Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2018 17:07

Chaya schreef:Wil je het niet snappen? Het gaat hier niet om jouw mening, jij bent nergens tegen geloof ik.
Volgens mij gaat het op een forum nou juist wel om persoonlijke meningen. :mrgreen:
Chaya schreef:Als er van die 4 voetjes of die schetterende toeter op staan (vloeken, grof taalgebruik dus) kijk ik absoluut niet.
Helaas is dat vaak het geval bij een Nederlandse film.
Oww, ik heb eens een boek wat jij aanraadde gekocht (je kon het niet met droge ogen lezen), en daarin werd zoveel gevloekt dat ik het niet eens meer uit gelezen heb.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor coby6 » 17 sep 2018 17:25

Chaya schreef:Natuurlijk moet de zeis er weer overheen. Het besluit van de school is volstrekt begrijpelijk!
Hoe ongeloofwaardig word je, als je deze vorm van cultuur in eigen kring niet promoot maar afwijst?
De man is docent daar, dus hij heeft een voorbeeldfunctie.
Het is prima dat hij het theater ingaat, als hij meent dat hij op deze manier zijn verhaal moet vertellen.
Het heeft met hypocrisie juist niets te maken!
Je zou het kunnen vergelijken dat een dominee uit de rechterflank een bijrol aanvaardt in een bioscoopfilm, omdat hij zo kan laten zien hoe het er in zijn kerk gaan toegaat.
Dan gaat de zeis er hier net zo goed weer overheen.

Da's toch mooi. Zijlstra ging een keer naar BNN, Kamphuys maakt vrienden. Geweldig!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2018 19:46

Chaya schreef:Ik kijk die DVD thuis, ik ga niet naar een bios.
Ik ben persoonlijk niet tegen "beeld". Die mensen heb je nl. ook.
Ik heb ook tv, als je dat persé weten wilt.

Wil je het niet snappen? Het gaat hier niet om jouw mening, jij bent nergens tegen geloof ik.
Deze mensen hebben een voorbeeldfunctie en het maakt hen volstrekt ongeloofwaardig als ze dit toe zouden staan.
Je weet ook niet hoe het eventueel onderling gesteld is, in een meerkoppig bestuur heb je nu eenmaal meerdere meningen, van zeer streng tot iets genuanceerder. Maar ze moeten één lijn trekken en daarbij gaan ze niet over het geweten van de ander heen.
Dat is bijbels ook!


Ik ben tegen wetticisme en zelf bedachte religie met regels die niet-bijbels zijn. Regels handhaven is bijbels maar geen zelfbedachte wetten opleggen aan anderen ook.

Het zou die mensen helemaal niet ongeloofwaardig maken als ze zouden zeggen: normaal zijn we niet zo’n voorstander van theater omdat er veel rotzooi is maar dit is nou zo’n voorbeeld van echt goede theater en we denken dat het ons en onze jongeren ook echt zou helpen. Daarom gaan we dit gedogen. De meesten zoudem dat toejuichen maar uit angst voor een enkeling houdt men maar aan een ooit bedachte lijn vast: theater past niet en we maken geen uitzonderingen. En dat moet dan maar een gewaardeerde leerkracht kosten. Dat is zo jammer, helemaal omdat het totaal geen bijbelse basis heeft. De Bijbelse lijn is heel anders.

En dan is het ook wat makkelijk om te zeggen: dan solliciteer je toch lekker ergens anders? Die man heeft doelbewust voor deze school gevonden, voelt zich daar op zijn plek, wordt gewaardeerd, krijgt dit op zijn pad (en misschien was dat wel zijn roeping) en merkt dat er op de school veel draagvlak voor is en dan word je even door een paar mensen voor het blok gezet met als enige onderbouwing: theater past niet bij ons levenswijze en imago. Stop ermee en anders kan je vertrekken. Terwijl zijn passie bij beiden ligt. Dan is de keuze niet zo makkelijk als je voordoet en zal welke keuze hij ook maakt, die hem veel pijn doen. Terwijl dat bijbels gezien totaal overbodig is...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 17 sep 2018 19:56

Chaya schreef:Het is prima dat hij het theater ingaat, als hij meent dat hij op deze manier zijn verhaal moet vertellen.

Je zou het kunnen vergelijken dat een dominee uit de rechterflank een bijrol aanvaardt in een bioscoopfilm, omdat hij zo kan laten zien hoe het er in zijn kerk gaan toegaat.
Dan gaat de zeis er hier net zo goed weer overheen.


Los van het feit dat dit dan ook in dit topic komt te staan.
De vergelijking kun je dichter bij de casus houden.
Bioscoop en theater is niet helemaal hetzelfde.
Laat een dominee uit de rechterflank dan ook het theater ingaan net als de docent in deze casus.
Dan hebben we misschien nog een kans dat de docent en de rechterflank dominee elkaar tegenkomen in dat theater, elkaar zien en gaan begrijpen en het schoolbestuur dan op andere gedachten alsnog kan brengen......
Positief overigens dan.....
Kan de zeis in de kast blijven ....hoewel....het is wel oogstijd nu!
Zie het als kritische noot en trek het jezelf niet aan.
Ik heb ook weinig met theater en bioscoop.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 18 sep 2018 10:04

Marnix schreef:Het zou die mensen helemaal niet ongeloofwaardig maken als ze zouden zeggen: normaal zijn we niet zo’n voorstander van theater omdat er veel rotzooi is maar dit is nou zo’n voorbeeld van echt goede theater en we denken dat het ons en onze jongeren ook echt zou helpen. Daarom gaan we dit gedogen. De meesten zoudem dat toejuichen maar uit angst voor een enkeling houdt men maar aan een ooit bedachte lijn vast: theater past niet en we maken geen uitzonderingen. En dat moet dan maar een gewaardeerde leerkracht kosten. Dat is zo jammer, helemaal omdat het totaal geen bijbelse basis heeft. De Bijbelse lijn is heel anders.

Sterker nog: het maakt je geloofwaardiger als je je principe (geen voorstander van theater) kunt onderbouwen, en daarin ook ruimte ziet voor dat wat er wel mogelijk is.
Principes die alleen maar principes zijn omdat ze zo zijn aangeleerd zijn ten eerste geen principes, en ten tweede niet geloofwaardig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 18 sep 2018 10:07

MoesTuin schreef:Bioscoop en theater is niet helemaal hetzelfde.

Er wordt in dit voorbeeld dan ook getracht om het zo extreem mogelijk neer te zetten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 18 sep 2018 14:36

StillAwake schreef:Er wordt in dit voorbeeld dan ook getracht om het zo extreem mogelijk neer te zetten.
en dat maakt alles alleen maar des te opmerkelijker... :-k
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 18 sep 2018 14:41

MoesTuin schreef:en dat maakt alles alleen maar des te opmerkelijker... :-k

Daar loop je vrijwel altijd tegenaan wanneer je recht wilt praten wat krom is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor lekkerbek » 18 sep 2018 17:39

Ik denk dat deze leraar de mening van de directie had kunnen weten, of de directie nu gelijk heeft of niet. De manier waarop het volgens deze leraar is gebeurd begrijp ik ook niet als het echt zo gegaan is. Maar er zijn zoveel leraren op refoscholen geweest die om dit soort dingen ontslag hebben gekregen (nou ja, dingen waarvan je kunt weten dat de refo directies er niet achter staan), dat dit wel te voorzien was. De leerkracht had ook in t begin zijn plannen kunnen bespreken en kunnen kijken of hij in een iets andere vorm iets dergelijks had kunnen doen.
Wat ik opmerkelijk vind is dat heel veel mensen solliciteren in een refocultuur en dat als er iets tegen hun zin in gebeurt ze zich niet kunnen onderwerpen aan de reforegels. Het is niet altijd beter om in refowereld te werken. Het is ook goed om je licht te verspreiden in de wereld.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2018 18:31

lekkerbek schreef:Wat ik opmerkelijk vind is dat heel veel mensen solliciteren in een refocultuur en dat als er iets tegen hun zin in gebeurt ze zich niet kunnen onderwerpen aan de reforegels.

Precies! Maar dit is niet alleen in de refocultuur, dit gebeurt overal waar regels gesteld zijn. Men onderwerpt zich daar in eerste instantie aan en na verloop van tijd accepteert iemand het niet meer en wil zich daaruit ontworstelen.
Het liefst via de media, want die kunnen dan daar weer hun plasje over doen.
Als dit gebeurt in de voetballerij, is het precies andersom! Raar maar waar.
Ik heb jarenlang naast een bekende voetbaltrainer gewoond, als je praat over streng en regels, dan is de refocultuur daar niets bij.
Wie zich niet aan de regels hield, werd gestraft. Geschorst, op de bank gezet of zelfs ontslagen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 18 sep 2018 21:11

ik weet niet of je die 2 op die manier kunt vergelijken en dan in het verband met de casus.
De casus gaat vele malen dieper en verder en anders dan de vergelijking die nu verzonnen wordt....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 19 sep 2018 06:36

lekkerbek schreef:Ik denk dat deze leraar de mening van de directie had kunnen weten, of de directie nu gelijk heeft of niet. De manier waarop het volgens deze leraar is gebeurd begrijp ik ook niet als het echt zo gegaan is. Maar er zijn zoveel leraren op refoscholen geweest die om dit soort dingen ontslag hebben gekregen (nou ja, dingen waarvan je kunt weten dat de refo directies er niet achter staan), dat dit wel te voorzien was. De leerkracht had ook in t begin zijn plannen kunnen bespreken en kunnen kijken of hij in een iets andere vorm iets dergelijks had kunnen doen.
Wat ik opmerkelijk vind is dat heel veel mensen solliciteren in een refocultuur en dat als er iets tegen hun zin in gebeurt ze zich niet kunnen onderwerpen aan de reforegels. Het is niet altijd beter om in refowereld te werken. Het is ook goed om je licht te verspreiden in de wereld.

Dingen waarvan je kunt weten dat refo directies er niet achter staan....
Als daar het waarschuwen van jongeren tegen een gokverslaving bij hoort: bizar, dan is je kind op zo'n school wellicht niet in goede handen..
Als het alleen gaat om het gebouw waar het stuk wordt gehouden: bizar, aangezien veel refo-domes niet van theaters te onderscheiden zijn.
Als het alleen gaat om de vorm: bizar, maar dan geeft het wel aan hoe belangrijk de vorm, en hoe ondergeschikt de inhoud geworden is.
Als het alleen gaat om de andere mensen die in datzelfde theater komen: bizar, waar doet de vrouw van de rector dan haar boodschappen.

Hoe je het ook wendt of keert: als je in je vrije tijd dingen doet (waar je werk niet onder te lijden heeft) omdat het nou eenmaal je hobby is, omdat je er plezier aan beleeft, omdat je de jeugd wil waarschuwen kan een dergelijke directie daar niet zoveel mee.
Als je het doet vanuit een extra stukje broodwinning wordt het wellicht ingewikkelder, maar ik ken zat leraren die bijverdienen met een eigen ICT-leeromgeving.

Als de school vindt dat deze leraar zijn geloofwaardigheid kwijt is vanwege eerlijkheid over een vroegere verslaving: de school is haar geloofwaardigheid zelf bij dezen ook kwijt.

Nogmaals: kan iemand mij uitleggen wat precies hetgene is wat de directie tegen de borst stuit?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 19 sep 2018 06:39

Chaya schreef:Ik heb jarenlang naast een bekende voetbaltrainer gewoond, als je praat over streng en regels, dan is de refocultuur daar niets bij.
Wie zich niet aan de regels hield, werd gestraft. Geschorst, op de bank gezet of zelfs ontslagen!

Dat klopt, maar dat ging om overtredingen die het spel (het "werk" van de speler) negatief beinvloeden.
Te laat komen op trainingen, blesseren van medespelers, transfersommen afdwingen door werkweigering en ondermijnen van het groepsproces zijn (als ik het even uit mijn hoofd doe, de afgelopen jaren ongeveer de enige redenen zijn geweest waarom voetballers uit de selectie gezet zijn.

Dat zijn redelijk onvergelijkelijke zaken met een leraar die juist wel hart voor de maatschappij en zijn leerlingen toont...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 19 sep 2018 06:44

lekkerbek schreef:Wat ik opmerkelijk vind is dat heel veel mensen solliciteren in een refocultuur en dat als er iets tegen hun zin in gebeurt ze zich niet kunnen onderwerpen aan de reforegels.
Kan het ook zijn dat de regels langzaamaan steeds strakker worden? Dat de rechterflank langzaam steeds meer invloed krijgt in dergelijke refo-organisaties?
Ik weet daar in elk geval drie voorbeelden van. Afgezien van de vraag of dat goed of slecht is: regels zijn niet zo star en onbeweeglijk als ze lijken, naar gelang het bestuur naar rechts (of links) opschuift gaan de regels mee.
lekkerbek schreef:Het is niet altijd beter om in refowereld te werken. Het is ook goed om je licht te verspreiden in de wereld.

Sterker nog: ik denk dat je buiten de refo-wereld gemakkelijker een gesprek over je geloof hebt dan erbinnen. Dat is in elk geval de ervaring van mijn echtgenote.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2018 07:16

StillAwake schreef:Kan het ook zijn dat de regels langzaamaan steeds strakker worden? Dat de rechterflank langzaam steeds meer invloed krijgt in dergelijke refo-organisaties?
Ik weet daar in elk geval drie voorbeelden van. Afgezien van de vraag of dat goed of slecht is: regels zijn niet zo star en onbeweeglijk als ze lijken, naar gelang het bestuur naar rechts (of links) opschuift gaan de regels mee.
Sterker nog: ik denk dat je buiten de refo-wereld gemakkelijker een gesprek over je geloof hebt dan erbinnen. Dat is in elk geval de ervaring van mijn echtgenote.


Dat is absoluut waar en ook mijn ervaring.
Het is ook de bijbelse opdracht naar de woorden van de Heere Jezus....
" gaat heen de wereld in........." ( en niet " sluit je allemaal op in je eigen kringetje en heb het goed en veilig met elkaar en dut in voor de werkelijkheid van alle dag"...)
Hoevelen ontsporen omdat ze in hun jeugd gepamperd zijn en opeens de grote boze wereld onvoorbereid in gaan na opleiding of al in stage tijd of werk....(ken zat voorbeelden)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten