Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 19 mei 2018 22:25

\we wachten af.....
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Katlheen » 20 mei 2018 21:55

Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elburger » 21 mei 2018 15:09

Wat betreft de verslaggeving door de media, dan neem ik even de Nederlandse tv , die is echt niet objectief.
Lijkt wel dat men Dries van Agt als eindredacteur in dienst heeft genomen.
Zelf kijk ik liever het nieuws van de BBC en ook van onze buren uit België durf ik te zeggen dat die met een meer neutrale blik naar de situatie kijken als onze eigen Nederlandse pers.

Is er de laatste tijd bijv. aandacht geschonken door de NL pers van de stille verdrijving/emigratie van joden uit Frankrijk?
Weinig tot niets, terwijl in Frankrijk die situatie wel degelijk onder ogen wordt gebracht van het volk door de media.
Het antisemitisme tiert er welig.
Maar ja, het zijn maar Joden he.
Schande!!!!
Schaam u Nederland dat men dit allemaal geruisloos laat gebeuren, ja zelfs in NL zelf knuffelt men liever een Palestijn als een Jood.
Duitsland, viert het antisemitisme ook hoogtij, Oostenrijk, Hongarije,...nog even doorgaan?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 21 mei 2018 18:34

Ga gerust door. Ik ben overigens wel redelijk op de hoogte van die dingen die je noemt door de Nederlandse media.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 22 mei 2018 08:22

Onderstaande feiten heb ik bij de NOS nog helemaal nooit kunnen vernemen. Maar ja, NOS hé?:

Column New York Times (Bret Stephens, 18 mei 2018, 17:15) (te lezen in de Volkskrant):
NYT: Het mysterie van de Midden-Oostenpolitiek is waarom de Palestijnen zo lang vrijgesteld waren van deze normale morele oordelen

Waarom wordt van de Palestijnen niets verwacht en wordt hun alles vergeven en geldt voor de Israëli’s precies het omgekeerde, vraagt Bret Stephens zich af.

Voor de derde keer in twee weken hebben Palestijnen in de Gazastrook de grenspost Kerem Shalom, waardoor ze medicijnen, brandstof en levensmiddelen van Israël krijgen, in brand gestoken. We zullen gauw veel over de ellende in Gaza horen. Probeer niet te vergeten dat de veroorzakers van die ellende ook de vermoedelijke slachtoffers zijn.

Er is een patroon – beschadig jezelf, geef de ander de schuld – dat de aandacht verdient te midden van de storm van moreel blinde, onhistorische kritiek die elke keer over de Israëli’s neerdaalt als ze zich verdedigen tegen gewelddadige aanvallen van Palestijnen.

In 1970 richtte Israël een industrieterrein langs de grens met Gaza in om economische samenwerking te stimuleren en Palestijnen aan banen te helpen. Het moest in 2004 worden gesloten als gevolg van terreuraanslagen die elf Israëli’s het leven kostten.

In 2005 maakten Amerikaans-Joodse donoren 14 miljoen dollar over om broeikassen te bekostigen die door Israëlische kolonisten werden gebruikt totdat de regering van Ariel Sharon zich uit de Gazastrook terugtrok. Onmiddellijk na het vertrek van Israël werden tientallen broeikassen door Palestijnen geplunderd.

In 2007 kreeg Hamas in een bloedige coup tegen zijn rivalen van Fatah de heerschappij over Gaza. Sindsdien hebben Hamas, de Islamitische Jihad en andere terreurgroepen bijna tienduizend raketten en mortieren vanuit Gaza naar Israël afgevuurd. In 2014 ontdekte Israël dat Hamas 32 tunnels onder de grens met Gaza had gebouwd om Israëli’s te kidnappen of te vermoorden. ‘De gemiddelde tunnel vereist 350 vrachtwagenladingen vol bouwmateriaal’, rapporteerde The Wall Street Journal, ‘genoeg om 86 huizen, zeven moskeeën, zes scholen of negentien medische klinieken te bouwen’. Geschatte kosten van de tunnels: 90 miljoen dollar.

Wilt u begrijpen waarom Gaza zo arm is? Zie boven.

Oude patroon
Wat ons brengt bij het groteske schouwspel van de laatste weken aan de grens van Gaza, waar duizenden Palestijnen geprobeerd hebben door de omheining te breken en Israël binnen te dringen, vaak ten koste van hun leven. Wat is het doel van wat Palestijnen ‘de Grote Mars van de Terugkeer’ noemen? Deze week publiceerde The New York Times een opiniestuk van Ahmed Abu Artema, een van de organisatoren van de mars. ‘Wij zijn voornemens onze strijd voort te zetten totdat Israël ons recht erkent terug te keren naar onze huizen en ons land waaruit we verdreven zijn’, schrijft hij, doelend op huizen en land binnen de oorspronkelijke grenzen van Israël.

Als u dat wilt, kunt u met hem sympathiseren, maar merk in elk geval op dat zijn politiek het opheffen van de Joodse staat vereist. Merk ook op dat hier het oude patroon werkzaam is: preek en streef naar de vernietiging van Israël en vraag vervolgens medelijden en hulp wanneer jouw plannen in een puinhoop eindigen.

De wereld vraagt nu dat Israël verantwoording aflegt voor elke kogel die op de demonstranten is afgevuurd, zonder enig praktisch alternatief te bieden om deze crisis op te lossen. Maar waar was de woede over Hamas dat de Palestijnen bleef oproepen naar het hek te gaan, terwijl Israël ruim van te voren had gewaarschuwd dat dat levensgevaarlijk zou zijn? Op andere plekken in de wereld zou dit soort gedrag zijn bestempeld als roekeloos en veroordeeld als zelfdestructief, laf en ongehoord cynisch. Het mysterie van de Midden-Oostenpolitiek is waarom de Palestijnen zo lang vrijgesteld waren van deze normale morele oordelen. Hoe kunnen zoveel zogenaamde progressieven sympathie opbrengen voor de moordenaars, vrouwenhaters en homofoben van Hamas? Waarom gaan ze eraan voorbij dat zo’n 50 van de 62 gedode demonstranten volgens Hamas zelf leden van Hamas waren? Waarom wordt van de Palestijnen niets verwacht en wordt hun alles vergeven en wordt van de Israëli’s alles verwacht terwijl hun niets wordt vergeven?

Uit de cultuur van slachtofferschap, geweld en fatalisme die deze protesten kenmerkt, kan nooit een fatsoenlijke Palestijnse samenleving ontstaan. Wanneer de Palestijnen een waardige, trotse en welvarende natie willen opbouwen, kunnen ze nog wat leren van de buren. Dat begint met het voor eeuwig afzweren van hun pogingen die natie te vernietigen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 22 mei 2018 08:54

Volkskrant is ook gewoon Nederlandse media. Er is in de Nederlandse media dus wel degelijk ruimte om vanuit verschillende perspectieven dit te bekijken. Waarvan akte.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 22 mei 2018 09:37

Yoshi schreef:Volkskrant is ook gewoon Nederlandse media. Er is in de Nederlandse media dus wel degelijk ruimte om vanuit verschillende perspectieven dit te bekijken. Waarvan akte.
Klopt, maar je moet ze wel met een lantaarntje zoeken.
Je schrijft:
Yoshi schreef:Ga gerust door. Ik ben overigens wel redelijk op de hoogte van die dingen die je noemt door de Nederlandse media.
Dan weet je, neem ik aan, toch ook hoe de main stream media er doorgaans over bericht?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 23 mei 2018 11:45

Er is wat ophef ontstaan over een parodie op de Israelische songfestival deelname.
Makkelijk parodieren, slechter dan het origineel wordt het nooit :o

Maar zelfs de Israelische ambassade heft nou commentaar op het filmpje van Sanne Wallis de Vries.
Als ik eerlijk ben vind ik het een leuk filmpje, en is de geuitte kritiek niet onterecht.
Antisemitisch kan ik het niet vinden, maar opmerkelijk dat de Israelische staat (de ambassade dient dat standpunt te huldigen) blijkbaar alle kritiek op Israel als antisemitisme ziet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 23 mei 2018 11:49

StillAwake schreef:Er is wat ophef ontstaan over een parodie op de Israelische songfestival deelname.
Makkelijk parodieren, slechter dan het origineel wordt het nooit :o

Maar zelfs de Israelische ambassade heft nou commentaar op het filmpje van Sanne Wallis de Vries.
Als ik eerlijk ben vind ik het een leuk filmpje, en is de geuitte kritiek niet onterecht.
Antisemitisch kan ik het niet vinden, maar opmerkelijk dat de Israelische staat (de ambassade dient dat standpunt te huldigen) blijkbaar alle kritiek op Israel als antisemitisme ziet.

https://nos.nl/artikel/2233032-israelis ... -show.html
https://www.youtube.com/watch?v=5LV5F4gZHLI

Sanne Wallis de Vries schreef:Israel 2x
Kijk naar mij ik ben een alerliefst landje.
Wereldleiders eten braaf uit m'n handje.
En ik blus met een kus ieder brandje.
We geven een feest, ga je mee?
Straks in de Al Aqsa moskee..
Die staat al gauw leeg anyway.
Van Haifa tot de Rode Zee.
Is vuurwerk en koosjer Saté.
Dus dans gewoon op mijn muziek.. mee.
Word je land door stenengooiers omzoomd?
Bouw dan muren waar zelfs Trump nat van droomt.
Gooi een buk a buk ja Gooi een buk a-raket. 2x
Kijk's hoe mooi 2x ..ik bommen gooi.
opnieuw, jawel.. wint Isael.
Al zeventig jaar lang is dit feetje aan de gang.
Kijk hoe mooi.
Nope, ik dacht 't niet..
Geen palestijn komt erin.
Niet op mijn gebied.
Ik ben een strenge doorbitch.
Ik jaag palestijnen... in de gordijnen.
't is mijn fissa. ik hoor hier te shinen!
Wordt je feest door radicalen gecrasht?
Open ambassades, zorg dat je casht.
Van je chinga ling ching En je ping-aping ha!
Van je dollars 'n cents
En pecuniaja!
Van je ching-kerching-kerching
Ching-kerching-kerching!
Kijk hoe mooi 2x
Alweer, jawel Wint Israel.
Al zeventig jaar lang..
Is dit feestje aan de gang.
Altijd, jawel .. Wint Israel..
Al zeventig jaar lang..
Is die shizzle aan de gang.
Ik ben een alerliefst landje.
Heel de wereld eet nog braaf uit m'n handje.
Da's toch mooi, is toch mooi?
Ik vind het mooi.
Klerezooi!
Mooi!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 23 mei 2018 13:58

Ik vond het wel een grappig filmpje. Er zit idd een kern van waarheid in al vraag ik me af of ook zo iets voor Palestina gemaakt kan worden.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 23 mei 2018 20:05

Geytenbeekje schreef:Ik vond het wel een grappig filmpje. Er zit idd een kern van waarheid in al vraag ik me af of ook zo iets voor Palestina gemaakt kan worden.
En wat is volgens jouw dan die "kern van waarheid"?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 23 mei 2018 20:56

dalethvav schreef:En wat is volgens jouw dan die "kern van waarheid"?

Wil jij ontkennen dat er een muur staat?
Wil jijj ontkennen dat de VS (en in iets mindere mate de EU) uit de hand van Israel eten?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 23 mei 2018 21:01

Dat dit ´feestje´al 70 jaar oud is en blijft :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 23 mei 2018 21:02

dalethvav schreef:En wat is volgens jouw dan die "kern van waarheid"?

De tegenvraag: wat is er antisemitisch aan?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 23 mei 2018 21:09

En dat het toch wel veel lobby komt bij kijken, waarom zou anders Trump zo vol lof over Israel zijn ?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten