Nieuwe grondslag CU

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Boekenlezer » 25 sep 2014 20:40

mealybug schreef:Goed nieuws of niet?

De ChristenUnie krijgt mogelijk een grondslag waarin de verwijzing naar de drie gereformeerde belijdenis­geschriften is verdwenen.

Dat bevestigde partijvoorzitter Adema dinsdagmorgen. Op dit moment hebben evangelischen en rooms-katholieken moeite met de bestaande grondslag, zoals verwoord in de Uniefundering. Daarin staat nu letterlijk: „Zij (de ChristenUnie, red,) fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.”

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/de ... g_1_856616

Toen ik het las, vroeg ik me af: waarom hebben ze alleen de drie gereformeerde belijdenisgeschriften in hun grondslag, en blijkbaar niet de drie katholieke (Apostolische Geloofsbelijdenis, Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel, Geloofsbelijdenis van Athanasius)?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor StillAwake » 26 sep 2014 07:27

[quote="Boekenlezer"
Toen ik het las, vroeg ik me af: waarom hebben ze alleen de drie gereformeerde belijdenisgeschriften in hun grondslag, en blijkbaar niet de drie katholieke (Apostolische Geloofsbelijdenis, Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel, Geloofsbelijdenis van Athanasius)?[/quote]
Is dat geen vraag die voor vrijwel elke refo-organisatie gesteld kan worden?
Het is oorspronkelijk ontstaan vanuit het zich willen afzetten tegen/profileren ten opzichte van de RKK.
Op zich wel goed dat deze aversie nu eens uit de lucht gehaald wordt, hoewel ik me afvraag wat het einde van deze actie zal blijken te zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor jaapo » 26 sep 2014 13:48

Voorzover christelijk geloof met politiek verbonden kan worden (persoonlijk vind ik dit een hachelijke zaak), moet een partij slechts het Evangelie als grondslag nemen en niet door mensen gemaakte dogma's en belijdenisgeschriften, die toen van grote betekenis waren, maar anno 2014 niet meer werken. De CU is de meest voor de hand liggende keuze voor mij, als ik gedwongen zou zijn, op een christelijke partij te stemmen (gelukkig niet!). Maar zolang er niet maar één christelijke partij is, is het voor mij geen item. En misschien wel nooit.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor elbert » 30 sep 2014 11:07

Boekenlezer schreef:Toen ik het las, vroeg ik me af: waarom hebben ze alleen de drie gereformeerde belijdenisgeschriften in hun grondslag, en blijkbaar niet de drie katholieke (Apostolische Geloofsbelijdenis, Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel, Geloofsbelijdenis van Athanasius)?
Misschien omdat de 3 katholieke belijdenissen in de gereformeerde zijn opgenomen? V.w.b. de apostolische geloofsbelijdenis geldt dit letterlijk (vr. & antw. 23 van de H.C.).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor StillAwake » 30 sep 2014 11:14

elbert schreef:Misschien omdat de 3 katholieke belijdenissen in de gereformeerde zijn opgenomen? V.w.b. de apostolische geloofsbelijdenis geldt dit letterlijk (vr. & antw. 23 van de H.C.).

Klopt voor wat betreft de Apostolische geloofsbelijdenis, maar voor Athanasius en Nicea ligt dat toch niet zo duidelijk...
Bovendien wordt de Apostolische geloofsbelijdienis door de HC geduid en ingekleurd, en niet zozeer nagesproken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2014 17:49

Ik ben benieuwd waar de interne ChristenUnie-discussie naar toe zal gaan. Een verwijzing naar de drie oude geloofsbelijdenissen - die elke christen moet kunnen onderschrijven - zou tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor JeeWee » 02 okt 2014 07:29

Die formulieren van (on)enigheid?
We hebben de Bijbel.
Dat moet voldoende zijn.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Cahier » 04 okt 2014 10:41

JeeWee schreef:Die formulieren van (on)enigheid?
We hebben de Bijbel.
Dat moet voldoende zijn.


Wat openbaart God in de bijbel m.b.t. de taken van de overheid en m.b.t. de scheiding van kerk en staat?

Ligt dat meer in de lijn van Jantje van Leiden (wederdoper), van Menno Simons (wederdoper), van Hugo de Groot (Staatkundig Remonstrant), Johannes Calvijn, Maarten Luther, of meer in de richting van Bellarmijn?

Te vaak wordt het Sola Scriptura argument misbruikt om het Tota Scriptura te ondermijnen en eigen dwaalbegrippen in te voeren.

PS de vragen zijn retorisch bedoeld.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor mealybug » 15 nov 2014 19:18


Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor BladeStraight » 01 dec 2014 09:02

off topique-smile
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2015 18:58

En inmiddels is de wijziging met grote meerderheid aangenomen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 82 gasten

cron