Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 30 dec 2016 22:31

Overigens zal Israël wel een keuze moeten maken wat het nu uiteindelijk wil met de Palestijnen. De Israeli's zijn daar onderling nog niet over uit. Er zijn twee mogelijkheden en elk heeft zijn eigen gevaren: 1 staat of 2 staten.
In het geval van 1 staat, kunnen de Palestijnen het Israëlische staatsburgerschap aanvragen en de bijbehorende rechten opeisen (waaronder het recht om te stemmen). In dat geval is het joodse karakter van Israël in gevaar, omdat het aantal Palestijnen/Arabieren dan groter kan worden dan het aantal joden.
In het geval van 2 staten, dient Israël Gaza en een deel van de West-Bank (Judea en Samaria plus een deel van Oost-Jeruzalem) op te geven, met het gevaar dat het een vijandige staat aan de zeer nabije grenzen heeft.
Nu is er ook een 3e optie die door de meest rechtse partijen in Israël geopperd: annexeer een groot deel van de West-Bank en laat de rest (ongeveer 40%) in handen van de Palestijnen die dan een soort van autonomie moeten krijgen. In feite komt het erop neer dat dat krappe, geïsoleerde enclaves worden, die niet echt levensvatbaar zijn en waar de Palestijnen zich in opgesloten zullen voelen, omringd door Israëlische soldaten. Ze zullen dat ook nooit accepteren, met als gevolg een voortzetting van het huidige conflict en Israël dat door de buitenwereld van apartheid wordt beschuldigd en sancties kan verwachten.

Wat ontbreekt van beide kanten, is vertrouwen en de wil om de ander enige ruimte te geven. Dat gebrek aan vertrouwen komt tot uiting in het voortdurende zwarte pieten. Als een buitenstaander iets zegt over de Palestijnse terreur, zullen de Palestijnen beginnen over de Israëlische bezetting. En als die buitenstaander iets zegt over de Israëlische bezetting, zal Israël beginnen over de Palestijnse terreur. Zolang beide partijen naar elkaar blijven wijzen, is er geen enkele vooruitgang te verwachten en krijgen we om de paar jaar een uitbarsting van geweld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 31 dec 2016 12:57

elbert schreef:Overigens zal Israël wel een keuze moeten maken wat het nu uiteindelijk wil met de Palestijnen. De Israeli's zijn daar onderling nog niet over uit. (...)

En dit is nu net datgene wat ik ook in de reguliere media lees.

Maar wat heeft Israël te kiezen als de onderhandelingen steeds stuk lopen? Vergeet ook vooral niet dat Abraham een bepaald grondgebied beloofd is door God (en dan de lijn Abraham-Izak-Jakob en hun nageslacht) en daardoor recht hebben op dat grondgebied inclusief Jeruzalem. Veel moslims menen dat Jeruzalem en de rest van het Israëlische grondgebied hen toebehoort. Dit maakt de kwestie juist ingewikkeld. Dit valt niet even op te lossen met een geografische herindeling.

Uit internationaal onderzoek van de mensenrechtenorganisatie Freedom House in 2011 blijkt trouwens dat Israël het enige vrije land in het Midden-Oosten is . Het onderzoek meet de volgende factoren: vrijheid van verkiezingen, meerpartijensysteem, het overheidshandelen, de vrijheid van meningsuiting, het recht om zich te organiseren, het rechtssysteem en de rechten van het individu.
Zie het kaartje waar Israël groen is gekleurd.
https://likud.nl/2011/12/israel-het-eni ... en-oosten/

Wat dat betreft kun je niet zeggen dat ze deze Bijbelteksten niet serieus nemen.

Leviticus 19:33
En wanneer een vreemdeling bij u in uw land als vreemdeling verkeren zal, gij zult hem niet verdrukken.

Leviticus 19:34
De vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, zal onder u zijn als een inboorling van ulieden; gij zult hem liefhebben als uzelven; want gij zijt vreemdeling geweest in Egypteland; Ik ben de HEERE, uw God!

Exodus 22:21
Gij zult ook den vreemdeling geen overlast doen, noch hem onderdrukken; want gij zijt vreemdelingen geweest in Egypteland.

Exodus 23:9
Gij zult ook den vreemdeling niet onderdrukken; want gij kent het gemoed des vreemdelings, dewijl gij vreemdelingen geweest zijt in Egypteland.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 31 dec 2016 14:43

Nog iets uit een recenter artikel. (jan. 2014)

De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Avigdor Lieberman heeft voorgesteld, enkele overwegend Arabische steden in Israël over te dragen aan een toekomstige Palestijnse Staat, en in ruil de grote Joodse blokken nederzettingen in Israël te integreren.

Het lijkt een win-win situatie voor alle betrokkenen. Israël hoeft geen honderdduizenden Joden uit hun huizen te verdrijven, en honderdduizenden Arabieren zouden eindelijk vrij zijn van het ‘onderdrukkende racisme’ waaronder zij momenteel leven.

Maar de betreffende Arabieren verzetten zich fel tegen dit voorstel. Ze zijn Palestijnen met Israëlisch staatsburgerschap, en dat willen ze ook blijven.

Arabieren vormen ongeveer een vijfde van de bevolking van Israël. Wie een Israëlisch paspoort heeft, heeft recht op sociale zekerheid, kan gebruik maken van ruime educatieve mogelijkheden, geniet vrijheid van godsdienst, van meningsuiting en om te reizen. Allemaal voordelen die deze Arabieren niet willen opgeven voor een onzekere toekomst onder een Palestijnse regering, die islamistische is (Gaza) of corrupt (Judea en Samaria).
http://likud.nl/2014/01/israelische-ara ... aat-wonen/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 09 jan 2017 09:56

Het was helaas weer zover: een terroristische aanslag:

http://www.israeltoday.nl/NewsItem/tabid/381/nid/30905/language/nl-NL/Default.aspx

Inmiddels weten we dat er vier doden zijn te betreuren. Dat de terrorist een Palestijn was.

Afbeelding
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 09 jan 2017 10:30

Wel weer bijzonder dat de NOS deze terrorist consequent niet "terrorist" noemt maar "man"; "Palestijn"; "chauffeur";"aanvaller"; "aanslagpleger".
Noem het beest gewoon bij de naam: TERRORIST. Zo noem je zo iemand toch ook die in Europa met een vrachtwagen mensen doodrijdt (Nice, Berlijn)?
Maar ja, als het in Jeruzalem gebeurt is het ineens géén terrorist meer. Vreemde manier van verslaggeven, maar wel gebruikelijk bij de NOS.
Het lijken details maar het gebruik van een bepaalde terminologie beïnvloed mensen ondertussen wel.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 09 jan 2017 11:21

Eens.

In dit bericht en dit bericht wordt het woord "terrorisme" en "terrorist" angstvallig vermeden.

Daarbij noemt men de naam van de terrorist volledig, maar de namen van de slachtoffers worden niet genoemd.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 09 jan 2017 12:31

Arco schreef:Eens.

In dit bericht en dit bericht wordt het woord "terrorisme" en "terrorist" angstvallig vermeden.
In het tweede artikel wordt de dader wel een terrorist genoemd en niet alleen in een citaat:
Voorlopig onderzoek door een commandant van een officierenacademie spreekt dit tegen. Uit dat onderzoek komt naar voren dat zeker twee cadetten van dichtbij al snel het vuur openden op de terrorist.
De NOS inderdaad niet altijd even objectief, maar in dit geval valt het nog mee.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 09 jan 2017 12:41

elbert schreef:In het tweede artikel wordt de dader wel een terrorist genoemd


Nou, dat is wel schoorvoetend. Want de correspondent, M. van Hoogstraten, spreekt over een aanslagpleger. Dat lijkt mij een iets verzachtende term. De opsomming van slachtoffers sinds september 2015 vind ik een zinloze opmerking en zeer suggestief.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 09 jan 2017 12:48

elbert schreef:In het tweede artikel wordt de dader wel een terrorist genoemd


Arco schreef:Nou, dat is wel schoorvoetend. Want de correspondent, M. van Hoogstraten, spreekt over een aanslagpleger. Dat lijkt mij een iets verzachtende term. De opsomming van slachtoffers sinds september 2015 vind ik een zinloze opmerking en zeer suggestief.

Inderdaad een niet relevante suggestieve opmerking en hóe geformuleerd:
"Sinds september 2015 hebben Palestijnse aanvallers veertig Israëliërs en twee Amerikaanse bezoekers gedood, aldus persbureau AP. In dezelfde periode zijn 230 Palestijnen omgekomen door Israëlische kogels." (de Israëliers hebben het toch aan zichzelf te danken lekker puh!)
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 09 jan 2017 13:50

Dit is tenminste een keurig verslag. Ik had misschien wat scherper geweest in bewoordingen, is dit verslag toch best netjes.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 09 jan 2017 15:43

Arco schreef:Nou, dat is wel schoorvoetend. Want de correspondent, M. van Hoogstraten, spreekt over een aanslagpleger. Dat lijkt mij een iets verzachtende term.
De NOS gebruikt de term aanslagpleger ook voor de aanslagen in Brussel, Nice, Berlijn, Istanboel enz. Ik denk niet dat we daar iets achter moeten zoeken, zeker niet omdat ze deze term ook voor een blanke rechts-extremist als Anders Breivik gebruiken: http://nos.nl/artikel/2128951-anders-br ... tphen.html Ze gebruiken beide termen dus door elkaar heen.
Arco schreef:De opsomming van slachtoffers sinds september 2015 vind ik een zinloze opmerking en zeer suggestief.
Mee eens.
Arco schreef:Ik had misschien wat scherper geweest in bewoordingen, is dit verslag toch best netjes.
Als journalist is het niet de bedoeling om je eigen mening weer te geven (dat is trouwens verdraaid lastig), ook niet middels je woordkeus, tenzij je een redactioneel commentaar of column schrijft.
Ik snap wel dat niet-journalisten graag willen dat de journalist het met hen eens is, maar daarmee vraag je de journalist om uit zijn rol te stappen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 09 jan 2017 16:09

elbert schreef:De NOS gebruikt de term aanslagpleger ook voor de aanslagen in Brussel, Nice, Berlijn, Istanboel enz. Ik denk niet dat we daar iets achter moeten zoeken, zeker niet omdat ze deze term ook voor een blanke rechts-extremist als Anders Breivik gebruiken: http://nos.nl/artikel/2128951-anders-br ... tphen.html Ze gebruiken beide termen dus door elkaar heen.


Van Dale:

aan·slag (de; m; meervoud: aanslagen)
5. poging tot moord of overrompeling

ter·reur (de; v(m))
1. georganiseerd politiek geweld

De vraag is of de woordkeuze voor "aanslagpleger" eigenlijk wel juist is. De aanslag door Breivik is politiek gedreven, daardoor volgens mij dus terreur. De recente aanslag in Jeruzalem, daarvan staat nog niet vast dat deze politiek gedreven is, maar daar heeft het alle schijn van, dus terreur.

Als journalist is het niet de bedoeling om je eigen mening weer te geven (dat is trouwens verdraaid lastig), ook niet middels je woordkeus, tenzij je een redactioneel commentaar of column schrijft.
Ik snap wel dat niet-journalisten graag willen dat de journalist het met hen eens is, maar daarmee vraag je de journalist om uit zijn rol te stappen.


De formele functieomschrijving van de journalist is dat deze het nieuws objectief beschrijft. M. van Hoogstraten heeft meermaals deze formele functieomschrijving overschreden. Haar sympathie voor de Palestijnen (Arabieren) leidt vaak tot subjectieve, soms heel subtiel, berichtgeving.

Wat mij betreft zijn journalisten het grondig oneens met mij. Alleen dat gaat het mij om de juiste feitenweergave, de juiste bewoordingen en de objectiviteit.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 09 jan 2017 19:48

Arco schreef:De formele functieomschrijving van de journalist is dat deze het nieuws objectief beschrijft. M. van Hoogstraten heeft meermaals deze formele functieomschrijving overschreden. Haar sympathie voor de Palestijnen (Arabieren) leidt vaak tot subjectieve, soms heel subtiel, berichtgeving.
Dit moet ik helaas beamen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 10 jan 2017 08:26

Arco schreef:De vraag is of de woordkeuze voor "aanslagpleger" eigenlijk wel juist is. De aanslag door Breivik is politiek gedreven, daardoor volgens mij dus terreur. De recente aanslag in Jeruzalem, daarvan staat nog niet vast dat deze politiek gedreven is, maar daar heeft het alle schijn van, dus terreur.
Ik denk dat ze dit soort discussies op de redactie van de NOS ook voeren: welke termen gebruiken we. Aanslagpleger is een algemenere term dan terrorist. In dit geval worden beide termen gebruikt.
Arco schreef:De formele functieomschrijving van de journalist is dat deze het nieuws objectief beschrijft. M. van Hoogstraten heeft meermaals deze formele functieomschrijving overschreden. Haar sympathie voor de Palestijnen (Arabieren) leidt vaak tot subjectieve, soms heel subtiel, berichtgeving.

Wat mij betreft zijn journalisten het grondig oneens met mij. Alleen dat gaat het mij om de juiste feitenweergave, de juiste bewoordingen en de objectiviteit.
Dat de NOS in haar berichtgeving regelmatig (groen)linkse sympathieen laat doorschijnen (en dus ook pro-Palestijnse), ben ik met je eens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 10 jan 2017 10:41

De ware aard van antisemiet Abou Jahjah: Hij twetterde:

An attack on occupation SOLDIERS in occupied territory is not terrorism! It is an act of Resistance. #FreePalestine

Is er (gelukkig) direkt bij De Standaard uitgetrapt als columnist.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten