Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2018 10:51

Optimatus schreef:Het gaat niet om wat leiders willen, maar om wat de inwoners willen. Leuk, al die conferenties en uitspraken van leiders met eigen agenda's, maar het gaat toch echt om wat de mensen in deze gebieden willen. Organiseer een referendum onder de inwoners van alle gebieden die tot 1967 niet onder Israëlisch bewind vielen en laat de mensen zelf bepalen, onder welk bewind zij willen vallen: Israëlisch bewind - en dan als 100% burger van Israël - of Palestijns bewind - volledige onafhankelijkheid.

Dat lijkt me de meest democratische weg die je kunt bewandelen.


Dan heb je gelijk het punt te pakken. Noem van het Midden-Oosten naast Israel een land die de democratie gebruikt? Iedere tegenstander van Hamas in Gaze wordt geliquideerd. Iedere tegenstander van Hezbollah in Libanon is of geliquideerd, of gevlucht. Tegenstanders van Assad zijn inmiddels m.b.v. van de Russen en Iraniers platgebombardeerd. In Jordanie borrelt het aan alle kanten door de invloed van Hamas en Iran. Egypte houdt de boel met Sisi gecontroleerd in bedwang ...... Voor democratie is geen cent te geven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 16 mei 2018 10:56

Optimatus schreef:Het gaat niet om wat leiders willen, maar om wat de inwoners willen. Leuk, al die conferenties en uitspraken van leiders met eigen agenda's, maar het gaat toch echt om wat de mensen in deze gebieden willen. Organiseer een referendum onder de inwoners van alle gebieden die tot 1967 niet onder Israëlisch bewind vielen en laat de mensen zelf bepalen, onder welk bewind zij willen vallen: Israëlisch bewind - en dan als 100% burger van Israël - of Palestijns bewind - volledige onafhankelijkheid.

Dat lijkt me de meest democratische weg die je kunt bewandelen.


Inderdaad, maar de status quo is dat de leiders, terecht of onterecht, dat laat ik hier even in het midden, nu de dienst uitmaken. De democratische weg die je voorstelt lijkt me met leiders als hamas en Abbas, vooralsnog een utopie.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2018 12:14

Maar dan is het uitermate treurig om vast te stellen dat ook hier de volkeren weer lijden onder de eigen leiders.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2018 12:36

Optimatus schreef:Maar dan is het uitermate treurig om vast te stellen dat ook hier de volkeren weer lijden onder de eigen leiders.


Inderdaad
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2018 12:40

Laat heel duidelijk zijn, dat ik op geen enkele wijze tegen de staat Israël ben. Met alle mankementen is het inderdaad de meest succesvolle democratie in de regio.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Veendam » 16 mei 2018 15:10


Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2018 13:29

Inzake dit conflict geloof ik stilaan niemand meer. Iedere vorm van media is voor de één of voor de ander, maar een neutrale, objectieve verslaggeving is er allang niet meer bij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 18 mei 2018 14:19

Optimatus schreef:Inzake dit conflict geloof ik stilaan niemand meer. Iedere vorm van media is voor de één of voor de ander, maar een neutrale, objectieve verslaggeving is er allang niet meer bij.

Nee, wat je beweert klopt denk voor alle nieuws-items wel. Hoe harder journalisten roepen dat ze écht wel neutraal zijn, hoe minder ik ze geloof.
Maar v.w.b. het demoniseren van IL kan ik niet anders dan constateren dat de media soms wel héél erg ver gaan. Zo is het niet uitzonderlijk dat b.v. de NOS t.a.v. IL gewoonweg keiharde leugens verspreidt.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2018 16:50

Net als dat rechtse media leugens verspreiden, bijvoorbeeld dat Palestijnen als volk niet eens zouden bestaan. Een volk is wat zich een volk noemt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 18 mei 2018 18:15

Optimatus schreef:Net als dat rechtse media leugens verspreiden, bijvoorbeeld dat Palestijnen als volk niet eens zouden bestaan. Een volk is wat zich een volk noemt.
Daar is het hier niet direkt de plek voor denk ik, maar er zou nog een aardige boom over op te zetten zijn hoe dat nu werkelijk zit.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 18 mei 2018 18:28

Er komt een VN onderzoek naar de gewelddadigheden aan de grens in Gaza.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/795066/1 ... -gaza.html

Nina

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Nina » 18 mei 2018 20:22

dalethvav schreef:Daar is het hier niet direkt de plek voor denk ik, maar er zou nog een aardige boom over op te zetten zijn hoe dat nu werkelijk zit.


Nou, dan wil ik toch even een aanzetje doen: naar het toenmalige Palestina trokken vele Joden en arabieren, beiden uit allerlei landen, en zowel Jood als arabier noemden zich 'Palestijn'. Er bestond bijvoorbeeld een Palestijnse krant (van de Joodse bevolking) waarin Joden werden opgeroepen ook naar Palestina te komen.

Nadat het mandaat Palestina werd opgedeeld in een Joods gedeelte en een Arabisch gedeelte, noemden de Joden het Joodse deel 'Israel' en de arabieren noemden het nog steeds 'Palestina'.
Slim natuurlijk, want daarmee lijkt het voor niet-geinformeerden dat het een voortzetting is van het oude Palestina en dat de arabieren het 'Palestijnse volk' zouden zijn.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 19 mei 2018 07:17


Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 19 mei 2018 18:43

Yoshi schreef:Er komt een VN onderzoek naar de gewelddadigheden aan de grens in Gaza.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/795066/1 ... -gaza.html

Als je dat bericht goed leest (begrijpend lezen), ís Israël feitelijk al veroordeeld:
Zeid Ra'ad al-Hussein stelde vrijdag dat het geweld "buiten alle proporties" was
Wat valt er dan nog te onderzoeken als op voorhand Zeid zijn conclusie al getrokken heeft? Wellicht zijn eigen "gelijk"?
Bovendien, wie onderzoekt de rol van hamas in dit gebeuren? daar lees ik met geen woord.
Een onderzoek is natuurlijk prima, maar dan wel écht onafhankelijk, en niet op deze manier. Niet eerst conluderen en dán onderzoeken. Nee, éérst onderzoeken en dan concluderen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 19 mei 2018 18:47

dalethvav schreef:Als je dat bericht goed leest (begrijpend lezen), ís Israël feitelijk al veroordeeld:
Wat valt er dan nog te onderzoeken als op voorhand Zeid zijn conclusie al getrokken heeft? Wellicht zijn eigen "gelijk"?

Er komt een onafhankelijk onderzoek. Die rapporteren vervolgens, ook aan deze meneer die schijnbaar vooringenomen is. Het onderzoek is onafhankelijk dus evengoed kan het onderzoek haarfijn uitwijzen dat meneer uit zijn nek kletst.
Bovendien, wie onderzoekt de rol van hamas in dit gebeuren? daar lees ik met geen woord.

Hetzelfde onderzoek.
Een onderzoek is natuurlijk prima, maar dan wel écht onafhankelijk, en niet op deze manier. Niet eerst conluderen en dán onderzoeken. Nee, éérst onderzoeken en dan concluderen.

Daar ben ik het mee eens.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten