Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 22 sep 2015 15:04

johannes1 schreef:Nu word er gevochten tussen israel en palestijnen


Klopt, er zijn weer raketten afgeschoten
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 05 okt 2015 13:13

Mag ik even mijn ongenoegen uiten over het Reformatorisch Dagblad? Ja, ze hebben bericht over de recente aanslagen in Jeruzalem. Maar de artikelen zijn gekopieerd van het ANP en betrekkelijk kort, waardoor deze in de marge van het nieuws verdwijnt. Maar straks wel weer groot uitpakken als Israël hardhandig reageert.

(waarmee ik niet zeg dat ik hardhandig optreden steun, maar het gemiddelde lezer kan de achtergrond pas begrijpen als zij goed zijn geïnformeerd, dit soort minimale artikelen zijn onvoldoende. Gevolg is dat de steun voor Israël afneemt, terwijl de acties van Israël niet onbegrijpelijk zijn)

Doden en gewonden bij steekincident Jeruzalem

Dit artikel ergert mij dus. Gekopieerd van het ANP, terwijl het RD een correspondent heeft zitten in Jeruzalem. De reactie van de Hamas wordt bijvoorbeeld niet genoemd. Ook de kop irriteert mij, want een steekincident is wat anders dan terroristische aanslag. Een beter artikel is hierte vinden. Het artikel van vandaag (Palestijnen protesteren om toegang tot Oude Stad) laat mijn bloed koken. Ook weer gekopieerd, dit keer van het AP. Laten we even helder hebben dat onder Arabisch bewind (waaronder Jordaans bewind tussen 1948 en 1967) de Oude Stad niet toegankelijk was voor andere godsdiensten, met name voor de Joden. Een historische noot is op z'n plaats, daarnaast schrijft het artikel "In Israël wordt dit weekeinde Jom Kippoer gevierd." Hallo, even wakker worden! Jom Kippoer was op 22-23 september 2015. Afgelopen week was het Loofhuttenfeest (27 september - 4 oktober 2015) en vandaag nog de afsluiting met Simchat Torah (4 - 5 oktober 2015).

Vergelijk ook even dit artikel met dit artikel. Je mag verwachten van een krant, met een correspondent in Jeruzalem, dat ze aandacht hebben voor het nieuws in en rond Jeruzalem. Je mag verwachten dat een krant met een jaarabonnement die € 30,70 p.m. kost elk artikel met aandacht publiceert, dus niet klakkeloos kopieert. Ter vergelijk: Telegraaf kost € 30,50 p/m, NRC € 33,- p.m. en AD € 20,58. Al deze kranten, zonder de kortingacties, hebben ook gekopieerde ANP en AP artikelen en een sportkatern. Het RD doet dus qua prijs niet onder aan andere landelijke kranten. Het kan nog erger, want voor zover ik op de website van het ND heb gezien, zie ik helemaal geen Israël-nieuws.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 09 okt 2015 12:03

"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 14 okt 2015 11:52

Wat blijft het toch stil in de wereld en in Nederland over de situatie in Israel. Het is toch bij de zotte, dat er binnenkort gedemonstreerd kan worden, waarbij de grootste onzin neergezet mag worden over Israel, terwijl dit gebeurd:

https://www.youtube.com/watch?v=aV2MrXtyjUA
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Nina

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Nina » 14 okt 2015 15:49

Het nieuws is op z'n vriendelijkst gezegd erg eenzijdig.

Ik heb net afgelopen week maar eens op een aantal A4tjes de geschiedenis van Israel opgeschreven sinds 1850. Vanavond op mijn BIjbelstudiegroep wordt er over Israel gesproken, en ik weet nu al dat er vragen zullen komen over de politiek.
Ik erger me er altijd aan hoe veel mensen meteen hun mening klaar hebben staan, maar heel weinig weten van de achtergrond.
Blijkbaar vindt men dat men altijd moet kiezen voor de (schijnbare) underdog.. (het is maar de vraag of de mensen die zich nu 'Palestijn' noemen echt de underdog zijn)
Zodra je gaat praten over de resolutie van San Remo, of recenter de Oslo akkoorden, staat men al gauw met de mond vol..

Hiermee wil ik niet zeggen dat er nooit fouten worden gemaakt door Israëlische politici of burgers, maar waarom zouden we van hen een houding verwachten, terwijl wij die zelf niet in praktijk brengen? Dit volk is alle eeuwen door vervolgd en uitgemoord, het is een getraumatiseerd volk.

Waarom lezen wij hier nooit in de kranten dat Israel gewonden uit Gaza heeft geopereerd in hun ziekenhuizen? Waarom lezen we niet dat ze medische zorg bieden aan Syriërs? Andersom hoef je het niet te verwachten!
Het is zelfs zo dat Syriërs niets hoeven te verwachten van hun mede-moslim broeder in Saoudi-Arabie, Qatar, etc..

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2015 07:53

Als er al naar een 'heiligdom' van de moslims gekeken wordt, dan schreeuwt men al moord en brand, en wat doet die geweldloze islam richting de joodse heiligdommen?

http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Confl ... ers-426143
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 16 okt 2015 09:26

Speedy schreef:Als er al naar een 'heiligdom' van de moslims gekeken wordt, dan schreeuwt men al moord en brand, en wat doet die geweldloze islam richting de joodse heiligdommen?

http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Confl ... ers-426143


En dat niet alleen er wordt ook nog eens op een belachelijke manier geroeptoetert door het geleerde journaille. Voorbeeldje: een ANP-bericht van 15 oktober waarin staat "met name in Jeruzalem, waar het geweld begon nadat de toegang tot de al-aqsamoskee voor joden werd uitgebreid. De moskee is een heilige plek voor zowel joden als moslims."
Het is dat de situatie zo ernstig is, anders was het om je een deuk te lachen. Een moskee de heiligste plaats voor Joden.
Ondertussen is het wel weer een suggestieve berichtgeving over "de Joden" (ja, wie anders) op een uitermate geniepige en subtiele manier.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2015 09:30

dalethvav schreef:
En dat niet alleen er wordt ook nog eens op een belachelijke manier geroeptoetert door het geleerde journaille. Voorbeeldje: een ANP-bericht van 15 oktober waarin staat "met name in Jeruzalem, waar het geweld begon nadat de toegang tot de al-aqsamoskee voor joden werd uitgebreid. De moskee is een heilige plek voor zowel joden als moslims."
Het is dat de situatie zo ernstig is, anders was het om je een deuk te lachen. Een moskee de heiligste plaats voor Joden.
Ondertussen is het wel weer een suggestieve berichtgeving over "de Joden" (ja, wie anders) op een uitermate geniepige en subtiele manier.


Ja, dat was me ook al opgevallen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 16 nov 2015 11:35

"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 29 jan 2016 13:04

De VS en Israel zijn maar druk met het bespioneren van elkaar.
Nu een bericht dat de VS Israelische drones (en vliegtuigen) heeft afgeluisterd: https://theintercept.com/2016/01/28/isr ... elligence/
Andersom bespioneert Israel trouwens ook de VS.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor johannes1 » 28 sep 2016 11:21

Het bericht is gekomen dat op hoge leeftijd is overleden Shimon Peres. Een groot staatsman is niet meer.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Cornelius » 03 dec 2016 20:57

Om een misschien eindeloos onderwerp weer tot leven te rekken: op http://demeningvanevert.blogspot.nl/ loopt nu een reeks over Israël en de Palestijnen. Na een enkele bijdrage tweeënhalf jaar geleden die door sommigen als veel te kort door de bocht werd beschouwd nu dus een uitgebreidere bespreking van deze netelige kwestie. Lees van beneden naar boven (de volgorde van de stukjes uiteraard, niet de tekst zelf; lekker verwarrend), en houd nieuwe bijdragen in de gaten.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 06 dec 2016 07:56

Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 23 dec 2016 21:18

Obama laat in de slotdagen van zijn presidentschap een resolutie door in de VN veiligheidsraad die in Israël tot woedende reacties leidt:
http://www.timesofisrael.com/choosing-n ... y-council/

Overigens: Donald Trump heeft voorafgaand aan de stemming aangedrongen op een veto. Dus heeft Obama iets gedaan waar de aankomend president niet blij mee is.
De komende 4 jaar wordt het beleid van Obama op bepaalde punten flink teruggedraaid. Met deze resolutie is dat niet mogelijk. Dus voor Obama een kans om iets blijvends achter te laten. Probleem is wel dat het vrede in het Midden-Oosten geen stap dichterbij brengt.
In de resolutie wordt o.a. oost-Jeruzalem, dus inclusief de Klaagmuur (!), "bezet Palestijns gebied" genoemd, om maar eens iets te noemen. Dat is een extreme koerswijziging van de VS op het moment dat de huidige president vertrekt en er een andere president komt die het daar helemaal niet mee eens is. Op z'n zachtst gezegd is dat ongemakkelijk en wat harder gezegd is het ongepast om een aankomende president zo voor de voeten te lopen.

Verder twitterde Trump net:
As to the U.N., things will be different after Jan. 20th.
Ik denk dat de Amerikaanse bijdrage aan de VN weleens fors teruggeschroefd zou kunnen worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 28 dec 2016 00:28

elbert schreef:Obama laat in de slotdagen van zijn presidentschap een resolutie door in de VN veiligheidsraad die in Israël tot woedende reacties leidt:
http://www.timesofisrael.com/choosing-n ... y-council/

Overigens: Donald Trump heeft voorafgaand aan de stemming aangedrongen op een veto. Dus heeft Obama iets gedaan waar de aankomend president niet blij mee is.
De komende 4 jaar wordt het beleid van Obama op bepaalde punten flink teruggedraaid. Met deze resolutie is dat niet mogelijk. Dus voor Obama een kans om iets blijvends achter te laten. Probleem is wel dat het vrede in het Midden-Oosten geen stap dichterbij brengt.
In de resolutie wordt o.a. oost-Jeruzalem, dus inclusief de Klaagmuur (!), "bezet Palestijns gebied" genoemd, om maar eens iets te noemen. Dat is een extreme koerswijziging van de VS op het moment dat de huidige president vertrekt en er een andere president komt die het daar helemaal niet mee eens is. Op z'n zachtst gezegd is dat ongemakkelijk en wat harder gezegd is het ongepast om een aankomende president zo voor de voeten te lopen.

Verder twitterde Trump net:
As to the U.N., things will be different after Jan. 20th.
Ik denk dat de Amerikaanse bijdrage aan de VN weleens fors teruggeschroefd zou kunnen worden.


Tja, helemaal met je eens.
Hier ook nog wat nieuws over de resolutie. (wel een hoop subjectivitiet en mogelijk wat aangedikt, maar ook een grote kern van waarheid. Maar dat is dan weer maar mijn mening. Het gaat me bij dit soort sites eigenlijk om feiten/gebeurtenissen die je in de reguliere krant niet leest.)
http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... beschaving

En de Volkskrant schrijft:
Donald Trump heeft de Verenigde Naties maandag gedevalueerd tot een 'zielig clubje'. Dat gebeurde enkele dagen nadat de VN een resolutie aannam waarin Israël wordt gevraagd te stoppen met het bouwen van nederzettingen op bezet Palestijns grondgebied.

'De VN heeft een enorme potentie, maar op dit moment is het niks meer dan een gezelligheidsclubje voor mensen die lekker willen kletsen en een goede tijd willen hebben', aldus Trump op Twitter. 'Heel treurig.'

Waarom heeft de VN een enorme potentie en hoe ziet de heer Trump dat voor zich, vraag ik me dan af.

Van Trump is bekend dat hij een groot aanhanger is van Israël. Zo heeft hij de zeer rechtse David Friedman gevraagd als ambassadeur voor Israël. Volgens het Amerikaanse persbureau AP is Friedman de zoon van een orthodoxe rabbi en een groot aanhanger van de Joodse nederzettingen in de bezette gebieden.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/tru ... ~a4417222/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten