Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 18 dec 2017 15:24

Optimatus schreef:Eén feit is dat Israël en de Arabische landen internationaal erkende grenzen hebben te respecteren. Dat zijn de grenzen van 1948.
Er zijn geen "internationaal erkende grenzen van 1948". Er is een bestandslijn van 1949 na de Arabisch-Israelische oorlog, maar dat zijn geen grenzen zoals we die bijv. met België of Duitsland kennen. https://en.wikipedia.org/wiki/1949_Armistice_Agreements
Optimatus schreef:Als het gaat om lompheid en contraproductiviteit doen Trump en Erdoclown niet voor elkaar onder. Het is echt ongekend, dat een conflict, dat tot nu toe alleen maar verliezers kent, door dergelijke politiek puin wordt misbruikt om vooral in eigen land populair te blijven.
V.w.b. de toespraak van Trump waarin hij Jeruzalem als hoofdstad van Israël erkent, dat is hetzelfde als erkennen dat de aarde rond is. Jeruzalem is de hoofdstad van Israël, net zoals Amsterdam dat van Nederland is. Wat de precieze grens met de Palestijnen wordt, daarover liet Trump zich wijselijk niet uit. Het zou kunnen dat die grens dwars door de huidige metropool Jeruzalem zal lopen, maar in elk geval zal Israël altijd Jeruzalem (of een groot deel daarvan) als hoofdstad hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor coby5 » 18 dec 2017 16:48


Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Veendam » 18 dec 2017 22:57

Volgens bronnen uit Israël zal Trump bekendmaken dat het probleem niet Israël is die zorg dat er geen vrede komt maar de moslimterreur.
Trump zal dat waarschijnlijk morgen bekend maken

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 19 dec 2017 14:02

Jesaja40 schreef:Wat zou de reden kunnen zijn dat wij ons alleen maar thuis voelen in Israël? Daar kunnen wij vrij over straat lopen. Hier in Nederland kan dat bijna niet meer.

Dan ga je toch?
Of is het hier in Nederland toch minder erg dan je het doet voorkomen?
Je bent Nederlander (al dan niet met Joodse roots), maar je bent geen Israeli. Dus ben je buitenstaander in dit conflict.
Als je je stoort aan de inbreng van anderen met een genuanceerder beeld dan jij vanwege vermeend buitenstaanderschap moet je op zijn minst eens stoppen met de Israeli's als "wij" te bestempelen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 19 dec 2017 14:08


Wel erg gekleurd.
En dat iemand lid is van Likoed Nederland is ook opmerkelijk, een lid van VVD-Afghanistan of van SGP-Vaticaanstad heb ik nog niet ontmoet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 19 dec 2017 14:39

StillAwake schreef:Dan ga je toch?
Of is het hier in Nederland toch minder erg dan je het doet voorkomen?
Het feit dat joodse instellingen beveiliging nodig hebben, zegt al genoeg. Of wordt jouw huis ook beveiligd?
Loop als test maar eens met een keppeltje op door de Haagse Schilderswijk. Ik ben benieuwd of je je daar dan op je gemak voelt.
De opmerking "Dan ga je toch?" vind ik smakeloos. Alsof ons land niet een veilig land voor elke inwoner zou moeten zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 19 dec 2017 14:57

elbert schreef:Het feit dat joodse instellingen beveiliging nodig hebben, zegt al genoeg. Of wordt jouw huis ook beveiligd?
Loop als test maar eens met een keppeltje op door de Haagse Schilderswijk. Ik ben benieuwd of je je daar dan op je gemak voelt.
De opmerking "Dan ga je toch?" vind ik smakeloos. Alsof ons land niet een veilig land voor elke inwoner zou moeten zijn.

Als iemand denkt dat het in Israel veiliger is dan hier vind ik dat smakeloos.
En nee, mijn huis wordt niet beveiligd. In Rusland heb ik heb in een beveiligd huis gewoond (op een beveiligde compound eigenlijk), ik weet hoe het voelt. Da's inderdaad niet fijn.
Met je eens dat Nederland een veilige haven voor iedereen had moeten zijn, maar de situatie is hier nog steeds beter dan in het Midden Oosten, en daarmee ook dan in Israel.
Overigens zijn er in pak hem beet Gouda ook christelijke instellingen bewaakt geweest in de afgelopen jaren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 19 dec 2017 14:58

elbert schreef:Het feit dat joodse instellingen beveiliging nodig hebben, zegt al genoeg. Of wordt jouw huis ook beveiligd?
Loop als test maar eens met een keppeltje op door de Haagse Schilderswijk. Ik ben benieuwd of je je daar dan op je gemak voelt.
De opmerking "Dan ga je toch?" vind ik smakeloos. Alsof ons land niet een veilig land voor elke inwoner zou moeten zijn.

Overigens is mijn opmerking niet smakeloos bedoeld, maar eerder prikkelend. Excuus als het smakeloos overkomt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 19 dec 2017 17:48

StillAwake citeert:
Dan ga je toch?
Of is het hier in Nederland toch minder erg dan je het doet voorkomen?
Je bent Nederlander (al dan niet met Joodse roots), maar je bent geen Israeli


Waarom deze opmerking?
Ben ik dan niet duidelijk genoeg geweest dat hier in Nederland een sfeer is ontstaan dat wij niet meer welkom zijn?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor benefietdiner » 19 dec 2017 18:21

Jesaja40 schreef:Ben ik dan niet duidelijk genoeg geweest dat hier in Nederland een sfeer is ontstaan dat wij niet meer welkom zijn?


Matig:

Minister: We geven antisemitisch geweld echt geen centimeter.

https://www.ad.nl/binnenland/minister-w ... ~ad1940f3/

Veel prominenten bij Chanoeka-viering in de Rivierenbuurt

https://www.ad.nl/amsterdam/veel-promin ... ~ac7ffd8e/

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 20 dec 2017 09:08

Veendam schreef:Volgens bronnen uit Israël zal Trump bekendmaken dat het probleem niet Israël is die zorg dat er geen vrede komt maar de moslimterreur.
Trump zal dat waarschijnlijk morgen bekend maken


Me dunkt dat Trump (of beter: de Amerikaanse inmenging in het Midden-Oosten) zelf een belangrijke factor in het voortduren van dit conflict is.

En wat betreft het beveiligen van joodse instelligen in Nederland: het is absoluut te gek voor woorden dat dit nodig is. Blijkbaar is een aantal lieden in Nederland te kleinzielig om te bedenken dat conflicten niet geïmporteerd dienen te worden. Het is des te frappanter dat er niet-Palestijnse moslims zijn, die menen in Nederland rotzooi te moeten schoppen bij joodse instellingen, terwijl deze zelfde niet-Palestijnse moslims geen vinger uitsteken naar de eveneens islamtische Koerden die door islamitisch-Erdofiel Turkije, door sjiïtisch Iran, door Alawitisch Syrië en door in meerderheid sjiïtisch Irak worden onderdrukt.

Hypocriet vulgus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 20 dec 2017 14:14

Jesaja40 schreef:Waarom deze opmerking?
Ben ik dan niet duidelijk genoeg geweest dat hier in Nederland een sfeer is ontstaan dat wij niet meer welkom zijn?

Als je in de wij-vorm over een buitenlandse mogendheid blijft spreken, en je meer Israeli dan Nederlander voelt (ik schrijf expres geen Jood, ik ken voldoende mensen van joodse komaf die Israel echt niet als hun ware vaderland zien) kun je je afvragen hoe welkom je je wilt voelen.

Bovendien: je stelt dat Israel veiliger is. Dat waag ik nog steeds te betwijfelen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 20 dec 2017 14:16

Optimatus schreef:Me dunkt dat Trump (of beter: de Amerikaanse inmenging in het Midden-Oosten) zelf een belangrijke factor in het voortduren van dit conflict is.

En wat betreft het beveiligen van joodse instelligen in Nederland: het is absoluut te gek voor woorden dat dit nodig is. Blijkbaar is een aantal lieden in Nederland te kleinzielig om te bedenken dat conflicten niet geïmporteerd dienen te worden. Het is des te frappanter dat er niet-Palestijnse moslims zijn, die menen in Nederland rotzooi te moeten schoppen bij joodse instellingen, terwijl deze zelfde niet-Palestijnse moslims geen vinger uitsteken naar de eveneens islamtische Koerden die door islamitisch-Erdofiel Turkije, door sjiïtisch Iran, door Alawitisch Syrië en door in meerderheid sjiïtisch Irak worden onderdrukt.

Hypocriet vulgus.

Belachelijk inderdaad dat Joodse instellingen beveiligd moeten worden. En inderdaad, over het algemeen tegen andere lieden dan de Palestijnen.
Niet uit te leggen dat dat nodig is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 21 dec 2017 13:10

StillAwake schreef:Bovendien: je stelt dat Israel veiliger is. Dat waag ik nog steeds te betwijfelen.
Als het gaat om de veiligheid in Israëlische steden, die is meestal beter dan in Europa. In Europa zijn er tegenwoordig meer aanslagen dan in Israël. In Israël is de beveiliging dan ook beter.
Bovendien kan er in Europa dit met je als joodse jongere of oudere gebeuren: http://www.spiegel.de/spiegel/was-musli ... 83879.html
Welnu, dat zie ik in Tel Aviv of Haifa niet gebeuren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 21 dec 2017 13:14

StillAwake schreef:Wel erg gekleurd.
En dat iemand lid is van Likoed Nederland is ook opmerkelijk, een lid van VVD-Afghanistan of van SGP-Vaticaanstad heb ik nog niet ontmoet...


Noem eens een feit dat onjuist is weergegeven?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten