Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 12:35

Alle kleine beetjes helpen. Sowieso is bewustwording over waar producten vandaan komen niet verkeerd. Of dat nou bijvoorbeeld Israël, China, VS of Zuid-Afrika is. Koop waar je je fijn bij voelt en maak bewust de afweging. En over principes gesproken, mensen die hun kinderen niet inenten mogen die kinderen ook geen medicijnen geven als ze ziek zijn natuurlijk, laat staan controleren door een arts of naar het ziekenhuis brengen. Dat is tornen aan de voorzienigheid Gods.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2018 12:48

Yoshi schreef:Alle kleine beetjes helpen. Sowieso is bewustwording over waar producten vandaan komen niet verkeerd. Of dat nou bijvoorbeeld Israël, China, VS of Zuid-Afrika is. Koop waar je je fijn bij voelt en maak bewust de afweging. En over principes gesproken, mensen die hun kinderen niet inenten mogen die kinderen ook geen medicijnen geven als ze ziek zijn natuurlijk, laat staan controleren door een arts of naar het ziekenhuis brengen. Dat is tornen aan de voorzienigheid Gods.

volgens mij heeft het niet inenten een heel andere reden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 12:55

Arco schreef:Voor allen die geen Israëlproducten willen kopen, vanwege de vermeende bezetting en onderdrukking van een volk dat tot voor kort niet bestond, de volgende vragen:

- Kopen jullie ook geen producten uit Marokko? Marokko bezet de Westelijke Sahara.
- Kopen jullie ook geen producten uit Turkije? Na een Turkse interventie op Cyprus werd de Turkse Republiek Noord-Cyprus (TRNC) opgericht. Resolutie 541 van de Veiligheidsraad van de VN (1983) verklaarde dit onwettig.
- Kopen jullie ook geen producten uit China? China bezet Tibet, bij opstanden in 1989 tegen het Chinese bewind zijn ca. 400 doden gevallen.


Yoshi schreef:Voor zover ik weet koop ik idd niets uit Marokko. In het verleden kocht ik wel spijkerbroeken die gemaakt waren in turkije, toen ik dat te weten kwam ben ik overgestapt op een ander merk. China koop ik wel producten van, dat is niet te vermijden. Maar ook daar acht ik het belangrijk dat misstanden aan de kaak worden gesteld en niet zoals bij Israël met de mantel der liefde bedekt worden.


Ongeveer 7,5% van de wereldproductie van olijven is uit Marokko. Echter Marokko verwerkt nog meer olijven voor onze consumptie, dus ik hoop dat je niet verzot bent op olijven, want dan koop je misschien wel een olijf uit of verwerkt in dit land.

Sinaasappelen en mandarijnen worden in Marokko en Turkije geproduceerd. Nederland is het tweede exportland voor Marokko voor citrusvruchten. Maar koploper voor export van mandarijnen is China.

Aardbeien worden ook op grote schaal gekweekt in Marokko, Nederland is het derde exportland voor aardbeien uit Marokko.

Het merendeel van de Hollandse garnaal wordt in Marokko gepeld.

70% van alle hazelnoten komt uit Turkije. Dus uw favoriete hazelnotenpasta of met hazelnoten gevulde chocoladerepen zijn hoogstwaarschijnlijk gemaakt met hazelnoten uit Turkije.

Onderdelen van diverse smartphones worden gemaakt in China.

Zomaar even een rijtje van diverse producten, dus even een vervolgvraag:
Met de wetenschap van bovenstaande producten, met de stellingname dat je geen Israëlproducten wil kopen vanwege de vermeende bezetting, ga je dan ook stelling nemen om geen producten te kopen die afkomstig zijn uit landen die zeker een bezetting voeren?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 13:04

Het meeste van wat je noemt eet ik niet. Olijven enkel als ze bij toeval op mijn pizza zitten. Net even de diepvries aarbijen bekeken die ik gebruik voor smoothies, daar staat geen land van herkomst op. Verder krijg ik veel fruit van mijn schoonmoeder die een groentetuin heeft. Verder ben ik vooral praktisch ingesteld. Als ik product x nodig heb en dat wordt enkel in land y geproduceerd dan neem ik dat gewoon. Produceert land z echter ook dat product dan is er keuze en kies ik wat mij uitkomt.

Maar wat interessant dat je je zo druk maakt over dit onderwerp. Schijnbaar heeft Hans een gevoelig punt aangesneden.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 23 jul 2018 13:18

Nina brengt in:

Toch draagt Paulus er wel toe op: Rom.15:27 'Immers, als de heidenen aan hun (Israel) geestelijke weldaden deel gekregen hebben, zijn zij ook verplicht hen met het stoffelijke te dienen.'


Helemaal mee eens Nina, geld stinkt niet, maar geld ontvangen van een groep heidenen, zo noemt Paulus deze categorie, die je alleen maar wil afkraken is niet zo prettig idee. Massaal zijn zij profiteurs van alle Joodse uitvindingen. Als zij zo consistent zijn in hun gedrag, ja dan zouden zij nog in de middeleeuwen verkeren.

Nee, deze heidenen stelen ook nog de geestelijke weldaden van Israël.
Zij zijn totaal verblind en hebben geen enkel oog open voor wat er in de Bijbel staat aan beloften aangaande Israël. Velen zeggen keihard: maar die beloften gelden nu voor ons.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 13:23

Wat een dramatiek weer. Je hebt je roeping op de toneelschool gemist zo te lezen. :-({|=

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 13:23

Yoshi schreef:Het meeste van wat je noemt eet ik niet. Olijven enkel als ze bij toeval op mijn pizza zitten. Net even de diepvries aarbijen bekeken die ik gebruik voor smoothies, daar staat geen land van herkomst op. Verder krijg ik veel fruit van mijn schoonmoeder die een groentetuin heeft. Verder ben ik vooral praktisch ingesteld. Als ik product x nodig heb en dat wordt enkel in land y geproduceerd dan neem ik dat gewoon. Produceert land z echter ook dat product dan is er keuze en kies ik wat mij uitkomt.

Maar wat interessant dat je je zo druk maakt over dit onderwerp. Schijnbaar heeft Hans een gevoelig punt aangesneden.


Nou nee. Het lijstje is een soort aantekening van mij om te zien waar mijn voedsel vandaan komt. Nu was het even handig in deze discussie.

Kijk, als je stelling neemt om Israëlproducten te blokkeren, dan moet je tenminste twee dingen erbij bedenken: 1) Doe ik de Palestijnen echt wel een plezier om de Israëlproducten te blokkeren? 2) Als ik bij Israël dit standpunt inneem, doe ik dat ook voor andere landen met een bezetting?

Op grond van de informatie die ik heb is de Israëlische aanwezigheid op wat we de Westbank noemen, geen illegale aangelegenheid. Sterker nog, volgens mijn eerdere geposte informatie alhier, is die aanwezigheid legitiem volgens internationaal recht. Dat laat onverlet dat er Arabieren wonen in dat gebied, die wellicht minder vrij zijn dan anderen. Binnen Israël is het zo dat er gelijke rechten zijn voor alle bevolkingsgroepen, ondanks de zogenaamde natiestaat-wet. In het bijzonder de Arabieren in Israël, die 20% van de bevolking uitmaakt, hebben meer vrijheden dan menig Arabier in een Arabisch land.

De huidige situatie op de Westbank is dat er nagenoeg geen checkpoints meer zijn, behalve om Israël of Jeruzalem in te gaan. En ja, er staat een veiligheidshek, soms een muur, rondom de Westbank, maar als er geen terreur wordt gepleegd, dan gaat dat hek ook weer open. En ja, er zijn soms gewelddadigheden tussen Israël en de Palestijnen, dat valt niet goed te praten voor beide zijden.

De huidige situatie in de Gazastrook is volledig te wijten aan hamas. Eenzijdig vertrok Israël, ondanks het internationaal recht op dat stukje land, maar de Palestijnen verkozen de hamas. Raketten, vuurvliegers, hekbestormingen en terreurtunnels zijn het antwoord op dit vertrek. Israël probeert zich te houden aan de Oslo-akkoorden, door de grensposten zoveel mogelijk open te houden en de beloofde goederen door te laten. Maar bij terreur gaat het gewoon dicht. Niet alleen de grensposten, ook de zeebarricade en Egypte sluit ook regelmatig diens grenspost. Als de Palestijnen geen raketten afschieten, vuurvliegers oplaten, geen terreurtunnels bouwen, etc., dan is er geen reden om alles dicht te gooien. Er is zelfs een plan voor een zee- en luchthaven voor de kust, speciaal voor Gaza.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 14:35

Arco schreef:Nou nee. Het lijstje is een soort aantekening van mij om te zien waar mijn voedsel vandaan komt. Nu was het even handig in deze discussie.

Zoals ik al zei, bewustwording is altijd goed.
Kijk, als je stelling neemt om Israëlproducten te blokkeren, dan moet je tenminste twee dingen erbij bedenken: 1) Doe ik de Palestijnen echt wel een plezier om de Israëlproducten te blokkeren? 2) Als ik bij Israël dit standpunt inneem, doe ik dat ook voor andere landen met een bezetting?

Laten we even vooropstellen dat ik helemaal niets moet.

1) Ze, althans een aantal, roepen er zelf toe op.
2) Dat verschilt van land tot land.
3) Ik ben daarin gewoon vrij praktisch zoals ik al aangaf. Is Israël de enige die sinaasappels levert bij de supermarkt waar ik op dat moment sta en ik heb ze nodig. Dan neem ik ze gewoon mee.
Op grond van de informatie die ik heb is de Israëlische aanwezigheid op wat we de Westbank noemen, geen illegale aangelegenheid.

De bezetting van Polen ook niet. Iig vanuit Duits en Russisch perspectief dan.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 14:51

Yoshi schreef:Zoals ik al zei, bewustwording is altijd goed.


Dank u.

Laten we even vooropstellen dat ik helemaal niets moet.


Van mij niet, alleen ik trek gevolgtrekking vanuit de eerdere stellingname.

1) Ze, althans een aantal, roepen er zelf toe op.
2) Dat verschilt van land tot land.
3) Ik ben daarin gewoon vrij praktisch zoals ik al aangaf. Is Israël de enige die sinaasappels levert bij de supermarkt waar ik op dat moment sta en ik heb ze nodig. Dan neem ik ze gewoon mee.


1) Ja, maar vele Palestijnen zijn voor hun inkomen juist weer afhankelijk van werk in Israël en de nederzetting. En als iedereen die producten gaat blokkeren, zijn juist die Palestijnen daarvan de dupe.
2) Dat is het verzetten van paaltjes en het meten met twee maten. De Turkse bezetting van Noord-Cyprus is gewoon illegaal en is veroordeeld door de VN. Genoeg reden om Turkije te blokkeren, als je dat standpunt en die argumenten ook gebruikt voor Israël.
3) Prima. Maar wordt ook bewust dat de situatie in en rond Israël niet zo zwart-wit is dan de media u doet geloven.

De bezetting van Polen ook niet. Iig vanuit Duits en Russisch perspectief dan.


Dat is appels en peren.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 14:56

3) lol. Ik ben samen met Mohamed en Hans (en ik zal er vast wat vergeten) hier bewust van het gegeven dat waar er 2 vechten er 2 schuld hebben. Anderen praten hier elke misstap en misdaad van Israël goed, ik bied slechts wat tegengewicht tegen de pro Israël propaganda.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 15:09

Yoshi schreef:3) lol. Ik ben samen met Mohamed en Hans (en ik zal er vast wat vergeten) hier bewust van het gegeven dat waar er 2 vechten er 2 schuld hebben. Anderen praten hier elke misstap en misdaad van Israël goed, ik bied slechts wat tegengewicht tegen de pro Israël propaganda.


Als dat tegengewicht inhoud dat er historische feiten worden genegeerd, dan zal je mij horen.

Ik zal de misstappen van Israël niet willen goedpraten, maar wees ook geducht op het feit dat de palestijnen ook niet mals zijn. De hamas roept op tot vernietiging van de staat Israël, alsmede Iran. Abbas en zijn voorganger hebben elk vredesplan van tafel geveegd. Daarmee is het niet geoorloofd om de palestijnen te onderdrukken, alleen moeten er wel maatregelen genomen worden voor de eigen veiligheid. Die maatregelen zijn niet altijd even fijn, zoals een veiligheidshek, checkpoint en extra controles.

Zoals ik al eerder zei, hoewel die uitspraak niet van mij komt, is het hele conflict heel simpel: de één wil de ander dood. Als die ene dat niet meer wil, dan is het conflict voorbij.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 15:10

Prima dat je dan wat van je laat horen. Het staat een ieder vrij om een bijdrage te leveren. Dat er uitschot onder de Palestijnen zit hoef je mij niet uit te leggen hoor.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor naamloos » 24 jul 2018 08:31

mohamed schreef:Het is me duidelijk dat jij een shabbos goy bent die op zaterdag het licht aandoet bij de jood, nu alleen nog iemand vinden die bij jou het licht aandoet. Filosemieten zoals jij zijn alleen vrienden van joden totdat jouw/hun Messias (terug)komt en daarna mogen ze van jou omkomen bij armageddon zolang jouw Germaanse kont maar gered is. Terecht schreef Herzl over jou dat de grootste bondgenoten van de jood, in werkelijkheid de ergste antisemieten zijn.
Wat een achterlijke reactie zeg! Eerder zou je dan de schrijvers van de armageddon-profetieën antisemieten moeten noemen, en die zeggen weer te profeteren uit naam van God! :-k
Hoe je die profetieën ook interpreteert, je bent pas een antisemiet als je je zelf schuldig maakt aan discriminerende Jodenhaat.
Ik geloof er niets van dat dergelijke mensen het lot van de Joden onverschillig laat.
Hoe de geschiedenis zich gaat ontwikkelen, de tijd zal het leren.
We zijn ten alle tijden zelf verantwoordelijk zo goed mogelijk met de situatie om te gaan voor zover dat binnen ons bereik ligt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Katlheen » 24 jul 2018 10:14

Goed, over en weer gehak over de staat Israël en de vreselijke genocide die ze plegen op de vredelievende Palestijnen en de buurlanden om Israël heen.

Maar wat is dan nu concreet de oplossing. Wat moet Israël opgeven om geaccepteerd te worden. Tot waar kunnen we de Joodse entiteit accepteren? En vooral, waar hebben de Palestijnen wel recht op? Hoe moeten de lijnen definitief gaan lopen in het Midden Oosten? Hebben christenen recht om in het Midden Oosten (lees Israël en omgeving) te wonen? En waarom dan?

Nu gewoon eens concreet antwoorden, lijnen uitzetten (grenzen) en duidelijk maken wie waar mag wonen en welk geloof is toegelaten? (dat gesodemieter met geloof heeft nog niets goed gebracht daar).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 24 jul 2018 12:49

Laten we het taalgebruik netjes houden. En van genocide is geen sprake.

En mijn voorstel is:
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten