Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 25 mei 2018 12:28

Mortlach schreef:Is het echt belangrijk hoe het volk heette? Er woonden mensen wiens land werd afgenomen - door wie is verder irrelevant. Ik vind het echt een heel vreemd argument om te zeggen "waarom zijn ze toch zo boos op de Israëlieten? Egypte/De Arabieren/Engeland/wie dan ook heeft het land oorspronkelijk afgepakt en weggegeven/doorverkocht!" Ja, maar de Israelieten wonen er NU.

M.i. mis je de essentie van het artikel. Maar om even de boel wat op te frissen, nog maar eens enkele historische feiten in het licht van genoemd artikel:

Alle Arabieren hadden in 1948 in Israël kunnen blijven wonen als Israël niet aangevallen zou zijn door de omringende Arabische landen. Dat was ook de opzet van de door de (toenmalige) volkerenbond bekrachtigde Balfour declaratie.

Nooit hoor je van de 800.000 Joden die, met achterlating van alles, in '48 uit de Arabische landen moesten vluchten. Waar konden ze heen? Naar maar één plek.

Nooit hoor je van de door de Arabische Liga aangenomen resolutie 1457: "De Arabische landen zullen geen staatsburgerschap verlenen aan aanvragers van Palestijnse origine, om hun assimilatie te voorkomen in de gastlanden”. Hiermee werd het vluchtelingenprobleem bewust en kunstmatig in stand gehouden. Zie je overigens dat er in deze resolutie uit 1959, zelfs onder de Arabieren nog steeds geen sprake is van een Palestijns volk als zodanig.

Toen Jordanië van '48-'67 de de z.g. Westbank (daar waar eigenlijk een Arabische - geen Palestijnse - staat zou moeten komen) bezette, hoorde je er niemand over. Pas in '67, toen Ïsraël het bestuur in de Westbank wel over moest nemen tengevolge van de 3 Arabische nee´s van Khartoum (waarover het overigens altijd angstwekkens stil blijft, sterker nog, dat altijd maar weer genegeerd wordt, hoe vaak je het ook herhaalt), begon men te spreken van bezetting. Hetzelfde geldt voor heet Oostelijke deel van Jeruzalem.

In 2002 zei Arafat nee tegen het aanbod van Barak om 95% van de Westbank (en nog meer) te krijgen (wéér een nee dus).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 25 mei 2018 12:50

Vreemd dat je claimt dat je die dingen nooit hoort terwijl ik ze toch al wel enkele malen gehoord heb, ook als tiener die zich er totaal niet voor interesseerde. Schijnbaar worden die zaken wel degelijk verteld aan oa scholieren en in de Nederlandse media.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 25 mei 2018 13:38

Yoshi schreef:Vreemd dat je claimt dat je die dingen nooit hoort terwijl ik ze toch al wel enkele malen gehoord heb, ook als tiener die zich er totaal niet voor interesseerde. Schijnbaar worden die zaken wel degelijk verteld aan oa scholieren en in de Nederlandse media.
Dat die zaken bekend zijn, is niet op te maken uit de reacties die (o.a.) regelmatig op dit forum te vinden zijn. Om over de NOS dan maar helemaal te zwijgen. Wellicht ben jij dan een uitzondering op de regel?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 25 mei 2018 13:55

dalethvav schreef:Dat die zaken bekend zijn, is niet op te maken uit de reacties die (o.a.) regelmatig op dit forum te vinden zijn. Om over de NOS dan maar helemaal te zwijgen. Wellicht ben jij dan een uitzondering op de regel?

Dat zal dan haast. Maar ik denk eerder dat jij de algemene kennis van mensen met een kritische blik op Israël onderschat.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 25 mei 2018 14:50

Yoshi schreef:Dat zal dan haast. Maar ik denk eerder dat jij de algemene kennis van mensen met een kritische blik op Israël onderschat.
Dat denk ik dan weer niet gezien de ervaring van alles wat in de MSM tot ons komt.
En, wellicht hebben ze die kennis wel, daar kan ik niet over oordelen, maar laten ze dat op z'n zachtst gezegd niet blijken.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 25 mei 2018 15:13

dalethvav schreef:Dat denk ik dan weer niet gezien de ervaring van alles wat in de MSM tot ons komt.
En, wellicht hebben ze die kennis wel, daar kan ik niet over oordelen, maar laten ze dat op z'n zachtst gezegd niet blijken.

Omdat jij een genuanceerde blik niet kan verdragen, althans die indruk wek je. Zodra iemand met een feitje komt wat ook maar neigt naar kritiek op beleid van Israël kom jij met een reeks pro-israel/anti-palastine feiten die volgens jou nog nooit iemand vernomen heeft. Maar in het echte leven is het niet zwart of wit en zijn mensen doorgaans niet uitgesproken pro of anti.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 25 mei 2018 16:14

Dan lees ik denk ik de verkeerde media. het zij zo.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 25 mei 2018 16:27

Zo heerlijk vreedzaam, dit. Benieuwd of en hoe de NOS dit oppikt...
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor pindas83 » 25 mei 2018 21:56

dalethvav schreef:Zo heerlijk vreedzaam, dit. Benieuwd of en hoe de NOS dit oppikt...


Alsof dit bericht een onvoldongen feit is.
Ik zie alleen maar een fikkie en een tekst die zegt dat het door vliegers van Palestijnen komt.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Katlheen » 26 mei 2018 16:22

Tja, ik zie bij gesneuvelde Palestijnen ook niet zoveel wat in de richting van Israël kan wijzen. Wel raar dat Israël altijd verantwoordelijk wordt gehouden.

Nog steeds zeg ik: alle Joden dat land uit en ergens anders plaatsen. Voorwaarde is dat ze dan wel echt met rust worden gelaten en er geen "inheemsen" zijn die later namens tientallen miljoenen niet "inheemsen" ineens claims gaan maken, met gepaste terreur ondersteund. Dan kunnen de Palestijnen en Arabieren gelukkig worden in Israël. Zijn we eindelijk klaar met dit gedoe en kunnen we verder.
Nog wel een voorwaarde: de Joden brengen Israël wel in de "originele" staat terug, dus alles wat ze aan landbouw grond hebben gecreëerd brengen ze weer terug naar onvruchtbare grond en moeras, zoals ze het aantroffen. Dat is wel zo netjes.
Verder dient de Arabische wereld wel een compensatie aan te brengen voor het feit dat de Joden die de Arabische wereld gedwongen moesten ontvluchten (4 keer de omvang van het huidige Israël) gecompenseerd krijgen. (oliedollars genoeg zou ik denken).

Dan moet het maar zo, compleet scheiden van de bevolkingsgroepen. Even een harde ingreep, maar dan is het voor de toekomst eindelijk opgelost.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 30 mei 2018 07:31

Katlheen schreef:Dan moet het maar zo, compleet scheiden van de bevolkingsgroepen. Even een harde ingreep, maar dan is het voor de toekomst eindelijk opgelost.
Dat hoeft natuurlijk niet. Zie deze Arabisch-Israelische vrouw (tevens moslima) die Israel hartstochtelijk verdedigt: .
Dachten maar meer mensen in de Arabische wereld er zo over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2018 09:20

Katlheen schreef:Nog wel een voorwaarde: de Joden brengen Israël wel in de "originele" staat terug, dus alles wat ze aan landbouw grond hebben gecreëerd brengen ze weer terug naar onvruchtbare grond en moeras, zoals ze het aantroffen. Dat is wel zo netjes.


Ik vind dit altijd zo'n vreemd argument. "Ja, we hebben het gebied wel bezet en voor ons eigen voordeel opgebouwd, maar wij deden er tenminste iets mee! De oorspronkelijke bewoners maakten er maar een rommeltje van."

Ik denk dat als je het de mensen echt vraagt, dat ze dolgraag dat moeras terug zouden willen als ze er zelf zeggenschap over zouden hebben. In Noord-Ierland hebben ze ook betere infrastructuur dan in de Republiek, en toch is er niemand die denkt dat bezetting door de Britten dus beter is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 30 mei 2018 13:21

dalethvav schreef:Zo heerlijk vreedzaam, dit. Benieuwd of en hoe de NOS dit oppikt...

Als jij CIDI als betrouwbare bron ziet kun je je afvragen of je ooit andere betrouwbare media kunt vinden.
Je kent ook de beelden van platgebrande boomgaarden in palestijns gebied neem ik aan?
Of is het nu al meermaals aangedragen CIDI wellicht ook niet zo onbevooroordeeld...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 30 mei 2018 13:23

pindas83 schreef:Alsof dit bericht een onvoldongen feit is.
Ik zie alleen maar een fikkie en een tekst die zegt dat het door vliegers van Palestijnen komt.

Als de bosbrand al in Israel woedt.
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat een nieuwsfoto uit een ander deel van de wereld als bewijs wordt aangehaald voor een en ander...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 05 jun 2018 17:00

dalethvav schreef:Zo heerlijk vreedzaam, dit. Benieuwd of en hoe de NOS dit oppikt...


pinda schreef:Alsof dit bericht een onvoldongen feit is.
Ik zie alleen maar een fikkie en een tekst die zegt dat het door vliegers van Palestijnen komt.



Stillawake schreef:Als jij CIDI als betrouwbare bron ziet kun je je afvragen of je ooit andere betrouwbare media kunt vinden.
Je kent ook de beelden van platgebrande boomgaarden in palestijns gebied neem ik aan?
Of is het nu al meermaals aangedragen CIDI wellicht ook niet zo onbevooroordeeld...


Stillawake schreef:Als de bosbrand al in Israel woedt.
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat een nieuwsfoto uit een ander deel van de wereld als bewijs wordt aangehaald voor een en ander...


Zeker ook allemaal CIDI-fake nieuws, dit?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten