Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 13 okt 2018 17:26

hans0166 schreef:een roeping volgen betekent bijna altijd je oude pad verlaten. Hij kan deze "roeping" niet binnen zijn oude kaders ten uitvoer brengen. Dat kan spijtig zijn, maar ook een duidelijk vingerwijzing goed na te denken om dit te volgen.
Blijft het een Ja, dan zit er niets anders op dan de schepen te verbranden, nieuwe wegen in te slaan en niet om te kijken.
Maar zeker niet wederzijds proberen elkaar zoveel mogelijk te beschadigen.

Inderdaad! Je kan de school als werkgever niet verplichten jouw roeping over te nemen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor hans0166 » 13 okt 2018 17:26

MoesTuin schreef:Ik denk dat er nog vele te meer mensen zijn in Nederland die dit ook niet gaan snappen.....


als je "snappen"als argument gaat noemen vrees ik nog wel meer veranderingen in NL, er zijn er namelijk niet zo heel veel wat er nou eigenlijk allemaal is , subsidies, regels, verboden, wetten, gebruiken, jurisprudentie, de gemiddelde Nederlander kan niet eens een debat in de 2e kamer volgen.......enz enz

overigens denk ik dat er een toverwoordje in de uitspraken van de commissie staat, wat maakt dat er met bepaalde groepen wél een theaterbezoek mogelijk is:
Het Driestar College heeft bij de kerndoelen van de onderbouw vrijstelling voor het onderdeel theater.


Feit is in deze zaken dat het niet om moraal, snappen,vinden en dergelijk gaat, maar om de regelgeving, en die is in dit geval vrij duidelijk. (voor mij dan) of ik het er gevoelsmatig mee eens ben?...nee, maar dat is irrelevant.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 19:12

Speedy schreef:Inderdaad! Je kan de school als werkgever niet verplichten jouw roeping over te nemen.

Kijk, dit is nu wél een argument waar ik me in kan vinden.
Niet mee eens, maar her snijdt hout.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 19:16

Feit is in deze zaken dat het niet om moraal, snappen,vinden en dergelijk gaat, maar om de regelgeving, en die is in dit geval vrij duidelijk. (voor mij dan) of ik het er gevoelsmatig mee eens ben?...nee, maar dat is irrelevant.

Toch zou juist een christelijk instituut moraal hoger moten hebben dan wettelijke normen.
En de regelgeving heeft nergens geeist dat de school e e n uitvoeribg 8n dit theater hield.

Her is dit soort slaafs volgen van wetten wat veel refos indertijd bij Mussert bracht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 19:22

hans0166 schreef:als je "snappen"als argument gaat noemen vrees ik nog wel meer veranderingen in NL, er zijn er namelijk niet zo heel veel wat er nou eigenlijk allemaal is , subsidies, regels, verboden, wetten, gebruiken, jurisprudentie, de gemiddelde Nederlander kan niet eens een debat in de 2e kamer volgen.......enz enz

Toch is het snappen in die zin belagrijk dat het de band met de achterban in stand houdt.
Bovendien: als de Haagse politiek het ook niet meer snapt krijg je regelgrving tegen dit soort uitwassen.
En daar zit het refodom niet op te wachten.

Op de korte termijn heb je gelijk.
Op een langere termijn kon het toch wel eens genuanceerder liggen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 19:30

In ieder geval gaat van Essen verder met de voorbereiding van zijn Theater productie.

https://www.kopofmunt.org

Ben niet zo van het theater maar dit wekt mijn interesse wel.....christelijk theater.....wordt gat in de markt denk ik.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2018 19:33

StillAwake schreef:Toch zou juist een christelijk instituut moraal hoger moten hebben dan wettelijke normen.
En de regelgeving heeft nergens geeist dat de school e e n uitvoeribg 8n dit theater hield.

Her is dit soort slaafs volgen van wetten wat veel refos indertijd bij Mussert bracht.

Nou nou nou, ik heb de burgemeester van Dokkum horen zeggen dat zij er niet is om alleen de sympatieke mensen te steunen, maar om de wet te handhaven (Zwarte piet discussie) En dat klinkt niet fijn, maar is wel geheel zoals het moet zijn.
Het is niet slaafs volgen van de wet, maar gewoon de wet volgen! Ook al is dit niet aardig, sympathiek, volgens de algemene opinie.
Gelukkig maar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 13 okt 2018 21:05

Chaya schreef:Nou nou nou, ik heb de burgemeester van Dokkum horen zeggen dat zij er niet is om alleen de sympatieke mensen te steunen, maar om de wet te handhaven (Zwarte piet discussie) En dat klinkt niet fijn, maar is wel geheel zoals het moet zijn.
Het is niet slaafs volgen van de wet, maar gewoon de wet volgen! Ook al is dit niet aardig, sympathiek, volgens de algemene opinie.
Gelukkig maar.

Je bedoeld die burgermeester die afreisde naar Amsterdam om KOZP (welbekend bij de dienst terrorismebestendig) uit te nodigen en om vervolgens ook de NVU langs wou laten komen? Die zouden ze moeten vervolgen.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Katlheen » 15 okt 2018 08:34

Tja, die burgemeester vind ik een dubieuze rol spelen. Als je KOZP en de NVU wilt uitnodigen ben je volgens mij alleen maar uit op rotzooi. Je zou zeggen dat een beetje burgemeester juist allerlei tuig wil weren waar mogelijk.

Inzake de school en de docent: jammer dat de school kiest voor de vorm en niet voor de inhoud. Je zou zeggen dat met een inhoudelijk goed bevonden toneelstuk van de docent, je een middel in handen hebt om het over de inhoud te hebben inzake toneel. Niet ieder toneel is slecht. Je zou als school dit juist kunnen aangrijpen om inhoudelijk hiermee om te gaan naar leerlingen en ouders. Nu is het per definitie afgeschoten op de vorm. Hele poppenkast er om heen, juridisch dit en dat. De school zal vast wel een juridische strijd kunnen winnen hoor, maar de indirecte schade lijkt me groter. Wat leg je nu uit als school: inhoudelijk vinden we het een goed stuk, maar ja....theater hé. Mag het wel worden uitgevoerd in de aula van de school? Of gaat het om "het is niet echt, er wordt een rol gespeeld"? Want in dat laatste geval is de hele zondagse bijeenkomst ook een groot theater.
En verder: krijg je nu ook geen sfeer van het overdreven op elkaar letten wat iemand in zijn of (haar?) vrije tijd uitvoert die op zo'n school werkt? Mag een docent op zondagmiddag gaan vissen of niet? En een docent die de was heeft uithangen op zondag? Een docent die naar een McDrive gaat, mag dat ook? Dit klinkt misschien wat overdreven, maar ben je dan niet uitsluitend nog bezig met allerlei vormen en het in stand houden van allerlei (wettische en eigen) vormenregels? Of dat dan uiteindelijk een gezonde omgeving is voor docenten en leerlingen vraag ik me wel eens af.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2018 09:29

Katlheen schreef:Tja, die burgemeester vind ik een dubieuze rol spelen. Als je KOZP en de NVU wilt uitnodigen ben je volgens mij alleen maar uit op rotzooi. Je zou zeggen dat een beetje burgemeester juist allerlei tuig wil weren waar mogelijk.

Inzake de school en de docent: jammer dat de school kiest voor de vorm en niet voor de inhoud. Je zou zeggen dat met een inhoudelijk goed bevonden toneelstuk van de docent, je een middel in handen hebt om het over de inhoud te hebben inzake toneel. Niet ieder toneel is slecht. Je zou als school dit juist kunnen aangrijpen om inhoudelijk hiermee om te gaan naar leerlingen en ouders. Nu is het per definitie afgeschoten op de vorm. Hele poppenkast er om heen, juridisch dit en dat. De school zal vast wel een juridische strijd kunnen winnen hoor, maar de indirecte schade lijkt me groter. Wat leg je nu uit als school: inhoudelijk vinden we het een goed stuk, maar ja....theater hé. Mag het wel worden uitgevoerd in de aula van de school? Of gaat het om "het is niet echt, er wordt een rol gespeeld"? Want in dat laatste geval is de hele zondagse bijeenkomst ook een groot theater.
En verder: krijg je nu ook geen sfeer van het overdreven op elkaar letten wat iemand in zijn of (haar?) vrije tijd uitvoert die op zo'n school werkt? Mag een docent op zondagmiddag gaan vissen of niet? En een docent die de was heeft uithangen op zondag? Een docent die naar een McDrive gaat, mag dat ook? Dit klinkt misschien wat overdreven, maar ben je dan niet uitsluitend nog bezig met allerlei vormen en het in stand houden van allerlei (wettische en eigen) vormenregels? Of dat dan uiteindelijk een gezonde omgeving is voor docenten en leerlingen vraag ik me wel eens af.

Natuurlijk zal de school de juridische strijd kunnen winnen (ze zullen de middelen hebben om tot in lengte van dagen te blijven procederen, iets wat een particulier veel moeilijker kan.

Het valt alleen wel op dat mensen die zich achter de wet verschuilen (wat de school in dezen doet) daarmee aangeven dat ze het moreel niet uit kunnen leggen, maar dat het gewoon een ouderwets spelletje "wie heeft gelijk" geworden is.
Ik heb namelijk nergens, in noch de uitingen van de school (wat er vanwege de AVG niet zoveel zijn) als in de uitingen van de "onafhankelijke" commissie een uitleg gevonden waarom, wat de moraal achter dit ontslag is.
Ook in de discussie op Refoweb (die gelukkig voor de zaak niet echt van belang is, maar alleen maar interessant is om te voeren) heb ik een aantal aanhangers van de lijn van de school langs zien komen. Geen van hen heeft het ook maar ergens over de achterliggende moraal gehad, of de reden daadwerkelijk uitgelegd.
Wel een hoop juridisch jargon.

Wie in zijn eigen moraal vastloopt, of deze overboord gegooid heeft, zal zich verschuilen achter juridische regels.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2018 09:34

Chaya schreef:Nou nou nou, ik heb de burgemeester van Dokkum horen zeggen dat zij er niet is om alleen de sympatieke mensen te steunen, maar om de wet te handhaven (Zwarte piet discussie) En dat klinkt niet fijn, maar is wel geheel zoals het moet zijn.
Het is niet slaafs volgen van de wet, maar gewoon de wet volgen! Ook al is dit niet aardig, sympathiek, volgens de algemene opinie.
Gelukkig maar.

Daar heb je op zich een punt, ware het niet dat de burgemeester van Dokkum juist een heel slecht voorbeeld is.
Natuurlijk dienen wij de wet te volgen. Dat betekent niet dat we alle mogelijkheden die wij wettelijk gezien hebben moeten opzoeken.
Lees Mattheus 23 maar eens, daar wordt toch een andere visie op de wet neergezet.
En iets zegt mij dat deze commissie, als ze al een Bijbel echt open hebben gehad (en niet een stukje hebben opgezocht om de bijbel te laten buikspreken, want dan heb je hem in mijn optiek niet echt open), ze in elk geval dit deel even hebben overgeslagen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 16 okt 2018 14:09

StillAwake schreef:Toch is het snappen in die zin belagrijk dat het de band met de achterban in stand houdt.
Bovendien: als de Haagse politiek het ook niet meer snapt krijg je regelgrving tegen dit soort uitwassen.
En daar zit het refodom niet op te wachten.

Op de korte termijn heb je gelijk.
Op een langere termijn kon het toch wel eens genuanceerder liggen...


De achterban denkt hier veelal heel anders over.
Vind het ook wel opmerkelijk de macht van die enkele personen van de reformatorische commissie die bepaald.
Naar de achterban zoals ouders mede leerkrachten en leerlingen wordt niet geluisterd.
Een aantal gaat naar het theater straks....
Worden die ook geschorst en ontslagen?

Laten we eens luisteren naar de docent Arjan van Essen die gisteren op TV bij het programma van Pauw een getuigenis gaf met respect voor alle partijen.
Petje af.

https://pauw.bnnvara.nl/media/425496

Het is een wettisch tot op de letter principe kwestie geworden ondertussen van de school.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 16 okt 2018 21:22

https://www.destentor.nl/reggestreek/di ... ~a6c53637/

Nee, doodsbedreigingen zijn lekker christelijk... Manmanman

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 17 okt 2018 13:43

Yoshi schreef:https://www.destentor.nl/reggestreek/directeur-avonturenpark-hellendoorn-met-dood-bedreigd-om-horrorevenement~a6c53637/

Nee, doodsbedreigingen zijn lekker christelijk... Manmanman

Ziek inderdaad, maar grote kans dat hier een eenling achter zit.
En gekkies houd je altijd...
Niet goed te keuren, maar wel in perspectief te plaatsen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2018 10:09

Precies... en bedenken dat iemand die iemand met de dood bedreigt vanwege het centraal stellen van pijn en dood bij een Halloween-feestje zelf aan dezelfde praktijken schuldig is.... als christen zou je beter moeten weten.... maar ja, inderdaad, dit soort mensen hou je altijd.... :(
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten