Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Juliah » 27 aug 2014 10:36

De preses van de PKN heeft zeker wel een punt. W-A is wel koning van het hele volk, maar daarmee hoeft hij zijn eigen identiteit toch niet verborgen te houden?
Waarom zou hij en publique niets religieus mogen zeggen omdat de meerderheid andersgelovig/nietgelovig is? De meeste agnosten zal het m.i. een worst wezen of W-A een religieuze uitspraak doet (en dan bedoel ik een troostend woord of een bemoediging). Uit eigen ervaring weet ik dat agnosten bij lijden/dood zelfs een beroep doen op gelovigen ('jij bent christen hè, wil je er voor bidden?')
En wanneer hij dan over God zou spreken, dan zouden andersgelovigen er toch ook door bemoedigd kunnen worden? Het vrijzinnig christendom is gekenmerkt door het feit dat zij anders dan reformatorischen de uniciteit van het evangelie niet onderstreept.

Inderdaad, ik denk dat het weer eens onderstreept dat NL een post-christelijk land is geworden, zoals Roselaers in het RD schreef (notabene een remonstrants predikant).
Prinses Beatrix was itt haar zoon meer cultureel en intellectueel geëngageerd. Zij kerkte niet alleen bij de Kloosterkerk, hoogliturgisch en hoogcultureel, maar bezoekt ook graag klassieke concerten.
W-A en Maxima daarentegen houden meer van sport en moderne muziek (Armin van Buuren, Russische disco's, etc). De prinsesje gaan naar een openbare basisschool.
Die huisgodsdienst waar Schelpje op doelt, ik vermoed dat daar geen sprake van is. Katholieken zijn van huis uit al niet zo gewend aan bijbellezen en bidden.. Je weet het niet, maar toch. Het is mooi dat ze nog binding met de kerkelijke traditie hebben, ik hoop dat dat blijft.
~Get out and do what we were meant to do~

Lock&Stock

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Lock&Stock » 27 aug 2014 10:43

Juliah schreef:De preses van de PKN heeft zeker wel een punt. W-A is wel koning van het hele volk, maar daarmee hoeft hij zijn eigen identiteit toch niet verborgen te houden?


Misschien doet hij dat ook wel niet?

Juliah schreef:Waarom zou hij en publique niets religieus mogen zeggen omdat de meerderheid andersgelovig/nietgelovig is? De meeste agnosten zal het m.i. een worst wezen of W-A een religieuze uitspraak doet (en dan bedoel ik een troostend woord of een bemoediging).


Nou van mij hoeft het liever niet, wat mij betreft blijft ie lekker neutraal. Maar uiteraard moet WA dat helemaal zelf weten. Ik denk ook niet dat hij dit bewust niet doet vanwege publieke opinie. Als hij echt gelovig was geweest hadden we dat gemerkt. Ik denk eerlijk gezegd dat hij er niet zoveel mee bezig is.

Juliah schreef:Uit eigen ervaring weet ik dat agnosten bij lijden/dood zelfs een beroep doen op gelovigen ('jij bent christen hè, wil je er voor bidden?')


Zeg, wil je ons even niet zo over een kam scheren svp? Ik heb daar absoluut geen behoefte aan, in tegendeel. Als ik het moeilijk heb tijdens een overlijden moet je echt niet bij me in de buurt komen met gelovig gewauwel.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Juliah » 27 aug 2014 10:56

Als hij echt gelovig was geweest hadden we dat gemerkt. Ik denk eerlijk gezegd dat hij er niet zoveel mee bezig is.

Dat was precies wat ik probeerde te zeggen...

Verder begrijp ik je reactie niet zo. Ik kom niet zelf met gelovig gebrabbel aan, eerst werd er een beroep op mij gedaan.
Daarnaast heb ik het idee dat vooral mensen met (jeugd)frustraties geërgerd zijn door religieus gewauwel.
~Get out and do what we were meant to do~

Lock&Stock

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Lock&Stock » 27 aug 2014 11:05

Juliah schreef:Verder begrijp ik je reactie niet zo. Ik kom niet zelf met gelovig gebrabbel aan, eerst werd er een beroep op mij gedaan.


Je scheert alle agnosten over een kam, dat is niet chic. Fijn voor jou dat je andere ervaringen hier in hebt, maar dit (beroep doen op gelovigen) gaat zeker niet voor alle agnosten op. Ik ken er in ieder geval geen enkele die beroep doet op gelovigen in moeilijke tijden.

Juliah schreef:Daarnaast heb ik het idee dat vooral mensen met (jeugd)frustraties geërgerd zijn door religieus gewauwel.


Hier, doe je het weer..... ](*,)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2014 11:07

mona schreef:Dus alleen voorgangers mogen (op zondag) spreken over God? :-k
Ik chargeerde enigszins...

mona schreef:Hij is de koning van alle Nederlanders, dus ook van het christelijke volksdeel. Dat deel is niet zo groot meer, maar het is er wel.

Maar ook van het islamitische, boeddhistische, atheïstische, agnostische en weet-ik-wat-nog-meer voor volksdeel.

Dus zeggen dat de koning over God moet praten, is zeggen dat de koning ook over Allah en Boeddha moet praten.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Juliah » 27 aug 2014 11:11

Mijn oprechte welgemeende nederige excuses voor het jouws inziens over één kam scheren van 'jullie' agnosten. Goed lezen is ook een kunst :-)
~Get out and do what we were meant to do~

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor mona » 27 aug 2014 12:14

In het interview met Pauw en Witteman zei de Koning dat hij niet kerkelijk, maar wel overtuigd gelovig was. Maar ja, welk geloof dan? Als hij niets mag zeggen, hoe merk ik dan die gelovige overtuiging?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor elbert » 27 aug 2014 12:37

Tante Pollewop schreef:Maar ook van het islamitische, boeddhistische, atheïstische, agnostische en weet-ik-wat-nog-meer voor volksdeel.

Dus zeggen dat de koning over God moet praten, is zeggen dat de koning ook over Allah en Boeddha moet praten.
Het is niet waar dat de koning verplicht zou zijn om iets over welk ander geloof dan ook te zeggen. Als koning is hij koning van alle Nederlanders en als zodanig heeft hij met iedereen rekening te houden. Maar verder is hij wel lid van de protestantse kerk en hangt hij het protestantse geloof aan. Rekening houdend met zijn staatsrechtelijke positie, mag hij daarbij dus wel iets zeggen vanuit zijn persoonlijke geloof. Dat deden zijn voorgangsters ook, bijvoorbeeld tijdens kersttoespraken. Het is dus niet zo dat hij iets over Allah, Boeddha enz. zou moeten zeggen. Hooguit mag je verwachten dat hij daar voorzichtig mee om zal gaan door geen al te boude uitspraken te doen waardoor hij bevolkingsgroepen van zich zou vervreemden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2014 12:58

mona schreef:Dat worden leuke praatjes :wink:
In het interview met Pauw en Witteman zei de Koning dat hij niet kerkelijk, maar wel overtuigd gelovig was. Maar ja, welk geloof dan? Als hij niets mag zeggen, hoe merk ik dan die gelovige overtuiging?


Het is denk ik niet zo dat hij niets zou mogen zeggen, maar meer dat het niet handig is. Allereerst niet omdat in Nederland kerk en staat gescheiden zijn. Daarnaast niet omdat een deel van het volk dat hij dient zich minder verbonden zou kunnen voelen met de koning.

Wellicht kun je de overtuiging van de koning meer halen uit zijn levenshouding en de inhoud van zijn toespraken. Bijvoorbeeld de mate waarin hij aandacht besteed aan verbinding tussen mensen.

Wellicht kun je kleine details uit de inhuldiging opvatten als blijk van geloof. Bijvoorbeeld direct na de eed uit het Magnificat van Bach: Sicut locutus est ad patres nostros, Abraham et semini eius in sæcula. (Zoals Hij gesproken heeft tot onze vaderen, tot Abraham en zijn zaad in eeuwigheid.)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor rotterdam » 27 aug 2014 13:29

elbert schreef:O, je mag het best uitleggen. Ik ben benieuwd naar je argumentatie, zeker als je daarin de getuigenissen van de vroegere vorsten daarin mee gaat nemen. Bijvoorbeeld koningin Wilhelmina stak haar christelijke geloof niet onder stoelen of banken.


Fijn, jou iets uitleggen is mijn lust en mijn leven.

Jouw citaat was ; Het zal ervan afhangen wat hij te zeggen heeft, anders kan hij natuurlijk net zo goed zwijgen. Gezien de hofpredikers (ds. ter Linden bijvoorbeeld) en wat zij geloven, ben ik nl. er niet bij voorbaat voor.

In de eerste plaats grijp je terug naar de gebruiken van zijn overgrootmoeder.
Wil jij dat zelf ook ? Aangesproken worden op jouw daden in vergelijk met je overgrootmoeder ?

In de tweede plaats, het moge bekend zijn dat zowel hij maar ook zijn moeder en zijn oma er vrijzinnige denkbeelden op na hielden en houden.
Dus als onze koning iets zou gaan zeggen over zijn geloof zal dat toch een visie zijn vergelijkbaar met die van broertjes ter Linden.
En dan ? Zal ik het voorspellen ? Dan hebben we de gereformeerde poppen aan het dansen.

En wat denk je ? Dat hij dit soort zaken alleen beslist ? Het zou me niets verbazen als zijn adviseurs (Piet Hein Donner voorop) hem geadviseerd hebben "Godsdienst privé te houden".

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2014 13:30

Als woorden zonder daden blijven, blijven woorden holle frasen. Laat hem door zijn daden getuigen van zijn geloof, aan de vruchten herkent men de boom. En volgens mij is ons Oranjeboompje ook voor de komende generaties een prima boom.

Hoewel ik het persoonlijk fijn zou hebben gevonden als hij God wat meer "onder de aandacht" zou brengen, maar hij zit daar niet voor mijn gerief, maar tot dienstbaarheid aan het gehele volk.

Als de gereformeerde poppen gaan dansen, dan vrees ik dat het een isoritmische dans gaat worden...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 13:34

Optimatus schreef:Als woorden zonder daden blijven, blijven woorden holle frasen. Laat hem door zijn daden getuigen van zijn geloof, aan de vruchten herkent men de boom. En volgens mij is ons Oranjeboompje ook voor de komende generaties een prima boom.

Daar heb ik een hard hoofd in, gezien het verschuiven al begonnen is na prinses Wilhelmina.
Het zal mij niets verbazen als prinses C.A. t.z.t. de wens te kennen geeft, R.K. te worden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor mona » 27 aug 2014 13:36

Tante Pollewop schreef:Wellicht kun je de overtuiging van de koning meer halen uit zijn levenshouding en de inhoud van zijn toespraken. Bijvoorbeeld de mate waarin hij aandacht besteed aan verbinding tussen mensen.
Daaruit kan ik niet specifiek een christelijke overtuiging halen. Want aandacht besteden aan verbinding tussen mensen, dat kan je ook uit humanistisch oogpunt doen. Als WA zijn overtuiging vaag houdt, is het grootste deel van het Nederlandse volk tevreden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor JeeWee » 27 aug 2014 13:37

Tante Pollewop schreef:Allereerst niet omdat in Nederland kerk en staat gescheiden zijn.

Dat betekent niet dat je maar moet zwijgen over je inspiratiebron.
Kerk is heel wat anders als geloof en persoonlijke overtuiging.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2014 14:21

Jawel. Waarom moet er altijd van alles gezegd worden over het geloof? Ik vind dat onzin. Al die mensen die altijd maar van alles zeggen, maar ondertussen aan uitsluiting doen of stelen van de overheid.

Geen woorden maar daden. Laat het in je daden maar tot uiting komen dat je gelooft.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten

cron