Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Nina

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Nina » 11 jun 2018 15:36

Nina schreef:
Nogmaals Stillawake, je moet jezelf onderzoeken waar jouw weerzin tegen Gods oogappel vandaan komt. (En ja: oogappel slaat niet op 'onze' dominees, zoals ik hier wel eens lees, maar op het volk Israel)


Stillawake schreef:
Dat God's oogappel bestaat uit predikanten is een stelling die door mij altijd bestreden is;-)
Ik geloof dat "Ieder die Zijn wil doet" Zijn oogappel is.
En het loslaten van tankvuur op een nederzetting met kleine kinderen is, volgens het NT, Zijn wil NIET.


Je moet er geen zaken bij gaan halen die hier niet ter zake zijn. Ik zou er veel op kunnen zeggen, maar zou willen volstaan met dat God nergens van ons vraagt het met alles eens te zijn wat Zijn volk doet, Hij vraagt of we voor ze willen bidden.

Nina schreef:
God heeft een diepe liefde voor dit volk, het volk waarvan Hij zei dat Hij het had getrouwd maar wat Hem ontrouw was. Zou jij dan niet op je knieen liggen voor dit volk? Dat ze spoedig de Here zullen kennen en dienen? Van alle volken op de aarde is er maar een volk waarvoor de Heer ons oproept te bidden, en dat is Zijn uitverkoren volk, dat nog altijd dwaalt ter wille van ons, heidenen.


Stillawake schreef:
Op je knieen liggen voor dit volk? Aanbid God, niet Israel zou ik zeggen...


Je zoekt dus echt naar vervelende antwoorden. Je weet net als ik dat bidden of aanbidden heel verschillende zaken zijn. Voor mij van je door de mand met dit soort reacties, en zal ik dus verder afhaken naar je.

Ik hoop in ieder geval dat er nog anderen zijn van wie de ogen open gaan welke verantwoordelijkheid wij als christenen, hebben tegenover Israel.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 11 jun 2018 15:52

StillAwake citeert:

God mag trouw zijn aan Zijn Volk.
Echter, Jezus zelf heeft gezegd dat dat volk ook uit schapen uit andere stallen bestaat.
Toen al tegen het zere been van de Joden, en nu nog blijkbaar.


Nee StillAwake, ik ken deze tekst en de dubbelzinnige uitleg die vele predikanten daarover geven. Ten tijde van Yeshua was er een deel van mijn volksgenoten in de diaspora. Zij waren niet teruggekeerd na de ballingschap en hebben zich gesetteld in de vreemde. U kent de zendingsreizen van Paulus, hij bezoekt als eerste de Joodse gemeente en verkondigt daar het Evangelie. Dat zijn de verloren schapen van Israël. Zij mogen het heugelijke nieuws als eerste horen. Er zitten echter ook hardnekkige lieden tussen die daar geen boodschap aan willen hebben. Dan gaat het Evangelie ook naar de heiden, dus ook naar u toe. Maar wat doet u daar mee? Onderzoekt u de schriften net zoals hen die in Berea wonen? U volgt klakkeloos uw leiders die willens en wetens een andere koers inslaan.

Nee het is niet tegen het zere been van de Joden. Als er gesproken wordt over de schapen en de weide dan is dat het meest vruchtbare gebied van Israël. Dat gebied was noodzakelijk om schapen te kweken voor de tempeldienst. Als een offergave voor de Eeuwige. Onze leidslieden in de tijd van Yeshua waren geen domme jongens. Zij wisten heel goed dat zij fout waren en niet de schapen brachten in de grazige weiden.

Het is niet zo dat G'd trouw "mag zijn" aan Zijn volk" G'd "is" trouw aan Zijn volk.

Weet u StillAwake dat al uw aangevoerde redenen zich alleen maar richten naar de seculiere staat Israël. Nina en ik hebben u (en anderen die dit ook volgen) uitvoerig laten zien vanuit de schriften dat al uw argumenten gebaseerd zijn op de vervangingstheologie. U zegt prompt nee, dan zeg ik prompt ja daarop.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 12 jun 2018 14:40

dalethvav schreef:Dat NT lees ik ook, en dat is (o.a.) een bevestiging van het O.T., dat is een doorgaande lijn. Ook v.w.b. de nog openstaande (land)beloften voor Israël die op hun vervulling wachten.
Je zou voor de aardigheid eens de Complete Jewish Bible van David Stern moeten lezen. Alle citaten in het NT die uit het OT komen staan in die uitgave vet gedrukt. Dan kom je er pas achter hoeveel dat er zijn. Bovendien is elk beroep in het NT op de Schrift, een beroep op het OT. Jezus en de Zijnen lééfden uit het OT, v.w.b. zowel verleden, heden als toekomst.

Stillawake schreef:Welke landbeloften staan er nog open dan?
Ik zie ze niet, maar ik heb de Bijbel dan ook nooit leren lezen vanuit een Joods perspectief (en ik geloof ook niet dat dat de bedoeling is, maar het zou wellicht mijn begrip voor bepaalde standpunten vergroten)

Zal ik er, in aanvulling op wat Nina al aanhaalde, er nog eens wat noemen uit het NT?

Hand. 1:6-7:
"Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen? En Hij zei tegen hen: Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft,"
Let erop dat dit beslist géén domme vraag was van de discipelen. Zij vroegen dit nadat Jezus 40 dagen lang met ze sprak over het Koninkrijk van God (vs 3). Impliciet zegt/bevestigt Jezus dát het komt, alleen gaat het hun niet aan wannéér.

Verbind dat eens met b.v. Luk 1:32-33:
"Hij [Jezus] zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven, en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen."
Een tekst waar ik zelf nog nooit over heb horen preken, ook niet in de adventstijd, terwijl voor de rest heel Luk 1 inmiddels wel langsgekomen is. Past deze belofte aan Maria misschien niet in ons theologisch straatje?

En dan nog één: Rom. 9:4-5:
"Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften. Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!"
Let erop dat Paulus hier in de tegenwoordige tijd schrijft. De beloften gelden dus nog steeds voor hen, en daaronder vallen nu eenmaal ook de (nog niet vervulde) landbeloften. En natuurlijk hoeft Paulus al die (nog openstaande) beloften hier niet te herhalen. Het is zo logisch als wat dat hij daarmee refereert aan de TeNaCH, de Schrift die op dat moment bekend was. Paulus doet in zijn brieven namelijk niet anders dan refereren aan de TeNaCH.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Bruno

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 07:14

Israel heeft bewijzen dat Iran loog over haar nucleaire deal. Bewijzen anno 2018, wat waard? Lol

Oh boy :)
Maar misschien is het best van de eerste keer mee te lopen in het verhaal? Een lang verhaal kort maken en de puist uit pitsen? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor mona » 13 jun 2018 08:57

StillAwake schreef:En er is een behoorlijk grote groep, waar ik mijzelf ook toe reken, die de Joden, en tot op zekere hoogte ook de staat Israel een warm hart toedragen

Als je de staat tot op een zekere hoogte een warm hart toe draagt, dan valt het me toch een beetje tegen dat je niet meer Bijbelkennis hebt mbt dit volk.
Want als je de Bijbel gewoon leest hoe het er staat, dan zou je al een stuk meer kunnen weten.
In ieder geval zou je dan gewoon kunnen lezen dat echt nergens in de Bijbel staat dat:

A: Het verbondsvolk breeder is dan alleen het Joodse volk
B: De staat Israel niet 1 op 1 in verband kan worden gebracht met deze profetieen
C: Het Israelische volk (12 stamen) breeder is dan de Joden (1 stam)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 13 jun 2018 11:31

mona schreef:Als je de staat tot op een zekere hoogte een warm hart toe draagt, dan valt het me toch een beetje tegen dat je niet meer Bijbelkennis hebt mbt dit volk.
Want als je de Bijbel gewoon leest hoe het er staat, dan zou je al een stuk meer kunnen weten.
In ieder geval zou je dan gewoon kunnen lezen dat echt nergens in de Bijbel staat dat:

A: Het verbondsvolk breeder is dan alleen het Joodse volk
B: De staat Israel niet 1 op 1 in verband kan worden gebracht met deze profetieen
C: Het Israelische volk (12 stamen) breeder is dan de Joden (1 stam)


Je kunt als christen overtuigd zijn dat je als je Israel in de Bijbel leest dat het ook betrekking op jezelf kan hebben..
Ik was eerder heel Israël Kritisch nu een stuk minder en zie ik de 2-staten alternatief als alternatief en oplossing,
Wel vind ik het van belang dat de NAVO daar over gaat en niet Orthodoxe Joden die zeggen dat ze de Bijbel navolgen omdat de Bijbel ook anders opgevat kunnen worden en je ook rekening moet houden met Arabieren , moslims , etc.

Bruno

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 11:40

Geytenbeekje schreef:Je kunt als christen overtuigd zijn dat je als je Israel in de Bijbel leest dat het ook betrekking op jezelf kan hebben..
Ik was eerder heel Israël Kritisch nu een stuk minder en zie ik de 2-staten alternatief als alternatief en oplossing,
Wel vind ik het van belang dat de NAVO daar over gaat en niet Orthodoxe Joden die zeggen dat ze de Bijbel navolgen omdat de Bijbel ook anders opgevat kunnen worden en je ook rekening moet houden met Arabieren , moslims , etc.


Hoe naief kan je zijn. Dat in de NAVO haar handen te leggen als zij net alles deden om Trumps voorstel tegen te houden?
Dat wat jij dus als oplossing en alternatief ziet.

Er is een voorstel gedaan, Palestijnen gingen over tot een intifada. Beantwoordt dat geweld dan en moge de sterkste winnen.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 13 jun 2018 12:10

Amerika geeft ook steun aan het Midden-Oosten dus om zo het te redeneren,... En wie moet het volgens jou dan wel oplossen ?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Veendam » 13 jun 2018 12:12

Geytenbeekje schreef:Amerika geeft ook steun aan het Midden-Oosten dus om zo het te redeneren,... En wie moet het volgens jou dan wel oplossen ?



Jezus zal alles daar oplossen !

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 13 jun 2018 12:14

Veendam schreef:Jezus zal alles daar oplossen !


Er zal eens een einde aankomen, maar tussen de einde en nu moet toch ook wel een oplossing komen lijkt me....

Bruno

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 12:19

Geytenbeekje schreef:Amerika geeft ook steun aan het Midden-Oosten dus om zo het te redeneren,... En wie moet het volgens jou dan wel oplossen ?


Mijn oplossing zei ik al: stop met Palestijnen te steunen en laat Israel dat uitvechten zonder internationale druk van de NAVO.
Dit is het tweede of derde voorstel dat Palestijnen weigeren. Deze maal met geweld. Geen genade meer. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. De jodenhaat langs Palestijnse zijde weerhoudt een democratische oplossing. Door dit telkens te weigeren bewijzen ze dat ze nooit Israël zullen erkennen. Nooit. Hoe zou jij het dan anders oplossen?
Graag een genuanceerd antwoord.

Nina

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Nina » 13 jun 2018 13:10

Dan ga je er aan voorbij dat deze oorlogen om Israel een geestelijke achtergrond hebben. Alles wat ooit tot de dar-al-islam (huis van de Islam) heeft behoord, mag nooit meer worden prijs gegeven aan de dar-al-harb.

Voor de verdeling van (wat over was van Palestina) zijner wel 5 voorstellen geweest om te verdelen tussen Joden en arabieren. Elke keer accepteerden de Joden het voorstel en verwierpen de arabieren het. Zelfs sindsdien zijn er voorstellen geweest, die allemaal werden verworpen.
Ik durf te beweren dat zelfs al hadden ze die aangenomen, er nog geen vrede was geweest, want de uiteindelijke vernietiging van de Joden (en vervolgens de christenen) is het einddoel.

In Joël staat dat God de volken zal berechten op het verdelen van Zijn land, dat Hij aan Zijn volk Israel heeft gegeven. Er komt pas vrede wanneer Jezus terug komt, het mijn gebed dat Hij met haast gaat komen.

Bruno

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 13:27

Nina schreef:Dan ga je er aan voorbij dat deze oorlogen om Israel een geestelijke achtergrond hebben. Alles wat ooit tot de dar-al-islam (huis van de Islam) heeft behoord, mag nooit meer worden prijs gegeven aan de dar-al-harb.

Voor de verdeling van (wat over was van Palestina) zijner wel 5 voorstellen geweest om te verdelen tussen Joden en arabieren. Elke keer accepteerden de Joden het voorstel en verwierpen de arabieren het. Zelfs sindsdien zijn er voorstellen geweest, die allemaal werden verworpen.
Ik durf te beweren dat zelfs al hadden ze die aangenomen, er nog geen vrede was geweest, want de uiteindelijke vernietiging van de Joden (en vervolgens de christenen) is het einddoel.

In Joël staat dat God de volken zal berechten op het verdelen van Zijn land, dat Hij aan Zijn volk Israel heeft gegeven. Er komt pas vrede wanneer Jezus terug komt, het mijn gebed dat Hij met haast gaat komen.


Nou volgens de profetie moet eerst de tempel herbouwd worden alvorens Jezus terugkomt. Misschien vergis ik me hierin.

Hoe dan ook, u benoemt wat is. Palestijnen hebben 1 doel. Al wie hen daarin nog maar het minste ondersteunt mogen de geschiedenisboeken niet ontglippen.

Palestijnen haten joden en zullen nooit terugkomen op die mening. Dat is de waarheid, ook al klinkt die niet politiek correct.
Laten we dan maar voor een eenstaat gaan. Een groot Israël. Dat is de meest realistische oplossing naartoe vrede.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 13 jun 2018 15:12

Bruno schreef:Nou volgens de profetie moet eerst de tempel herbouwd worden alvorens Jezus terugkomt. Misschien vergis ik me hierin.

Hoe dan ook, u benoemt wat is. Palestijnen hebben 1 doel. Al wie hen daarin nog maar het minste ondersteunt mogen de geschiedenisboeken niet ontglippen.

Palestijnen haten joden en zullen nooit terugkomen op die mening. Dat is de waarheid, ook al klinkt die niet politiek correct.
Laten we dan maar voor een eenstaat gaan. Een groot Israël. Dat is de meest realistische oplossing naartoe vrede.


Het is echt niet zo dat alle Palestijnen de Joden haten hoor, vele liften ook enigszins mee op de successen zoals technische/ecologische/economische het zijn de leiders van Gaza die de palestijnen er toe aansporen om de Joden te haten.

Dat je een populist was dat wist ik al wel maar dit slaat alles.....
Je mag best geloven dat dit land bedoeld is voor joden, maar om dan van alles en nog wat te ontzien is zo idealistisch als wat.
Mijn oplossing is : Nodig Yassin en Netanyahu uit, stop ze in een hok, doe de deur op slot en laat ze pas uit als ze allebei een plan hebben met 2 handtekeningen er onder.

Bruno

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 15:22

Geytenbeekje schreef:Het is echt niet zo dat alle Palestijnen de Joden haten hoor, vele liften ook enigszins mee op de successen zoals technische/ecologische/economische het zijn de leiders van Gaza die de palestijnen er toe aansporen om de Joden te haten.

Dat je een populist was dat wist ik al wel maar dit slaat alles.....
Je mag best geloven dat dit land bedoeld is voor joden, maar om dan van alles en nog wat te ontzien is zo idealistisch als wat.
Mijn oplossing is : Nodig Yassin en Netanyahu uit, stop ze in een hok, doe de deur op slot en laat ze pas uit als ze allebei een plan hebben met 2 handtekeningen er onder.


Ja ja veel geblaat weinig wol bij u.
Daarbij dan nog afsluiten met een irrealistische oplossing. :)
Ik heb toch niet zo gezegd wat ik geloof? Ik weerlegde de situatie zoals ze zich afspeelt en rechtvaardig daar bij een groot Israël. Geen Palestina is geen probleem meer.
Ze riepen op tot een intifada, beantwoordt dit. Strip Palestina van alle internationale steun en herken Hamas als terroristen. Jaag er op tot de laatste het loodje legde.
Ze zijn qua ideologie gelijk aan de IS.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten