Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2018 20:14

https://dag6.nl/nieuws/fe27a072-6b26-4e ... -zijn-baan

Wat een triest verhaal. De inhoud, dat is het niet... maar theater past niet bij onze identiteit, ook al is het verhaal nog zo goed....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor pindas83 » 13 sep 2018 20:47

Marnix schreef:https://dag6.nl/nieuws/fe27a072-6b26-4e30-94a6-e839ed621215/het-theater-in-dat-kost-deze-docent-zijn-baan

Wat een triest verhaal. De inhoud, dat is het niet... maar theater past niet bij onze identiteit, ook al is het verhaal nog zo goed....


Veel triester wordt het niet. Eng clubje wordt het als die hardliners hun zin doordrijven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2018 21:20

Het is zo jammer dat men helemaal achter het verhaal staat en zo, leerlingen en leraren geinteresseerd zijn, de directie ook vind dat het verhaal verteld moet worden.... en dan puur op een vormpje waarvan ooit bedacht is dat het fout is omdat er af en toe ook mensen zijn in een theater die er dingen doen die niet zo oke zijn er niet alleen geen voorstander van zijn maar dan ook echt zo’n leraar op non-actief stellen als hij er niet mee wil stoppem. Man, wees blij dat er in het theater ook goede verhalen te horen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Veendam » 13 sep 2018 22:40

Tja, dan is er eindelijk iemand die zegt van ik deed fout maar dat is goedgekomen allemaal.

O een jijdaar avond had hij het wel mogen zeggen maar inderdaad niet op het verkeerde podium.

Ik kan mij een preek herinneren van een Ds. Ophof, die zei dat als iets fout was of zondag het ook fout is op dinsdag en als iets goed is om te doen op de donderdag het nog steeds goed is ook al is dat op een zondag.
Misschien had hij destijds moeten toevoegen dat iets wat goed is om te doen goed is om dat op school te doen of in de kerk of op school, dat dan ook goed is om te doen in een theater of in een bioscoop.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 16 sep 2018 15:58

Marnix schreef:https://dag6.nl/nieuws/fe27a072-6b26-4e30-94a6-e839ed621215/het-theater-in-dat-kost-deze-docent-zijn-baan

Wat een triest verhaal. De inhoud, dat is het niet... maar theater past niet bij onze identiteit, ook al is het verhaal nog zo goed....


O o o wat een schijn christelijkheid toch weer.
Kortzichtigheid!
De mens verstrikt in het web van de vele vele vele ontelbare verzonnen regeltjes.
En waarom? Vóór houvast?
Dit schiet totaal het doel en de bedoeling voorbij.
Dit systeem is ver over de houdbaarheidsdatum en het is denk ik een kwestie van tijd nog hoe lang men dit nog vol kan gaan houden......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 16 sep 2018 16:42


Kerk Amstelveen gaat op in vlammen: 'Dit is verschrikkelijk'


VIDEO/UPDATEIn de St. Urbanuskerk in Amstelveen heeft vanavond een grote brand gewoed. De brandweer is met veel materieel en personeel uitgerukt. Een groot deel van de kerk en het dak zijn vernield.

https://www.ad.nl/binnenland/kerk-amste ... ~acca3df8/

Tragisch, ik hoop dat er nog wat gered kan worden en dat de geloofsgemeenschap deze kerk weer op kan bouwen of elders een nieuw thuis vind.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 13:15

Marnix schreef:https://dag6.nl/nieuws/fe27a072-6b26-4e30-94a6-e839ed621215/het-theater-in-dat-kost-deze-docent-zijn-baan

Wat een triest verhaal. De inhoud, dat is het niet... maar theater past niet bij onze identiteit, ook al is het verhaal nog zo goed....

Bizar ook dat er wel directieleden naar het stuk komen, maar dat de uitvoerende op deze wijze ontslagen wordt.
Naar een theatervoorstelling gaan, maar de uitvoerende veroordelen...
Hypocrisie ten top.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2018 13:25

Natuurlijk moet de zeis er weer overheen. Het besluit van de school is volstrekt begrijpelijk!
Hoe ongeloofwaardig word je, als je deze vorm van cultuur in eigen kring niet promoot maar afwijst?
De man is docent daar, dus hij heeft een voorbeeldfunctie.
Het is prima dat hij het theater ingaat, als hij meent dat hij op deze manier zijn verhaal moet vertellen.
Het heeft met hypocrisie juist niets te maken!
Je zou het kunnen vergelijken dat een dominee uit de rechterflank een bijrol aanvaardt in een bioscoopfilm, omdat hij zo kan laten zien hoe het er in zijn kerk gaan toegaat.
Dan gaat de zeis er hier net zo goed weer overheen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 14:07

Chaya schreef:Natuurlijk moet de zeis er weer overheen. Het besluit van de school is volstrekt begrijpelijk!
Hoe ongeloofwaardig word je, als je deze vorm van cultuur in eigen kring niet promoot maar afwijst?
De man is docent daar, dus hij heeft een voorbeeldfunctie.
Het is prima dat hij het theater ingaat, als hij meent dat hij op deze manier zijn verhaal moet vertellen.
Het heeft met hypocrisie juist niets te maken!
Je zou het kunnen vergelijken dat een dominee uit de rechterflank een bijrol aanvaardt in een bioscoopfilm, omdat hij zo kan laten zien hoe het er in zijn kerk gaan toegaat.
Dan gaat de zeis er hier net zo goed weer overheen.

Daar kan ik in meegaan zolang de directieleden ook zelf niet naar het theaterstuk komen kijken.
Aangezien dat wel gebeurd is is het een kwestie van meten met twee maten... En dat is hypocrisie.
Nog afgezien van de vraag of het afwijzen van de cultuurvorm "theater" onderbouwd is, het blijft triest dat je er blijkbaar als leidinggevende wel heen mag, maar dat je er als ondergeschikte niet mag optreden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2018 14:16

Chaya schreef:Natuurlijk moet de zeis er weer overheen. Het besluit van de school is volstrekt begrijpelijk!
Hoe ongeloofwaardig word je, als je deze vorm van cultuur in eigen kring niet promoot maar afwijst?
De man is docent daar, dus hij heeft een voorbeeldfunctie.
Het is prima dat hij het theater ingaat, als hij meent dat hij op deze manier zijn verhaal moet vertellen.
Het heeft met hypocrisie juist niets te maken!
Je zou het kunnen vergelijken dat een dominee uit de rechterflank een bijrol aanvaardt in een bioscoopfilm, omdat hij zo kan laten zien hoe het er in zijn kerk gaan toegaat.
Dan gaat de zeis er hier net zo goed weer overheen.


En terecht. Als het een goede voorstelling betreft. Of een bioscoopfilm met een goed verhaal (ik weet dat je er zelf dan ook graag naar mag kijken). Er is niets mis met een goede theatervoorstelling. Of een goede film. Daar is tegenwoordig iedereen wel achter, op een handjevol "mensen met macht" na. Dat bewijst het feit dat ouders met kinderen die naar diezelfde school gaan en ook leraren die les geven aan die school, zelfs directieleden, gerust naar die voorstelling gaan. Het jammere is dat omdat er ook bepaalde verkeerde voorstellingen zijn, men ook maar tegen de goede voorstellingen is. Want straks zien ze er een aanplakbiljet van Hans Teeuwen hangen en besluiten ze daar ook maar naartoe te gaan. Alsof mensen zelf niet kritisch kijken naar wat wel en niet goed is. Dat maakt het zo triest. Op basis van een beeld waarmee ze zijn opgevoed (theater is van de duivel) bepalen ze wat anderen wel en niet moeten doen. Ga je dan naar een goed theaterstuk, dan zeggen ze: Je daar was niets mis mee, dat klopt... maar over het algeheel vinden we theater fout dus mag je ook niet naar een goede voorstelling.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 14:19

Marnix schreef: Ga je dan naar een goed theaterstuk, dan zeggen ze: Je daar was niets mis mee, dat klopt... maar over het algeheel vinden we theater fout dus mag je ook niet naar een goede voorstelling.

Erger nog: ze gaan zelf kijken, maar veroordelen degene die er staat.
Blijkbaar zijn alle dieren gelijk, maar sommige dieren meer gelijk dan andere dieren (vrij naar "Animal Farm")
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2018 14:55

Marnix schreef:Of een bioscoopfilm met een goed verhaal (ik weet dat je er zelf dan ook graag naar mag kijken).

Ik kijk die DVD thuis, ik ga niet naar een bios.
Ik ben persoonlijk niet tegen "beeld". Die mensen heb je nl. ook.
Ik heb ook tv, als je dat persé weten wilt.
Marnix schreef:Er is niets mis met een goede theatervoorstelling.

Wil je het niet snappen? Het gaat hier niet om jouw mening, jij bent nergens tegen geloof ik.
Deze mensen hebben een voorbeeldfunctie en het maakt hen volstrekt ongeloofwaardig als ze dit toe zouden staan.
Je weet ook niet hoe het eventueel onderling gesteld is, in een meerkoppig bestuur heb je nu eenmaal meerdere meningen, van zeer streng tot iets genuanceerder. Maar ze moeten één lijn trekken en daarbij gaan ze niet over het geweten van de ander heen.
Dat is bijbels ook!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 15:12

Chaya schreef:Ik kijk die DVD thuis, ik ga niet naar een bios.
Ik ben persoonlijk niet tegen "beeld". Die mensen heb je nl. ook.
Ik heb ook tv, als je dat persé weten wilt.

Jij bent principieel tegen het bezoeken van bioscopen begrijp ik?
Ligt in jouw geval het kopen of huren van een DVD echt op een ander vlak dan een bezoek aan de bioscoop?

Niet om je aan te vallen, maar ik probeer te begrijpen wat er achter zit...
Chaya schreef:Wil je het niet snappen? Het gaat hier niet om jouw mening, jij bent nergens tegen geloof ik.
die laatste opmerking is een beetje jammer, en valt me van je tegen (al is ie niet aan mij gericht.
Chaya schreef:Deze mensen hebben een voorbeeldfunctie en het maakt hen volstrekt ongeloofwaardig als ze dit toe zouden staan.
Ten eerste: je werkgever heeft er niet heel veel mee te schaften wat jij in je eigen tijd doet. Als jij als kassamedewerkster van de AH zelf bij Lidl boodschappen doet mag je daar ook niet om ontslagen worden hoop ik.
Je werkgever mag wellicht vragen of jij de zeken die je in je vrije tijd doet voor jezelf wilt houden, maar ik vermoed dat zijn advocate (overigens oud leerlinge van die school) hier een gemakkelijke zaak aan heeft.
Chaya schreef:Je weet ook niet hoe het eventueel onderling gesteld is, in een meerkoppig bestuur heb je nu eenmaal meerdere meningen, van zeer streng tot iets genuanceerder. Maar ze moeten één lijn trekken en daarbij gaan ze niet over het geweten van de ander heen.
Dat is bijbels ook!

Aha, en als er iemand gewetensbezwaard is om iemand te ontslaan? Dan mag er wel over het geweten heen gegaan worden?
Helaas Chaya, ik ken een aantal mensen die op deze school werken, en de claim dat mensen nooit over andermans geweten heenwalsen is helaas onterecht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2018 15:32

StillAwake schreef:Jij bent principieel tegen het bezoeken van bioscopen begrijp ik?
Ligt in jouw geval het kopen of huren van een DVD echt op een ander vlak dan een bezoek aan de bioscoop?

Ik kwam vroeger wel in de bios, maar ik kan er niet meer heen, het is voor mij persoonlijk een plaats van zonde, die ik ontwijken moet.
Nogmaals, ik heb er geen moeite mee als ik iemand uit de bios zie komen waarvan ik weet dat hij of zij een christen is.
Maar ik kan het niet.
Ik koop geen DVD's, maar ik leen er af en toe eentje uit de bieb. Of ik krijg hem te leen van iemand, die zegt dat dat dan een prachtige film is voor mij. Ik kijk heel selektief.
Als er van die 4 voetjes of die schetterende toeter op staan (vloeken, grof taalgebruik dus) kijk ik absoluut niet.
Helaas is dat vaak het geval bij een Nederlandse film.
StillAwake schreef:Ten eerste: je werkgever heeft er niet heel veel mee te schaften wat jij in je eigen tijd doet.

Ja nou en of! Dit staat in arbeidsvoorwaarden, en die docent weet dat echt wel.
De zaken die zo naar buiten komen, hebben altijd als doel om de regels wat op te rekken. Ik vind dat kwalijk.
Solliciteer dan bij een school waar je dit niet hebt.
StillAwake schreef:Aha, en als er iemand gewetensbezwaard is om iemand te ontslaan? Dan mag er wel over het geweten heen gegaan worden?

Dat vind ik een vreemde vergelijking. :-k
De man overtreedt de regels, hij kan nog terug hoor.

Waarom wordt hier altijd zo moeilijk over gedaan? Jij moet je toch ook aan bepaalde regels houden van je werkgever? Zo mal is dat toch niet?
Als je bij een reformatorische werkgever werkt, weet je dat er reformatorische regels zijn.
Kom op zeg, die man is echt geen groentje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 15:51

Chaya schreef:Ik kwam vroeger wel in de bios, maar ik kan er niet meer heen, het is voor mij persoonlijk een plaats van zonde, die ik ontwijken moet.
Nogmaals, ik heb er geen moeite mee als ik iemand uit de bios zie komen waarvan ik weet dat hij of zij een christen is.
Maar ik kan het niet.
Repect voor je keuze dan, maar kun je je voorstellen dat het principiële verschil tussen een DVD van een film die in de bios gedraaid heeft en het bezoeken van diezelfde bios voor mij niet te begrijpen is (kan ook aan mij liggen)
Chaya schreef:Ik koop geen DVD's, maar ik leen er af en toe eentje uit de bieb. Of ik krijg hem te leen van iemand, die zegt dat dat dan een prachtige film is voor mij. Ik kijk heel selektief.
Herkenbaar. Ik ga heel af en toe naar de bioscoop, omdat ik er gewoon geen tijd voor heb. Als ik dan ga heb ik vaak al weken vantevoren uitgezocht waar ik heen wil. DVD's eigenlijk hetzelfde verhaal, heel af en toe leen ik er een of huur hem.
De enige keer dat ik onvoorbereid een film zal kijken is in het vliegtuig, maar dan nog: ik zit ze zelden uit.
Chaya schreef:Als er van die 4 voetjes of die schetterende toeter op staan (vloeken, grof taalgebruik dus) kijk ik absoluut niet.
Helaas is dat vaak het geval bij een Nederlandse film.
Dan houd je inderdaad weinig Nederlandse films over. Gelukkig zijn dat vaak toch al niet de beste films, je mist er dus niet veel aan.
Chaya schreef:Ja nou en of! Dit staat in arbeidsvoorwaarden, en die docent weet dat echt wel.
Staat er echt met zoveel woorden dat de man niet in zijn eigen tijd een theater mag bezoeken?
Chaya schreef:De zaken die zo naar buiten komen, hebben altijd als doel om de regels wat op te rekken. Ik vind dat kwalijk.
Daar kan ik je in volgen. Zelf vind ik de regels kwalijker dan het gegeven dat de grenzen daarvan opgezocht worden.
Toen een kennis bij een dergelijke school solliciteerde werden hem zelfs vragen gesteld die juridisch gezien helemaal niet gesteld mogen worden (over wat hij gestemd had). Toen hij daar wat van zei kreeg hij de baan niet.
Chaya schreef:Solliciteer dan bij een school waar je dit niet hebt.
En wat nou als hij om principiële redenen in het reformatorisch onderwijs wil werken?
Chaya schreef:Dat vind ik een vreemde vergelijking. :-k
De man overtreedt de regels, hij kan nog terug hoor.
hoezo is dat vreemd? het lijkt erop dat er in de refo wereld wel over de gewetens van de linkerflank heengegaan kan worden, maar niet over die van de rechterflank.
Chaya schreef:Waarom wordt hier altijd zo moeilijk over gedaan? Jij moet je toch ook aan bepaalde regels houden van je werkgever? Zo mal is dat toch niet?
Als je bij een reformatorische werkgever werkt, weet je dat er reformatorische regels zijn.
Kom op zeg, die man is echt geen groentje.

Onder werktijd heb ik me aan bepaalde regels te houden.
In mijn eigen tijd mag ik doen en laten wat ik wil, zolang ik maar nuchter op mijn werk zit, geen dubieuze dingen doe met de telefoon en laptop van de zaak en mijn geheimhoudingsverklaring respecteer.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten