Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2018 13:49

Ze moeten de mensen in de gebieden zelf de gelegenheid geven, zich uit te spreken over hun toekomst. Daar schijnen alle leiders veel en veel te laf voor te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 08 aug 2018 13:58

elbert schreef:Tot die tijd ben ik blij dat de stad onder 1 bestuur valt en dat daardoor godsdienstvrijheid heerst. Dat moet je bij een gedeelde stad maar afwachten.
Ik vraag me af of we dat af moeten wachten. Kijk naar de tempelberg als voorbeeld: Onder beheer van de waqf en waar ab-so-luut geen sprake is van godsdienstvrijheid.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 08 aug 2018 16:29

elbert schreef:Dat moet je aan Veendam vragen. Hij heeft het over "de" Palestijnen. Maar als je het mij vraagt, gaat het om meer dan 1 groepering.
Er is nog geen Palestina en dat is er ook nooit geweest. Wat betreft de nederzettingen: waarom is men in Gaza dan boos op Israel? Daar zijn geen nederzettingen.

Is de vraag waarom men in Gaza boos is een serieuze vraag of zit je te trollen?
Men heeft sowieso aversie. Die aversie was er al toen er nog geen nederzettingen waren en die aversie is er ook als er geen nederzettingen meer zijn (zoals in Gaza).

Zeer zeker dat de Palestijnen al dan niet terecht aversie hebben tegen de Israëliërs en andersom is dat evengoed het geval. Ze hebben beide nog een lange weg te gaan op weg naar een duurzame vrede.
Men heeft aversie tegen het feit dat er een succesvolle joodse staat bestaat die niet onder Arabische (moslim)controle valt. Voor een moslim is het een kwestie van jihad dat er nu joden de baas zijn in een gebied waar ooit moslims de scepter zwaaiden.

Iets minder kortzichtig mag best. Maar een deel zal vast uit jaloezie bestaan.
Er zijn voorstellen gedaan om de Arabische wijken van Oost-Jeruzalem onder Palestijns bestuur te laten vallen. Tot nog toe is daar nog geen oplossing voor gevonden die beide partijen tot tevredenheid stemt en dat zal dan wel eerst moeten. Dat zal nog wel even op zich laten wachten (als dat al ooit komt). Tot die tijd ben ik blij dat de stad onder 1 bestuur valt en dat daardoor godsdienstvrijheid heerst. Dat moet je bij een gedeelde stad maar afwachten.

Tot op zekere hoogte is er godsdienstvrijheid. En dat beide volkeren nog een lange weg te gaan hebben is duidelijk. We hebben ook nog wel even hoor, het hoeft niet binnen 10 jaar opgelost te zijn.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 08 aug 2018 17:00

Optimatus schreef:Ze moeten de mensen in de gebieden zelf de gelegenheid geven, zich uit te spreken over hun toekomst. Daar schijnen alle leiders veel en veel te laf voor te zijn.

Nee joh, wat een zooitje zou het dan worden. Stel dat de Brabanders zich af willen scheiden. Gelijk maar loskoppelen van Nederland dan?
Wat jij wilt lost het probleem echt niet op hoor. De haat wordt bij jonge Palestijnen al op de scholen aangeleerd. Tenminste, dat heb ik weleens begrepen. Dat jonge Palestijnen vergiftigd worden in het onderwijs. Wil je het bij de bron aanpakken moet daar iets aan gedaan worden. Gaza staat onder leiding van Palestijns bewind, maar de haat richting Israël is er nog steeds en zo nu en dan vliegt er een raket richting Israël vanuit Gaza. Alles onder Israëlisch gezag inclusief het onderwijs lijkt me een betere oplossing en als mensen dat niet willen moeten ze maar emigreren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 08 aug 2018 17:16

Optimatus schreef:Ze moeten de mensen in de gebieden zelf de gelegenheid geven, zich uit te spreken over hun toekomst. Daar schijnen alle leiders veel en veel te laf voor te zijn.

Lijkt me een goed idee.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2018 17:31

Johan100 schreef:Nee joh, wat een zooitje zou het dan worden. Stel dat de Brabanders zich af willen scheiden. Gelijk maar loskoppelen van Nederland dan?
Wat jij wilt lost het probleem echt niet op hoor. De haat wordt bij jonge Palestijnen al op de scholen aangeleerd. Tenminste, dat heb ik weleens begrepen. Dat jonge Palestijnen vergiftigd worden in het onderwijs. Wil je het bij de bron aanpakken moet daar iets aan gedaan worden. Gaza staat onder leiding van Palestijns bewind, maar de haat richting Israël is er nog steeds en zo nu en dan vliegt er een raket richting Israël vanuit Gaza. Alles onder Israëlisch gezag inclusief het onderwijs lijkt me een betere oplossing en als mensen dat niet willen moeten ze maar emigreren.


Het is te hopen dat jij nooit ook maar in de buurt van macht komt. Van democratie heb je echt niets begrepen.

Palestijnen leven in door Israël bezet gebied. Nogal wiedes dat ze daar niet blij van worden en in verzet komen. Toen Nederland bezet werd door de Spanjaarden, is men ook in opstand gekomen omdat men het bewind van de Spanjaarden zat was.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 08 aug 2018 17:43

Optimatus schreef:Het is te hopen dat jij nooit ook maar in de buurt van macht komt. Van democratie heb je echt niets begrepen.

Palestijnen leven in door Israël bezet gebied. Nogal wiedes dat ze daar niet blij van worden en in verzet komen. Toen Nederland bezet werd door de Spanjaarden, is men ook in opstand gekomen omdat men het bewind van de Spanjaarden zat was.

Nou, dan hoop ik op mijn beurt dat jij niet in de buurt van macht komt.
Staan we weer quitte. :wink:

Man, dat doen ze voor hun eigen veiligheid. Als ze vanuit Brabant allerlei raketten afschieten op Gelderland mag ik hopen dat daar ook wat aan gedaan wordt. En als de Brabantse politie niets doet hoop ik maar dat de Gelderse politie wat doet. Desnoods Brabant bezetten om raketaanvallen te voorkomen.

Heel die vergelijking met de Spaanse bezetting gaat niet op. Appels met peren vergelijken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2018 18:34

Brabant en Gelderland zijn beide onderdeel van Nederland en hebben geen interesse, zich van Nederland los te maken. De Palestijnen willen daarentegen niet door Israël bezet zijn. Begrijpelijk dat ze dan in opstand komen. Zolang Israël zich niet terugtrekt binnen de grenzen van 1948 hebben de Palestijnen alle reden om zich te verzetten tegen de Israëlische bezetting. Onbegrijpelijk dat mensen een bezetting goed blijven praten. Is Willem van Oranje in hun ogen ook een terrorist, omdat hij zich verzette tegen de Spaanse bezetting?

De vergelijking is zeer treffend: Nederland wilde niet door Spanje bezet zijn en kwam in opstand. Palestijnen willen niet door Israël bezet zijn en zijn in opstand gekomen. Tirol kwam tussen 1809 en 1815 in opstand, omdat het tegen zijn zin bij Beieren was ingelijfd (het wilde bij Oostenrijk blijven horen).

Laat de mensen zich uitspreken over hun toekomst in plaats van dat zij worden uitgeleverd aan leiders, die er vooral voor zichzelf zitten. Een beetje democraat durft dit aan. Wie dit niet aandurft, is eigenlijk geen democraat, maar een lafaard. Zelfs de Geallieerden, die met de verdragen van de Parijse voorsteden zo'n beetje alles fout hebben gedaan wat ze fout konden doen, stonden volksraadplegingen in allerlei betwiste gebieden toe na de Eerste Wereldoorlog.

Kortom, laat de mensen zich uitspreken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 08 aug 2018 19:18

Het is weer eens zo ver; Palestijns uitschot schiet raketten af op Israëlische burgers;
https://twitter.com/IDFSpokesperson/sta ... 50784?s=19

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor pindas83 » 08 aug 2018 21:46

Optimatus schreef:
Laat de mensen zich uitspreken over hun toekomst in plaats van dat zij worden uitgeleverd aan leiders, die er vooral voor zichzelf zitten. Een beetje democraat durft dit aan. Wie dit niet aandurft, is eigenlijk geen democraat, maar een lafaard. Zelfs de Geallieerden, die met de verdragen van de Parijse voorsteden zo'n beetje alles fout hebben gedaan wat ze fout konden doen, stonden volksraadplegingen in allerlei betwiste gebieden toe na de Eerste Wereldoorlog.

Kortom, laat de mensen zich uitspreken.


Roerend mee eens! Een mooi voorbeeld dat dit de juiste wijze is zagen we niet eens heel pang geleden. De inwoners van de Krim behoren weer tot Rusland. Dat is wat zij willen en zo moet het ook zijn. =D>

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 09 aug 2018 07:29

Yoshi schreef:Is de vraag waarom men in Gaza boos is een serieuze vraag of zit je te trollen?
Het is een serieuze vraag. Gaza had al lang het Singapore van het Midden-Oosten kunnen zijn, als men zich had gericht op het ontwikkelen van de eigen bevolking en economie. In plaats daarvan kiest men voor een conflict met een veel sterkere en succesvolle buurman: Israël.
Gaza is niet bezet en Gaza is ook geen concentratiekamp, wat sommige mensen ook beweren. De levensverwachting is er bijvoorbeeld hoger dan in Egypte (73,9 jaar versus 72,7 jaar, Bron).
In plaats van het gebruiken van beton voor het bouwen van tunnels om Israel aan te vallen, zouden de machthebbers in Gaza dit kunnen gebruiken om torenflats te bouwen om er een economisch centrum van te maken. Dat gebeurt alleen niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Veendam » 09 aug 2018 08:06

elbert schreef:Dat begrijp ik niet, want deze wet gaat alleen op voor Israëlische staatsburgers.
Ik zou me kunnen voorstellen dat Israëlische Druzen en Arabieren niet helemaal blij zijn met deze wet, maar dat zijn geen Palestijnen.


Nu komen we bij die hele Palestina discussie ook uit bij de kern van de zaak:
Palestina heeft nooit bestaan maar om de Joden een hak te zetten is het land Palestina genoemd, omdat ze niet wilden dat de naam van Israël ooit nog genoemd zou worden. Nog steeds is dat het doel van bijvoorbeeld Erdogan maar ook van de geestelijke leiders van Iran. Ze willen alle Joden de zee in drijven en zorgen dat DE NAAM nooit meer genoemd en herinnerd zal worden.

Nu even een duidelijk voorbeeld: Ik ben Nederlander en ik blijf ook Nederlander. Ik ga naar Duitsland en ga ik daar wonen. Dan krijg ik daar 10 kinderen en wat zijn die kinderen dan ? Het antwoord is NEDERLANDER ! Die kinderen krijgen ook kinderen en dat zijn dan NEDERLANDERS !!!
Dat is hun afkomst en dat veranderd niet ineens. Je wortels of afkomst blijft hetzelfde.

Volgens de manier van denken van de wereld is het zo dat als dat zou gebeuren in Gaza dan zijn mijn kinderen geen Nederlander maar Palestijn.
Daarom zijn er steeds Palestijnen volgens de manier van denken van de mensen.
In feite is dat helemaal dus niet mogelijk maar dan moet Israël wel een stuk land afstaan aan hen terwijl ze het Libanezen zijn, en Syriërs, en mensen afkomstig uit andere omliggende landen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 09 aug 2018 08:13

Dit gebeurde er gisteravond in de Israelische stad Sderot aan de grens met Gaza. Volgens sommige mensen zou Israel niets tegen dit soort aanvallen mogen doen (behalve misschien "foei" roepen). Als dit in Europa gebeurd was, denk ik dat we met zijn allen om hard ingrijpen zouden roepen.

Ik denk dat we helaas aan het begin staan van een nieuwe ronde aan gevechten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 09 aug 2018 09:42

Optimatus schreef:Laat de mensen zich uitspreken over hun toekomst in plaats van dat zij worden uitgeleverd aan leiders, die er vooral voor zichzelf zitten. Een beetje democraat durft dit aan. Wie dit niet aandurft, is eigenlijk geen democraat, maar een lafaard. Zelfs de Geallieerden, die met de verdragen van de Parijse voorsteden zo'n beetje alles fout hebben gedaan wat ze fout konden doen, stonden volksraadplegingen in allerlei betwiste gebieden toe na de Eerste Wereldoorlog.

Kortom, laat de mensen zich uitspreken.

Op zich een loffelijk streven, maar of dit tot een oplossing zal leiden? Ik heb daar zo m'n twijfels over. Kijk naar de in het verleden behaalde resultaten in Gaza. Daar heeft de int. gemeenschap de keuze over gelaten aan de bevolking die vervolgens voor Hamas koos. Resultaat is dat de Gazanen nu moeten leven onder de onvoorstelbare druk en het terrorisme van Hamas.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.



Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten