Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor coby5 » 06 dec 2017 18:55

johannes1 schreef:Hoe denken jullie over Trump en Israel. Kan hij het de goede kant op schoppen?

Hij en Poetin zijn pro Israel dus binnenkort zal er wel een derde tempel komen.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/220289

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 06 dec 2017 19:35

Mortlach schreef:Ik neem aan dat Trump zijn karakteristieke terughoudendheid en tact zal gebruiken om de boel daar niet te laten escaleren, maar juist om verschillende partijen constructief bij elkaar zal proberen te krijgen... ](*,)

Als iemand op mijn huis aast, waar ik de rechtmatige eigenaar van ben, moeten we dan ook constructief zijn en gewoon een paar kamers weggeven?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 06 dec 2017 19:52

Mortlach schreef:Ik neem aan dat Trump zijn karakteristieke terughoudendheid en tact zal gebruiken om de boel daar niet te laten escaleren, maar juist om verschillende partijen constructief bij elkaar zal proberen te krijgen... ](*,)


1. Komt een president een keer zijn verkiezingsbelofte na, is het weer niet goed.
2. Congres blijkt al jaren terug de president gevraagd te hebben dit te doen.
3. Senaat blijkt met enkele tegenstem dit ook gevraagd te hebben.
4. Obama heeft dit ooit geroepen, maar is het nooit nagekomen.

Apart dat Trump verdacht wordt gemaakt. Daarnaast misschien geeft dit de Palestijnen een keer zet in de rug om eens echt over het vredesproces te praten ipv te zeuren en de boel te traineren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Bambi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Bambi » 06 dec 2017 20:14

Toch zijn er wel meer punten om rekening mee te houden in deze hele problematiek
Ik heb bijv eens een documentaire gezien, waarin bleek dat veel Palestijnen gewoon joodse wortels hadden
En het tweede punt is dat velen er al generaties lang wonen en een eigen huis hebben, wat ze gewoon afgepakt werd door de kolonisten

Dat laatste heeft ook niet echt bijgedragen aan een vreedzame oplossing, maar juist olie op het vuur gegooid van de rest van de wereld tegen Israël
En ook de mensen achter een omheining houden en van alles versteken en ze als een minderheid behandelen, helpt ook niet echt

En de arabieren kennen de Bijbel of in ieder geval de Tenach en weten heel goed, dat Palestina en Jeruzalem bij Israël horen. Maar het ongelovige deel van de wereld weet dat niet en wordt dat ook niet verteld

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2017 21:05

Johan100 schreef:Als iemand op mijn huis aast, waar ik de rechtmatige eigenaar van ben, moeten we dan ook constructief zijn en gewoon een paar kamers weggeven?


rechtmatig eigenaar... sorry, over wie heb je het nu precies?

Het is eerder dat jij al 1500 jaar in jouw huis woont, en er dan opeens iemand komt opdagen die zegt: "Mijn God en de VN zeggen dat dit huis van mij is, dus vort, de kelder in met jou!"
Laatst gewijzigd door Mortlach op 06 dec 2017 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2017 21:09

Speedy schreef:1. Komt een president een keer zijn verkiezingsbelofte na, is het weer niet goed.
2. Congres blijkt al jaren terug de president gevraagd te hebben dit te doen.
3. Senaat blijkt met enkele tegenstem dit ook gevraagd te hebben.
4. Obama heeft dit ooit geroepen, maar is het nooit nagekomen.


Right, en dat heeft allemaal niks te maken met de interne Amerikaanse politiek, oftewel even een wit voetje halen bij het christelijke stemvee die Israel vooral in hun eigen straatje proberen te passen en de plaatselijke bevolking kan de tiefus krijgen? Wat dat betreft vermoed ik dan ook dat met name Mike Pence een dikke vinger in de pap heeft met deze actie.

Apart dat Trump verdacht wordt gemaakt. Daarnaast misschien geeft dit de Palestijnen een keer zet in de rug om eens echt over het vredesproces te praten ipv te zeuren en de boel te traineren.


Het is inderdaad niet echt nodig, want Trump maakt zichzelf al verdacht genoeg. Verder een pluim voor je bondige samenvatting van een probleem dat al 70 jaar sleept: de palestijnen hebben het gedaan! Nou, dat moet dus met een paar weken wel opgelost zijn nu.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 06 dec 2017 21:17

gewist door Johan.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 07 dec 2017 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Pcrtje » 06 dec 2017 21:34

Johan100 schreef:Als iemand op mijn huis aast, waar ik de rechtmatige eigenaar van ben, moeten we dan ook constructief zijn en gewoon een paar kamers weggeven?
Mortlach schreef:rechtmatig eigenaar... sorry, over wie heb je het nu precies?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumenten die Israël als rechtmatige eigenaar van Jeruzalem ondersteunen. Ik lees in de Bijbel (2 Samuël 5) dat de Jebusieten er vóór de Israëlieten woonden. Waarom geven we Jeruzalem niet gewoon terug aan de (afstammelingen der) Jebusieten?
"Een libelle zweeft over het water..."

Bambi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Bambi » 06 dec 2017 21:40

Als je dit leest, de basis geschiedenis, dan begrijp je hoe ingewikkeld het verhaal is.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Tempelberg

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 06 dec 2017 21:56

Pcrtje schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumenten die Israël als rechtmatige eigenaar van Jeruzalem ondersteunen. Ik lees in de Bijbel (2 Samuël 5) dat de Jebusieten er vóór de Israëlieten woonden. Waarom geven we Jeruzalem niet gewoon terug aan de (afstammelingen der) Jebusieten?

Dan heb je weinig kennis van de God van Israël!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 06 dec 2017 22:26

Prctje schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumenten die Israël als rechtmatige eigenaar van Jeruzalem ondersteunen.
Lees de profeten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumenten die de Palstijnen als rechtmatige eigenaar van Jeruzalem ondersteunen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2017 23:03

dalethvav schreef:Lees de profeten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumenten die de Palstijnen als rechtmatige eigenaar van Jeruzalem ondersteunen.


kwestie van er al een millenia en een half wonen, geloof ik. Met bijkomend voordeel dat je niet op een geloofsboek hoeft te beroepen.

Echt, stel je nou eens voor dat er een ras buitenaardse wezens aan kwam zetten en die zeggen "hé, Aarde is 3000 jaar geleden door onze god aan ons beloofd en dus is het van ons, dussuh, verhuizen jullie zelf of moeten we jullie huizen met de grond gelijkmaken?"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 07 dec 2017 10:00

Mortlach schreef:kwestie van er al een millenia en een half wonen, geloof ik. Met bijkomend voordeel dat je niet op een geloofsboek hoeft te beroepen.

Echt, stel je nou eens voor dat er een ras buitenaardse wezens aan kwam zetten en die zeggen "hé, Aarde is 3000 jaar geleden door onze god aan ons beloofd en dus is het van ons, dussuh, verhuizen jullie zelf of moeten we jullie huizen met de grond gelijkmaken?"


Joden hebben ook al die millennia al in of rond Jeruzalem gewoond. Daar komt bij dat veruit de meeste Arabieren, die zich palestijn zijn gaan noemen, latere immigranten zijn afkomstig uit Syrië, Jordanië en Egypte. Israël is het meest vrije land in het hele Midden-Oosten. 20% van de bevolking is Arabisch en heeft een Israëlisch paspoort. Die hebben alle vrijheden die Joodse Israëliërs ook hebben, zoals godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Er zijn Arabische volksvertegenwoordigers in het Israëlisch parlement (Knesset), Arabische soldaten, etc. Dus, als je als Arabier in vrijheid wil leven: wordt Israëliër. Dan heb je meer vrijheden dan in elk ander Arabisch land dan ook.

Pcrtje schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumenten die Israël als rechtmatige eigenaar van Jeruzalem ondersteunen. Ik lees in de Bijbel (2 Samuël 5) dat de Jebusieten er vóór de Israëlieten woonden. Waarom geven we Jeruzalem niet gewoon terug aan de (afstammelingen der) Jebusieten?


Succes met zoeken! De Jebusieten bestaan niet meer, de afstammelingen zijn niet traceerbaar en dus is jouw vraag volkomen nutteloos.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 07 dec 2017 10:19

dalethvav schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumenten die de Palstijnen als rechtmatige eigenaar van Jeruzalem ondersteunen.

Mortlach schreef:kwestie van er al een millenia en een half wonen, geloof ik.

Slechts zul je bedoelen. het ligt toch ietwat gecompliceerder hoor. Er wonen al 3500 jaar Joden in Jeruzalem. Vanaf de bezetting door de Romeinen is het Joodse Jeruzalem bezet door de ene na de andere bezetter. De meesten hadden niets met Jeruzalem (zie verderop). Gedurende de hele periode van de diaspora is bij de Joden het verlangen naar Jeruzalem springlevend gebleven. 2000 jaar wordt dagelijks het verlangen naar Jeruzalem uitgesproken met de woorden "volgend jaar in Jeruzalem".
In de periode dat het oostelijk deel van Jeruzalem bezet werd door Jordanië (1948-1967, maar daar hoor je nooit iemand meer over) was het Judenrein, net zoals Gaza nu, nu het aan de Palestijnen gegeven is.

Je denkt toch niet echt dat Israël het oostelijk deel van Jeruzalem aan de Palestijnen gaat geven (lees Judenrein laat maken) en zichzelf daarmee tegelijkertijd de toegang tot de westelijke muur laten ontzeggen?

Trouwens, als je leest wat er van Jeruzalem gemaakt is gedurende de eeuwenlange bezetting door moslims. Jeruzalem was voor hen van nul en generlei waarde.

Moslims konden het zich in deze lange periode veroorloven Jeruzalem te negeren , schrijft James Parkes, omdat de stad "er was, en het kwam nooit bij een moslim op dat dat dat niet altijd zo zou zijn," veilig in handen van moslims. Ontelbare verslagen van Westerse pilgrims, toeristen en diplomaten in Jeruzalem uit deze tijd noemen de verloederde staat van de stad. George Sandys schreef in 1611: "Er ligt veel braak, de oude gebouwen zijn (op een paar na) allemaal verwoest, de nieuwe zijn verachtelijk." Constantin Volney, onder waarnemers éen van de meest wetenschappelijke, beschreef in 1784 de "vernielde muren, de vestinggracht vol afval, de omtrek van de stad bedolven onder ruines." "Wat een troosteloosheid en misère!" schreef Chateaubriand. Gustave Flaubert bezocht de stad in 1850 en vond er "overal ruines, en overal de stank van graven. Het lijkt alsof God's vloek over de stad hangt. De Heilige Stad der drie religies is aan het wegrotten door verveling, verlating, en verwaarlozing." "Ongelukkig zijn de door de hemel uitverkorenen" was het commentaar van Herman Melville in 1857. En Mark Twain schreef in 1867 dat Jeruzalem "al haar oude grandeur kwijt [is], het is een pauperdorp geworden.
(bron: http://nl.danielpipes.org/4253/de-islam ... -jeruzalem)

Lees het hele stuk trouwens maar eens en geef maar aan waar het níet klopt.

De enigen die Jeruzalem opgeknapt hebben en er van gemaakt hebben wat het nu is, zijn de Joden. De rest heeft er altijd een puinzooi van gemaakt. Ga maar eens na wat de Jordaniërs er in die 19 jaar bezetting allemaal naar de knoppen geholpen hebben. Dat laat Israël niet nog een keer gebeuren. Ga daar maar vanuit.

Heel Jeruzalem is op dit moment toegankelijk voor Joden moslims en christenen, behalve wat? Ja, behalve de Tempelberg, predies dat ene stukje dat onder beheer van de Waqf staat. Na veel gedoe mag je er als christen eventjes op om er na een kwartiertje of zo met een grote bek en veel gekrijs weer afgetrapt te worden. Dat is wat de moslims en de Palestijnen doen met "hun" gebied.'
Zoiets wil je toch niet laten gebeuren met het hele oostelijke deel van Jeruzalem?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 07 dec 2017 16:09

Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten