Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 24 mei 2018 08:55

Geytenbeekje schreef:En dat het toch wel veel lobby komt bij kijken, waarom zou anders Trump zo vol lof over Israel zijn ?

En alle presidenten van de Verenigde Staten voor hem eigenlijk ook (zij het Obama iets minder).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 24 mei 2018 09:34

StillAwake schreef:Wil jij ontkennen dat er een muur staat?
Voor 80% van de lengte is het een hek en voor 20% is het een muur. Dat hek heeft ervoor gezorgd dat het aantal aanslagen in Israël drastisch is gedaald.
StillAwake schreef:Wil jijj ontkennen dat de VS (en in iets mindere mate de EU) uit de hand van Israel eten?
De EU eet helemaal niet uit de hand van Israel, eerder uit de hand van de Arabieren. Om dat te weten hoef je de verklaringen van de vertegenwoordiger Mogherini maar te lezen.
In de VS is er zeker meer steun voor Israel en is er ook sprake van een sterke lobby, de AIPAC.
Dat wil nog niet zeggen dat de "VS uit de hand van Israel eet". De belangen van de VS en Israel lopen vaak samen, maar soms ook niet.

StillAwake schreef:Als ik eerlijk ben vind ik het een leuk filmpje, en is de geuitte kritiek niet onterecht.
Daar denkt het CIDI toch anders over: https://pbs.twimg.com/media/Ddom1MwVAAAmvoK.jpg

In het filmpje wordt de indruk gewekt dat Israël met plezier Palestijnen naar de andere wereld bombardeert en dat men dit "al 70 jaar een feestje" vindt.
Wie dit serieus vindt, is of niet op de hoogte van de feiten, of niet goed bij zijn/haar hoofd, of regelrecht antisemitisch.
Verder wordt de antisemitische link tussen joden en geld gelegd, getuige het laatste couplet.
Kortom: je kunt uit dit filmpje de boodschap oppikken dat joden oorlogszuchtig en op geld belust zijn.
Als dat geen antisemitisme is, wat is het dan wel?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 24 mei 2018 09:38

Mensen die het mikpunt van satire zijn hebben dus moeite met die satire. Niets nieuws onder de zon.
Alle opheft geeft enkel extra aandacht aan maker van de satire. Iets wat je juist niet zou willen lijkt mij.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 24 mei 2018 10:40

Bovendien wordt in het liedje een verband gelegd tussen buk-raketten en Israël (die IL overigens niet eens heeft). Iedereen weet dat, i.v.m. het MH17 gebeuren, buk-raketten een behoorlijk negatieve assocatie hebben.
Op dit punt is de "satire" onjuist en kwetsend voor zowel de MH17 nabestaanden als Israël.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 24 mei 2018 11:28

elbert schreef:Voor 80% van de lengte is het een hek en voor 20% is het een muur. Dat hek heeft ervoor gezorgd dat het aantal aanslagen in Israël drastisch is gedaald.
De EU eet helemaal niet uit de hand van Israel, eerder uit de hand van de Arabieren. Om dat te weten hoef je de verklaringen van de vertegenwoordiger Mogherini maar te lezen.
In de VS is er zeker meer steun voor Israel en is er ook sprake van een sterke lobby, de AIPAC.
Dat wil nog niet zeggen dat de "VS uit de hand van Israel eet". De belangen van de VS en Israel lopen vaak samen, maar soms ook niet.

Daar denkt het CIDI toch anders over: https://pbs.twimg.com/media/Ddom1MwVAAAmvoK.jpg

In het filmpje wordt de indruk gewekt dat Israël met plezier Palestijnen naar de andere wereld bombardeert en dat men dit "al 70 jaar een feestje" vindt.
Wie dit serieus vindt, is of niet op de hoogte van de feiten, of niet goed bij zijn/haar hoofd, of regelrecht antisemitisch.
Verder wordt de antisemitische link tussen joden en geld gelegd, getuige het laatste couplet.
Kortom: je kunt uit dit filmpje de boodschap oppikken dat joden oorlogszuchtig en op geld belust zijn.
Als dat geen antisemitisme is, wat is het dan wel?

Zeeuwen hebben de naam gierig te zijn, als daar een grapje overgemaakt wordt klimmen de zeeuwen ook niet in de gordijnen.
En bij satire is het juist zaak om de rand op te zoeken (wat hier in mijn ogen overigens niet zozeer gedaan is).
Wat dat betreft is Erdowie Erdowo Erdogan van een Duitse zender veel scherper.

Het feit dat alle kritiek op de staat Israel als antisemitisme uitgelegd wordt vind ik eigenlijk veel enger...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 24 mei 2018 11:33

dalethvav schreef:Bovendien wordt in het liedje een verband gelegd tussen buk-raketten en Israël (die IL overigens niet eens heeft). Iedereen weet dat, i.v.m. het MH17 gebeuren, buk-raketten een behoorlijk negatieve assocatie hebben.
Op dit punt is de "satire" onjuist en kwetsend voor zowel de MH17 nabestaanden als Israël.

Dat het kwetsend is voor MH17 nabestaanden ben ik met je eens.
Dat het kwetsend is voor Israel dat hun raketsysteem een verkeerde naam krijgt: nee.
Het maakt uiteindelijk niet uit of je door een MIG of een F16 gebombardeerd wordt.
Het achterliggende principe is hetzelfde.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 24 mei 2018 11:38

Yoshi schreef:Mensen die het mikpunt van satire zijn hebben dus moeite met die satire. Niets nieuws onder de zon.
Alle opheft geeft enkel extra aandacht aan maker van de satire. Iets wat je juist niet zou willen lijkt mij.

Over het algemeen reageert het mikpunt feller naarmate de satire raker is.
Blijkbaar is de satire van SWdV erg goed in het op de zere plek de vinger leggen.

Nu ook weer zo'n mooi antwoord in de vragenrubriek. Er wordt daar gesuggereerd dat de meerderheid van de Palestijnen aanslagen pleegt (althans, ik zou niet weten hoe je "Helaas hebben meerdere (gelukkig niet alle!) Palestijnen terroristische aanslagen uitgevoerd in Israël en daarbuiten!" anders moet interpreteren), en de Israeli's nog nooit iets fout hebben gedaan (want iedereen weet wat er in alle (!) oorlogen gebeurt).
Hetzelfde wat SWdV doet, maar dan de andere kant op.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 24 mei 2018 12:15

StillAwake schreef:Het feit dat alle kritiek op de staat Israel als antisemitisme uitgelegd wordt vind ik eigenlijk veel enger...
Ik vind het nog veel enger dat antisemitisme onder de noemer "kritiek op Israël" of "antizionisme" wordt verkocht.
Als je jodenhaat maar verkoopt als "kritiek op Israël", is blijkbaar alles geoorloofd, zelfs het wegzetten van joden als oorlogszuchtige en geldbeluste wolven, zoals deze "parodie" doet.

Wie goed oplet (en niet iedereen doet dat) ziet dat er meer achter schuilt dan alleen maar kritiek.
Bijvoorbeeld: waarom wordt de Israëlische regering door de BNN/Vara aangeduid als "het Israëlische regime"?
Daarmee wordt het op 1 lijn geplaatst met dictaturen zonder legitimiteit in plaats van de democratische rechtsstaat die het is.
Dit doet men in navolging van ene meneer Kuzu van Denk die er niet voor terugschrikt om de Israelische regering gelijk te stellen met Nazi Duitsland.

De gedachte hierachter is: "Israël hoort er niet te zijn en elke kwalificatie, hoe weerzinwekkend ook, mag gebruikt worden om die gedachte aan de man te brengen".
StillAwake schreef:Blijkbaar is de satire van SWdV erg goed in het op de zere plek de vinger leggen.
Nee, want het is geen satire, maar demoniseren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 24 mei 2018 12:25

StillAwake schreef:Het feit dat alle kritiek op de staat Israel als antisemitisme uitgelegd wordt vind ik eigenlijk veel enger...

Eens. Het heeft in het verleden natuurlijk prima gewerkt om kritische geluiden de kop in te drukken. Die tijd is gelukkig geweest.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 24 mei 2018 12:33

Yoshi schreef:Eens. Het heeft in het verleden natuurlijk prima gewerkt om kritische geluiden de kop in te drukken. Die tijd is gelukkig geweest.
We hebben in dit land volgens mij nog steeds vrijheid van meningsuiting, dus met dat "de kop indrukken" valt het wel mee.
Maar we mogen het wel over feiten hebben als die kritische geluiden klinken.
Het is bijvoorbeeld een feit dat het geweld aan de grens tussen de Gazastrook en Israël is uitgelokt door Hamas (met gewapende mensen, geen vreedzame demonstratie), met het doel om zoveel mogelijk slachtoffers te veroorzaken, om zo de Palestijnse zaak onder de aandacht van de wereldpers te krijgen.
Een ander feit is dat het doel van de demonstraties was om het grenshek tussen Israël en Gaza te doorbreken, en Israëlische dorpen binnen te trekken en "de harten uit de Israëlische burgers en soldaten te trekken", aldus een Hamasleider. En dan vindt men het gek als Israël zijn grenzen verdedigt.
Een ander feit, is dat van die 60 slachtoffers zo'n 53 Hamasleden waren, dat wordt door Hamas zelf erkend.
Deze feiten zie je niet terug in de berichtgeving in het westen, dat dit verhaal graag als een "arme slachtoffers versus brute bezetters" idee wil verkopen. Alleen zo zit dit conflict niet in elkaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 24 mei 2018 12:37

elbert schreef:Ik vind het enger dat antisemitisme onder de noemer "kritiek op Israël" of "antizionisme" wordt verkocht.
Als je jodenhaat maar verkoopt als "kritiek op Israël", is blijkbaar alles geoorloofd, zelfs het wegzetten van joden als oorlogszuchtige en geldbeluste wolven, zoals deze "parodie" doet.

Zijn ze niet oorlogszuchtig dan?
Niet alle joden, maar de staat Israel heeft ook zelf schuld aan de oorlog.
En of joden geldbelust zijn; niet iedere stereotypering is gelijk aan antisemitisme.
Nog afgezien van de vraag of het stereotype klopt.
elbert schreef:Wie goed oplet (en niet iedereen doet dat) ziet dat er meer achter schuilt dan alleen maar kritiek.
Bijvoorbeeld: waarom wordt de Israëlische regering door de BNN/Vara aangeduid als "het Israëlische regime"?
Exact diezelfde vraag zou je kunnen stellen als palestijnen als terroristen benoemd worden. Maar dan hoor je er hier niemand over dat het neutralere rebellen of het juist positief geladen 'verzetsstrijders" niet gebruikt wordt.
elbert schreef:Daarmee wordt het op 1 lijn geplaatst met dictaturen zonder legitimiteit in plaats van de democratische rechtsstaat die het is.
Wel (bij mijn weten) de enige "rechtsstaat" die het zonder grondwet moet doen...

Bovendien wordt de heer Erdogan ook vaak benoemd als leider van een regime, terwijl ook hij aan het hoofd van een democratische rechtsstaat staat (of zegt te staan).
elbert schreef:Dit doet men in navolging van ene meneer Kuzu van Denk die er niet voor terugschrikt om de Israelische regering gelijk te stellen met Nazi Duitsland. De gedachte hierachter is: "Israël hoort er niet te zijn".

Als je ziet hoe de Palestijnen behandeld worden (en niet alleen de militante groepen, ook baby's...) zijn er inderdaad wel bepaalde parallelen te trekken. Kuzu is een malloot, maar dat neemt niet weg dat Israel hier en daar echt wel bloed aan de handen heeft.
Overigens vermoed ik dat het niet in navolging van Kuzu is, maar dat dit gevoel redelijk parallel ontstaan is met de denkwijze van Kuzu.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 24 mei 2018 12:39

elbert schreef:Deze feiten zie je niet terug in de berichtgeving in het westen, dat dit verhaal graag als een "arme slachtoffers versus brute bezetters" idee wil verkopen. Alleen zo zit dit conflict niet in elkaar.

Eens. Maar ook de in onze kringen populaire beschouwing "Onschuldige burgers versus brute terroristen" dekt de lading niet.
De waarheid ligt (zoals zo vaak) in het midden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 24 mei 2018 12:45

Met een orgaan als het CIDI valt dat het de kop indrukken van kritiek op Israël niet echt mee. En ja, dit is een vrij land, toch zorgen clubs als het CIDI voor behoorlijke reputatieschade als je die tegen je hebt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 24 mei 2018 12:54

StillAwake schreef:Zijn ze niet oorlogszuchtig dan?
Je bedoelt wellicht, dat om zichzelf te beschermen, Israël regelmatig naar de wapens moet grijpen. Tja, dat heet zelfverdediging. Maar dat begrijp je niet als je niet in een regio woont die vergeven is van oorlog.
Het Europese opgeheven vingertje zegt dat Israël maar niets moet doen tegen de bedreigingen die hen omringen.
Datzelfde Europa dat meer dan 100 jaar aan ongekend bloedvergieten aan datzelfde vingertje heeft hangen.
StillAwake schreef:Niet alle joden, maar de staat Israel heeft ook zelf schuld aan de oorlog.
En of joden geldbelust zijn; niet iedere stereotypering is gelijk aan antisemitisme.
Nog afgezien van de vraag of het stereotype klopt.
Je bent bekend met de geschiedenis van dit stereotype? Ik neem aan van niet, anders zou je dit niet beweren.
StillAwake schreef:Exact diezelfde vraag zou je kunnen stellen als palestijnen als terroristen benoemd worden. Maar dan hoor je er hier niemand over dat het neutralere rebellen of het juist positief geladen 'verzetsstrijders" niet gebruikt wordt.
Stel je nu een morele gelijkstelling voor tussen een democratisch gekozen regering en Hamas dat tegenstanders achter een pickup door de straten van Gaza sleept tot ze eraan overlijden?
StillAwake schreef:Wel (bij mijn weten) de enige "rechtsstaat" die het zonder grondwet moet doen...
Groot-Brittannie doet het ook al honderden jaren prima zonder grondwet, dus je punt is?
StillAwake schreef:Bovendien wordt de heer Erdogan ook vaak benoemd als leider van een regime, terwijl ook hij aan het hoofd van een democratische rechtsstaat staat (of zegt te staan).
Ja, en Hitler is ook democratisch gekozen, dus dat was ook een fijne vent. Je verwart nu het woord democratie met de pervertering ervan door machtswellustelingen, want dat was met Hitler het geval en dreigt ook met Erdogan te gebeuren. Zie je zoiets ook in de Israelische politiek gebeuren? Bij mijn weten zijn er ook Arabische Knessetleden, die luidkeels van zich laten horen. Ken je omgekeerd ook joodse leden van een Palestijns parlement die dezelfde vrijheid hebben?
StillAwake schreef:Als je ziet hoe de Palestijnen behandeld worden (en niet alleen de militante groepen, ook baby's...) zijn er inderdaad wel bepaalde parallelen te trekken.
Welke parallellen bedoel je precies? Met Nazi Duitsland? Werkelijk?
StillAwake schreef:Kuzu is een malloot, maar dat neemt niet weg dat Israel hier en daar echt wel bloed aan de handen heeft.
Je bedoelt dat Israelische bommen en kogels ook weleens hun doel missen en onschuldigen daar het slachtoffer van zijn? In hoeverre is dat anders dan Nederlandse F-16s die in Irak, Syrie en Afghanistan ook collateral damage hebben veroorzaakt? Heeft Nederland daarmee ook "echt wel bloed aan de handen"? Als je zo redeneert, moet je conclusie ook "ja" zijn. Maar dat is dan tegelijkertijd een reden tot enige bescheidenheid en terughoudendheid.
StillAwake schreef:Overigens vermoed ik dat het niet in navolging van Kuzu is, maar dat dit gevoel redelijk parallel ontstaan is met de denkwijze van Kuzu.
Het komt uit een vergelijkbare domme koker voort inderdaad.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 24 mei 2018 12:56

Stillawake schreef:Eens. Maar ook de in onze kringen populaire beschouwing "Onschuldige burgers versus brute terroristen" dekt de lading niet.
De waarheid ligt (zoals zo vaak) in het midden.
Dat ligt het niet. Israël heeft een regulier leger dat tot doel heeft hun eigen burgers te beschermen.
Hamas is een terreurbeweging die er niet voor terugschrikt om niet alleen Israëlische burgers, maar ook Palestijnse burgers in gevaar te brengen, dan wel om te brengen.
Er is geen midden hier.
Afbeelding
Yoshi schreef:Met een orgaan als het CIDI valt dat het de kop indrukken van kritiek op Israël niet echt mee. En ja, dit is een vrij land, toch zorgen clubs als het CIDI voor behoorlijke reputatieschade als je die tegen je hebt.
Als je argumenten zo zwak zijn dat die gemakkelijk doorgeprikt kunnen worden door een club als CIDI, dan stellen die argumenten niet veel voor en heb je het aan jezelf te wijten als je reputatieschade oploopt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten