Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 20 sep 2018 13:15

elbert schreef:Daar kun je het mee eens of oneens zijn (persoonlijk vind ik dat men hier in dit geval veel te zwart/wit mee omspringt), maar de school staat daarmee wel in haar recht (volgens art. 23 van de grondwet) zolang ze daar consequent mee omgaat.

Het gaat er ook om dat hij van tevoren heel goed wist wat de mogelijke consequenties zouden zijn. Als je er al 9 jaar - tot volle tevredenheid - werkt, komt dit niet out of the blue.
Het is prijzenswaardig dat hij een boodschap of waarschuwing de wereld in wil zenden, maar daar had hij ook een andere vorm voor kunnen kiezen, zoals veel andere verslaafden, of oorlogsslachtoffers, dit doen en deden.
Hij kan lezingen houden, op scholen bijvoorbeeld. Dat hoeft helemaal niet saai te zijn.
Dat kan dan in de klas of een aula.
Overigens is het gezamenlijk bekijken van een speelfilm op verschillende reformatorische scholen al wel geaccepteerd.
Als het past bij de les.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 20 sep 2018 13:20

@Chaya: ik denk dat de school hier wettelijk gezien wel in een grijs gebied opereert. Want als het echt zo is dat ze hebben toegestaan dat een examenklas een toneelstuk(je) opvoerde, dan zijn ze niet consequent geweest in het toepassen van de eigen regels.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 20 sep 2018 13:28

elbert schreef:@Chaya: ik denk dat de school hier wettelijk gezien wel in een grijs gebied opereert. Want als het echt zo is dat ze hebben toegestaan dat een examenklas een toneelstuk(je) opvoerde, dan zijn ze niet consequent geweest in het toepassen van de eigen regels.

Ik ken de details verder niet, maar een toneelstukje in de klas? of aula? is m.i. wel iets anders dan met zn allen naar het plaatselijk theater gaan en dit dus op die manier te promoten, dan wel goed te keuren.
Bij zulke kwesties is er altijd een grijs gebied. De ene reformatorische school had al een monitor voor in de klas hangen, terwijl de andere dit absoluut nog afwees. Dat ligt ook aan het bestuur.
Ik denk dat ze bang zijn voor de glijdende schaal, want wat is het volgende? Dat er een speelfilm wordt gemaakt die moet worden gedraaid in de bios?
Persoonlijk denk ik dat de communicatie niet goed verliep. Waarom is dit in de media terecht gekomen en wie heeft dat gedaan? Het had binnenskamers opgelost moeten worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2018 14:35

Chaya schreef:Ik ken de details verder niet, maar een toneelstukje in de klas? of aula? is m.i. wel iets anders dan met zn allen naar het plaatselijk theater gaan en dit dus op die manier te promoten, dan wel goed te keuren.
in hetzelfde theater (Goudse Schouwburg)
Chaya schreef:Bij zulke kwesties is er altijd een grijs gebied. De ene reformatorische school had al een monitor voor in de klas hangen, terwijl de andere dit absoluut nog afwees. Dat ligt ook aan het bestuur.
Ik denk dat ze bang zijn voor de glijdende schaal, want wat is het volgende? Dat er een speelfilm wordt gemaakt die moet worden gedraaid in de bios?
Persoonlijk denk ik dat de communicatie niet goed verliep. Waarom is dit in de media terecht gekomen en wie heeft dat gedaan? Het had binnenskamers opgelost moeten worden.

Dit soort zaken binnenskamers oplossen werkt voor de school wellicht, maar de ontslagen docent heeft dan weinig kansen.
Zijn enige kans is via de rechter (en via de media), anders heeft de school het alleenrecht op de communicatie.

Van zaken binnenskamers houden is in dergelijke gevallen nog nooit iets goeds gekomen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 20 sep 2018 14:47

Chaya schreef:Overigens is het gezamenlijk bekijken van een speelfilm op verschillende reformatorische scholen al wel geaccepteerd.
Als het past bij de les.

Gelukkig maar want 10 jaar geleden was dat nog niet zo geaccepteerd om speelfilms te bekijken op die scholen.
Kijk....t loopt altijd wat vertragend.....wat nu een groot drama theater is voor die scholen is over 10 jaar wel zoetjes aan een geaccepteerd theaterstuk.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2018 14:57

elbert schreef:Ook op die vragen is al ruim en breed een antwoord. De school is tegen toneelspel als zodanig en verwacht ook van de leraren dat ze daar niet aan deelnemen. Over de achterliggende redenen zou je bijv. dit kunnen lezen: https://www.digibron.nl/search/detail/a ... -speelfilm
Daar kun je het mee eens of oneens zijn (persoonlijk vind ik dat men hier in dit geval veel te zwart/wit mee omspringt), maar de school staat daarmee wel in haar recht (volgens art. 23 van de grondwet) zolang ze daar consequent mee om gaat. Als de school daar niet consequent mee om gaat, dan zal de rechter de school wel op de vingers tikken. Ik lees dat de examenklas ook een toneelspel heeft opgevoerd, dus als dat zo is, geef ik de leraar een goede kans om een rechtszaak te winnen.

Ik vermoed dat je verwijzing naar artikel 23 lastig hard te maken is.
Het niet mogen bezoeken van een theater staat waarschijnlijk niet in de arbeidsovereenkomst, en of het om religieuze reden af te wijzen is is voer voor discussie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 20 sep 2018 14:58

Chaya schreef:Ik ken de details verder niet, maar een toneelstukje in de klas? of aula? is m.i. wel iets anders dan met zn allen naar het plaatselijk theater gaan en dit dus op die manier te promoten, dan wel goed te keuren.
Bij zulke kwesties is er altijd een grijs gebied. De ene reformatorische school had al een monitor voor in de klas hangen, terwijl de andere dit absoluut nog afwees. Dat ligt ook aan het bestuur.
Ik denk dat ze bang zijn voor de glijdende schaal, want wat is het volgende? Dat er een speelfilm wordt gemaakt die moet worden gedraaid in de bios?
Persoonlijk denk ik dat de communicatie niet goed verliep. Waarom is dit in de media terecht gekomen en wie heeft dat gedaan? Het had binnenskamers opgelost moeten worden.


Die school is met een klas met goedkeuring van het bestuur (die nu zelf onbewust wellicht een theaterstuk maken) naar het theater geweest.
Daar is Nota Bene een theaterstuk van afgoden ten toon gesteld waarin reformatorische leerlingen zijn blootgesteld aan de onderwereld en het dodenrijk (waar je je mijn inziens verre van moet houden)
Ze zijn dus in feite al keihard van een glijdende schaal afgeraced.
Hoe legt men dit uit aan de hand van de voor hun zo belangrijke identiteit waar nooit van afgeweken zou kunnen worden ( nu ook niet in deze casus)?
Blijkbaar omdat de gewraakte scène binnen een reformatorische school ( of eigenlijk er buiten in het theater) mag dit allemaal opeens wel?
T is zo krom als wat!
Verder is dat altijd zo typerend dat alles maar achter gesloten deuren opgelost zou moeten worden ( die kans hiervoor is al lang gepasseerd nu overigens).
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2018 15:00

elbert schreef:@Chaya: ik denk dat de school hier wettelijk gezien wel in een grijs gebied opereert. Want als het echt zo is dat ze hebben toegestaan dat een examenklas een toneelstuk(je) opvoerde, dan zijn ze niet consequent geweest in het toepassen van de eigen regels.

Ik denk dat dat grijze gebied nog zacht uitgedrukt is.
Wettelijk gezien wellicht donkergrijs, moreel gezien inktzwart.
Ik kan me ook voorstellen dat dit de school leerlingen gaat kosten. Mocht een kind van mij in de brugklas zitten (en dus nog niet al te zeer verweven zijn met vriendjes, vriendinnetjes en het lesprogramma) was dit voor mij voldoende reden geweest om het kind van school te halen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 20 sep 2018 15:47

StillAwake schreef:Van zaken binnenskamers houden is in dergelijke gevallen nog nooit iets goeds gekomen...

Hoe zou jij het vinden als hier jouw ontslag uitgebreid besproken en bekritiseerd zou worden?
Ik ben blij dat veel zaken binnenskamers blijven. Het dient nergens toe dat sommige figuren hun gefrustreerde plas erover doen.
Voor de goede orde, dan bedoel ik niet jou, want jouw postings hebben tenminste nog inhoud.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2018 17:17

Chaya schreef:Hoe zou jij het vinden als hier jouw ontslag uitgebreid besproken en bekritiseerd zou worden?
Ik ben blij dat veel zaken binnenskamers blijven. Het dient nergens toe dat sommige figuren hun gefrustreerde plas erover doen.
Voor de goede orde, dan bedoel ik niet jou, want jouw postings hebben tenminste nog inhoud.

Als ik onterecht ontslagen zou worden was ik blij met eventuele ophef...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 20 sep 2018 21:14

StillAwake schreef:Als ik onterecht ontslagen zou worden was ik blij met eventuele ophef...

Ik ben ook eens onterecht ontslagen. Ik ben beschuldigd van iets waar ik part noch deel aan had.
Maar dat was voordat internet er was. En ik peinsde er niet over om dit in de openbaarheid te brengen.
Sterker nog, ik heb het onrecht ge- en verdragen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 20 sep 2018 21:19

Ik ben officieel ook eens ontslagen, onofficieel had ik zelf aangegeven er genoeg van te hebben. Had achteraf ook wel graag een boek oid willen schrijven over de onderwijsstichting waar ik voor werkte en de status van het basisonderwijs algemeen. Had toen helaas al een zwijgcontract getekend. Het was mooi geweest als er toen derden met enkele verhalen naar buiten waren gekomen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 20 sep 2018 21:48

StillAwake schreef:Als ik onterecht ontslagen zou worden was ik blij met eventuele ophef...

Hij staat hier gelukkig niet alleen voor en heeft veel steun omdat de grote meerderheid gelukkig wel begrijpt waar hij voor staat en de boodschap die hij in het theater wil uitdragen!
Hij staat gewoon in zijn gelijk en als je het ophef wilt noemen....ik zou zeggen...alle belangstelling in deze zaak is winst voor hem en terrecht mijns inziens.

http://arjanvanessen.blogspot.com/?m=1

Citaat:
Vervolgens de vraag naar gastlessen.
Mijn werkgever vraagt op de ouderavond eergisteren of er ouders zijn, die gastlessen Nederlands willen geven aan mijn leerlingen.
Als vrijwilliger zeg maar.
Waarop een ouder antwoordt: 'Dat wil ik wel, maar mag denk ik niet, want ik geef 's avonds theaterles.'


Kijk....het probleem wordt enkel groter voor het schoolbestuur want ondertussen mogen ze naast de docent ook wel de ouders en leerlingen gaan screenen op " de juiste" identiteit.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2018 22:19

elbert schreef:Ook op die vragen is al ruim en breed een antwoord. De school is tegen toneelspel als zodanig en verwacht ook van de leraren dat ze daar niet aan deelnemen. Over de achterliggende redenen zou je bijv. dit kunnen lezen: https://www.digibron.nl/search/detail/a ... -speelfilm
Daar kun je het mee eens of oneens zijn (persoonlijk vind ik dat men hier in dit geval veel te zwart/wit mee omspringt), maar de school staat daarmee wel in haar recht (volgens art. 23 van de grondwet) zolang ze daar consequent mee om gaat. Als de school daar niet consequent mee om gaat, dan zal de rechter de school wel op de vingers tikken. Ik lees dat de examenklas ook een toneelspel heeft opgevoerd, dus als dat zo is, geef ik de leraar een goede kans om een rechtszaak te winnen.


Dat de school grondwettelijk gezien in z’n recht staat geloof ik ook wel (als ze daarin dan ook consequent zijn). Maar er zijn natuurlijk nog wel een paar andere invalshoek die voor christelijke scholen veel belangrijker zou moeten zijn: of dat bijbels gezien ook de te hanteren lijn moet zijn (tegen toneel zijn en in zo’n geval iemand op non-actief zetten) is. Als het idd veel te zwart/wit is houdt dat in dat er wel goede vormen van toneel kunnen zijn, als die er zijn houdt dat in dat iemand dat ook tot eer van God op een goede manier kan inzetten. En als iemand dat doet en men zegt: ja maar wij zijn gewoon tegen want het gaat tegen de cultuur in, we zijn het anders gewend.... kan je misschien de rechter wel recht in de ogen kijken.... maar de Rechter ook? Misschien wat scherp maar we moeten mensen niet beoordelen op onze cultuur en wat wij gewend zijn maar op basis van wat Hij ons leert. Zelf de regels daarvoor gaan bepalen is levensgevaarlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 21 sep 2018 07:17

StillAwake schreef:Ik vermoed dat je verwijzing naar artikel 23 lastig hard te maken is.
Het niet mogen bezoeken van een theater staat waarschijnlijk niet in de arbeidsovereenkomst, en of het om religieuze reden af te wijzen is is voer voor discussie.
Het is alleen hard te maken als de school daar consequent in is en dat ergens in de schoolregels (of arbeidscontract) heeft opgenomen. Ik heb zo'n vermoeden dat de school daar niet erg sterk in staat.
StillAwake schreef:Wettelijk gezien wellicht donkergrijs, moreel gezien inktzwart.
Als je het moreel gezien inktzwart vindt, zul je dat op basis van o.a. de tien geboden wel hard kunnen maken, neem ik aan?
Ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt. Je kunt uit de kerkgeschiedenis in elk geval genoeg voorbeelden vinden van christenen die zeer afwijzend stonden tegen toneel en theater. Daar hadden ze hun redenen voor en die zijn ook na te lezen. Ik zeg niet dat ik daarin altijd precies dezelfde keus zou maken (ik ga zelf ook weleens ergens naartoe), maar begrijpen kan ik het wel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten