De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 05 feb 2018 09:03

De memo is dus een grote nothingburger gebleken. In feite zegt het 1 ding: dat als de FISA rechter (die gaat over het afluisteren van burgers) had geweten dat een deel van de informatie van het door de Democraten gefinancierde Fusion GPS zou komen, dat die rechter dan 4 keer anders zou hebben beslist. Daar geloof ik eerlijk gezegd niets van.
Mijns inziens is de hype rondom het memorandum van het Huis van Afgevaardigden niets anders dan een doelbewuste tegenaanval op de FBI om de aandacht af te leiden van het Rusland dossier dat Robert Mueller c.s. aan het uitzoeken zijn. Deze tegenaanval zal het bij de achterban van Trump goed doen, maar zal niets aan het onderzoek tegen Trump veranderen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 07 mar 2018 13:31

Even een korte overdenking die bij mij opkwam tijdens het filerijden:

Trump heeft een invoeraccijns aangekondigd op staal en aluminium. De wereld staat op z'n kop, terwijl dat de man eigenlijk telkens doet wat hij al gezegd tijdens de campagne. Ambassade verplaatsen, belastinghervorming, etc. Dan is het toch geen verrassing meer dat ook die invoeraccijns ter tafel komen? Nog los van de vraag of het slim is. Voorgaande presidenten hebben dingen geroepen, maar niet gedaan. Na een jaar Trump kunnen we toch wel zien dat de man doet wat hij zegt, ook al is het misschien niet altijd slim?

Nee, wat doet Europa en rest van de wereld? Als stelletje gebeten honden moord en brand schreeuwen. De EU speelt nu een heel vies spelletje door specifieke invoerheffing in te voeren die specifieke producten raken in de staten van diverse Republikeinen. Smerig! De mond vol hebben van vrije en eerlijke handel en dan zo willen inmengen in VS-politiek. Bah bah bah.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 07 mar 2018 13:42

Tja... als de VS onze producten gaat belasten, waarom zouden wij dan lijdzaam alles over ons heen laten komen? Ik vind Europese tegenmaatregelen terecht. Deze maatregelen worden gevoeld in de VS. Heel slimme, tactische zet. Niet lomp heel de VS treffen, maar alleen daar waar het nuttig kan zijn. De EU heeft de plicht, de belangen van de eigen burgers te behartigen en doet dit uitgekiend.

Prima actie dus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 07 mar 2018 14:08

Nee, de wijze waarop de EU maatregelen neemt is directe invloed uitoefenen op het congres van de VS. Dat is fout, dat is onwenselijke politieke inmenging. Als de VS dat zou doen tegenover ons, dan was de wereld te klein. Als de EU de VS beschuldigd van een handelsoorlog, dan moeten zij niet zelf die handelsoorlog aanwakkeren. [-X
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2018 14:39

Arco schreef:Nee, de wijze waarop de EU maatregelen neemt is directe invloed uitoefenen op het congres van de VS. Dat is fout, dat is onwenselijke politieke inmenging. Als de VS dat zou doen tegenover ons, dan was de wereld te klein. Als de EU de VS beschuldigd van een handelsoorlog, dan moeten zij niet zelf die handelsoorlog aanwakkeren. [-X


Aanwakkeren? Wie begon er ook alweer met importheffingen te zwaaien? Dat de EU bepaalde goederen selecteert waarvan het effect groter is dan voor andere goederen, lijkt me alleen maar verstandig. En daarbij, alle goederen die in Amerika worden geproduceerd, komen uit een regio met politieke vertegenwoordiging in het congres (behalve als het uit Washington DC of Puerto Rico komt), dus zou elke heffing te zien kunnen zijn als inmenging.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 07 mar 2018 15:03

Arco schreef:Nee, de wijze waarop de EU maatregelen neemt is directe invloed uitoefenen op het congres van de VS. Dat is fout, dat is onwenselijke politieke inmenging. Als de VS dat zou doen tegenover ons, dan was de wereld te klein. Als de EU de VS beschuldigd van een handelsoorlog, dan moeten zij niet zelf die handelsoorlog aanwakkeren. [-X


Hoezo aanwakkeren? De VS neemt een aantal maatregelen, waar de EU last van heeft. De EU neemt een aantal tegenmaatregelen en wel zodanig dat de voorstanders van de maatregelen, die door de VS genomen zijn, daar last van hebben en niet de VS als geheel. Ik vind dit een uitstekend stukje maatwerk, die niet de hele VS treft, maar alleen diegenen, die de maatregelen van Trump steunen.

Ik heb wel eens kritiek op de EU, maar ik vind deze zet uitermate goed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Katlheen » 07 mar 2018 16:16

Trump zal er wel snel van terugkomen, het wordt niet door alle Republikeinen gesteund. Die weten ook wel dat de rest van de wereld maatregelen gaat nemen. Daarnaast, Nederland levert zeer hoogwaardig staal aan de USA, wat ze daar zelf niet meer kunnen maken. De bedrijven in de USA die daar onder lijden zullen dit toch echt wel even bij Trump onder de aandacht brengen. Ik snap dat je niet zit te wachten op Chinees staal wat voor dumpprijzen op je eigen markt wordt gegooid, maar hef dan concreet heffingen op dat staal en niet op het "eerlijke" staal etc uit Nederland.
Maar goed, we schreeuwen nu moord en brand, maar een land als Frankrijk is ook bijzonder goed in protectionistische maatregelen ten behoeve van hun eigen industrie, om nog maar niet te spreken over de landbouw subsidies voor de eigen boeren (wat ten koste gaat van Nederlandse boeren die wel investeren en innoveren).
Bottom line: iets met soep, heet en eten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 07 mar 2018 16:37

Me dunkt dat er eens serieus naar de grote hoeveelheid EU-subsidies die naar Frankrijk en Polen vloeien, gekeken moet worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 07 mar 2018 16:45

Optimatus schreef:Hoezo aanwakkeren? De VS neemt een aantal maatregelen, waar de EU last van heeft. De EU neemt een aantal tegenmaatregelen en wel zodanig dat de voorstanders van de maatregelen, die door de VS genomen zijn, daar last van hebben en niet de VS als geheel. Ik vind dit een uitstekend stukje maatwerk, die niet de hele VS treft, maar alleen diegenen, die de maatregelen van Trump steunen.

Ik heb wel eens kritiek op de EU, maar ik vind deze zet uitermate goed.


Ik zie dit als dubbele moraal. Roepen dat de maatregelen van Trump kunnen leiden tot een handelsoorlog en zelf dan maatregelen nemen die juist een handelsoorlog bewerkstelligen. Laten we helder zijn, Trump heeft alleen nog is aangekondigd. Nog niet in praktijk gesteld. De EU heeft de mond vol van Russische invloed, maar tegelijk alleen maatregelen nemen om invloed uit te oefenen op bepaalde staten met Republikeinen. Dat is gewoon fout.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 07 mar 2018 17:10

De EU zal pas maatregelen afkondigen op het moment dat de VS dit doen. De EU reageert op wat de VS doen, niet andersom. En dan is het goed dat de EU maatregelen treft, die de veroorzakers van deze onrust treffen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Katlheen » 07 mar 2018 17:28

Ik denk dat het goed is dat de EU direct maatregelen afkondigt, zodat Trump ziet dat hij lik op stuk krijgt en dat hij dus terug kan naar de tekentafel. Dat hij goedkoop Chinees staal wil aanpakken wat gedumpt wordt op de Amerikaanse markt, soit, daar kan ik inkomen. Maar ga dan niet alles en iedereen aanpakken. Kansloze missie lijkt mij.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Yoshi

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Yoshi » 07 mar 2018 18:22

Optimatus schreef:De EU zal pas maatregelen afkondigen op het moment dat de VS dit doen. De EU reageert op wat de VS doen, niet andersom. En dan is het goed dat de EU maatregelen treft, die de veroorzakers van deze onrust treffen.

Dat denk ik ook. Eerst maar eens zien of de blaaskaak daadwerkelijk zijn woorden in daden omzet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2018 19:29

Arco schreef:De EU speelt nu een heel vies spelletje door specifieke invoerheffing in te voeren die specifieke producten raken in de staten van diverse Republikeinen.


Levis zit in het gebied van Nancy Pelosi en dat is toch echt gewoon een democraat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 07 mar 2018 19:30

Het probleem is, dat deze dolle stier vaak doet, wat hij zegt - of in elk geval probeert te doen wat hij beloofd heeft - het goede én het slechte.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Katlheen » 07 mar 2018 21:15

Klopt. Het is goed om te zien dat er een POTUS zit nu wel eens doet wat hij zegt. Maar dat heeft helaas ook tot gevolg dat er dingen worden gedaan waar we wat minder blij van worden. Ik zie dit vooral als binnenlandse retoriek, de arbeiders waarvoor hij zegt het te willen doen krijgen alleen maar de rekening gepresenteerd. Hetzelfde met goedkope Chinese zonnepanelen. Hij wil dat belemmeren ten faveure van de eigen productie. Gevolg is dat er veel minder vraag is vanwege duurdere schermen. En dat resulteert weer in het feit dat bedrijven die de schermen installeren veel minder opdrachten krijgen, en dus mensen moeten gaan ontslaan. En die gevolgen zijn veel groter dan de paar honderd banen die hij denkt te beschermen met extra belasting op Chinese zonneschermen. Helaas niet echt doordacht beleid dit allemaal.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten