Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2014 22:00

Robin de Wever − 01/10/14, 19:17

Afbeelding

© epa. Ultra-orthodoxe joden, vorig jaar in de stad Netanya op joods oudjaar.

Israëlische landbouwers leunen de komende 11 maanden achterover. Op de joodse kalender is een sabbatjaar aangebroken, een periode van rust en armenzorg. Veel Israëli's kruipen echter door een maas in Mozes' wet.

"Het zevende jaar moeten jullie het land laten rusten. (...) Je mag dan je land niet inzaaien, je wijngaarden niet snoeien, het koren dat vanzelf opkomt niet als oogst binnenhalen en niet de druiven oogsten van je ongesnoeide wijnstokken" (Leviticus 25, vers 4 en 5)

De boeren luiden deze week een 'jaar van volstrekte rust voor het land' in. Herverdeling van welvaart is het devies. De joden moeten maar afwachten welke gewassen er spontaan op het land groeien. Het gebruik gaat terug op de geboden die God op de berg Sinaï aan Mozes gegeven zou hebben.

Een landbouwer moet zes jaar zaaien en oogsten, gebiedt God in bijbelboek Leviticus. Maar daarna houdt het even op. Zoals de zevende dag van de week een rustdag is, zo is er eens in de zeven jaar een rustjaar. Het gewas dat opkomt moet hij oogsten en delen met 'slaven en slavinnen, loonarbeiders en de vreemdelingen die te gast zijn'.

De wet is streng, maar er is een truc
Is zo'n rigoureuze arbeidsstop tegenwoordig nog vol te houden? De meeste Israëlische landbouwers menen van niet. Zij geven het sabbatjaar een creatieve invulling: sinds vorige week lenen ze hun land uit aan een boer die niet joods is. Een christen, moslim of andersgelovige kan in het joodse jaar 5775 (26 september 2014 tot 14 september 2015) gewoon doorwerken, want de voorschriften van het sabbatjaar gelden alleen voor joden.

De methode kwam ooit uit de koker van het opperrabbinaat. Voor de meeste Israëlische joden is hij al een eeuw lang standaardprocedure. Echter: dit jaar gaat het allemaal wat stroever. In de aanloop naar het sabbatjaar besloot het Israëlische leger om haar personeel tijdelijk alleen geïmporteerd voedsel voor te schotelen. Een tegemoetkoming aan ultra-orthodoxe joden, die een steeds grotere rol opeisen in de samenleving en die niets moeten hebben van de truc met landverhuur.

Leger mikt juist op ultra-orthodoxen
Ultra-orthodoxen willen het sabbatjaar zoals God het in Leviticus beschreef: met rauwe akkers. Hun onderhandelingspositie is sterk. De overheid doet al jarenlang haar best om ultra-orthodoxen weg te lokken bij hun theologiescholen en ze in te schrijven in het leger. De tijdelijke aanpassing van voedselinkoop maakt daar ook deel van uit, geeft het leger toe.

Maar de legerleiding gaat niet volledig overstag. Het besluit leidde direct tot boosheid bij Israëlische boeren en dus komt er een compromis. Het buitenlandse voedsel komt tot eind februari op tafel; de rest van het sabbatjaar schaft de pot voedsel dat Israëlische christenen en moslims op de gehuurde akkers hebben verbouwd.

Of ultra-orthodoxen ook elders uitzonderingen kunnen afdingen blijft de vraag. Zo houdt de nationale voedselbank Leket alles bij het oude en blijft ze voor voedseldonaties aankloppen bij boeren in Israël. Armlastige vrome joden moeten dus kiezen: een gratis maaltijd of een maaltijd die volledig aan Gods geboden voldoet.

-bron-

Het komt er dus op neer dat orthodoxe joden de wet van Mozes houden als het uitkomt en anders de hulp inroepen van christenen. Doe me dan de ultra orthodoxen maar.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Berichtdoor Jan » 08 okt 2014 10:40

Doet me denken aan de verhalen dat bepaalde Joden op de sabbat geeneens hun voordeur open mochten doen als ik het me goed herinner. De oplossing was dan ook om een goi in te schakelen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mohamed

Re: Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2014 13:04

Dat gebeurt nog steeds, zo iemand noemen ze een shabbos goy.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2014 13:15

Jan schreef:Doet me denken aan de verhalen dat bepaalde Joden op de sabbat geeneens hun voordeur open mochten doen als ik het me goed herinner. De oplossing was dan ook om een goi in te schakelen.

Maar het gebod gold toch ook voor hun vee en iedereen die binnen hun poorten was?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Berichtdoor rotterdam » 08 okt 2014 17:57

mohamed schreef:
Het buitenlandse voedsel komt tot eind februari op tafel; de rest van het sabbatjaar schaft de pot voedsel dat Israëlische christenen en moslims op de gehuurde akkers hebben verbouwd.


Gaza en Westbank - binnen- of buitenland ? :D

mohamed

Re: Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2014 20:06

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Berichtdoor Jan » 09 okt 2014 11:24

Jan schreef:Doet me denken aan de verhalen dat bepaalde Joden op de sabbat geeneens hun voordeur open mochten doen als ik het me goed herinner. De oplossing was dan ook om een goi in te schakelen.

mealybug schreef:Maar het gebod gold toch ook voor hun vee en iedereen die binnen hun poorten was?


Wel het doel van de tradities van mensen is om de geboden van God te omzeilen. Zie het als een gewiekste advocaat die handig de regeltjes manipuleert om tot het gewenste resultaat te komen. En desnoods verzint men er een hoop regels bij die de oudere regels tegenspreken zodat men er elke gewenste kant mee op kan gaan.

Jezus in Mat. 23 schreef: 16 Wee u, blinde leiders, die zegt: Heeft iemand gezworen bij de tempel, dan betekent dat niets; maar heeft iemand gezworen bij het goud van de tempel, dan is hij aan die eed gebonden.
17 Dwazen en blinden! Want wat is meer, het goud of de tempel, die het goud heiligt?
18 En: heeft iemand gezworen bij het altaar, dan betekent dat niets; maar heeft iemand gezworen bij de gave die daarop ligt, dan is hij aan die eed gebonden.
19 Dwazen en blinden! Want wat is meer, de gave of het altaar, dat de gave heiligt?
20 Wie daarom zweert bij het altaar, die zweert daarbij en bij alles wat daarop ligt;
21 en wie zweert bij de tempel, die zweert daarbij en bij Hem Die daarin woont;
22 en wie zweert bij de hemel, die zweert bij de troon van God en bij Hem Die daarop zit.
23 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die andere dingen niet nalaten.
24 Blinde leiders, die de mug uitzift maar de kameel doorslikt.
25 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u reinigt de buitenkant van de drinkbeker en van de schotel, maar van binnen zijn ze vol van roofzucht en onmatigheid.
26 Blinde Farizeeër, reinig eerst de binnenkant van de drinkbeker en de schotel, zodat ook de buitenkant daarvan rein wordt.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Berichtdoor Boekenlezer » 16 okt 2014 15:35

Israëlisch leger zit met de Torah in de maag

Net zoals Ezechiël met de rol in zijn maag zat, die zoet smaakte, zie het begin Ezechiël 3. En werd die rol niet bitter in de maag? Mijn geheugen zegt zoiets, maar gek genoeg kan ik dat daar dan weer niet terugvinden. :x
O, dat gaat over Johannes, zie Openbaring 10:8-11. :idea:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten