Zuid-Afrika

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Zuid-Afrika

Berichtdoor Faramir » 21 mei 2014 18:41

Zuma blijft president Zuid-Afrika

Het parlement van Zuid-Afrika heeft woensdag Jacob Zuma (72) herkozen als president. Hij was de enige kandidaat.

Regeringspartij ANC had bij de parlementsverkiezingen twee weken geleden 62 procent van de stemmen gekregen. Het African National Congress is aan de macht sinds de afschaffing van de apartheid in 1994.

De oppositionele DA probeerde vergeefs de herverkiezing van Zuma tegen te houden. In een motie stelde zij dat Zuma niet geschikt is om staatshoofd te zijn, aldus de krant Sowetan op zijn website. (ANP)
-----

Lol. Allereerst is het al ontzettend lachwekkend dat een tot op het bot corrupte partij 62% van de stemmen haalt. En dan lees ik ook nog eens dat er slechts 1 presidentskandidaat was, die het uiteindelijk dan ook is geworden. Een president die doodserieus vertelde dat je met een dagelijkse douche aids wel kon afwassen.

Afijn, aangezien Zuid-Afrika nogal eens ter sprake komt in de reacties nu een apart topic over dit land.
Laatst gewijzigd door Faramir op 21 mei 2014 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor meribel » 21 mei 2014 18:42

Onvoorstelbaar...



Misschien kan mealybug dat toelichten?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor mealybug » 21 mei 2014 20:51

meribel schreef:Onvoorstelbaar...



Misschien kan mealybug dat toelichten?


Power to the people, het volk heeft gesproken. :lol: :lol: :lol:
Het enige wat mij eigenlijk boeit, is dat ik hier in volledige vrijheid kan wonen, waarbij ik vrijheid van godsdienst heb en verder is politiek overal corrupt en in feite vuil spel.
Macht corrumpeert,overal.
Het filmpje van hoe het er in Brussel en Strasbourg aan toe gaat, lijkt me duidelijk.
Overigens vind ik het veel absurder dat jezuiet Robert Mugabe nog steeds op zijn troon zit.
De man die gratis toegangskaartjes krijgt tot het Vaticaan bij begrafenissen en inwijdingen, ondanks een EU ban:
“Only God who appointed me will remove me,” Mugabe said in 2008, as he stole yet another election. “Even Romans 13 says leaders are appointed by God. I am an image of God, who appointed me to my current position.” Clearly, the Vatican’s power to bring about change in Zimbabwe is limited. But given the role that religion obviously plays in Mugabe’s self-image, it would be nice if the Church stopped treating him like a legitimate head of state.

Enfin, lees het hele stuk maar:
http://www.newrepublic.com/article/worl ... e-zimbabwe

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor mw » 21 mei 2014 22:50

Zuid-Afrika...het land waar ik momenteel mij dagelijks over verbaas. En die verbazing is zowel positief of negatief.

Het land heeft gesproken? :lol: :wink: Het land is voor de gek gehouden. De ANC is zo corrupt als het maar wezen kan, en Zuma? Zuma kan beter eens naar school gaan, zodat hij misschien toch nog eens een diploma haalt en bepaalde woorden in zijn toespraken ook kan uitspreken.

Mijn Zuid-Afrika gevoel is momenteel: ](*,) #-o wanneer ik eind deze week weer kan genieten van de prachtige natuur daar/hier of bij de supermarkt een kletspraatje maak met die lieve Afrikaners, dan is mijn Zuid-Afrika gevoel weer: :D =D>
Zuid-Afrika is een land van grote uitersten. Een land wat helaas zichzelf niet verder helpt...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor mealybug » 21 mei 2014 23:04

mw schreef:Zuid-Afrika...het land waar ik momenteel mij dagelijks over verbaas. En die verbazing is zowel positief of negatief.

Het land heeft gesproken? :lol: :wink: Het land is voor de gek gehouden. De ANC is zo corrupt als het maar wezen kan, en Zuma? Zuma kan beter eens naar school gaan, zodat hij misschien toch nog eens een diploma haalt en bepaalde woorden in zijn toespraken ook kan uitspreken.


Ach, Europa wordt al decennia lang voor de gek gehouden.
Weet je nog, dat referendum ?
maar eigenlijk is het net als met religie.
Waarom stemmen er zo veel op het ANC?
Waarom zijn er zoveel katholieken of gereformeerden?

Omdat je er mee opgroeid en het er met een paplepel wordt ingegoten.
Traditie en gewoonte.
Maar zeg eens, wat merk jij persoonlijk nu van een vermeend corrupt ANC ?
Ik heb die ervaring nl. niet echt.
Eerder laksigheid en regeringsmedewerkers die ontzettend bang zijn om een stempel ergens op te zetten waar ze vervolgens de verantwoording voor moeten dragen.
Burocratische drama's zijn Nederland ook niet echt vreemd, volgens mij.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor rotterdam » 22 mei 2014 06:39

mealybug schreef:
Waarom zijn er zoveel katholieken of gereformeerden?

Worden ze rijk gezegend wellicht ? of hoort dat niet tot de opties ?

Maar zeg eens, wat merk jij persoonlijk nu van een vermeend corrupt ANC ?
Ik heb die ervaring nl. niet echt.

Moet je een bouwvergunning aanvragen. Dan zul je het merken #-o
zonder zakje met cash kom je nergens.



Eerder laksigheid en regeringsmedewerkers die ontzettend bang zijn om een stempel ergens op te zetten waar ze vervolgens de verantwoording voor moeten dragen.
Burocratische drama's zijn Nederland ook niet echt vreemd, volgens mij.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor rotterdam » 22 mei 2014 06:56

mealybug schreef: Het enige wat mij eigenlijk boeit, is dat ik hier in volledige vrijheid kan wonen, waarbij ik vrijheid van godsdienst heb


Wat suggereer je nu eigenlijk?
Dat wij in Nederland niet in volledige vrijheid kunnen wonen ?
Dat we geen vrijheid van godsdienst hebben ?

Faramir

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor Faramir » 22 mei 2014 07:43

Vrijheid? Je gaat demonstreren en het leger wordt gewoon tegen je ingezet.
De inzet van het leger tegen de eigen bevolking.... Dat is iets wat je in Nederland niet snel zal meemaken.

Leger beëindigt protesten in Johannesburg

Het Zuid-Afrikaanse leger heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag ingegrepen bij gewelddadige protesten in een wijk in Johannesburg.

De betogers waren het niet eens met het verloop van de verkiezingen van woensdag, meldt omroep eNCA.
Vrijdag maakte de politie met rubberen kogels al een tijdelijk einde aan de onrust in Alexandra. Zo'n driehonderd tot vierhonderd actievoerders gingen de straat op en blokkeerden wegen met brandende autobanden uit woede om gedumpte stembussen die op verschillende plekken zijn gevonden.
Volgens de autoriteiten hoeven de Zuid-Afrikanen zich echter geen zorgen te maken, omdat de stemmen in de betreffende bussen gewoon zijn meegeteld. Het leger had een ''flinke inzet'' naar Alexandra gestuurd, liet een militaire woordvoerder weten. Hoewel het zaterdagmorgen weer rustig was, wordt er nog gepatrouilleerd. In totaal zijn tientallen mensen gearresteerd.
Volgens een politiewoordvoerder zijn de betogers aanhangers van de Inkatha Freedom Party, die woensdag 2,4 procent van de stemmen kreeg. Bij de vorige verkiezing was dat nog twee keer zoveel. De regeringspartij ANC won de stembusgang woensdag zoals verwacht met een ruime meerderheid: 62,2 procent.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/3771993/leg ... sburg.html

Het dumpen van volle stembussen....

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor mealybug » 22 mei 2014 07:48

rotterdam schreef:Wat suggereer je nu eigenlijk?
Dat wij in Nederland niet in volledige vrijheid kunnen wonen ?
Dat we geen vrijheid van godsdienst hebben ?
Ik heb het nu over hier, en helemaal niet over Nederland.
Maar nu je het zegt, doe eens een keppeltje op in je geliefde Rotterdam :-& en kijk wat er gebeurt.
(Als je het lef hebt, hoor)

Faramir

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor Faramir » 22 mei 2014 08:06

Vrijheid in Zuid-Afrika? Niet als je blanke boer bent. Gemiddeld werden er in 2010 wekelijks twee vermoord.

Afrikaner boeren in de steek gelaten

n Zuid-Afrika worden gemiddeld twee boeren per week vermoord. Boerenorganisatie Agri SA luidt de noodklok. „Een veiligheidsplan voor het platteland is er wel, maar dat werkt niet.”

In het plattelandsdorpje Senekal verschijnen vandaag Petrus Ndaba (29) en zijn vermoedelijke handlanger Pule Jacob Mpanyane (22) voor de rechter. Ndaba wordt verdacht van de brute moord op zijn voormalige werkgevers, het bejaarde boerenechtpaar Koos en Retha van Zyl. Hij zou beiden in de slaapkamer hebben vermoord met hun eigen hagelgeweer, nadat hij de vrouw eerst had toegetakeld met een vleeshaak.

Blanke boerengezinnen en burgers die boerderijtjes bewonen op het platteland, worden al jaren geteisterd door gewelddadige overvallen. Boerenorganisatie Agri SA (die pakweg 90 procent van de 45.000 commerciële blanke boeren vertegenwoordigt) gaat uit van 750 tot 800 ’plaasaanvalle’ per jaar, waarbij ongeveer honderd dodelijke slachtoffers vallen.

Sommige Afrikaner groeperingen spreken van ’blanke genocide’, maar zo wil Agri SA het niet noemen. Boeren en buitenlui zijn vooral makkelijke doelwitten, aldus André Botha, hoofd veiligheid van de organisatie. „Boeren wonen afgelegen en er zijn meestal vuurwapens, geld en auto’s te halen. Overvallers weten bovendien dat het op het uitgestrekte platteland lang duurt voordat de politie ter plaatse is.”

En de kans dat ze gepakt worden, is klein. De Unisa-universiteit in Pretoria deed in 2008 onderzoek onder 37 veroordeelde misdadigers. Die bleken vóór hun aanhouding per persoon gemiddeld 105 geweldsmisdrijven te hebben gepleegd. Politiestatistieken wijzen uit dat van alle gerapporteerde misdaden maar twaalf procent eindigt met de veroordeling van de dader.

Unisa-criminoloog Dawie Swart noemt het speurwerk van de politie ’doorgaans pathetisch’. „Met het aantreden van de ANC-regering zijn met voorrang onervaren zwarte mensen benoemd op politieposten. Daarbij is veel deskundigheid verloren gegaan”, stelt hij.

In de zaak-Van Zyl is overigens wél accuraat gereageerd. De verdachten werden korte tijd later aangehouden in hun vluchtauto, de Chevrolet van de dochter van het echtpaar.

Voor 1994 werkte de politie op het platteland samen met legercommando’s, die patrouilleerden om misdaad te verkomen. Toen het ANC aan de macht kwam, werd die samenwerking met het leger afgeschaft. Om het vacuüm op te vullen, ontwikkelde Agri SA samen met de regering een alternatief. Het platteland werd opgedeeld in sectoren en de politie zou in elke sector worden bijgestaan door patrouillerende reservisten. Deze burgers (veelal boeren) kregen een verkorte militaire opleiding en dezelfde bevoegdheden als de politie.

Dit Veiligheidsplan voor het Platteland kwam in 1999 onder leiding van Nelson Mandela tot stand. „Die veiligheidsstructuur is in theorie uitstekend, maar in de praktijk functioneert het op veel plekken niet”, stelt Botha.

Het grootste probleem is volgens hem dat er te veel politiemensen zijn die hun werk niet doen, en daar nooit op worden afgerekend. De rotte appels worden niet ontslagen. Dat tast het hele systeem aan. Agri SA probeert dit al twee jaar aan te kaarten bij het Ministerie van Politie, maar krijgt tot dusver geen reactie.

Botha: „Boeren krijgen daardoor het gevoel dat ze gemarginaliseerd worden, dat er geen aandacht is voor hun onveilige situatie. Terwijl commerciële boeren juist de spil zijn van het platteland. Als zij verdwijnen, stort de hele plattelandsontwikkeling in. De commerciële boer staat tussen een Zuid-Afrika met toekomst, en een land dat afglijdt richting Zimbabwe.”

In Senekal wordt het vermoorde boerenechtpaar betreurd. Ook door medewerker April Modibedi. „We hebben lang samengewerkt. Hij was een goede man. Als ik een schaap kwijt was, hielp hij mij zoeken”, zo citeerde het dagblad Beeld hem tijdens de begrafenis.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... aten.dhtml

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor mealybug » 22 mei 2014 08:13

rotterdam schreef:Worden ze rijk gezegend wellicht ? of hoort dat niet tot de opties ?



Nee, dat is inderdaad totaal niet de strekking van mijn opmerking.
Moet ik het echt uitleggen?
Nou vooruit dan.
Met politieke partijen is het net zo als met religie, het wordt er door ouders etc met de paplepel ingegoten, en er zijn er maar weinig die echt gaan nadenken, om vervolgens denkers ipv navolgers te worden.

Ben wel weer benieuwd waaruit die zegeningen voor beide groepen, die elkaar een paar eeuwen nog verbrandden en afslachtten, nu uit bestaat. :roll:

En wat (bouw)vergunningen betreft, die heb je allereerst niet zo vaak nodig, want je mag zonder prolemen je huis verven in de kleur die je wilt, en een muur tot 1.80 meter om je huis bouwen, is geen probleem.
Probeer dat in Nederland eens, je huis aan de buitenkant stuken en dan verven!

Enfin, bepaalde dingen zijn zo onbelangrijk, en ja , ik voel me hier helemaal vrij, en dat voelde ik me in Nederland niet, nee.
Jammer als je je dat niet voor kunt stellen :|
Afbeelding
groeten uit zonnig ZA, een van de beste en gezondste klimaten ter wereld .

Rijnlander
Verkenner
Verkenner
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 dec 2013 08:28

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor Rijnlander » 22 mei 2014 08:15

Dat wij in Nederland niet in volledige vrijheid kunnen wonen ?
Dat we geen vrijheid van godsdienst hebben ?
Interessante vragen. Ik kan mij de gedachten van Mealybug wil begrijpen. Wij denken in Nederland in vrijheid te wonen, maar in feite zijn wij niet anders slaven van de maatschappij (regelzucht) en geld (economie). Dus zo vrij zijn wij inderdaad niet :shock:
Vrijheid van godsdienst? Nou, dat valt ook wel tegen. Je moet maar eens een opvatting hebben die tegen de zogenaamde maatschappelijk wenselijke gedachtegoed ingaat...de rapen zijn gaar :-& :-({|=

Ik herken de opmerkingen van Mealybug, daarom ben ik o zo graag in het buitenland, zonder de warme en verstikkende deken dat Nederland heet :mrgreen: .

Faramir

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor Faramir » 22 mei 2014 08:31

Wat te denken van de altijd gezellige Townships?
http://en.wikipedia.org/wiki/Township_(South_Africa)

Voordeeltje is natuurlijk dat die mensen wel dagelijks mogen genieten van het mooie klimaat en een lekker zonnetje. Jammer verder van de sociale onrechtvaardigheid e het gigantische geweld en zo wat meer dingen, maar ach zolang het klimaat maar gezin is.... O wacht, dat is het er natuurlijk niet in zo'n Township waar de simpelste zaken als drinkwater en elektriciteit echt niet vanzelfsprekend zijn. Maar ach, er wonen slechts zo'n 5 miljoen mensen in die omstandigheden daar kijk je toch gewoon om heen als inwoner van dit 'geweldige' land.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor Katlheen » 22 mei 2014 09:19

Ik heb jaren geleden een hele groep schoolkinderen (leeftijd plus minus 15) en een paar begeleidende docenten in een reisgroep gehad. Ik zal er niet teveel over uitweiden, maar laat ik zeggen dat ik het hoge racistische gehalte best schokkend vond. Er was wel geteld 1 docente die zich er voor schaamde, de overige docenten namen nauwelijks afstand van de mentaliteit van die jongeren. Nu, als dat dan de toekomst is van je land.... :oops:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuid-Afrika

Berichtdoor mealybug » 22 mei 2014 09:29

Faramir schreef:Wat te denken van de altijd gezellige Townships?
http://en.wikipedia.org/wiki/Township_(South_Africa)

Voordeeltje is natuurlijk dat die mensen wel dagelijks mogen genieten van het mooie klimaat en een lekker zonnetje. Jammer verder van de sociale onrechtvaardigheid e het gigantische geweld en zo wat meer dingen, maar ach zolang het klimaat maar gezin is.... O wacht, dat is het er natuurlijk niet in zo'n Township waar de simpelste zaken als drinkwater en elektriciteit echt niet vanzelfsprekend zijn. Maar ach, er wonen slechts zo'n 5 miljoen mensen in die omstandigheden daar kijk je toch gewoon om heen als inwoner van dit 'geweldige' land.


En dan heb je hier nog mensen die de boodschappen voor je in een zakje doen, je bedienen bij de benzinepomp, met een vlag wapperen wanneer er wegwerkzaamheden zijn,

Je moet er niet aan denken dat dat allemaal selfservice en geautomatiseerd wordt.
Nog meer werkeloosheid.
Mijn electricitieitsrekening is 10 euro per maand, water nog minder.
De eerste 30 units zijn gratis.Blaffen vanuit nederland , daar wil ik eigenlijk niet meer op ingaan, kom maar zelf een keer kijken.
Of maak al je geld gelijk over, zodat degene die niet werkt net zo veel krijgt als degene die wel werkt, zoals in Holland, en nog huursubsidie en rioolrecht kwijtgescholden ook. En vakantiegeld!
Of vraag die nederige Bergoglio maar.
Boter bij de vis . =D>


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten