politiek incorrect

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: politiek incorrect

Berichtdoor vanellus » 04 sep 2014 19:17

Hoe Zwarte Piet regelmatig ingekleurd (vergeef me de woordspeling) wordt, heeft wel degelijk een racistische oorsprong. Dat is dan allemaal jammer de pammer voor al die mensen die de Nederlandsche cultuur blijkbaar ineens zo na aan het hart is. Dommige zwarte hulpjes met kroeshaar en dikke lippen, die zelfs op volwassen leeftijd nog naar een wijze oude witte man moeten luisteren? Die geen enkel eigen initiatief tonen en een beetje heen en weer huppelen in maillots en felgekleurde pakjes?

Vraag het eens aan de zwarte puber, die vanaf midden november niet het winkelcentrum in wil. Ik heb er elk jaar een paar in de klas.

En voor wat betreft de negerzoenen: het woord neger is in veel plattelandsgebieden tamelijk neutraal, waardoor men zich daar niet kan voorstellen dat het woord zo'n lading heeft. Maar aangezien het woord in het algemeen echt pejoratief is, kun je het gewoon niet meer gebruiken. Zoals Mortlach zegt, is een woordenboek niet voorschrijvend maar beschrijvend.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2014 21:47

Ach, moeten wij plattelanders ons weer aanpassen aan Amsterdam? Ik pieker er niet over. En al die Piethaters moeten zich eens bedenken dat de oude Sint niets kan zonder mantelzorgers. Participatiesamenleving avant la lettre.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: politiek incorrect

Berichtdoor johannes1 » 05 sep 2014 09:45

Om maar even te helpen:
Jodekoeken wordt koeken (voor het geval de joden zich aangesproken voelen)
Blanke vla wordt vla (dit is voor het geval de blanken zich aangesproken voelen)
Kletskoppen wordt koekje (dit voor de kletsers onder ons)

Iemand nog aanvullingen voor de Van Dalle?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2014 09:56

johannes1 schreef:Om maar even te helpen:
Jodekoeken wordt koeken (voor het geval de joden zich aangesproken voelen)
Blanke vla wordt vla (dit is voor het geval de blanken zich aangesproken voelen)
Kletskoppen wordt koekje (dit voor de kletsers onder ons)

Iemand nog aanvullingen voor de Van Dalle?


Dat is nou echt weer een 'argument' dat laat blijken dat je de zaak totaal niet serieus neemt. Joden voelen zich niet beledigd als je hen Jood noemt - alhoewel het wel op die manier kan worden gebruikt (als het over geld/gierigheid gaat). Over blank hoeven we het al helemaal niet te hebben.

Nogmaals, ik kan niet inschatten hoe een Nederlander van Afrikaanse afkomst het woord 'neger' ervaart, maar als dat inderdaad beledigend is, dan is het toch kleine moeite om het aan te passen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Faramir » 05 sep 2014 10:03

Met mijn kwart Indonesische afkomst voel ik me altijd diep gekwetst als iemand het woord pinda in de mond neemt. Als ik in de supermarkt langs de pindakaas loop of langs de pinda's dan ben ik tot op het bot gediscrimineerd. Ik ga overwegen om het woord pinda te bannen uit de Nederlandse taal.

mohamed

Re: politiek incorrect

Berichtdoor mohamed » 05 sep 2014 10:04

Hahaha! :mrgreen:

Overigens wil je niet weten wat er door me heengaat als iemand Friese Oranjekoek zegt! Bozer kan je me niet maken. ](*,)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2014 10:12

Het gebrek aan empathie verbaast me, moet ik eerlijk zeggen.

Het verschil tussen pindakaas en negerzoenen/jodenkoeken is toch wel duidelijk, hoop ik. Het eerste is daadwerkelijk gemaakt van pinda's en die tweede niet van negers/joden. Een Schot of Ier een Engelsman noemen, moet je ook niet doen.

Als er een sociaal, politiek en economisch dominante klasse was in Nederland die mijn consequent met 'kaaskop' zou aanspreken, zou ik dat op een gegeven moment echt wel vervelend vinden. Niet dat het woord kaas dan maar moet worden verboden, maar een beetje inlevingsvermogen zou niet misstaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: politiek incorrect

Berichtdoor mohamed » 05 sep 2014 11:02

Neger is geen scheldwoord, nikker wel.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Katlheen » 05 sep 2014 11:23

Ik vind wel dat we Sinterklaas moeten afschaffen als Zwarte Piet niet meer kan. Die rol is onlosmakelijk verbonden met het Sinterklaas feest. Als je dat weghaalt, dan moeten we gewoon zeggen: ophouden er mee.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Optimatus » 05 sep 2014 13:46

Mortlach schreef:
Nogmaals, ik kan niet inschatten hoe een Nederlander van Afrikaanse afkomst het woord 'neger' ervaart, maar als dat inderdaad beledigend is, dan is het toch kleine moeite om het aan te passen.


We kennen beide een Vlaming van Afrikaanse afkomst. Die vraagt zich af waar men zich druk om maakt in Nederland. Ook op andere terreinen overigens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2014 13:53

Optimatus schreef:We kennen beide een Vlaming van Afrikaanse afkomst. Die vraagt zich af waar men zich druk om maakt in Nederland. Ook op andere terreinen overigens.


Dat is op zich goed om te horen. Zoals Mo al aangaf is er waarschijnlijk ook wel verschil tussen neger en nikker.

Maar het gaat om het principe, van het invoelen voor elkaar. Er zijn gewoon termen die de bevolkingsgroepen in kwestie al zeer beledigend ervaren, en dan is het nogal bot om dat af te doen met "ach, doe eens niet zo flauw, zo zeggen we dat al jaren." Nee, dan zeg je: "O, dat wist ik niet. Met welke term wil je dan wel worden aangesproken?" Het aanpassen van je woord is totaal geen moeite, dus waarom zou je het niet doen als je weet dat je er leed mee voorkomt.

Zo is er een Amerikaans Football team The Redskins. Nu ervaren native americans die term als beledigend. Het is alsof er een Nederlands voetbalteam zou bestaan dat De Spleetogen heet en een chinees als logo heeft. Maar het verzet tegen de naamsverandering is ongekend, onder het mom: die naam is nu eenmaal traditie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Cornelius » 05 sep 2014 17:59

Mortlach schreef:Nee, dat ben ik niet. Ik zie ook niet hoe je dat concludeert uit wat ik geschreven heb. Als donkere mensen het woord vervelend en beledigend vinden, is het goed dat het niet langer als merknaam wordt gebruikt. Dat heeft niets te maken met het feit dat het woord is opgenomen in het woordenboek. Die zaken staan los van elkaar.

Heb je Everts stukje gelezen? Dat stelt dat een neutraal woord in de ban te doen omdat het ook verkeerd kan worden gebruikt meer zegt over die 'politiek correcte' taalgebruiker dan over het woord zelf.

Mortlach schreef:Ik moet wel zeggen dat ik niet zeker weet hoe mensen van Afrikaanse afkomst in Nederland tegen het woord aankijken. Ik vermoed dat er een grote invloed is vanuit Amerika waar het woord 'nigger' echt not done is, in geen enkele context. (maar ook daar staat het nog steeds wel in de woordenboeken!)

"Nigger" heeft als Nederlandse tegenhanger "nikker", een scheldwoord dat niet gebruikt zou mogen worden. Het Engelse woord voor "neger" is "negro".
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: politiek incorrect

Berichtdoor vanellus » 05 sep 2014 18:21

De door jou geciteerde Evert is duidelijk geen taalkundige. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar hij had zich wel iets beter mogen inlezen in betekenisverslechtering. Dat het woord "neger" ooit een gangbare term was om mensen met een zwarte huid te beschrijven, maakt niet dat het woord dat tot in eeuwigheid is. De door hem aangehaalde voorbeelden van samenstellingen met "neger" zijn ook voor het grootste gedeelte woorden die bedienden beschrijven of woorden waarbij het voorvoegsel tegenwoordig toch niet meer nodig is. Ik zie mensen nochtans nooit "blankenvrouw" schrijven, dus het ontgaat me waarom we "negerdominee" of "negerbakker" zouden zeggen. Zet zo'n woord in het groene boekje als je dat zo belangrijk vindt, maar ik zie ze als erfenis van een tijd toen het blijkbaar bijzonder was dat men tegelijk neger was en ook nog iets anders. Dat heeft iets met politieke correctheid te maken, maar vooral met de veranderingen in onze maatschappij.

Een vergelijking met huzarensalade of blanke vla gaat echt mank. Jullie blijven wegkijken van het feit dat de woorden een negatieve bijklank hebben en de samenstellingen vaak wijzen op de minderwaardige positie van de minderheden in de samenleving.

Anoniem_89

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 sep 2014 18:34

mohamed schreef:Hahaha! :mrgreen:

Overigens wil je niet weten wat er door me heengaat als iemand Friese Oranjekoek zegt! Bozer kan je me niet maken. ](*,)

Trol?

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: politiek incorrect

Berichtdoor Cornelius » 08 sep 2014 10:50

vanellus schreef:De door jou geciteerde Evert is duidelijk geen taalkundige. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar hij had zich wel iets beter mogen inlezen in betekenisverslechtering. Dat het woord "neger" ooit een gangbare term was om mensen met een zwarte huid te beschrijven, maakt niet dat het woord dat tot in eeuwigheid is. De door hem aangehaalde voorbeelden van samenstellingen met "neger" zijn ook voor het grootste gedeelte woorden die bedienden beschrijven of woorden waarbij het voorvoegsel tegenwoordig toch niet meer nodig is. Ik zie mensen nochtans nooit "blankenvrouw" schrijven, dus het ontgaat me waarom we "negerdominee" of "negerbakker" zouden zeggen. Zet zo'n woord in het groene boekje als je dat zo belangrijk vindt, maar ik zie ze als erfenis van een tijd toen het blijkbaar bijzonder was dat men tegelijk neger was en ook nog iets anders. Dat heeft iets met politieke correctheid te maken, maar vooral met de veranderingen in onze maatschappij.

Een vergelijking met huzarensalade of blanke vla gaat echt mank. Jullie blijven wegkijken van het feit dat de woorden een negatieve bijklank hebben en de samenstellingen vaak wijzen op de minderwaardige positie van de minderheden in de samenleving.


Die minderwaardige positie wordt versterkt door de "betekenisverslechtering" van de benaming voor de bevolkingsgroep. Ik noch Evert ontkent dat die er, althans voor sommigen, is, maar het gaat erom dat dat een kwalijke zaak is die bovendien meer zegt over de gebruiker die het als beledigend beschouwt dan over de term zelf. Als sommigen "indiaan" als scheldwoord beschouwen is dat nog geen reden om het hele woord af te wijzen. Als iets meer mensen "neger" als scheldwoord gebruiken of ervaren is dat evenmin een deugdelijke reden om het woord in de ban te doen. Want wat is het alternatief? "Zwarte"? Dát is goed beschouwd ronduit beledigend.
Maar vooruit, laten we dan de oude termen "Moor" en "Moriaan" weer invoeren.

Wat betreft de samenstellingen: met "neger" worden samenstellingen gemaakt omdat dat taalkundig mogelijk is. Dat geldt niet voor "blanke", en bijv. "Marokkaan". Is "bankier" een scheldwoord omdat er samenstellingen te maken zijn als "bankiersvrouw" en "bankierszoon"?
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten