Nieuwe grondslag CU

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor mealybug » 24 sep 2014 21:03

Goed nieuws of niet?

De ChristenUnie krijgt mogelijk een grondslag waarin de verwijzing naar de drie gereformeerde belijdenis­geschriften is verdwenen.

Dat bevestigde partijvoorzitter Adema dinsdagmorgen. Op dit moment hebben evangelischen en rooms-katholieken moeite met de bestaande grondslag, zoals verwoord in de Uniefundering. Daarin staat nu letterlijk: „Zij (de ChristenUnie, red,) fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.”

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/de ... g_1_856616

Anoniem_89

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 sep 2014 21:28

Ik wist daarnaast niet eens dat de de 3 formuliertjes hadden (:)
Dacht dat het een soort evangelische partij was :lol:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor moderngelovige » 24 sep 2014 21:54

Anoniem_89 schreef:
Ik wist daarnaast niet eens dat de de 3 formuliertjes hadden (:)
Dacht dat het een soort evangelische partij was :lol:


Deze reactie verbaast me een beetje, plaatste je eigenlijk in deze hoek?
Heb je niks (meer) met ze? Of helemaal niets met politiek?
Waarom niet?

groet,
* Nee ik heb geen CU gestemd vorige maal en bij de volgende verkiezingen wss ook niet.
Snap de steun die ze geven aan dit kabinet niet en waardeer dit helemaal niet.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Arco » 25 sep 2014 08:21

Heel goed dat die formulieren uit de grondslag verwijderd worden. Ondanks dat ik geen CU stemmer of lid ben, toch een goede zaak.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Faramir » 25 sep 2014 08:42

Indien ze de huidige grondslag vervangen dan kan ik deze partij in overweging nemen om op te stemmen tijdens verkiezingen. Helaas steunen ze het huidige kabinet en dat is voor mij geen pluspunt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2014 09:18

Faramir schreef:Indien ze de huidige grondslag vervangen dan kan ik deze partij in overweging nemen om op te stemmen tijdens verkiezingen. Helaas steunen ze het huidige kabinet en dat is voor mij geen pluspunt.

Hiemee maken ze in mijn optiek helemaal niet meer duidelijk wat ze nog te zoeken hebben tussen CDA (christelijk, maar gericht op meeregeren) en SGP (Christelijk, maar gericht op controleren)...
In mijn optiek heeft deze partij zichzelf volkomen overbodig gemaakt, en deze wijziging van de grondslag is daarin een extra stap.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Arco » 25 sep 2014 09:24

Nu inhoudelijk: wat heeft het voor invloed op de koers/politiek/ethiek van de partij als zij de formulieren loslaten?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2014 09:45

Arco schreef:Nu inhoudelijk: wat heeft het voor invloed op de koers/politiek/ethiek van de partij als zij de formulieren loslaten?

Op de korte termijn waarschijnlijk niet zo heel veel.
Op de langere termijn houdt het in dat je actieve politici gaat krijgen binnen deze partij van buiten het oorspronkelijk stukje achterban wat deze partij heeft.
Op de langere termijn levert het dus vervreemding met de oorspronkelijke achterban op, waardoor het veranderen van de partij zicht versnelt (de RPF/GPV-er zal zich van de partij distantiëren)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Faramir

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Faramir » 25 sep 2014 10:00

StillAwake schreef:Hiemee maken ze in mijn optiek helemaal niet meer duidelijk wat ze nog te zoeken hebben tussen CDA (christelijk, maar gericht op meeregeren) en SGP (Christelijk, maar gericht op controleren)...

Volgens mij kan je je als christelijke partij prima anders profileren als het CDA en de SGP.
In mijn optiek heeft deze partij zichzelf volkomen overbodig gemaakt, en deze wijziging van de grondslag is daarin een extra stap.

De tijd zal het leren. Ik ben er wel content mee dat partijen eens kritisch kijken naar de eigen grondbeginselen en die indien nodig aanpassen. Zeker als je als christelijke partij een groot deel van de christenen uitsluit door je grondbeginselen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2014 10:12

StillAwake schreef:Hiemee maken ze in mijn optiek helemaal niet meer duidelijk wat ze nog te zoeken hebben tussen CDA (christelijk, maar gericht op meeregeren) en SGP (Christelijk, maar gericht op controleren)...
Faramir schreef:Volgens mij kan je je als christelijke partij prima anders profileren als het CDA en de SGP.

Wellicht kan het, maar de CU doet het niet. Ze zijn op dit moment alleen maar een partijtje wat wat zetels van het CDA afsnoept in verkiezingstijd.
Welliswaar hebben ze op dit moment een redelijke machtsbasis als gedoogpartij, maar echt een visie kan ik bij deze partij moeilijk ontdekken.
StillAwake schreef:In mijn optiek heeft deze partij zichzelf volkomen overbodig gemaakt, en deze wijziging van de grondslag is daarin een extra stap.

Faramir schreef:De tijd zal het leren. Ik ben er wel content mee dat partijen eens kritisch kijken naar de eigen grondbeginselen en die indien nodig aanpassen. Zeker als je als christelijke partij een groot deel van de christenen uitsluit door je grondbeginselen.

Mee eens. Ik vind het ook niet slecht dat het gebeurt, wellicht zelfs juist wel positief zelfs. Je moet echter wel altijd in de gaten houden dat een partij na een dergelijke move een nieuwe plaats in het politieke landschap moet vinden, en dat dat niet noodzakelijkerwijs de plaats is waar de huidige achterban heen wil.

Maar voor mij is de CU geen optie, en zal het ook nooit worden.
Óf je gaat voor regeringsverantwoordelijkheid (CDA) óf je stemt principieel (SGP). Wat de CU daartussen probeert te bewerkstelligen is mij nog steeds een raadsel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Arco » 25 sep 2014 10:37

StillAwake schreef:Op de korte termijn waarschijnlijk niet zo heel veel.
Op de langere termijn houdt het in dat je actieve politici gaat krijgen binnen deze partij van buiten het oorspronkelijk stukje achterban wat deze partij heeft.
Op de langere termijn levert het dus vervreemding met de oorspronkelijke achterban op, waardoor het veranderen van de partij zicht versnelt (de RPF/GPV-er zal zich van de partij distantiëren)


Dit zijn gevoelseffecten die kunnen spelen bij leden en achterban. Maar dat is niet tastbaar.

Wat is de rol en functie van de formulieren voor de partij?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Faramir » 25 sep 2014 10:39

De SGP is toch net zo bezig met macht als de CU? Ook zei steunen het kabinet toch?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2014 11:05

Faramir schreef:De SGP is toch net zo bezig met macht als de CU? Ook zei steunen het kabinet toch?

Klopt.
De SGP zal echter niet zo snel in een regering toe willen treden, omdat ze dan teveel compromissen zullen moeten sluiten.
CU daarentegen wil, evenals het CDA en D66, onder alle omstandigheden meeregeren.

Dat het huidige post-van-der-Vlies-tijdperk hierin een breuk is binnen de koers van de SGP vind ik dan ook jammer.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

maaarten

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor maaarten » 25 sep 2014 19:22

Ben ik de enige die het een pluspunt vind als partijen zich constructief opstellen tegenover een regering? Als ik in de media over politiek lees, dan erger ik me vooral aan al dat kinderachtige en voorspelbare gezeik en aandachtszoekerij van de oppositiepartijen. De D66 is wel de laatste partij waar ik op zou stemmen, maar ik vind het in ieder geval sympathiek van ze, dat ze zich, net als de CU en de SGP, constructief opstellen en wat gedaan proberen te krijgen, in plaats van de hele tijd alleen maar lopen zeiken in de oppositie......

Sinds ik stemgerechtigd ben heb ik altijd CU ( of CU/SGP lokaal en in Europa) gestemd en voorlopig zie ik geen reden om daarmee op te houden, ook niet met de verandering van de grondslag. Ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen tijd meer sympathie voor de SGP heb gekregen en niet altijd even blij ben met de richting die de CU op lijkt te gaan. Dus misschien komt daar ik de toekomst nog verandering in, maar voorlopig vind ik de CU prima.....

Anoniem_89

Re: Nieuwe grondslag CU

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 sep 2014 20:38

*Off topic*


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten