Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2018 15:40

StillAwake schreef::-({|= x
Laten we hopen dat de school op tijd inbindt.

Hieronder het resultaat van de maandag gehouden bijeenkomst......


https://goudsdagblad.nl/driestar-colleg ... -ontslaan/

Citaat:

Maandag werd Van Essen uitgenodigd om voor een commissie te verschijnen. Deze commissie wordt gefaciliteerd door een schoolbegeleidingsdienst en een soort reformatorische vakbond. Er zitten dominees, rechters en politici in. Deze hebben naast hun andere vaardigheden ook een juridische achtergrond. Allen zijn afkomstig uit de reformatorische wereld.

Bijbelse kaders
Mr. A. Klaassen, advocaat van het Driestar College, zei dat de bestuurders eisen mogen stellen die nodig zijn tot verwezenlijking van de grondslag en dat medewerkers zich verplichten zich daaraan loyaal te conformeren. „In een veranderende tijd probeert de school cultuuruitingen te blijven toetsen aan Bijbelse kaders. De school blijft uitdragen: We behoren niet in dat theater.”

De VGS-commissie wees Van Essen erop dat reformatorische scholen erop worden afgerekend als ze niet consistent zijn in hun beleid. Het Driestar College heeft bij de kerndoelen van de onderbouw vrijstelling voor het onderdeel theater. De andere reformatorische middelbare scholen hebben aangegeven rond theater en toneel dezelfde beleidslijn als het Driestar College te volgen.

Roeping
Van Essen stelde het als een roeping te zien zijn boodschap in deze vorm uit te dragen en daarom niet bereid te zijn van het plan af te zien. De commissie wees hem erop dat het vervaardigen van een theaterproductie door een docent niet past binnen de identiteitskaders van de school.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2018 17:01

Dit gaat voor de Driestar en reformatorisch onderwijs nog grote gevolgen krijgen vrees ik.....

https://cip.nl/70010-peter-kwint-vraagt ... t-driestar

Men graaft hun eigen ondergang door deze opstelling.
Beschamend gewoon.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor coby6 » 12 okt 2018 17:04

MoesTuin schreef:Dit gaat voor de Driestar en reformatorisch onderwijs nog grote gevolgen krijgen vrees ik.....

https://cip.nl/70010-peter-kwint-vraagt ... t-driestar

Men graaft hun eigen ondergang door deze opstelling.
Beschamend gewoon.

Sommige gelovigen denken dat ze alles maar kunnen maken. Niet in dit land.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2018 17:52

coby6 schreef:Sommige gelovigen denken dat ze alles maar kunnen maken. Niet in dit land.


Als je een leraar van de Driestar of andere soortgelijke school op zondag een potje ziet voetballen wordt ie straks ook nog ontslagen door een zogenaamde onafhankelijke commissie die helemaal niet onafhankelijk is maar een sigaar uit eigen doos.....
Dit is zo'n triest voorbeeld van schijn van heiligheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor hans0166 » 12 okt 2018 19:35

coby6 schreef:Sommige gelovigen denken dat ze alles maar kunnen maken. Niet in dit land.


dat kán dus wel, en het is wettelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 19:43

MoesTuin schreef:Hieronder het resultaat van de maandag gehouden bijeenkomst......


https://goudsdagblad.nl/driestar-colleg ... -ontslaan/

Citaat:

Maandag werd Van Essen uitgenodigd om voor een commissie te verschijnen. Deze commissie wordt gefaciliteerd door een schoolbegeleidingsdienst en een soort reformatorische vakbond. Er zitten dominees, rechters en politici in. Deze hebben naast hun andere vaardigheden ook een juridische achtergrond. Allen zijn afkomstig uit de reformatorische wereld.

Bijbelse kaders
Mr. A. Klaassen, advocaat van het Driestar College, zei dat de bestuurders eisen mogen stellen die nodig zijn tot verwezenlijking van de grondslag en dat medewerkers zich verplichten zich daaraan loyaal te conformeren. „In een veranderende tijd probeert de school cultuuruitingen te blijven toetsen aan Bijbelse kaders. De school blijft uitdragen: We behoren niet in dat theater.”

De VGS-commissie wees Van Essen erop dat reformatorische scholen erop worden afgerekend als ze niet consistent zijn in hun beleid. Het Driestar College heeft bij de kerndoelen van de onderbouw vrijstelling voor het onderdeel theater. De andere reformatorische middelbare scholen hebben aangegeven rond theater en toneel dezelfde beleidslijn als het Driestar College te volgen.

Roeping
Van Essen stelde het als een roeping te zien zijn boodschap in deze vorm uit te dragen en daarom niet bereid te zijn van het plan af te zien. De commissie wees hem erop dat het vervaardigen van een theaterproductie door een docent niet past binnen de identiteitskaders van de school.

Triest.
*verwijderd*
Je eigen gelijk boven de Bijbel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 19:44

hans0166 schreef:dat kán dus wel, en het is wettelijk toegestaan.

Er is nog gern rechter geweest met een bindend oordeel.
Slechts de interne commissie Slager/eigen vlees...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor benefietdiner » 12 okt 2018 19:51

StillAwake schreef:Triest.
*verwijderd*
Je eigen gelijk boven de Bijbel...
Het #GoudaScholierendebat Hogerhuis 2018 is gewonnen door het team van het @DriestarCollege. Van harte gefeliciteerd!
https://pbs.twimg.com/media/DpUgRubXgAAPSmr.jpg:large

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 19:55

benefietdiner schreef:Het #GoudaScholierendebat Hogerhuis 2018 is gewonnen door het team van het @DriestarCollege. Van harte gefeliciteerd!
https://pbs.twimg.com/media/DpUgRubXgAAPSmr.jpg:large

Knap, maar het heeft weinig met dit standpunt te maken.

De houding van de school herinnert mij aan Mattheus 23:13 en 14
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 19:58

MoesTuin schreef:Als je een leraar van de Driestar of andere soortgelijke school op zondag een potje ziet voetballen wordt ie straks ook nog ontslagen door een zogenaamde onafhankelijke commissie die helemaal niet onafhankelijk is maar een sigaar uit eigen doos.....
Dit is zo'n triest voorbeeld van schijn van heiligheid.

Laten we hopem dat de rechter gehakt maakt van dit soort zelfibgenomenheid ...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2018 19:58

MoesTuin schreef:Die school is met een klas met goedkeuring van het bestuur (die nu zelf onbewust wellicht een theaterstuk maken) naar het theater geweest.
Daar is Nota Bene een theaterstuk van afgoden ten toon gesteld waarin reformatorische leerlingen zijn blootgesteld aan de onderwereld en het dodenrijk (waar je je mijn inziens verre van moet houden)
Ze zijn dus in feite al keihard van een glijdende schaal afgeraced.
Hoe legt men dit uit aan de hand van de voor hun zo belangrijke identiteit waar nooit van afgeweken zou kunnen worden ( nu ook niet in deze casus)?
Blijkbaar omdat de gewraakte scène binnen een reformatorische school ( of eigenlijk er buiten in het theater) mag dit allemaal opeens wel?
T is zo krom als wat!
Verder is dat altijd zo typerend dat alles maar achter gesloten deuren opgelost zou moeten worden ( die kans hiervoor is al lang gepasseerd nu overigens).


Dit feit staat er ook nog.
Maar dat vergeet men even voor het gemak...
De eigen misser.....
Want ze hadden vrijstelling voor theater en dans gekregen maar gingen zelf toch naar het Theater...
Dan snij je je als slager van eigen vlees keuring je toch flink in de vingers nu....
zo oneerlijk
zo machtsmisbruik
zo geen voorbeeld voor al die leerlingen op school nu.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor hans0166 » 12 okt 2018 20:00

StillAwake schreef:Er is nog gern rechter geweest met een bindend oordeel.
Slechts de interne commissie Slager/eigen vlees...


ik zou het "slechts" even weglaten. Het is namelijk gewoon wettelijk toegestaan een beperkend personeelsbeleid te voeren.
Als iemand niet langer in dat "straatje" past is ontslag vaak gewoon toegestaan.

Wilt u een werknemer ontslaan wegens andere omstandigheden? Dan moet u het ontslag vooraf laten toetsen. De wet bepaalt dat dit bij een ontslag wegens andere omstandigheden door de kantonrechter wordt gedaan. De kantonrechter toetst of u heeft voldaan aan de vereisten om het contract te beëindigen.

Uitzondering Op de hoofdregel dat de preventieve toets wordt uitgevoerd door de kantonrechter bestaat een uitzondering. In onderstaand geval zal een commissie uw verzoek om ontslag beoordelen: • Wilt u een werknemer ontslaan omdat hij handelt of nalatig is op een manier die onverenigbaar is met de godsdienstige of levensbeschouwelijke identiteit van een school of instelling? Dan vraagt u toestemming voor ontslag aan de hiervoor ingestelde commissie. Als er geen commissie is, dan vraagt u de kantonrechter het arbeidscontract te ontbinden.

bron: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjAi-CqyoHeAhUIhxoKHaAlA0AQFjACegQICBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbinaries%2Frijksoverheid%2Fdocumenten%2Fbrochures%2F2015%2F06%2F04%2Fwwz-ontslag-omstandigheden-wg%2FWEB_102747_27_Ontslag%2Bandere%2Bomstandigheden%2Bwgs.pdf&usg=AOvVaw3HfADE3dCt1yWzrHGI3jKT

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 20:04

hans0166 schreef:ik zou het "slechts" even weglaten. Het is namelijk gewoon wettelijk toegestaan een beperkend personeelsbeleid te voeren.
Als iemand niet langer in dat "straatje" past is ontslag vaak gewoon toegestaan.

Wilt u een werknemer ontslaan wegens andere omstandigheden? Dan moet u het ontslag vooraf laten toetsen. De wet bepaalt dat dit bij een ontslag wegens andere omstandigheden door de kantonrechter wordt gedaan. De kantonrechter toetst of u heeft voldaan aan de vereisten om het contract te beëindigen.

Uitzondering Op de hoofdregel dat de preventieve toets wordt uitgevoerd door de kantonrechter bestaat een uitzondering. In onderstaand geval zal een commissie uw verzoek om ontslag beoordelen: • Wilt u een werknemer ontslaan omdat hij handelt of nalatig is op een manier die onverenigbaar is met de godsdienstige of levensbeschouwelijke identiteit van een school of instelling? Dan vraagt u toestemming voor ontslag aan de hiervoor ingestelde commissie. Als er geen commissie is, dan vraagt u de kantonrechter het arbeidscontract te ontbinden.

bron: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjAi-CqyoHeAhUIhxoKHaAlA0AQFjACegQICBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbinaries%2Frijksoverheid%2Fdocumenten%2Fbrochures%2F2015%2F06%2F04%2Fwwz-ontslag-omstandigheden-wg%2FWEB_102747_27_Ontslag%2Bandere%2Bomstandigheden%2Bwgs.pdf&usg=AOvVaw3HfADE3dCt1yWzrHGI3jKT

Juridisch gezien heb je wellicht gelijk, moreel gezien is dit besluit niet te verteren.

Bovendien is het in dit geval nogal onduidelijk wie er wanneer wel in het theater mag staan.
Daarnaast: deze commissie is niet het eindstation ook een ontslag door een dergelijke commissie kan aangevochten worden.

Moet asngevochten worden in dit geval...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 20:13

Het Driestar College wees erop dat de docent in de gesprekken die het college van bestuur het afgelopen halfjaar met hem voerde naar aanleiding van zijn kritische uitlatingen over schoolzaken nooit de theaterproductie heeft aangekondigd. Van Essen stelde echter dat hij zijn directe leidinggevende vroegtijdig op de hoogte heeft gesteld.

blijkbaar werd de man te lastig, en hebben ze nu een stok gevonden om te slaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2018 22:14

StillAwake schreef:Het Driestar College wees erop dat de docent in de gesprekken die het college van bestuur het afgelopen halfjaar met hem voerde naar aanleiding van zijn kritische uitlatingen over schoolzaken nooit de theaterproductie heeft aangekondigd. Van Essen stelde echter dat hij zijn directe leidinggevende vroegtijdig op de hoogte heeft gesteld.

blijkbaar werd de man te lastig, en hebben ze nu een stok gevonden om te slaan...


Ik kan hier zo boos om worden, binnen onze familie is iemand iets gelijks overkomen ook op een streng christelijke school.
verdraaide waarheden enz......
onrecht....
die was niet zo sterk helaas en is kopje onder gegaan....over lijken gingen ze.....maar men durft elkaar niet af te vallen of eerlijk aan te spreken, omdat de norm of de regel of de identiteit enkel geldend is en al het andere wijkt dan maar ten koste van wat dan ook, maakt ze niets uit.....
en de ouders werd een leugen verhaal verteld......

overigens mbt tot de casus van deze docent van de Driestar, wist het bestuur het al ruim voor de zomer geeft Arjan v Essen zelf aan

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ken-thuis/

da's toch heel andere koek....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten