Troonrede 2014

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Troonrede 2014

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2014 11:25

Het is weer bijna derde dinsdag in september.
N.a.v. een weblog op NOS.nl, enkele citaten uit deze blog:

* Het is ook traditie, al is daar soms van afgeweken, de Troonrede te eindigen met wat ‘de bede’ is gaan heten: het door het staatshoofd aanroepen van Gods steun voor het met wijsheid beoordelen van de aangekondigde plannen.

* Op een tweetal ‘vergissingen’ in 1869 en 1917 na eindigde de Troonrede tot nu toe als regel met een bede waarin direct Gods zegen werd afgesmeekt of waarin indirect werd opgeroepen tot gebed ter verkrijging van kracht en Gods steun. Afgezien dan van een bedeloos tijdperk van vier jaar.

* In 1972 besloot koningin Juliana de Troonrede nog zo: “Met de bede dat God U wijsheid en kracht moge geven verklaar ik deze zitting van de Staten-Generaal geopend.” Maar van 1973 tot en met 1977 – de zittingsperiode van het kabinet Den Uyl (PvdA) – was God uit de Troonrede verbannen. Juliana’s Troonredes eindigden toen zo: “Met het uitspreken van de hoop dat wij daartoe de kracht zullen ontvangen, verklaar ik deze zitting van de Staten-Generaal geopend.”

* Deze ingreep deed veel stof opwaaien. Ook de twee christelijke partijen (KVP en ARP), die met vier ministers deel uitmaakten van het meest linkse kabinet dat ons land ooit kende, zaten er mee in hun maag.
Het weglaten van God en religie uit de Troonrede zou een politiek signaal daar tegen kunnen zijn. Pijnlijk en ons tot grote bescheidenheid dwingend is het overigens weer wél dat ons land eeuwen geleden zélf is voortgekomen uit een gewelddadige strijd waarin godsdienst en nationalisme hoofdrollen speelden. Maar er is natuurlijk niets tegen om te laten zien dat je van de geschiedenis geleerd hebt. Voor een koning van alle Nederlanders, zelf historicus, al helemaal niet.

Je kunt het gehele artikel HIER LEZEN

Hebben jullie nog een bepaalde positieve of negatieve verwachting van de troonrede?

Faramir

Re: Troonrede 2014

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2014 11:48

Ik verwacht er weer eens helemaal niets van.
Deze overheid is er helemaal niet om de burgers te dienen, slechts om zichzelf in stand te houden.

Er gaan wat kruimels naar defensie toe. Ik verwacht dat daar flink de loftrompet over geblazen wordt. Het is echter slechts een druppel op de gloeiende plaat na decennia van keiharde bezuinigingen. To little to late. Het blijkt dat Nederlandse militaire inzet tegen IS geen eens gewenst is door onze bondgenoten.

Er zullen wat groepen een financiële meevaller in het vooruitzicht gesteld krijgen, de overheid zal die via andere manieren dan wel weer weg graaien bij die groepen. Bukt u even?

Anoniem_89

Re: Troonrede 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 sep 2014 18:09

Mooi antwoord Faramir..


Oh ook leuk om eens te bekijken; propaganda in Nederland;
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments


Het gaat weer leuk worden met de troonrede :^o
Benieuwd hoeveel slechter het land gaat worden komende ja(a)r(en).
Het gaat keihard achteruit..

Behalve voor vriendjespolitiek..

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Troonrede 2014

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 07:17

Anoniem_89 schreef:Oh ook leuk om eens te bekijken; propaganda in Nederland;
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments

Je verwacht het niet hé...?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Troonrede 2014

Berichtdoor Optimatus » 15 sep 2014 20:13

Er was vandaag een interessante gast bij "Kunststof", die het boek "Gratis geld" geschreven heeft, een boek over nieuwe systemen en dergelijke. Wellicht de moeite waard.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Troonrede 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 sep 2014 23:23

Geld boeit me niet zo eigenlijk :lol:
Ga ik alleen maar anders van worden, het leven is prima zoals ik het nu heb..
Houd je tenminste nederig (:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Troonrede 2014

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2014 11:31

Afbeelding =D>
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten