Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 08:25

MoesTuin schreef:Ik kan hier zo boos om worden, binnen onze familie is iemand iets gelijks overkomen ook op een streng christelijke school.
verdraaide waarheden enz......
onrecht....
die was niet zo sterk helaas en is kopje onder gegaan....over lijken gingen ze.....maar men durft elkaar niet af te vallen of eerlijk aan te spreken, omdat de norm of de regel of de identiteit enkel geldend is en al het andere wijkt dan maar ten koste van wat dan ook, maakt ze niets uit.....
en de ouders werd een leugen verhaal verteld......

overigens mbt tot de casus van deze docent van de Driestar, wist het bestuur het al ruim voor de zomer geeft Arjan v Essen zelf aan

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ken-thuis/

da's toch heel andere koek....

Frappant ook dat een Bijbelse verwijzing naar de Farizeeën weggehaald wordt in dit topic.
Dat een eerlijke mening ove4 de oorsprong gan dit verhaal weggehaald wordt.

Het zelfreflecterend vermogen van de refowereld zakt weer eems door de ondergrens...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2018 09:30

MoesTuin schreef:Ik kan hier zo boos om worden, binnen onze familie is iemand iets gelijks overkomen ook op een streng christelijke school.
verdraaide waarheden enz......
onrecht....
die was niet zo sterk helaas en is kopje onder gegaan....over lijken gingen ze.....maar men durft elkaar niet af te vallen of eerlijk aan te spreken, omdat de norm of de regel of de identiteit enkel geldend is en al het andere wijkt dan maar ten koste van wat dan ook, maakt ze niets uit.....
en de ouders werd een leugen verhaal verteld......


Wij weten NIET wat er binnenskamers is besproken, we waren er niet bij!

Speciaal voor jou nog de les van Socrates:

De zeef van de waarheid: de waarheid zeggen is meer dan alleen maar niet liegen. Zijn we er zeker van dat dat wat wij doorvertellen werkelijk overeenstemt met de feiten?
Hoe gemakkelijk wordt er bij het doorgeven van informatie iets verzwegen of iets toegevoegd, waardoor de hele situatiebeschrijving in een ander daglicht komt te staan.
Speciaal wanneer we iets zeggen over anderen, moeten we er vooraf zeker van zijn dat het exact zo en niet anders is. Hoeveel gesprekken beginnen er niet met de woorden:
‘Heb je al gehoord…’? En vervolgens worden allerlei vage dingen zonder onderbouwing
ongefilterd doorgegeven, die niet sporen met de feiten. Laten we dat wat we horen,
door de zeef van de waarheid laten lopen. En laten we niets doorgeven waarvan we niet
zeker zijn dat het de waarheid is.

De zeef van goedheid: is dat wat we willen doorvertellen goed? Is het juist en passend?
Bewerkt het iets goeds? Helpt het de ander als ik vertel wat ik zelf heb gehoord of
beleefd? In sommige gevallen kunnen we die vraag met ja beantwoorden. Maar zijn er
niet ook veel situaties waarin we beter zouden zwijgen? De apostel Petrus spoort de
lezers van zijn Brief aan: ‘Voor alles: hebt vurige liefde tot elkaar, want de liefde bedekt
een menigte van zonden’ (1 Petr. 4:8). Dat betekent niet dat we iets slechts goedpraten of het grootmoedig door de vingers zien. Maar het betekent wél dat we niet meteen alles rondbazuinen wat we te weten zijn gekomen. Er zijn veel dingen die we onder vier
ogen kunnen regelen zonder ze meteen openbaar te maken (zie ook Matth. 18:15 vv.). In
de wereldse journalistiek gaat men vaak te werk volgens de regel: ‘Only bad news is good news’. Met andere woorden: alleen slecht nieuws wordt goed verkocht. Onder Christenen zou dat anders moeten zijn. Wij moeten juist des te meer de dingen
vermelden die te prijzen zijn, die goed zijn bij de ander. Wanneer we dat doen, zien we onze broeders en zusters plotseling in een heel ander daglicht.

De zeef van de noodzakelijkheid: ongetwijfeld zijn er in onze omgang met elkaar als Christenen dingen die we elkaar moeten vertellen. Alleen al om er voor te kunnen bidden. Toch mag de vraag wel eens gesteld worden of de vele inlichtingen die worden
uitgewisseld wel allemaal echt nodig zijn. Waarom vertel ik eigenlijk iets aan mijn broeder of zuster? Wil ik daardoor interessant of belangrijk overkomen? Wil ik er eigenlijk iemand anders schade door berokkenen? Vind ik het gewoon leuk om eens lekker over anderen te roddelen? Laten we onze diepste motieven beproeven voor we iets zeggen.

Deze rubriek heet OPMERKELIJKE NIEUWTJES. Houd het daarbij, want roddel is off topique-smile
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 09:51

@Chaya...lees het topic nog maar eens na....en dan met een onafhankelijke bril. 8)
Ik begrijp dat je het liefste ook alles stil wilt houden en alles de doofpot in....schone schijn heet dat....(is ook een vorm van theater)
Maar het is zoals het is.....
Mooier of Lelijker kan je het niet maken
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 13 okt 2018 09:59

MoesTuin schreef:@Chaya...lees het topic nog maar eens na....en dan met een onafhankelijke bril. 8)
Ik begrijp dat je het liefste ook alles stil wilt houden en alles de doofpot in....schone schijn heet dat....(is ook een vorm van theater)
Maar het is zoals het is.....
Mooier of Lelijker kan je het niet maken


Wacht even, er wordt allerlei laster uitgegooid. Dan doet de commissie uitspraak volgens de afgesproken regels en weer allerlei laster. Ik hoop dat Van Essen gauw naar de rechter gaat en dat de rechter de casus beoordeeld. En dan zal de rechter in de hoofdlijn gelijk geven, zoals dat recent vaker is gebeurd.

Wat is het toch dat juist degenen die niets, maar dan ook helemaal niets met refo-scholen te maken hebben weer hun gram willen halen? De Driestar is van het refo-gebeuren, de school die nog het ruimst is en weer doet de school het niet goed.

Wie zulke uitspraken doet laat zien waar het om draait "Juridisch gezien heb je wellicht gelijk, moreel gezien is dit besluit niet te verteren." Een zelf bepaalde moraliteit, en waar is juist de wet voor? Juist om kaders aan te geven waarbinnen iedere rechtspersoon zich beweegt.

Dit nog ter aanvulling:
Bijbelse kaders
Mr. A. Klaassen, advocaat van het Driestar College, zei dat de bestuurders eisen mogen stellen die nodig zijn tot verwezenlijking van de grondslag en dat medewerkers zich verplichten zich daaraan loyaal te conformeren. „In een veranderende tijd probeert de school cultuuruitingen te blijven toetsen aan Bijbelse kaders. De school blijft uitdragen: We behoren niet in dat theater.”

De VGS-commissie wees Van Essen erop dat reformatorische scholen erop worden afgerekend als ze niet consistent zijn in hun beleid. Het Driestar College heeft bij de kerndoelen van de onderbouw vrijstelling voor het onderdeel theater. De andere reformatorische middelbare scholen hebben aangegeven rond theater en toneel dezelfde beleidslijn als het Driestar College te volgen.


Van Essen had moeten beseffen (en dat wist hij vanuit zijn achtergrond) hoe het gebeuren rond het theater wordt ingevuld. Hij is een grens overgegaan door zelf er aan mee te doen EN dat ook binnen de schoolkaders te trekken.

Dus laat de rechter maar het juridisch beoordelen, al vermoed ik dat de moraliteit van velen hier nooit mee in zullen stemmen, en dan vind heel selectief dit plaats, want dan geldt deze tekst niet.

De apostel Petrus spoort de
lezers van zijn Brief aan: ‘Voor alles: hebt vurige liefde tot elkaar, want de liefde bedekt
een menigte van zonden’ (1 Petr. 4:8). Dat betekent niet dat we iets slechts goedpraten of het grootmoedig door de vingers zien. Maar het betekent wél dat we niet meteen alles rondbazuinen wat we te weten zijn gekomen. Er zijn veel dingen die we onder vier
ogen kunnen regelen zonder ze meteen openbaar te maken (zie ook Matth. 18:15 vv.). In
de wereldse journalistiek gaat men vaak te werk volgens de regel: ‘Only bad news is good news’. Met andere woorden: alleen slecht nieuws wordt goed verkocht. Onder Christenen zou dat anders moeten zijn. Wij moeten juist des te meer de dingen
vermelden die te prijzen zijn, die goed zijn bij de ander. Wanneer we dat doen, zien we onze broeders en zusters plotseling in een heel ander daglicht.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 10:04

StillAwake schreef:Frappant ook dat een Bijbelse verwijzing naar de Farizeeën weggehaald wordt in dit topic.
Dat een eerlijke mening ove4 de oorsprong gan dit verhaal weggehaald wordt.

Het zelfreflecterend vermogen van de refowereld zakt weer eems door de ondergrens...

Zoals zo vaak helaas...
De eigen ballen in de lucht houden is het belangrijkste ten koste van alles.
Maar dit gaat nog een flinke staart krijgen voor christelijke scholen in Nederland.
Allereerst denken ouders en leerlingen anders dan de zogenaamde onafhankelijke commissie.
Deze casus komt op de politieke agenda.
Christelijk Onderwijs komt op een verkeerde manier in de Nederlandse Media terrecht.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2018 10:11

MoesTuin schreef:Christelijk Onderwijs komt op een verkeerde manier in de Nederlandse Media terrecht.

Aangezien jij in de modder roert, verspreidt zich nu een kwalijke damp.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 13 okt 2018 10:41

MoesTuin schreef:Deze casus komt op de politieke agenda.
Christelijk Onderwijs komt op een verkeerde manier in de Nederlandse Media terrecht.


Die casus staat al een paar jaar op de agenda en de SP blijft ervoor zorgen dat ieder puntje wat naar voren komt, in het nieuw verschijnt en dat ze de minister ter verantwoording kunnen roepen. Refo scholen zijn de SP een doorn in het oog. De rest van de christelijke scholen zijn al akkoord gegaan met de secularisatie.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 11:03

Tja...dat is ook wel te danken aan de houding van de reformatorische school inzake de casus Arjan van Essen om even bij deze casus te blijven....
Arjan van Essen volgt zijn hart en ziet dit als een roeping om te doen (niet geheel onbelangrijk) en dat kan wel eens botsen met te strak getrokken (christelijke) kaders....

En verder ook de commissie die dit beoordeelde zijn de krenten uit eigen pap.
Er zat geen ouder of leerling zelfs bij!

Zou heel goed zijn dat een onafhankelijke rechter alsnog deze casus beoordeeld.
Wel is het zo dat door dit voorvallen wat mijn inziens niet nodig was geweest, de refoscholen nog slechter op de Nederlandse en Politieke kaart komen te staan.
Dit berokkend hen alleen (onnodige) schade.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 11:45

[
Chaya schreef:Aangezien jij in de modder roert, verspreidt zich nu een kwalijke damp.

Daar heb je gelijk in.
Toch neemt dat niet weg dat het zaakje ook stinkt als je het binnenskamers tracht op te lossen
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 11:51

Speedy schreef:Die casus staat al een paar jaar op de agenda en de SP blijft ervoor zorgen dat ieder puntje wat naar voren komt, in het nieuw verschijnt en dat ze de minister ter verantwoording kunnen roepen. Refo scholen zijn de SP een doorn in het oog. De rest van de christelijke scholen zijn al akkoord gegaan met de secularisatie.

Er zijm veel meers christelijke scholen die nog niet voor de secularisatie gevallen zijn.
Je reactie is dus verl te kort door de bocht...
Als ik naar de school van mijn kinderen kijk ben ik vaak best onder de indruk van hoe het daar er asn toe gaat.
Toch is die school niet reformatorisch.
Sterker nog: we hebben juist vanwefe de christelijke inhoud (het ging daar meer im de uiterlijkheden dan om de inhoud) de reformatorische school NIET gekozen.
Wellicht een uitzondering, maar uut deze casus blijkt de driestar vorm ook boven inhoud te stellen....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 13 okt 2018 11:51

StillAwake schreef:[
Daar heb je gelijk in.
Toch neemt dat niet weg dat het zaakje ook stinkt als je het binnenskamers tracht op te lossen



En wat als de wet dat eist? Dit ook in het licht van de AVG wetten die sinds mei geldig zijn?

Er zijn genoeg wegen die dhr Van Essen kan gaan om dit op te lossen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 13 okt 2018 11:56

StillAwake schreef:Er zijm veel meers christelijke scholen die nog niet voor de secularisatie gevallen zijn.
Je reactie is dus verl te kort door de bocht...
Als ik naar de school van mijn kinderen kijk ben ik vaak best onder de indruk van hoe het daar er asn toe gaat.
Toch is die school niet reformatorisch.
Sterker nog: we hebben juist vanwefe de christelijke inhoud (het ging daar meer im de uiterlijkheden dan om de inhoud) de reformatorische school NIET gekozen.
Wellicht een uitzondering, maar uut deze casus blijkt de driestar vorm ook boven inhoud te stellen....


Ze volgen de wet en wil je op je grondslag blijven staan waar je voor gekozen hebt, dan moet je de wet scherp volgen. Dat heeft niets met de vorm boven de inhoud stellen, dat is regels volgen. Maar daar hebben veel mensen geen boodschap aan.

Mooi dat je een school hebt gevonden waar jij vindt dat je kinderen kunnen zijn en dat in jouw ogen de inhoud daar belangrijker is dan de vorm. Dezelfde redenering hebben vele andere ouders die vinden dat naast de inhoud er ook een vorm bij hoort. Die keuze maken ouders al decennia. Wil je je kinderen naar die school hebben, dan heb je te houden aan de regels en de vorm van de school. Dat is de keuzevrijheid die we 'nog' hebben in dit land.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 12:02

Speedy schreef:En wat als de wet dat eist? Dit ook in het licht van de AVG wetten die sinds mei geldig zijn?

Er zijn genoeg wegen die dhr Van Essen kan gaan om dit op te lossen.

De school heeft zat mogelijkheden gehad om dit christelijk op te lossen.
Zaken te lamg binnenskamers houden is nier goed.
Zeker niet als het een eenling tegen het systeem betreft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 12:03

Inderdaad...dat 'nog' mag wel tussen heel veel aanhalingstekens want de Refo-scholen zijn deze vrijheid die ze nu hebben behoorlijk aan het verspelen door hier zo slecht mee om te gaan.
Overigens is Arjan van Essen uigenodigd om te verschijnen voor de zogenaamde onafhankelijke commissie van de school (ze spelen zelf indirect een theaterstuk)
Deze casus doet voor niemand goed.
En in de doofpot stoppen al helemaal niet.
Onder ouders en leerlingen van de Driestar wordt hier heel anders over gedacht...ondanks de zo belangrijke zogenaamde eigen onafhankelijke commissie die niets willen afwijken van de identiteit van de school.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 13 okt 2018 12:07

StillAwake schreef:De school heeft zat mogelijkheden gehad om dit christelijk op te lossen.
Zaken te lamg binnenskamers houden is nier goed.
Zeker niet als het een eenling tegen het systeem betreft.


Al vaker gezegd de school mag niet naar buiten komen omdat dit zaken van personen betreft: zie wetgeving AVG

Dat de heer van Essen nu naar buiten komt, heeft te maken dat hij over de rechtspersoon school spreekt, dus niet over personen. Op het moment dat de heer Van Essen persoonlijk wordt, dan heeft hij bij voorbaat al een verloren zaak.

En buitenstaanders kunnen de school zwart maken: refo dit, bestuur dat. En de school kan niet anders dan zwijgen en als ze iets gaan zeggen moeten ze zich verhullen in niets-zeggende berichten. Als de notitie er maar in zit dat ze het er niet mee eens zijn en dat ze ontkennen dat het op deze wijze is gegaan zoals velen er over spreken.

Het is een advocaat met een eenling die ageren tegen de wijze waarop het bestuur en directie hebben gehandeld. En laat nu de commissie gekeken hebben of de procedures juist zijn gevolgd. Ja, zegt de commissie, nee zegt van Essen (tenminste dat neem ik aan). dus Van Essen zal zich beraden op verdere stappen. Met verdere stappen wordt de rechter bedoeld.

Zo werkt het wettelijke systeem.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten