Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor rotterdam » 16 jan 2016 16:26

Pasen zal over vijf tot tien jaar een vaste datum krijgen.

Die verwachting heeft de leider van de Anglicaanse Kerk, aarts­bisschop Welby, gisteren uitgesproken. Welby is over de datum in gesprek met de Rooms-Katholieke Kerk, de orthodoxe kerken en de Koptische Kerk, zo meldde hij tegenover anglicaanse leiders die deze week bijeen waren.

Het idee voor een vaste datum komt van de koptische paus Tawadros II. Hij pleit er al enige tijd voor om Pasen op de derde zondag van april te vieren. Nu valt Pasen op de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente op het noordelijk halfrond.

Welby heeft de Britse regering ingelicht over het plan, omdat een eventueel besluit van invloed is op vele (school)agenda’s. De eerste vijf jaar zal er volgens Welby nog niets veranderen.

Al in de tiende eeuw werd de eerste poging ondernomen om Pasen aan een vaste datum te koppelen. De Rooms-Katholieke Kerk sprak in 1990 uit niet tegen een vaste datum te zijn.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 16 jan 2016 16:34

rotterdam schreef:Pasen zal over vijf tot tien jaar een vaste datum krijgen.

Die verwachting heeft de leider van de Anglicaanse Kerk, aarts­bisschop Welby, gisteren uitgesproken. Welby is over de datum in gesprek met de Rooms-Katholieke Kerk, de orthodoxe kerken en de Koptische Kerk, zo meldde hij tegenover anglicaanse leiders die deze week bijeen waren.

Het idee voor een vaste datum komt van de koptische paus Tawadros II. Hij pleit er al enige tijd voor om Pasen op de derde zondag van april te vieren. Nu valt Pasen op de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente op het noordelijk halfrond.

Welby heeft de Britse regering ingelicht over het plan, omdat een eventueel besluit van invloed is op vele (school)agenda’s. De eerste vijf jaar zal er volgens Welby nog niets veranderen.

Al in de tiende eeuw werd de eerste poging ondernomen om Pasen aan een vaste datum te koppelen. De Rooms-Katholieke Kerk sprak in 1990 uit niet tegen een vaste datum te zijn.


Dit betekent dat het Paasfeest losgekoppeld wordt van de joodse planning van het Pascha. Dit vind ik er jammer en triest dat er dan eenheid tussen de RKK en de orthodoxe kerken is, maar het christendom wordt hiermee aan de andere kant verdeeld.

En mijn inziens is het een anti-joodse stap.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor rotterdam » 16 jan 2016 18:09

Speedy schreef:
Dit betekent dat het Paasfeest losgekoppeld wordt van de joodse planning van het Pascha. Dit vind ik er jammer en triest dat er dan eenheid tussen de RKK en de orthodoxe kerken is, maar het christendom wordt hiermee aan de andere kant verdeeld.

En mijn inziens is het een anti-joodse stap.


Ik geloof niet dat deze stap is ingegeven door anti-joodse sentimenten.
Persoonlijk had ik de datum van de kerstfeest ook liever gelijk getrokken.

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 16 jan 2016 20:56

Speedy schreef:
Dit betekent dat het Paasfeest losgekoppeld wordt van de joodse planning van het Pascha. Dit vind ik er jammer en triest dat er dan eenheid tussen de RKK en de orthodoxe kerken is, maar het christendom wordt hiermee aan de andere kant verdeeld.

En mijn inziens is het een anti-joodse stap.

Waarom zou het anti-joods zijn?
Ik vind het een prachtige stap dat voor oosters orthodoxen, anglicanen, kopten en katholieken Pasen straks op dezelfde datum valt. Fijn dat het nu blijkbaar bijna geregeld is. Ik zie hierin ook geen verdeeldheid in het christendom maar juist meer eenheid.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor rotterdam » 17 jan 2016 08:09

Yoshi schreef:Waarom zou het anti-joods zijn?
Ik vind het een prachtige stap dat voor oosters orthodoxen, anglicanen, kopten en katholieken Pasen straks op dezelfde datum valt. Fijn dat het nu blijkbaar bijna geregeld is. Ik zie hierin ook geen verdeeldheid in het christendom maar juist meer eenheid.


Helemaal eens, de protestanten zullen ook hierin meegaan.
Wat denk je Yoshi, ze zullen toch hopelijk ook wel de datum van kerst gelijk regelen ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2016 10:58

Het lijkt mij wel een handige stap voor de 'herkenbaarheid'; ik bedoel, de meeste mensen weten uit het hoofd dat Kerstmis op 25 december valt. Waarom zou je dan met een astrologische almenak en een wichelroede in de weer moeten om uit te rekenen wanneer Pasen valt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 17 jan 2016 11:18

rotterdam schreef:Helemaal eens, de protestanten zullen ook hierin meegaan.
Wat denk je Yoshi, ze zullen toch hopelijk ook wel de datum van kerst gelijk regelen ?

Of protestanten hierin zullen meegaan weet ik niet. Een deel (zoals de lutheranen) vast voor een ander deel (zoals de ZDA) zal dit slechts koren op de molen zijn. Maar dat zoeken ze maar fijn zelf uit.

Als over Pasen overeenstemming bereikt is zal Kerst wel niet lang op zich laten wachten.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor rotterdam » 17 jan 2016 12:57

Mortlach schreef: ik bedoel, de meeste mensen weten uit het hoofd dat Kerstmis op 25 december valt.


In die Oosterse kerken die de Juliaanse kalender gebruiken voor de liturgische kalender (zoals de Russisch-orthodoxe Kerk en de Ethiopisch-orthodoxe Kerk), wordt het 13 dagen later gevierd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2016 09:21

Vluchtelingen van 12 en 13 jaar vallen meisjes lastig op trein
Ik zou zeggen: terug naar Syrië, als je je hier niet weet te gedragen. We willen hier geen Keulse toestanden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Arco » 18 jan 2016 15:09

Speedy schreef:Dit betekent dat het Paasfeest losgekoppeld wordt van de joodse planning van het Pascha. Dit vind ik er jammer en triest dat er dan eenheid tussen de RKK en de orthodoxe kerken is, maar het christendom wordt hiermee aan de andere kant verdeeld.

En mijn inziens is het een anti-joodse stap.


Het Joodse Pesach (pascha) en het christelijke Pasen zijn nu ook al niet gelijktijdig. Dus ook met het vaststellen van een andere paasdatum veranderd nog niets aan de situatie, tenzij de christelijke kerken de Joodse datum gaan handhaven.

Zelf vind ik het nog beter als we de Bijbelse kalender gaan gebruiken (niet te verwarren met de Hebreeuwse/Joodse kalender) en daarmee de Bijbelse paasdatum gaan handhaven.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor mona » 22 jan 2016 21:51

Ontroerend!
Straatarme vrouw geeft erfenis weg:

http://nos.nl/artikel/2082115-straatarm ... s-weg.html
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Bambi » 23 jan 2016 00:59

mona schreef:Ontroerend!
Straatarme vrouw geeft erfenis weg:

http://nos.nl/artikel/2082115-straatarm ... s-weg.html

Dat stuk wel, maar de rest van het verhaal vind ik nogal vreemd. Nooit meer teruggaan naar haar man, maar alleen maar brieven schrijven aan hem.
Lekker huwelijk.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor hans0166 » 23 jan 2016 07:06

Lekker huwelijk.


of ze zien het zoals het huwelijk altijd geweest is, een min of meer zakelijke overeenkomst, waarin emoties zoals wij er die er de laatste decennia aan verbinden wat minder op de voorgrond staan.
Juist omdat dit laatste gebeurd is zitten we nu met all die echtscheidingen.
Liefde zit veel dichter tegen trouw en loyaliteit aan dan tegen het emotionele geflubber in de onderbuik wat we tegenwoordig als liefde bestempelen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor mona » 23 jan 2016 13:17

Bambi schreef:Dat stuk wel

Het gaat mij idd ook om dat stukje.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Bambi » 23 jan 2016 16:09

hans0166 schreef:
of ze zien het zoals het huwelijk altijd geweest is, een min of meer zakelijke overeenkomst, waarin emoties zoals wij er die er de laatste decennia aan verbinden wat minder op de voorgrond staan.
Juist omdat dit laatste gebeurd is zitten we nu met all die echtscheidingen.
Liefde zit veel dichter tegen trouw en loyaliteit aan dan tegen het emotionele geflubber in de onderbuik wat we tegenwoordig als liefde bestempelen.

Echt waar? uhhh-smile
En over Bijbelteksten waarin staat dat de man voor het lichaam van de vrouw zorgt, als voor zijn eigen lichaam en andersom. En zelfs haar ziet als een kostbaar vat. En dat ze vanaf het huwelijk niet meer 2 maar 1 vlees zijn, zullen we het dan ook maar niet hebben. Klinkt bijna als een romantische meisjesdroom.

Zij in armoede in het ene land en hij in weelde in het andere land, is dus geen huwelijk zoals God het bedoeld heeft
Dat is al leven als een gescheiden stel.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten