Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Chaya » 14 mei 2018 15:30

Mooi evenwichting artikel in het RD van 28 april j.l., enkele citaten hieruit:

Zo dwalen dagelijks duizenden mensen door deze bijzondere stad. Op zoek naar zichzelf, naar geluk, naar een goed gevoel, naar gezelligheid of geborgenheid, of op zoek naar God. Maar naar welke God dan? „We dienen toch allemaal dezelfde God, ook al doen we dat ieder op onze eigen manier?” stelt een westers uitziende jongedame. Zo verzoeningsgezind is het echter niet rond de Westelijke Muur. Aan de Joodse kant zie je geen enkele moslim en andersom, bij de koepels op het Tempelplein, komen nauwelijks Joden. Het is er ook strikt verboden om te bidden, te zingen of zichtbare niet-islamitische religieuze symbolen te dragen.

Ook reformatorische christenen zijn niet eensgezind in hun opvattingen over Israël en het Jodendom, en al helemaal niet over de verhouding tussen Joden en Palestijnen en het optreden van Israël in omstreden gebieden als Gaza en de Westoever. Er gaat letterlijk geen dag voorbij of de redactie van deze krant ontvangt er mails over.

Het vraagt behoedzaamheid voor christenen om het midden te houden tussen die twee klippen, enerzijds het judaïsme en anderzijds de opvatting dat er geen bijzondere status meer is voor het Joodse volk.

DE ENGE POORT IS VOOR JODEN EVEN SMAL ALS VOOR CHIRISTENEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 14 mei 2018 16:50

dalethvav schreef:Als je het niet al te erg vind laat ik dit even voor wat het is.

Prima.

In de tussentijd viert men feest in Israel. Een klein stukje verderop vallen er bij bosjes doden door Israëlische kogels;
https://www.telegraaf.nl/video/2033490/ ... grens-komt

Nina

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Nina » 14 mei 2018 17:17

Het zou wel zo'n eerlijke weergave zijn, als er bij werd vermeld dat Palestijnen met messen, molotov cocktails en andere wapens naar de grens komen, en daar vaak ook brandstichten. Jammer dat de journalistiek zo weinig objectief is.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 14 mei 2018 17:19

Yoshi schreef:Prima.

In de tussentijd viert men feest in Israel. Een klein stukje verderop vallen er bij bosjes doden door Israëlische kogels;
https://www.telegraaf.nl/video/2033490/ ... grens-komt


Je hebt ook meegekregen dat Iran geld gepompt heeft in de Gazastrook om de grens te vernielen en proberen te infiltreren om aanslagen te plegen?

Daarnaast welke ouders laat het toe om hun kinderen op zo’n gevaarlijke plek te komen? In ieder geval de verkopers van producten die hun spulletjes daar verkopen doen goede zaken als ik zo de Arabische beelden zag.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 14 mei 2018 17:20

Nina schreef:Het zou wel zo'n eerlijke weergave zijn, als er bij werd vermeld dat Palestijnen met messen, molotov cocktails en andere wapens naar de grens komen, en daar vaak ook brandstichten. Jammer dat de journalistiek zo weinig objectief is.


Tja voor nieuws moet je naar buitenlandse nieuwszenders Alyazeera geeft zelfs beter het nieuws door.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.



Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 14 mei 2018 17:25

Beter artikel;
Israëlisch leger opent vuur op Palestijnse demonstranten: 1.600 gewonden, ruim veertig doden

Een bloedbad in de Gazastrook heeft maandag een schaduw geworpen over de opening van de Amerikaanse ambassade in Jeruzalem. Terwijl ambassadeur David Friedman ‘s middags om 4 uur lokale tijd ten overstaan van zo’n achthonderd gasten de nieuwe diplomatieke missie officieel in gebruik nam, kwam in de Gazastrook de teller boven de veertig doden te staan.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b4beef12/

Hoe kan je als beschaafd mens nou een feestje vieren terwijl er even verderop een slachtveld plaats heeft?

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 14 mei 2018 17:29

Nina schreef:Het zou wel zo'n eerlijke weergave zijn, als er bij werd vermeld dat Palestijnen met messen, molotov cocktails en andere wapens naar de grens komen, en daar vaak ook brandstichten. Jammer dat de journalistiek zo weinig objectief is.

Waar er 2 vechten hebben er 2 schuld, dat lijkt mij duidelijk.

Nina

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Nina » 14 mei 2018 17:34

Yoshi schreef:Waar er 2 vechten hebben er 2 schuld, dat lijkt mij duidelijk.


Jij houdt echt van simpele statements hè, lekker ongenuanceerd..

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 14 mei 2018 17:41

Nina schreef:Jij houdt echt van simpele statements hè, lekker ongenuanceerd..

Het staat je geheel vrij om andere Nederlandse artikelen van onafhankelijke kranten of nieuwssites te plaatsen die volgens jou wel een genuanceerd beeld laten zien. Maar ik denk dat het artikel van de Volkskrant behoorlijk genuanceerd is.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 14 mei 2018 17:59

EU eist geweldloos protest van de palestijnen:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/794676/1 ... ijnen.html

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2018 19:57

Nina schreef:Het zou wel zo'n eerlijke weergave zijn, als er bij werd vermeld dat Palestijnen met messen, molotov cocktails en andere wapens naar de grens komen,


Hebben tanks en helikopters echt heel erg veel last van ook.

(ja, van molotov cocktails in principe wel, in WO2 tenminste nog)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 14 mei 2018 20:10

Tjonge wat vreedzame instructies hebben de leiders in Gaza aan hun inwoners gegeven

Afbeelding
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 14 mei 2018 20:18

Mortlach schreef:Hebben tanks en helikopters echt heel erg veel last van ook.

(ja, van molotov cocktails in principe wel, in WO2 tenminste nog)

Een moderne tank, en daar beschikt Israël ruimschoots over, heeft geen greintje last van een molotov cocktail. Tenzij er een luik openstaat, het moet dus wel in gevechtsmodus paraat staan.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten