Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Crisis Oekraine

Berichtdoor elbert » 20 feb 2014 11:53

Er zijn vandaag weer tientallen doden en gewonden in Kiev gevallen. Het is geen toeval dat het juist in dit land momenteel uit de hand loopt. Het ligt op de scheidslijn van de Europese en de Russische invloedssfeer. Qua taal loopt die scheidslijn ook dwars door het land heen. En de strijd gaat erover of de Oekraïne dichter bij Rusland gaat horen, of de EU.

Afbeelding
Het kan nog verder uit de hand gaan lopen. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor ineke-kitty » 20 feb 2014 12:08

Matth. 24:6,7

Want gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen, ziet toe wordt niet verschrikt, want die dingen moeten gebeuren...." want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan....."

Faramir

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor Faramir » 20 feb 2014 12:13

Laten we hopen en bidden dat een burgeroorlog voorkomen kan worden. Dat beide partijen maar met elkaar gaan onderhandelen en tot een oplossing komen die beide tevreden stelt.

Foto van Geenstijl:
Afbeelding


http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... t_457.html

Pfieuw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 feb 2014 21:43

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor Pfieuw » 20 feb 2014 12:59

Veel meer dan afwachten kunnen we voorlopig nog niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor Evelien » 20 feb 2014 17:20

Heel heftig.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor rotterdam » 20 feb 2014 19:19

[img]http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/kerken_in_oekraine_roepen_op_tot_vrede_1_807492[img][/img]http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/kerken_in_oekraine_roepen_op_tot_vrede_1_807492[/img]
Afbeelding

1) Een priester probeert 22 januari de demonstranten te bewegen geen geweld te gebruiken.
2) Gewonden in de St. Michaelskathedraal in Kiev op woensdag 19 februari
3) Priesters vormen 5 februari een barricade

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor Boerin » 21 feb 2014 00:56

Ik las een maand terug op Facebook dat veel joden er nu weggaan, laten ze maar snel wegwezen daar. http://christenenvoorisrael.nl/2014/02/ ... n-carlier/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor elbert » 21 feb 2014 13:14

Er lijkt een akkoord in de maak te zijn, maar het is nog erg fragiel. Hopelijk kunnen de verschillende partijen dan de onderlinge verschillen op een vreemdzamere manier oplossen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor johannes1 » 21 feb 2014 16:02

akkoord is getekend:

Code: Selecteer alles

Betogers Kiev akkoord met vervroegde verkiezingen
De Oekraïense oppositie heeft het akkoord met president Viktor Janoekovitsj ondertekend. Volgens oppositieleider Oleh Tyahnybok stemde een raad van betogers voor de ondertekening.


Te lezen op http://www.nu.nl
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor rotterdam » 21 feb 2014 19:06

elbert schreef:Er lijkt een akkoord in de maak te zijn, maar het is nog erg fragiel. Hopelijk kunnen de verschillende partijen dan de onderlinge verschillen op een vreemdzamere manier oplossen.


De Orthodoxe Kerk in Oekraïne onder het patriarchaat van Kiev heeft besloten de gebeden voor de regering en president Janoekovitsj te schrappen van de liturgie van de kerkdiensten. Dat maakte de kerk bekend nadat donderdag meer dan honderd doden vielen tussen betogers en regeringstroepen.

In plaats daarvan vraagt het kerkbestuur, de heilige synode, om God te smeken om bescherming van het land, de bevolking en de slachtoffers.

De kerk is bezorgd nu de regering sluipschutters heeft ingezet om de crisis te lijf te gaan. Al eerder deze week riepen Oekraïense kerken op het geweld te staken en zonder bloedvergieten te zoeken naar een oplossing.

De Orthodoxe Kerk in Oekraïne onder het patriarchaat van Moskou is gevraagd om president Janoekovitsj te vervloeken en in de ban te doen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor elbert » 28 feb 2014 12:30

Ondertussen nemen de Russen vandaag de Krim over. Soldaten zonder herkenningstekens. Het zal wel een trucje zijn om te laten lijken dat de lokale bevolking ineens over volledige oorlogsuitrusting beschikt, zodat ze later via een "referendum" kunnen "kiezen" om zich bij Rusland aan te sluiten. Dit is wel heel doorzichtig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor Faramir » 28 feb 2014 12:31

Als het volk aldaar in een referendum stemt voor onafhankelijkheid of aansluiting bij Rusland dan laat dat maar zo zijn. Liever dan zo dan 2 volkeren in 1 land die elkaars bloed wel kunnen dringen. We hebben met oa Joegoslavië gezien dat dat niet werkt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor elbert » 28 feb 2014 12:48

@Faramir: op de Krim alleen al zijn 3 bevolkingsgroepen: Russen, Oekraïners en Krim-Tataren.
Bovendien is dit inmenging in de interne aangelegenheden van een ander land met eigen militairen, iets waar de Russen altijd als eerste over klagen als het Westen iets doet. Maar als het om de eigen belangen gaat, dan is men niet zo principieel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor elbert » 01 mar 2014 19:50

Er zijn aanwijzingen dat Putin niet alleen uit is op de Krim, maar op heel Oost-Oekraïne. Er zijn daar nl. ook Russiche troepen gesignaleerd. Dat wordt dus een tweedeling van de Oekraïne. En ondertussen is de maskirovka nog steeds aan de gang (maar wel heel doorzichtig).
En de EU? Die houdt weekend en komt a.s. maandag pas met een "spoed" vergadering.
Obama? Die zegt dat het Rusland wat gaat kosten, maar wat, dat weet hij blijkbaar nog niet. Niet sterk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor mealybug » 01 mar 2014 19:54

elbert schreef:Er zijn aanwijzingen dat Putin niet alleen uit is op de Krim, maar op heel Oost-Oekraïne. Er zijn daar nl. ook Russiche troepen gesignaleerd. Dat wordt dus een tweedeling van de Oekraïne. En ondertussen is de maskirovka nog steeds aan de gang (maar wel heel doorzichtig).
En de EU? Die houdt weekend en komt a.s. maandag pas met een "spoed" vergadering.

Ik denk dat Ukraine een Georgia behandelingetje te wachten staat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten