Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Cathy » 26 okt 2017 15:09

Gelovigen zijn te goedgelovig. :(
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor schaapje » 26 okt 2017 15:34

Cathy schreef:Gelovigen zijn te goedgelovig. :(

Gelovigen moeten wat beter de Bijbel lezen. :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2017 16:19

schaapje schreef:Gelovigen moeten wat beter de Bijbel lezen. :mrgreen:


Het 'probleem' is natuurlijk dat dat niet echt de oplossing is. Want ik zei al: hoe ga je met de Bijbel in de hand tegenspreken dat je kerkleiders zogenaamd profeet zijn of zich zogenaamd spiegelen aan de apostelen. Daar komt ook nog eens bij dat er een sterke anti-intellectuele tendens heerst binnen het evangelicalisme; kennis en context zijn gewoon verdacht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 16:24

Mortlach schreef:Het 'probleem' is natuurlijk dat dat niet echt de oplossing is. Want ik zei al: hoe ga je met de Bijbel in de hand tegenspreken dat je kerkleiders zogenaamd profeet zijn of zich zogenaamd spiegelen aan de apostelen. Daar komt ook nog eens bij dat er een sterke anti-intellectuele tendens heerst binnen het evangelicalisme; kennis en context zijn gewoon verdacht.

Door te kijken naar wat mensen doen
Daar zie je de 'vruchten' in en luisteren tussen de regels door
Als jij als ongelovige het al kan zien, zegt al genoeg denk ik
Jij verwacht als ongelovige andere 'vruchten' van een gelovige

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2017 16:34

Bambi schreef:Door te kijken naar wat mensen doen
Daar zie je de 'vruchten' in en luisteren tussen de regels door
Als jij als ongelovige het al kan zien, zegt al genoeg denk ik
Jij verwacht als ongelovige andere 'vruchten' van een gelovige


Probleem is natuurlijk dat de meest rotte vruchten in het verborgene blijven en de wat minder rotte vruchten (de geldzucht) meestal op Bijbelse wijze kan worden goedgepraat. "Zie, het gaat goed met onze kerk, dat is God's zegen!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 16:48

Mortlach schreef:Probleem is natuurlijk dat de meest rotte vruchten in het verborgene blijven en de wat minder rotte vruchten (de geldzucht) meestal op Bijbelse wijze kan worden goedgepraat. "Zie, het gaat goed met onze kerk, dat is God's zegen!"

2 zwakheden van narcisten zijn macht en aanzien en dus ook genoeg geld en rijkdom hebben om zichzelf boven anderen te stellen en in aanzien te leven
En laat deze 2 dingen nu net heel vaak bij zulke zogenaamde predikers voorop staan
En de beste methode om ze te testen is om ze kritiek te geven, want dat is hun 3e zwakte, daar kunnen ze niet tegen, daar staat voor hen de doodstraf op. Want bij aanzien, hoort geen kritiek of op hun fouten gewezen worden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor schaapje » 26 okt 2017 17:58

Mortlach schreef:Het 'probleem' is natuurlijk dat dat niet echt de oplossing is. Want ik zei al: hoe ga je met de Bijbel in de hand tegenspreken dat je kerkleiders zogenaamd profeet zijn of zich zogenaamd spiegelen aan de apostelen. Daar komt ook nog eens bij dat er een sterke anti-intellectuele tendens heerst binnen het evangelicalisme; kennis en context zijn gewoon verdacht.

Geloof me maar dat al deze problemen over valse dwaalleer en z.g. profeten in de Bijbel beschreven wordt en ontmaskerd kan worden. Ik kan je van bovengenoemde beweging filmpjes laten zien waarin heel duidelijk dwaalleer wordt gesproken, maar ik plaats ze maar niet want op de één of andere manier vindt de moderatie het nodig het dan te verwijderen. Wat ik jammer vind want we worden er alleen maar wijzer van.
En zoals bambi al zei, kijk naar hun levensstijl.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor schaapje » 26 okt 2017 20:15

Er staan overigens 2 artikelen over het "huis van de helden" :mrgreen: in CIP
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Katlheen » 27 okt 2017 10:09

Dit zijn typische charismatische clubjes waarbij het leiderschap niet mag worden betwist. Dit soort types beginnen altijd hun eigen clubje, want ergens anders aansluiten is zinloos want zij weten wel wat beter is. En dat vindt je niet bij andere clubjes.
Verder is het niet de bedoeling dat je kennis opdoet waardoor je wel eens een kritische blik zou kunnen krijgen, en nog erger: kritische vragen zou kunnen stellen. Je ziet dan ook altijd mensen die die vragen wel stellen, snel buiten staan. Die worden er vakkundig uitgewerkt waarbij men zich beroept op een Bijbeltekst inzake het aanvallen van het leiderschap oid. De bijbel wordt van a tot z letterlijk genomen en een andere interpretatie dan de heersende interpretatie is uitgesloten.
Het is een "fast food" geloof: lekkere one-liners die er makkelijk in gaan maar uiteindelijk niet voedzaam zijn. At random wat teksten uit de bijbel plukken om het eigen gelijk aan te tonen waarbij men van toeten nog blazen weet. En uiteraard veroordelend naar alles wat niet binnen het eigen straatje past. Zie daar in een notendop de blauwdruk van menig charismatisch juichclubje. Oppervlakkigheid en veroordeling troef. Mij niet gezien, en voor mij ook de reden om heel ver van dit soort geestelijke fast food clubjes weg te blijven.

Jammer helaas dat er nog zo veel mensen intrappen en daardoor beschadigd raken. Met geloof heeft het helaas niets te maken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor schaapje » 27 okt 2017 10:38

Charismatische juichclub :schaterlach:

Laten we maar hopen dat de ontnuchtering voor velen zal komen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Veendam » 28 okt 2017 19:58

En al jullie reacties doen jullie zonder dat jullie de moeite hebben genomen om de verklaring van de raad van Oudsten van de betreffende Gemeente te hebben gelezen. Deze is juist heel erg duidelijk en werpt een compleet ander licht op deze zaak.

Er heeft geen misbruikt plaatsgevonden in de Gemeente, maar het was misbruik van een pleegdochter door haar stiefvader.
Om dan te zeggen dat het probleem die betreffende Gemeente is dat is zeer kort door de bocht.
Jullie roepen eerst zonder hoor en wederhoor te hebben toegepast.

Willen jullie de andere kant van de zaak horen, dan zoek dit maar op. de verklaring staat gewoon online.
Of ik ff een link er bij zet ?
Nee, bewust niet.
Alls jullie direct commentaar hebben dan zoeken jullie het zelf maar op.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Katlheen » 28 okt 2017 20:20

Ik heb die verklaring gelezen hoor, en nog wel wat meer op hun ronkende promo site. Wat me vooral steekt is dat men het onder de pet wilde houden om vooral geen slechte PR te krijgen (tenslotte tel je in dat wereldje alleen maar mee als je een "eigen" gemeente opricht met genoeg volgelingen, want dat is blijkbaar zegen van de Heer en doe je het blijkbaar goed in de ogen van de Heer. Daarmee sta je sterker in je claim dat je een lijntje met Boven hebt).
Dhr. Van der Steen heeft wel meer dingen in het verleden gedaan die op zijn best gezegd nogal dubieus zijn met betrekking tot geloof. Wat mij betreft blijft het een charlatan die met oneliners en simplisme de nodige mensen verslaafd maakt aan het "fastfood" dieet van een eenzijdige interpretatie van Gods Woord. Gods Woord is een grote grabbelton waar je teksten uit kunt plukken die je nodig hebt. De Bijbel laten buikspreken dus.

Liever niet dus.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Bambi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Bambi » 29 okt 2017 00:53

Veendam schreef:En al jullie reacties doen jullie zonder dat jullie de moeite hebben genomen om de verklaring van de raad van Oudsten van de betreffende Gemeente te hebben gelezen. Deze is juist heel erg duidelijk en werpt een compleet ander licht op deze zaak.

Er heeft geen misbruikt plaatsgevonden in de Gemeente, maar het was misbruik van een pleegdochter door haar stiefvader.
Om dan te zeggen dat het probleem die betreffende Gemeente is dat is zeer kort door de bocht.
Jullie roepen eerst zonder hoor en wederhoor te hebben toegepast.

Willen jullie de andere kant van de zaak horen, dan zoek dit maar op. de verklaring staat gewoon online.
Of ik ff een link er bij zet ?
Nee, bewust niet.
Alls jullie direct commentaar hebben dan zoeken jullie het zelf maar op.

:shock:

Stukje quote uit verhaal van Lisa uit de rechtbank
Van der Steen en zijn vrouw Rebekah nemen haar mee de gang op en stellen haar gerust: Lisa zou onder geen enkel beding met Michael mee terugrijden naar Nijkerk. Zelf kon Lisa op dat moment geen woord uitbrengen.

Een dag later heeft Van der Steen zich bedacht. Michael en Lisa kunnen niet meteen stoppen met het kinderwerk, omdat dan de wekelijkse samenkomsten in het geding zouden komen. En hij behandelt de kwestie vanaf dat moment als een buitenechtelijke affaire van Michael, in plaats van een ongepaste relatie tussen een pleegvader die zijn aangenomen dochter misbruikt.

En nu komt het weer beter uit om het zo te wel te zien.

Wow. kunnen de misbruikers uit de rk ook wel zeggen dat het tussen kinderen en hun begeleiders ging op de internaten en niks met de kerk te maken had

En waar was dit?
Ook als de twee collega’s zijn, slaat Michael toe. Volgens Lisa ‘soms tot een kwartier voor de dienst,’ in de ruimte waar even later tientallen ouders hun kinderen aan hen afstaan. De kerk - met soms wel vijfhonderd bezoekers per zondag intussen een gemeente van middelgrote omvang - heeft op dat moment nog niets door.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2017 14:03

Veendam schreef:En al jullie reacties doen jullie zonder dat jullie de moeite hebben genomen om de verklaring van de raad van Oudsten van de betreffende Gemeente te hebben gelezen. Deze is juist heel erg duidelijk en werpt een compleet ander licht op deze zaak.

Er heeft geen misbruikt plaatsgevonden in de Gemeente, maar het was misbruik van een pleegdochter door haar stiefvader.
Om dan te zeggen dat het probleem die betreffende Gemeente is dat is zeer kort door de bocht.
Jullie roepen eerst zonder hoor en wederhoor te hebben toegepast.

Willen jullie de andere kant van de zaak horen, dan zoek dit maar op. de verklaring staat gewoon online.
Of ik ff een link er bij zet ?
Nee, bewust niet.
Alls jullie direct commentaar hebben dan zoeken jullie het zelf maar op.

Ik heb de reactie van HoH gelezen, maar vond hem verre van geloofwaardig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Veendam » 30 okt 2017 15:39

StillAwake schreef:Ik heb de reactie van HoH gelezen, maar vond hem verre van geloofwaardig.

Als ik de verklaring lees dan is deze zeker geloofwaardig.
Ze erkennen ook dat er fouten gemaakt zijn dus van een grote doofpot is dus ook geen sprake wat mij betreft.

Het vreemde in de Nederlandse wetgeving is dat er een spagaathouding is met bepaalde zaken.
Als iemand te weten komt dat er misbruik plaatsvind of heeft gevonden dan kijken ze of de personen beide meerderjarig zijn en dat wordt dan anders behandeld juridisch gezien. Als jij het niet zelf bent die misbruikt is kan je slechts een melding doorgeven van een vermoeden.
Aangifte doen is in de meeste gevallen slechts voorbehouden aan de persoon zelf die misbruikt is.

Wanneer je dus een vermoeden hebt dat er iets mis zit en je vraagt het "slachtoffer" zelf en de "dader" en beiden ontkennen wat moet je dan ?
Dan kan je drie keer niks dus.

Aan de andere kant kan je ook iets anders doen, namelijk het volledig in de openheid gooien maar stel dat het niet waar is wat richt je dan aan ?
Ook komt het vaker voor dan men wil toegeven dat zaken aan de grote klok gehangen worden die niet eens waar zijn en daarmee beschadig je dus ten onrechte de reputatie van mensen die niks gedaan hebben. Deze afweging moet zeker worden gemaakt en dat wordt nog al eens vergeten door heel veel mensen.
Aan de andere kant verbaas ik mij er over dat dit refoforum zich leent voor dit soort roddels.
Ging er wat mis ? Ja er ging wat mis.
Dat is dan heel jammer en we hopen dat dit nooit weer zal gebeuren.
Maar als die stiefvader en stiefdochter nu eens niet daar heen waren gegaan en lid waren geworden van een Geref. Gemeente of HHK of wat dan ook en dan was het aan het licht gekomen werd het dan ook zo breed uitgemeten hier ?
Dat vraag ik mij soms echt wel eens af dus.

Bij dit soort situaties kan je eigenlijk bijna altijd zeggen dat wat je als kerk of Gemeente ook doet je het eigenlijk bijna altijd niet helemaal goed doet en eigenlijk altijd fouten maakt, maar die zie je altijd alleen maar achteraf.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten