Einde Sadam, Mubarak, Khadaffi: van de regen in de drup?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Einde Sadam, Mubarak, Khadaffi: van de regen in de drup?

Berichtdoor BladeStraight » 29 mar 2015 09:34

Je legitmeert hiermee dus gewoon dictatoriale regimes (of het nu een republiek of een monarchie is). Voor mij is het duidelijk dat een regering slechts één functie heeft, namelijk het dienen van de belangen van het volk. Ik vind het onbestaanbaar dat je een bestaande macht ziet als iets goeds, juist omdat het toevallig op dit moment de regering is. Er mag volgens jou dus nooit door de burgers in opstand worden gekomen tegen een regering van onderdrukking. Hoe zou jij dan verzet in Nazi Duitsland zien? Of de Amerikaanse Revolutie? Hoe zie je de Nederlandse Opstand?

Elk mens is geschapen door God, rechten die bij het mens zijn horen komen van God, niet van welke overheid dan ook. Als dat revolutiegeest is, dan zij dat zo, ik heb in elk geval het grootste deel van de reformatoren aan mijn zijde.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

BriarPatch
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2015 09:52

Re: Einde Sadam, Mubarak, Khadaffi: van de regen in de drup?

Berichtdoor BriarPatch » 29 mar 2015 15:44

Dictatoriaal is een term zonder inhoud. Jij vindt iets dictatoriaal en jij oordeelt erover in eigen geweten, en dat eigen oordeel van jouw eigen geweten, dat geeft jou vrijheid om een regeringsleider een straf op te leggen. Ik vind dat je woorden daarom een beetje te gemakkelijk en ik vrees ook te ondoordacht. Recht is gewoon recht. En jouw definitie van "dictatoriaal" staat in geen enkel wetboek, en valt onder geen enkel rechtssysteem.
Maar de positie van die dictatoriale regering staat gewoon beschreven in het recht van dat land. En het internationale recht staat gewoon beschreven in het recht van alle landen.

Het belang van het volk is een term zonder inhoud. Jij vindt iets niet in het belang van het volk en jij oordeelt in het eigen geweten, en dat eigen oordeel van jouw eigen geweten, dat geeft jou vrijheid om een regeringsleider een straf op te leggen. Ik vind je woorden daarom een beetje te gemakkelijk en ik vrees ook te ondoordacht. Recht is gewoon recht. En jouw eigen definitie van "belang van het volk" staat in geen enkel wetboek, en valt onder geen enkel rechtssysteem.
Maar de positie van dat volk ten opzicht van zijn regering staat gewoon beschreven in het recht van dat land. En het internationale recht staat gewoon beschreven in het recht van alle landen.

Legitimeren is een rechtsbasis geven. Elk volk heeft zijn eigen recht en eigen intern speelveld. Ik legitimeer dat een land als geheel geen inmenging van buiten verdient. De burgers van een volk hebben er niets aan als het in lijdzaamheid kiest voor 'vrede' en zich laat onderdrukken, als vervolgens alle overige landen bommen gooien. Vrede is een inhoudsloos begrip, als je niet het gezag handhaaft. Jouw prachtig idealisme werkt dus actief in de hand dat landen onbeheersbaarder worden en dat het volk waarom het gaat de dupe wordt van jouw hoge idealen en je hogere moraal op duizenden kilometers afstand van de realiteit ter plaatse.
Ik legitimeer niemand, maar ik acht de realiteit een zaak die vraagt om verstand en rechtvaardigheid. Niet in dommig salon-idealisme zonder enige voeling met het recht waarin elk ideaal en elke werkelijkheid verankerd moet worden

Burgers die in opstand komen, is een term zonder inhoud. Elke groep die meer dan tien procent van de bevolking representeert, kan menen in opstand te moeten komen vanwege de onderdrukking die hun ten deel valt. Want zo hebben ze net van jou geleerd: opstand mag en is legitiem als zij onderdrukt worden. Maar zet nu eens die bril af en verklaar mij waarom de Russische communisten niet in opstand moeten komen tegen Poetin. Of verklaar mij waarom de Oost-Oekraïners niet in opstand mogen komen?
Maar dat is nog niet alles. Want wij hebben het hier over inmenging van buiten het land door machten met legers en wapens, die een opstand in een gevestigd land tegen een gevestigde regering gaan ondersteunen. Dat is geen recht, maar gewoon ouderwets terug naar de stammenoorlogen die bij elke nationale scheet een golf van terreur en instabiliteit rechtvaardigt. Lekker met ons allen terug naar het niveau van de wildernis.

Je voorbeelden van ons eigen verleden, het Duitse Nazi-verleden en de Amerikaanse Revolutie, en ook je schuilen achter de reformatoren, laat ik nog heel even rusten. Vooralsnog verdienen - denk ik - zowel de voorbeelden als ook die reformatoren, dat wij formuleren wat we zelf serieus denken, voordat we ons beroepen op de redelijke denkende vermogens die vertegenwoordigd worden door de oppervlakte waarachter wij beschutting zoeken.

De rechten die bij het mens zijn horen komen van God, maar zij bieden de mens geen recht om als een leeuw zijn eigen vrijheid en zijn eigen domein te bevechten, maar wel het recht en de plicht om het LICHT dat uit God komt te doen schijnen op aarde. En daarin past veel meer opzettelijke en demonstratieve gelatenheid en lijdzaamheid, dan het opofferen van het eigen leven en dat van anderen, op de bres van heilige oorlogen met hoge idealen.

Ik verwijs naar de beroemde speech van Dr. Martin Luther King. Recht wordt niet bevochten met onrecht. Maar recht vraagt om een strijd naar de geest en een blijven opkomen voor onze rechten in vreedzaamheid, opdat door onze vrede en ons openlijk uitkomen voor recht, op termijn ook recht aan de oppervlakte komt. Maar waar recht wordt gewonnen met onrecht, is het behalen van dat het laatste erger en moreel onjuister, dan het lijden onder het eerste. Of misschien wel eens van Ghandi gehoord? Ook hij verdient een plaats in ons vergelijkend nadenken over het recht van revolutie.

Maar let wel: nog steeds gaat het hier in al die gevallen om een volk en zijn eigen regering. Wij hier hebben het over de VVD die spreekt over internationaal recht. Denk eens aan al die boycotten. De bevolking lijdt eronder, en het enige wat er internationaal wordt gedaan is dat er een wig en een verharding optreedt tussen volk en regering, als de boycot succesvol is. Dat is juist een polarisatie en burgeroorlogstimulerend middel, in plaats van rekenen met de realiteit en verbetering van de omstandigheden in die realiteit. Denk ik. Wat denk jij?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Einde Sadam, Mubarak, Khadaffi: van de regen in de drup?

Berichtdoor BladeStraight » 30 mar 2015 12:03

BriarPatch schreef:Dictatoriaal is een term zonder inhoud. Jij vindt iets dictatoriaal en jij oordeelt erover in eigen geweten, en dat eigen oordeel van jouw eigen geweten, dat geeft jou vrijheid om een regeringsleider een straf op te leggen. Ik vind dat je woorden daarom een beetje te gemakkelijk en ik vrees ook te ondoordacht. Recht is gewoon recht. En jouw definitie van "dictatoriaal" staat in geen enkel wetboek, en valt onder geen enkel rechtssysteem.
Maar de positie van die dictatoriale regering staat gewoon beschreven in het recht van dat land. En het internationale recht staat gewoon beschreven in het recht van alle landen.


Dictatoriaal is helemaal geen term zonder inhoud. De definitie is in elk woordenboek te vinden. De essentie van een dictatuur is dat één persoon, of een klein groepje, de macht in handen heeft en de bevolking geen inspraak, en geen vrijheid heeft.

Overigens vind ik je opmerkingen over wetten bijzonder naief. Je stelt het zo dat een wetboek een onveranderlijk iets is, wat, omdat het nu eenmaal het wet van het land is, altijd goed is. Dat is natuurlijk onzin. Een land als Saudi Arabië kan nog zo goed een wetboek hebben waarin alle belachelijke sharia regels van ze zijn vastgelegd, dat betekend nog niet dat het ook daadwerkelijk recht is. De wetgeving en rechtspraak in dat land is gewoon fout, en daar mag niet alleen, maar daar moet tegen in opstand worden gekomen.

Het belang van het volk is een term zonder inhoud. [..]En het internationale recht staat gewoon beschreven in het recht van alle landen.


Het belang van het volk is natuurlijk het geven van persoonlijke vrijheid aan de bevolking, in een niet religieuze samenleving zal er moeten worden gezocht naar een samenleving waarin mensen vrij zijn, zolang ze de ander niet schaden. Uiteraard zal het beter zijn als de Christelijke wetgeving gehandhaafd zal worden, maar dat is in de meeste landen niet realistisch.

Je opmerking over 'internationaal recht' snap ik niet echt. Je lijkt te denken dat het internationaal recht een vaststaand iets is, wat alle landen samen hebben afgesproken. Dat is natuurlijk niet zo. Vrijwel alle landen hebben een andere opvatting over wat 'internationaal recht' is.

Legitimeren is een rechtsbasis geven. Elk volk heeft zijn eigen recht en eigen intern speelveld. Ik legitimeer dat een land als geheel geen inmenging van buiten verdient. De burgers van een volk hebben er niets aan als het in lijdzaamheid kiest voor 'vrede' en zich laat onderdrukken, als vervolgens alle overige landen bommen gooien. Vrede is een inhoudsloos begrip, als je niet het gezag handhaaft. Jouw prachtig idealisme werkt dus actief in de hand dat landen onbeheersbaarder worden en dat het volk waarom het gaat de dupe wordt van jouw hoge idealen en je hogere moraal op duizenden kilometers afstand van de realiteit ter plaatse.
Ik legitimeer niemand, maar ik acht de realiteit een zaak die vraagt om verstand en rechtvaardigheid. Niet in dommig salon-idealisme zonder enige voeling met het recht waarin elk ideaal en elke werkelijkheid verankerd moet worden


Wat is je definitie van 'recht' nou? Je lijkt het te pas en te onpas te gebruiken zonder dat je aangeeft waar het vandaan komt. Ik vind je stelling dat je tegen interventie bent op zich wel begrijpelijk, maar daar ging deze discussie niet zozeer over. Wel vind ik dat, als een bevolking duidelijk een andere lijn kiest dan de regering, dat best gesteund mag worden.

Je lijkt te denken dat de regering een land vertegenwoordigd. Hier is de pijnlijke waarheid: veel regeringen onderdrukken de bevolking, en plegen smerige misdaden tegen de eigen burgers. Dat kan en mag niet getolereerd worden omdat het nu eenmaal de wetten van dat land zijn. Je snapt toch zelf ook wel dat dat nergens op slaat?

Dit heeft verder niks met salon idealisme te maken. Het lijkt me alleen bijzonder onprettig in een land te leven waar de bevolking geen vrijheid heeft, mensen onderdrukt worden, een dictatoriaal schrikbewind heerst, en dat ik daar vervolgens niet tegen in opstand zou mogen komen omdat dit mogelijk tot chaos kan leiden.

Burgers die in opstand komen, is een term zonder inhoud. Elke groep die meer dan tien procent van de bevolking representeert, kan menen in opstand te moeten komen vanwege de onderdrukking die hun ten deel valt. Want zo hebben ze net van jou geleerd: opstand mag en is legitiem als zij onderdrukt worden. Maar zet nu eens die bril af en verklaar mij waarom de Russische communisten niet in opstand moeten komen tegen Poetin. Of verklaar mij waarom de Oost-Oekraïners niet in opstand mogen komen?


Iedereen die onderdrukt wordt mag in opstand komen, ook de Russische communisten of de Oost Oekrainers, het gaat ook niet om percentages, maar het gaat om basale mensenrechten. Niemand zou onderdrukt mogen worden, ook niet als dit 1% was.

Je voorbeelden van ons eigen verleden, het Duitse Nazi-verleden en de Amerikaanse Revolutie, en ook je schuilen achter de reformatoren, laat ik nog heel even rusten. Vooralsnog verdienen - denk ik - zowel de voorbeelden als ook die reformatoren, dat wij formuleren wat we zelf serieus denken, voordat we ons beroepen op de redelijke denkende vermogens die vertegenwoordigd worden door de oppervlakte waarachter wij beschutting zoeken.


Lekker makkelijk. Vanuit jou uitgangspunt zou je namelijk Hitler maar moeten gehoorzamen, zou Nederland niet in opstand mogen gekomen zijn tegen de Roomse furie, en zou Amerika zich moeten laten leegroven door een andere natie. Dat lijkt me ook vrij lastig te verdedigen ja...

De rechten die bij het mens zijn horen komen van God, maar zij bieden de mens geen recht om als een leeuw zijn eigen vrijheid en zijn eigen domein te bevechten, maar wel het recht en de plicht om het LICHT dat uit God komt te doen schijnen op aarde. En daarin past veel meer opzettelijke en demonstratieve gelatenheid en lijdzaamheid, dan het opofferen van het eigen leven en dat van anderen, op de bres van heilige oorlogen met hoge idealen.


Hoe kom je hierbij? Natuurlijk moeten er eerst naar vreedzame methoden gezocht worden, wat dat betreft ben ik het best met je eens, maar zij die onderdruk worden mogen weldegelijk zich hier tegen verzetten, ook als dat met geweld moet, ookal is dat natuurlijk verre van ideaal.

Maar met je aanhalen van Dr. King en Ghandi haal je toch je eigen argumenten onderuit. Beiden hebben zich namelijk verzet tegen bestaande wetgeving, het bestaande recht, zoals jij dat noemt. Zojuist beweer je nog dat dit niet mocht.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

BriarPatch
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2015 09:52

Re: Einde Sadam, Mubarak, Khadaffi: van de regen in de drup?

Berichtdoor BriarPatch » 31 mar 2015 17:34

BladeStraight schreef:Dictatoriaal is helemaal geen term zonder inhoud. De definitie is in elk woordenboek te vinden. De essentie van een dictatuur is dat één persoon, of een klein groepje, de macht in handen heeft en de bevolking geen inspraak, en geen vrijheid heeft.

Hoe ga jij met de definitie om, die jij in het woordenboek vindt? Elke politieman die met een wapen gaat dreigen, oefent dictatoriaal gezag uit. Elke noodtoestand belemmert vrijheden. Alle groepen van burgers die worden onderdrukt, verliezen vrijheden. En elke regering van de helft plus een legt ook wetten op die de helft min een echt niet wil. Mag een "terrorist" onderdrukt worden? Mag iemand die oproept tot gewapend verzet, onderdrukt worden?
Probeer nu jouw begrip "dictatoriaal" eens concreet te maken met betrekking tot Syrië, Oekraïne, Noord-Korea, Amerika en Rusland. Dan zul je ontdekken dat 'vreedzaam' en 'terrorist' en 'dictatuur' niet alleen afhangt van wie aan de macht is, maar ook van wie zich (niet) wenden tot opstand en revolutie. En misschien nog wel veel meer door het kleurenfilter dat door buitenstaanders over de realiteit wordt gelegd, om er politieke doelen mee te dienen.
En dan heb ik nieuws voor je: jouw eigen visie heeft onderdrukking nodig. Want jouw visie is principieel revolutionair. Zelfs anarchistisch. Dat is principieel tegen het gezag. Dat is principieel tegen vreedzaamheid. Dat is principieel terroristisch van aard. Want je kiest voor geweld als je wordt onderdrukt, en je legitimeert dat dat geweld zover gaat, dat het de regering niet alleen afzet, maar ook als "dictatoriaal" wordt veroordeeld en bestraft.

BladeStraight schreef:Overigens vind ik je opmerkingen over wetten bijzonder naief. Je stelt het zo dat een wetboek een onveranderlijk iets is, wat, omdat het nu eenmaal het wet van het land is, altijd goed is. Dat is natuurlijk onzin.

Nee, dat is geen onzin. Maar jij slaat een stap over, waardoor je de sleutel mist. Tussen "de wet" en "altijd goed" zijn, zit een essentieel ander begrip, dat jij geheel lijkt te verwaarlozen. En dat is het begrip "gezag". Ook een politieman die ongerechtvaardigd een pistool trekt, blijft een politieman. Ook een bevoegde ambtenaar die het verkeer gebaart om de auto in de struiken te sturen, blijft een gezagshandhaver. Ook politieauto die opzettelijk twee auto' s ramt om zichzelf een weg te banen, blijft gezag houden. Het gezag is een formele verhouding, waaraan de onderdanen of functioneel onderworpenen verplicht zijn gehoor te geven. Dat die onderdanen op een bepaald moment dan zich daaraan zullen of kunnen of moeten onttrekken, vanwege eigen innerlijke overwegingen of vanwege algemene uiterlijke moraal, is een heel andere zaak.

En wat dan weer nog een heel andere zaak is, waarbij jij opnieuw een sleutelbegrip mist, of eigenlijk beter gezegd twee sleutelbegrippen, waardoor je een of twee stations onaangedaan voorbij gaat, dat is jouw gezindheid om het gezag omver te werpen. Want tussen onrecht of misbruik van gezag, en omverwerping van dat gezag, zitten nog twee begrippen van groot belang, namelijk het begrip "verzet" en het begrip "geweld". Want niet alle verzet is altijd toegestaan. En niet al het legitiem verzet, mag met geweld. En niet al het legitiem geweld mag erop gericht zijn om het gezag omver te werpen. Snap je dat dit een heel woud aan mogelijkheden oplevert waarin degene die te snel denkt of te snel handelt, ineens kan blijken de maatschappij tegen te gaan werken. Want het gezag is gevestigd. En degene die zich met geweld richt op het omverwerpen van dat gezag, die heeft geen andere basis dan een hoger ideaal, waarmee hij zich op dat moment beschouwt te mogen heersen over of voor heel het land.

Zie je het conflict dat dit oproept, en het onrecht, en de absolute noodzaak om dergelijk revolutionair gezinden zelfs preventief kort te houden?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten