onder de inflatie ligt (het geld wordt minder waard) en alle bijkomende kosten. Dat is niet eerlijk.


Dat is niet eerlijk? Dat heet toch gewoon een samenleving waar je naar elkaar omziet; waar we hebben bepaald dat het niet zou moeten afhangen van hoe rijk je ouders zijn of je je volle potentie mag bereiken? We betalen via belastingen nu eenmaal allemaal aan zaken waar we het niet direct mee eens zijn. En ik kan je zeggen dat als je je studie niet met een diploma afsluit, de schuld die je dient terug te betalen aanzienlijk hoger is. Blijkbaar vindt de Nederlandse overheid dat een gediplomeerde werkkracht een bepaalde waarde heeft (t.w.v. het deel van het schuldbedrag dat dan wordt kwijtgescholden).

Trouwens, je inflatieargument gaat mank. Inflatie gebeurt sowieso wel, ook als de overheid dat geld niet uitleent aan studenten; waarom het waardeverlies in dat geval ineens moet worden teruggewonnen en in andere gevallen niet, dat mag me je toch eens uitleggen.

Wat mij betreft mogen landen zich in principe nooit met interne aangelegenheden bemoeien. Dat verandert als er sprake is van misdaden tegen de menselijkheid, maar altijd binnen de rechtsorde van de Verenigde Naties.


Oké

Motivatie kan je tackelen met een goed onderwijsniveau. En het is wat mij betreft prima dat er een regeling is van overheidswege om te lenen voor een studie, maar dan wel tegen een normale rente. Het liefst zou ik zien dat er een regeling komt dat banken dat geld gaan uitlenen, dat de overheid regelt dat de voorwaarden en rente binnen kaders blijft, daardoor ligt het risico niet bij de overheid alsmede het hele gedoe van administratie en fraude.


En dat studeren daarmee voor een behoorlijk deel van de bevolking onbetaalbaar wordt, dat maakt je niets uit?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2018 10:24

Arco, de regering Den Uyl smeet ook met geld, maar de staatsschuld ging pas echt oplopen tijdens het kabinet Van Agt I, omdat dit kabinet de rotzooi van Den Uyl moest opruimen. Daarom geeft jouw statistiek een vertekend beeld. En zoals je kunt zien, nam onder Obama de snelheid waarmee de staatsschuld opliep, zienderogen af.

Intussen heeft Trump de allerrijksten lastenverlichting beloofd. Wie daarvoor opdraaien? Alle anderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 15 mar 2018 11:06

Optimatus schreef:Niet de snelle exit uit Irak heeft bijgedragen aan de opkomst van IS, maar de inval in Irak onder leiding van de in rechts Nederland destijds mateloze G.W. Bush. Die oorlog was absoluut niet in overeenstemming met internationale rechtsregels en ook niet met een goede strategie. Ik weet niet hoe jij er destijds tegen aankeek, maar conservatief Nederland raakte bijna in extase bij het zien van rollende Amerikaanse tanks in Irak.


Net zoals in Irak, rammelt de motivatie en rechtmatigheid voor militair ingrijpen in Libië. Door niet op de grond op te treden of te snel weer te vertrekken, is het escaleren van geweld een direct gevaar. In Irak is dat dus gebeurd en heeft IS voet aan de grond gekregen. Met alle gevolgen van dien.

Er zijn in het verleden wel vaker dictators met alle egards ontvangen in democratische landen. Ik noem een Benito Mussolini, ik noem een Leonid Brezjnew en ik noem een Mubutu Sese-Seko.

Niemand was er rouwig om dat al deze leiders al dan niet met geweld verjaagd werden.


Maar individuele landen kunnen niet zomaar ingrijpen, omdat ze nu wel ineens vinden dat de dictator weg moet.

Bush kon wel degelijk iets doen aan de kredietcrisis. Onder invloed van vooral de republikeinen (die 's nachts gillend wakker worden als ze dromen over staatsinmenging) zijn de banken ongeveer van alle regels ontdaan en kon het grote graaien beginnen. Geen overheid legde de banken een strobreed in de weg. Bush had hier iets aan kunnen doen, maar deed dit niet. Hij had het te druk met oorlogen in Afghanistan en Irak.


Ook weer te simpel. Bush heeft voor belastingverlagingen gezorgd, ook voor het lage tarief. Pas in het laatste jaar van Bush' termijn is de crisis toegeslagen, en Bush had weldegelijk goedkope leningen gegeven aan banken om overeind te blijven. Dus Bush heeft wel wat gedaan, maar had gewoon te weinig tijd en te weinig politieke steun.

Optimatus schreef:Arco, de regering Den Uyl smeet ook met geld, maar de staatsschuld ging pas echt oplopen tijdens het kabinet Van Agt I, omdat dit kabinet de rotzooi van Den Uyl moest opruimen. Daarom geeft jouw statistiek een vertekend beeld. En zoals je kunt zien, nam onder Obama de snelheid waarmee de staatsschuld opliep, zienderogen af.


Ik zou eens moeten kijken naar hoe het in Nederland verlopen is, want daarop kan ik geen inhoudelijke reactie geven met de kennis die ik heb. Alleen om daarmee Obama goed te praten is wel wat onvergelijkbaar.

Intussen heeft Trump de allerrijksten lastenverlichting beloofd. Wie daarvoor opdraaien? Alle anderen.


De lastenverlichting is niet allen voor de allerrijksten, dat is echt een verkeerd beeld.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2018 11:14

Arco schreef:Net zoals in Irak, rammelt de motivatie en rechtmatigheid voor militair ingrijpen in Libië. Door niet op de grond op te treden of te snel weer te vertrekken, is het escaleren van geweld een direct gevaar. In Irak is dat dus gebeurd en heeft IS voet aan de grond gekregen. Met alle gevolgen van dien.


Maar waarom stond rechts Nederland zo hard te juichen over de inval in Irak, terwijl rechts Nederland moord en brand gilde over Libië? Zou de (politieke) kleur van de president er iets mee te maken hebben?

Maar individuele landen kunnen niet zomaar ingrijpen, omdat ze nu wel ineens vinden dat de dictator weg moet.


Ik ben in 2007 in Rwanda geweest en daar heeft in 1994 een gruwelijke genocide plaatsgevonden. Ik heb gezien wat dit heeft aangericht, ik plaats de foto's van Nyamata hier liever niet in verband met eventuele jonge meekijkende ogen. Niemand greep in, behalve toen de Abatutsi bijna letterlijk op waren. Toen kwam Frankrijk even buurten en gaf de moordenaars een vrijgeleide naar Oost-Zaïre - waar ze "vrolijk" verder gingen moorden onder de daar wonende Abanyarwanda. Nog steeds deed niemand iets. Toen hebben Rwanda en Burundi, gesteund door Oeganda, zelf ingegrepen. Dat daarbij dictator Mobutu ten val kwam, kwam eigenlijk iedereen wel goed uit.

Moet het dan zo? Ten koste van een miljoen mensen in honderd dagen?

Ook weer te simpel. Bush heeft voor belastingverlagingen gezorgd, ook voor het lage tarief. Pas in het laatste jaar van Bush' termijn is de crisis toegeslagen, en Bush had weldegelijk goedkope leningen gegeven aan banken om overeind te blijven. Dus Bush heeft wel wat gedaan, maar had gewoon te weinig tijd en te weinig politieke steun.


Bush heeft NIETS gedaan om de banken van te voren al in hun graaimogelijkheden te beperken.

Ik zou eens moeten kijken naar hoe het in Nederland verlopen is, want daarop kan ik geen inhoudelijke reactie geven met de kennis die ik heb. Alleen om daarmee Obama goed te praten is wel wat onvergelijkbaar.


De vergelijking is vrij sterk. De opvolger van de puinmaker krijgt het altijd zwaar.

De lastenverlichting is niet allen voor de allerrijksten, dat is echt een verkeerd beeld.


Een beeld ontstaat niet zomaar.

De ING is een commercieel bedrijf, het is een beetje hypocriet van de politici (van links tot rechts) om erover de vallen. De ING had een nettowinst van € 4302 miljoen in 2016. Dus die 1,5 miljoen valt best mee.


Onzin. Het personeel heeft moeten vechten voor een luizige anderhalf procent loonsverhoging en de directeur krijgt er even vijftig procent bij?

Maar als de politiek er iets aan wil doen, doe dan niet aan symptoombestrijding. Dus maak een wet dat systeembanken hun beloning in verhouding regelen. Dus er is een verhouding tussen het hoogste en laagste loon binnen de bank. Daarnaast is een regeling te verzinnen om banken die staatssteun nodig hadden te limiteren aan beloning voor de top. Om de graaicultuur te bestrijden moet er een maximaal zijn aan het percentage dat bestuurders in aandelen mogen hebben.


Het lijkt me veel verstandiger om dit soort zaken nu juist weer wél in Europa te regelen. Anders gaan die bankiers gewoon in België verder met graaien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 15 mar 2018 11:28

Mortlach schreef:Dat is niet eerlijk? Dat heet toch gewoon een samenleving waar je naar elkaar omziet; waar we hebben bepaald dat het niet zou moeten afhangen van hoe rijk je ouders zijn of je je volle potentie mag bereiken? We betalen via belastingen nu eenmaal allemaal aan zaken waar we het niet direct mee eens zijn. En ik kan je zeggen dat als je je studie niet met een diploma afsluit, de schuld die je dient terug te betalen aanzienlijk hoger is. Blijkbaar vindt de Nederlandse overheid dat een gediplomeerde werkkracht een bepaalde waarde heeft (t.w.v. het deel van het schuldbedrag dat dan wordt kwijtgescholden).


Een beetje romantisch beeld van een samenleving. Natuurlijk moet iedereen een kans krijgen, maar alles op rekening van de belastingbetaler is natuurlijk niet de bedoeling.

Trouwens, je inflatieargument gaat mank. Inflatie gebeurt sowieso wel, ook als de overheid dat geld niet uitleent aan studenten; waarom het waardeverlies in dat geval ineens moet worden teruggewonnen en in andere gevallen niet, dat mag me je toch eens uitleggen.


Onzin. Bij een gemiddelde inflatie van 2% is een rente van 5% reëel. Daardoor betaalt de student ook het waardeverlies.

En dat studeren daarmee voor een behoorlijk deel van de bevolking onbetaalbaar wordt, dat maakt je niets uit?


Dat het onbetaalbaar wordt is uit de lucht gegrepen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 15 mar 2018 12:24

Optimatus schreef:Maar waarom stond rechts Nederland zo hard te juichen over de inval in Irak, terwijl rechts Nederland moord en brand gilde over Libië? Zou de (politieke) kleur van de president er iets mee te maken hebben?


Ik ga geen verantwoordelijkheid nemen voor wat een ander vindt, laat staan voor een bepaalde groep. Ik was en ben niet tegen de inval in Irak, maar op basis van het ingrijpen omwille van de misdaden tegen de menselijkheid door het toenmalige bewind. Het hele verhaal van massavernietigingswapens, daar waren zelfs Kerry en Hillary ingetrapt.

Ik ben in 2007 in Rwanda geweest en daar heeft in 1994 een gruwelijke genocide plaatsgevonden. Ik heb gezien wat dit heeft aangericht, ik plaats de foto's van Nyamata hier liever niet in verband met eventuele jonge meekijkende ogen. Niemand greep in, behalve toen de Abatutsi bijna letterlijk op waren. Toen kwam Frankrijk even buurten en gaf de moordenaars een vrijgeleide naar Oost-Zaïre - waar ze "vrolijk" verder gingen moorden onder de daar wonende Abanyarwanda. Nog steeds deed niemand iets. Toen hebben Rwanda en Burundi, gesteund door Oeganda, zelf ingegrepen. Dat daarbij dictator Mobutu ten val kwam, kwam eigenlijk iedereen wel goed uit.

Moet het dan zo? Ten koste van een miljoen mensen in honderd dagen?


Ingrijpen onder VN-resolutie is het beste. Wellicht moet de VN een procedure instellen zodat landen kunnen ingrijpen zonder resolutie als er sprake is van genocide. Dan zou men bij Rwanda wel kunnen ingrijpen, maar dat is discutabel bij Libië.

Bush heeft NIETS gedaan om de banken van te voren al in hun graaimogelijkheden te beperken.


Klopt.

De vergelijking is vrij sterk. De opvolger van de puinmaker krijgt het altijd zwaar.


De vergelijking gaat mank op basis van de ingrediënten, namelijk een kredietcrisis en oorlog. De belastingverlagingen van Bush heeft Obama verlengt, maar heeft niet of nauwelijks bezuinigd. Obama-care heeft een enorme aanslag op het staatsbudget gepleegd, alsmede allerlei steun aan banken, autofabrikanten, etc.

Een beeld ontstaat niet zomaar.


Linkse media.

Onzin. Het personeel heeft moeten vechten voor een luizige anderhalf procent loonsverhoging en de directeur krijgt er even vijftig procent bij?


Ja, de wereld is oneerlijk.

Het lijkt me veel verstandiger om dit soort zaken nu juist weer wél in Europa te regelen. Anders gaan die bankiers gewoon in België verder met graaien.


Prima, zolang het Nederlandse parlement zeggenschap houd op de specifieke invulling.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 14:24

Arco schreef:Wanneer je meer moet betalen is de kwaliteit niet gegarandeerd, dat geldt voor elk product in de winkel ook. Maar als je zelf de portemonnee moet trekken voor je eigen onderwijs, dan ben je meer geneigd je best te doen. Hier kom ik ingenieurs tegen die de titel niet waardig zijn vanwege de dommigheid die ze uitkramen. Dan heb je ook nog onderwijsniveau, waar nog veel over te zeggen is.

Neem van mij aan dat het niveau van de gemiddelde ingenieur (in mijn vakgebied) die zijn "studie" in de VS genoten heeft om te janken is. Ik kom proefschriften van die kant van de ocean tegen waar mijn zoon in groep 7 een onvoldoende voor gekregen zou hebben.
In Europa ben ik dit niveau (gelukkig) nog niet tegengekomen. En geloof me: de gemiddelde motivatie is op de Amerikaanse universiteiten echt niet hoger dan bij ons.
En in de VS studeert een groot aantal mensen op kosten van papa. Of dat nou per definitie extra motivatie geeft...?

Ik realiseer me dat ik vooral zicht heb op de scheepsbouwkundige kant van de techniek, wellicht is het in andere vakgebieden anders.
Wel besef ik terdege dat het Amerikaanse system in elk geval niet beter werkt dan het onze.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor ben db bd » 15 mar 2018 20:05

En om hiermee terug te gaan naar het topic, vind ik Donald Trump op dat punt héél veel beter scoren dan Killary gedaan zou hebben volgens de alternatieve níét nepmedia. Daarom stemden ook zoveel behoudende christenen m.i. terecht op Trump!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2018 08:37

Ik kan me niet voorstellen dat ik, als christen, ooit zou stemmen op een presidentskandidaat die vrouwen "by the pussy" grijpt, immens domme beslissingen aangaande energie en technologie neemt, er een leven op nahoudt dat niet bepaald christelijk te noemen is en zo vaak gedraaid is dat zelfs D66 er betrouwbaar door lijkt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2018 09:03

Optimatus schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ik, als christen, ooit zou stemmen op een presidentskandidaat die vrouwen "by the pussy" grijpt, immens domme beslissingen aangaande energie en technologie neemt, er een leven op nahoudt dat niet bepaald christelijk te noemen is en zo vaak gedraaid is dat zelfs D66 er betrouwbaar door lijkt.

Daar kan ik me in vinden, maar moet hierbij wel opmerken dat het alternatief niet heel veel beter was.
Als je uit die twee moet kiezen is het kiezen uit twee kwaden.
En dan kon Trump toch nog wel eens de minst slechte optie zijn geweest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 16 mar 2018 10:15

Veel christenen in de VS stemden op Trump enkel en alleen omdat hij conservatieve rechters voor het Supreme Court zou voordragen. Dat heeft hij ook gedaan in de persoon van Neil Gorsuch vorig jaar. De verwachting is dat er de komende jaren nog 1 of 2 vacatures bijkomen omdat sommige rechters de 80 al zijn gepasseerd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2018 11:16

Het is sowieso al geen goed idee dat rechters feitelijk politieke benoemingen zijn.

Het is verder eigenlijk al beschamend dat er iets van 300 miljoen Amerikanen zijn en uitgerekend HC en DT de twee kandidaten waren. Armzalig land.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten