Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 16 jul 2018 12:16

Yoshi schreef:Ik heb zelf al 2 nieuwsberichten geplaatst. 1 over Israël wat mensen geen drinkwater gunt en 1 over antisemitisme in Nederland. Lees ze even. Dan kan je zien dat ik er een stuk neutraler insta dan jij.


Klopt. Heb ik langs zien komen. Het 2e bericht is inderdaad een prima voorbeeld van wat je bedoelde.
Twee kleine kanttekeningen daarbij:
Je ontdekte het 'bij toeval'. Was dus kennelijk niet te vinden bij de MSM waar ik op doelde? Maar, idd goed dat dit ook gemeld wordt.
Met berichten tegen antisemitisme kun je nog wel scoren. Met berichten 'tegen' Palestijnen wordt dat al een stuk moeilijker.

V.w.b. het 1e bericht, dat lijkt me dan weer vrij tendentieus en koren op de antisemitische molen van hen die als een blinde ezel hun rondjes blijven draaien in diezelfde tredmolen, waardoor je als reactie dit soort ongenuanceerde schrijfsels krijgt: 'Echt wel, het is een verkapte poging tot moord!'

Als je dat bericht goed leest de volgende vragen/opmerkingen:
Wat FOK 'vergeet te melden is dat het hier de z.g. C-gebieden betreft. Gemakshalve wordt de algemene term 'bezet gebied' gebruikt.
Mag jij hier in Ned. wel zonder vergunning bouwen? Ik niet. Dan kan ik de boel gewoon afbreken hoor. En ook nog eens op eigen kosten. Waarom denkt de EU dan in de C-gebieden wel zonder vergunning te kunnen bouwen? De EU gaat daarbij ook nog eens in tegen Oslo II (voorzover die nog werken).

Wat je ook zelden of nooit leest is het afbreken van Joodse illegale nederzettingen (Amona b.v.) door Israël zelf.

Bovendien lijkt het de EU te gaan om de centen. Niet eens zozeer om water voor de Palestijnen. Ze eisen immers niet de herbouw van de watervoorzieningen of een andere manier van watervooziening maar ze eisen hun centjes terug (schadevergeoding). Als je vervolgens weet hoeveel water de Palestijnen verspillen door waterleidingen lek te maken om water te stelen en de rest gewoon weg te laten lopen, kan dat weer voor enige nuance zorgen bij de berichtgeving in het algemeen.

Laat ik het tenslotte zo formuleren. Tegengestelde berichtgeving hoeft voor mij niet eens. Een beetje nuance zou al veel kunnen betekenen voor een juistere opinievorming.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 12:20

Ik lees niet zoveel msm maar kwam het tegen via een twitterbericht van een 2e kamerlid. Wat is er tendieus aan het eerste bericht? Zijn het geen feiten, worden er bewust feiten weggelaten?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 16 jul 2018 13:22

Yoshi schreef:Ik lees niet zoveel msm maar kwam het tegen via een twitterbericht van een 2e kamerlid. Wat is er tendieus aan het eerste bericht? Zijn het geen feiten, worden er bewust feiten weggelaten?
Het zijn wel feiten in dit geval, maar niet álle feiten (dus geen nuance). Een halve waarheid richt vaak meer schade aan dan een hele leugen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 13:23

dalethvav schreef:Het zijn wel feiten in dit geval, maar niet álle feiten (dus geen nuance). Een halve waarheid richt vaak meer schade aan dan een hele leugen.

Heb je een artikel die de ontbrekende feiten belicht?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 16 jul 2018 14:06

Yoshi schreef:Heb je een artikel die de ontbrekende feiten belicht?
heb ik toch uitgelegd?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 14:10

dalethvav schreef:heb ik toch uitgelegd?

Niet afdoende. Graag een artikel wat het hele verhaal verteld. Mag best Engelstalig zijn als dat makkelijker is.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 16 jul 2018 14:38

Yoshi schreef:Niet afdoende. Graag een artikel wat het hele verhaal verteld. Mag best Engelstalig zijn als dat makkelijker is.
Feit is, dat door even iets meer info toe te voegen, blijkt dat de zaak twee kanten heeft en er enige (al is het maar een klein beetje) nuance aangebracht kan worden. Dát heb ik proberen te laten zien. Dat dit voor jou niet afdoende is, is dan toch echt jouw probleem.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 14:59

Goed dan ga ik daar wel even op in.
dalethvav schreef:Als je dat bericht goed leest de volgende vragen/opmerkingen:
Wat FOK 'vergeet te melden is dat het hier de z.g. C-gebieden betreft. Gemakshalve wordt de algemene term 'bezet gebied' gebruikt.
Mag jij hier in Ned. wel zonder vergunning bouwen? Ik niet. Dan kan ik de boel gewoon afbreken hoor. En ook nog eens op eigen kosten. Waarom denkt de EU dan in de C-gebieden wel zonder vergunning te kunnen bouwen? De EU gaat daarbij ook nog eens in tegen Oslo II (voorzover die nog werken).

Ik heb het bericht heel goed gelezen, meerdere malen.
Bezet gebied is al erg genoeg. Dit gebied wordt dus onrechtmatig door Israël bezet. Officieel heeft Israël over deze grond geen enkele zeggenschap. Het staat de Palastijnse bewoners dus vrij om te doen wat ze willen met hun rechtmatige stukje grond. Als mijn gemeente iets wil bouwen dan hoeven ze ook geen vergunning aan te vragen in Duitsland. In mijn gemeente bepaald mijn gemeente of en waar er gebouwd mag worden. Mochten we hier iets bouwen wat afgebroken wordt door Duitse strijdkrachten dan is dat eenn daad van agressie, een oorlogsdaad.
De EU denkt in bezette gebieden te kunnen bouwen omdat de rechtmatige Palastijnse bevolking hulpbehoevend is en gevraagd heeft om watervoorzieningen te bouwen.

Als dit je argumenten zijn dan vind ik ze tamelijk tekort schieten.

Hoe barbaars ben je als je de enige schoonwatervoorziening van een gemeenschap kapot maakt als bezettingsmacht?
En hoe barbars ben je als je bewoond gebied als bezettingsmacht tot militair oefentrein verklaard?
Wat is dit voor een belachelijke politiek van de staat Israël? En ja, hiermee lokt de staat Israël zelf haat over zich af.

Wat je ook zelden of nooit leest is het afbreken van Joodse illegale nederzettingen (Amona b.v.) door Israël zelf.

Dat heb ik in het verleden meerdere malen horen langskomen op zowel het NOS journaal als het RTL nieuws. Maar dat heeft met dit nieuwsbericht niets van doen.
Bovendien lijkt het de EU te gaan om de centen. Niet eens zozeer om water voor de Palestijnen. Ze eisen immers niet de herbouw van de watervoorzieningen of een andere manier van watervooziening maar ze eisen hun centjes terug (schadevergeoding). Als je vervolgens weet hoeveel water de Palestijnen verspillen door waterleidingen lek te maken om water te stelen en de rest gewoon weg te laten lopen, kan dat weer voor enige nuance zorgen bij de berichtgeving in het algemeen.

Omdat de EU inmiddels weet dat Israël humane bouwwerken sloopt heeft het weinig zin om ze te herbouwen. Dan maar het geld terug om de noodlijdende Palestijnen op een andere manier te helpen. Eisen kan de EU niet want dan zou het haar bouwwerken militair moeten beschermen en daar hebben ze geen trek in. En ja, als je wanhopig op zoek bent naar water en je ziet een waterleiding waar je geen toegang toe hebt dan sloop je hem om in leven te blijven. Dat dat waterverspilling met zich meebrengt spreekt voor zich.

Jouw 'nuance' geeft enkel aan dat empathie een emotie is die je niet bezit voor de Palestijnen. Je laat ze liever creperen en vind het oké dat ze geen schoon water toegang hebben en hun leefgemeenschap als militair oefentrein wordt bestempeld. Is dat hoe joden omgaan met hun buren? Zo kweek je terroristen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 16 jul 2018 16:01

Om er even 1 ding uit te halen: 'Bezet gebied' is sowieso een foutieve term. Weet je nog van de drie nee's van Khartoum? En, wie beheerde dat 'bezette' gebied vóór 67? Eerlijker is het te spreken over betwist gebied.

Trouwens, over genuanceerde berichtgeving: Dit is er nu een goed voorbeeld van:
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/oor ... -1.1501244
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 16 jul 2018 16:08

Hoe kan je spreken van een oorlog. Ballonnen met brandstof eronder vs lasergeleide raketten. Stenen vs rookgranaten en calasnicof's vs gepantserde tanks met kanon.

Maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat het artikel op Fok geen genuanceerde berichtgeving zou zijn.
En je hebt nog steeds geen sprankje humaniteit jegens onschuldige Palestijnen die enkel schoon drinkwater willen getoond.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 17 jul 2018 10:22

Yoshi schreef:En je hebt nog steeds geen sprankje humaniteit jegens onschuldige Palestijnen die enkel schoon drinkwater willen getoond.

Dit misverstand wil ik toch graag uit de weg helpen. Ik heb evenals jij zeer zeker te doen met de gewone Palestijn en gun ze zeker voldoende eten, drinken en welvaart.
Ik geef ook direkt toe dat dit in de argumentatie die ik in de discussie aanvoer niet naar voren kom. Wellicht omdat de discussie zich daar niet op toespitst maar misschien ook doordat jij en ik de zaak vanuit verschillende kanten benaderen.
Jij hebt de neiging om richting IL te wijzen als het om de ellendige situatie van de Palestijnen gaat. Ik zou veel meer richting Palestijnse leiders willen wijzen als het gaat om de ellende waarin de gewone Palestijn zich bevindt.

Als je ziet hoe beestachtig Hamas met de bevolking in Gaza omgaat (zoals ook uit het hiervoor geposte RD-artikel wel blijkt), dan heb ik zeker te doen met de gewone Palestijn.
Wie heeft onlangs ook al weer de grensovergang Kerem Shalom in brand gestoken (waardoor Palestijnen verstoken bleven van brandstof en hulpgoederen). Was dat niet Hamas? En wie heeft dat ook al weer gerepareerd?
Door wiens toedoen is onlangs de voorziening voor electriciteitstoevoer naar Gaza ook al weer vernield? (waardoor Palestijnen verstoken bleven electriciteit). Was dat niet Hamas?
Waar worden de, via Israëlische grensovergangen, toegelaten bouwmaterialen voor gebruikt? Niet voor de broodnodige huizen voor Palestijnen. Huizen die ik ze overigens van harte gun. Die materialen wordt gebruikt om Hamas-terreurtunnels mee te bouwen (of denk je dat de IAF ingezet om Gazaanse mollengangen te bombarderen).

Als je ziet hoe ook Abbas met de bevolking in de betwiste gebieden en ook Gaza omgaat, dan heb ik zeker te doen met de gewone Palestijn. Abbas, die inmiddels al 10 jaar langer zijn positie handhaaft ten koste van alles en iedereen dan zijn officiële termijn toestaat, hoe democratisch wil je het hebben?
Het was Abbas die onlangs nog aan Egypte vroeg om de grens met Gaza gesloten te houden, om zo Hamas op de knieën te krijgen. Wel ten koste van de gewone Palestijn overigens, maar dat boeit Abbas niet.
het was Abbas die onlangs nog traangas gebruikte tegen zijn eigen bevolking bij een pro-Gaza demonstratie: "Palestinian security forces on Wednesday used tear gas and batons against protesters calling on President Mahmoud Abbas to end financial sanctions on their fellow Palestinians in Gaza."(bron: Reuters).
Was het niet Abbas die voor zichzelf een paleis aan het bouwen was van 4700m2 voor het schamele bedrag van 13 miljoen? Kun je een leuk watersysteem voor opzetten.
Was het niet Abbas die onlangs nog een privé-jet van 50 miljoen aanschafte terwijl hij zijn eigen bevolking laat kreperen? Daar hun je ook een leuk water systeem van bouwen in de A- of B-area's zodat Palestijnen voldoende schoon drinkwater hebben.
Is het niet Abbas die ruim 300 miljoen (de helft van het bedrag dat Abbas krijgt aan ontwikkelingsgeld) uitkeert aan terroristen? De gewone Palestijn profiteert daar niet van, terwijl het daar wel voor bedoeld is. Daar kun je óók leuke schoon-watersytemen voor bouwen lijkt me.
Is het niet bedenkelijk dat de effecten van de (door en door anti-IL) BDS-beweging juist zorgen voor nóg meer armoede onder de Palestijnen? En noem dat nu geen collateral damage, want dat is het niet. het is het hoofdeffect van de door de BDS-beweging beoogde effecten. Als ik dat lees, dan heb ik met de gewone Palestijn te doen.
Palestijnen (lees Arabieren) kunnen in de Knesseth zitten (en misbruik maken van hun positie daar), kunnen een baan in IL hebben, kunnen in het Israëlische leger zitten, en dat gun ik ze van harte. Daar zul je van mij geen onvertogen woord over horen. En uit het feit dat ze b.v. in het leger zitten, blijkt dat dat ook mogelijk is.
Een aardig stukje is b.v. dit: http://joodsactueel.be/2018/07/15/boods ... e-arabier/.
En ja, ik weet dat het van joodsactueel.be komt, maar al zou slechts een kwart kloppen van wat erin staat, is dat meer dan voldoende om medelijden te hebben met de gewone Palestijn en wellicht een tikkeltje minder met de vinger naar IL te wijzen.

Tenslotte nog een vraag m.b.t. het handelen van de EU: Bouwde de EU nu dat watersysteem om écht de Palestijn te helpen of om IL te dwarsbomen? Dit gezien het gegeven dat je van de EU mag verwachten dat ze bekend zijn met de inhoud van Oslo II v.w.b. de C-area's en ze daarom wísten dat ze iets deden wat bij voorbaat gedoemd was te mislukken.

Nog wat leestips (google er maar eens op):
Uit niet-joodse hoek: "We haten elkaar meer dan de Joden" (Els van Diggele)
Uit Palestijnse hoek: "Zoon van Hamas" (Mosab Hassan Youssef)

Nogmaals, ik vindt het evenals jij diep triest wat er met de gewone Palestijn gebeurt, alleen onze benadering verschilt nogal.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 13:06

dalethvav schreef:

Als je ziet hoe beestachtig Hamas met de bevolking in Gaza omgaat (zoals ook uit het hiervoor geposte RD-artikel wel blijkt), dan heb ik zeker te doen met de gewone Palestijn.

Hamas is een duistere groepering.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 17 jul 2018 18:03

dalethvav schreef:Tenslotte nog een vraag m.b.t. het handelen van de EU: Bouwde de EU nu dat watersysteem om écht de Palestijn te helpen of om IL te dwarsbomen?

Wat een verdachtmakingen. De EU lidstaten en Israël zijn bevriende staten.
Met dit soort nonsens doe je de Israëlische zaak meer kwaad dan goed.
Nogmaals, ik vindt het evenals jij diep triest wat er met de gewone Palestijn gebeurt, alleen onze benadering verschilt nogal.

Fijn dat je dat even rechtzet.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Katlheen » 17 jul 2018 19:11

Hoe kan je spreken van een oorlog. Ballonnen met brandstof eronder vs lasergeleide raketten. Stenen vs rookgranaten en calasnicof's vs gepantserde tanks met kanon.


Raar argument. Als jij een pistool hebt en ik knuppel letterlijk het licht uit je ogen met een stuk hout, dan kan ik met een beetje boehoe vrijuit gaan? Jij had namelijk een pistool en ik niet.

Ongeacht waar terroristen mee strijden, de intentie is om de andere partij dood te maken. Wees dan nog blij dat ze niet hetzelfde wapentuig hebben als de Israëli's, want dan was het een veel grotere puinhoop geweest. Hoewel er vast wel stemmen opgaan om de Palestijnen dezelfde wapens te geven in het kader van gelijkheid en jezelf verdedigen tegen dat perfide Israëlische leger. Ik moet er niet aan denken eigenlijk....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 17 jul 2018 19:36

Waren de Nederlandse verzetstrijders die vochten tegen de Duitse bezetter terroristen?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten