Vraagje over Sint en Piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Wim2600 » 22 okt 2013 14:50

Met alle heisa die er in de media ontstaan is rond het sinterklaasfeest - en in het bijzonder de rol van "al-dan-niet-anderskleurige-Piet" (tot en met een VN-onderzoek toe), vroeg ik me (als niet zo met de gereformeerde tradities vertrouwde buitenstaander én buitenlander) af of in gereformeerde hoek überhaupt wel wordt meegedaan met de sinterklaastraditie, en zo ja, hoe er op dit forum aangekeken wordt tegen de hele discussie die nu woedt.

Zelf ben ik - in België - opgegroeid met de hele traditie met alles erop en eraan (behalve de gedichten, die zijn denk ik typisch Nederlands): schoen zetten met een wortel voor het paard (en soms een pilsje voor Piet erbij), liedjes zingen bij de open haard (ook al was het een niet-gebruikte sierhaard vlak naast de centrale verwarming), een brief schrijven aan de Sint en dan een briefje terug krijgen in een wat beverig handschrift dat ik pas véél later kon toeschrijven aan mijn vader,... Ik herinner me zelfs dat mijn diep-gelovige tante als lid van de Pinkstergemeente er geen bezwaar tegen maakte om Sint en Piet bij haar in huis te ontvangen, tot groot jolijt van alle uitgenodigde neefjes en nichtjes.

Vandaar dat de hele racisme-discussie me wel wat doet schrikken... en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de tegenstanders enkel focussen op hoe Zwarte Piet "kan overkomen" bij sommigen, maar daarbij voorbijgaan aan de (mijns inziens) totaal niet racistische intenties die erachter zitten.

Benieuwd om jullie mening hierover te horen...

Bambi

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 14:56

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2013 15:00

Ik vind het een onzin-discussie. Met frisse tegenzin doe ik ieder jaar mee aan het Sinterklaasfeest, ik heb er niet zoveel mee.... maar wat er nu gebeurt is een gevolg van onwetendheid. Het is een traditie, waarbij Piet geen rol van slaaf heeft maar die van (nu altijd vrolijke, vroeger wat wisselvalliger qua stemming) werknemer van de Sint. De Piet heeft tegenwoordig vooral een positieve functie en helpt de Sint bij allerlei zaken. Het gerucht is ook dat Sint zwarte piet, een Afrikaan, vrijkocht op de slavenmarkt... en hem in loondienst nam.

Het is totaal niet racistisch, 92% van de Nederlander ziet zwarte piet helemaal niet als het slaafje van Sinterklaas. Maar als je externe partijen hiermee laat bemoeien die de traditie niet kennen en totaal niet snappen krijg je dit soort onzinnige kregen. Tja, je kan niet van een Jamaicaan verwachten dat hij de Sinterklaastraditie doorgrondt (ik hoop niet dat ik nu als racist richting Jamaicanen wordt neergezet) dus je moet zo iemand daar helemaal geen uitspraken over laten doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor vanellus » 22 okt 2013 18:19

Sinterklaas vind ik altijd lastig. Aan de ene kant vind ik het een heerlijk feest en krijg ik er zo'n heel warm bijenkorf-buitelende-pietjes-in-de-etalage-lekker!-speculaas-gevoel van. Aan de andere kant lieg ik niet graag tegen mijn kinderen en stel ik het niet op prijs als men Sint als bangmaker gebruikt.

Daarnaast weet ik van mijn zwarte leerlingen dat ze winkelcentra in november vermijden, omdat ze door kinderen omsingeld worden die om pepernootjes zeuren. Let wel, die kinderen worden altijd door hun stupide ouders gestuurd. Maar goed, mijn leerlingen vinden dat niet prettig. Net zoals ik het niet prettig vind dat de Pieten in ons winkelcentrum altijd een heel merkwaardig Nederlands spreken, dat Surinaams in tongval schijnt te moeten zijn, maar vooral dient om te laten horen hoe dom die Pieten wel niet zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als Nederlander (die toevallig ook zwart is) niet zoveel ophebt met een traditie die racistisch van aard is of, dan zeg ik het wat genuanceerder een traditie die in lokale uitvoeringen dikwijls racistisch ingekleurd wordt.

Ik begrijp dat mijn standpunt niet populair is, maar ik zie niet in waarom mijn plezier in geschminkte mensen meer zou wegen dan de eigenwaarde van andere mensen in ons land. Wat mij betreft verf je Piet blauw, zo lang ik maar een amandelstaaf mag.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 21:32

vanellus schreef:Wat mij betreft verf je Piet blauw, zo lang ik maar een amandelstaaf mag.

:lol: Stel het eens voor, dat is dé oplossing.
Ik heb m'n kinderen gewoon gezegd dat hij nep is, wilde ze niet voorliegen, maar vier het wel. Op school mogen ze dat dan natuurlijk weer niet zeggen en het spel meespelen, wat een gedoe. Hahaha, ik nam ze vorig jaar mee naar de Sint op de kinderboerderij, allemaal zoete kleutertjes daar, zegt die jongste van mij (toen nog 3) ineens met zijn harde stemgeluid: Die man is gewoon verkleed als Sinterklaas.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2013 21:40

Waarom zegt de VN niets over de slaven op de gouden koets?
Daar is Sinterklaas peanuts, ik bedoel pepernoten, bij :lol:

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor FrankB » 22 okt 2013 21:51

Tja, de VN commissie heeft nog niets onder zocht maar de Jamaicaanse professor heeft haar mening al klaar. Die VN commissie is trouwens een farce, gedomineerd door China en enige landen uit het Midden Oosten, waar men nog nooit mensenrechten heeft gekend. De stelselmatige schendingen van de mensenrechten van Tibetanen zijn nog nooit door deze commissie onderzocht.

De enige racisten in de zwarte pieten discussie zijn de klagers over zwarte piet. Niemand behalve zij zien er slaafjes in. Trouwens, dat gezeur over die slavernij moet ook maar eens afgelopen zijn. Tuurlijk, slavernij is iets afschuwelijks maar dat vond men destijds niet. Zo zijn er wel meer dingen die in het verleden heel normaal werden gevonden maar waar we tegenwoordig heel anders over denken.

Zonder de hulp van diverse Afrikaanse stammen die de slaven naar de handelaren aan de kust brachten was de slavenhandel trouwens nooit van de grond gekomen. En het is misschien cru maar zonder de slavernij liepen die klagers nog rond in West Afrika, waren de kinderen waarschijnlijk kindsoldaat in landen als Congo of Sierra Leone of een van die andere landen daar waar het een rotzooi is om nog maar te zwijgen van de stelselmatige verkrachting van vrouwen in de oorlogsgebieden daar.

Zwarte piet is zwarte piet, punt. En als het je niet bevalt, dan kijk je die 3 weken in het jaar maar een andere kant op of je gaat met vakantie!
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2013 22:00

FrankB schreef: En het is misschien cru maar zonder de slavernij liepen die klagers nog rond in West Afrika, waren de kinderen waarschijnlijk kindsoldaat in landen als Congo of Sierra Leone of een van die andere landen daar waar het een rotzooi is om nog maar te zwijgen van de stelselmatige verkrachting van vrouwen in de oorlogsgebieden daar.

Zwarte piet is zwarte piet, punt. En als het je niet bevalt, dan kijk je die 3 weken in het jaar maar een andere kant op of je gaat met vakantie!


Als jouw belevingswereld niet verder gaat dan wat je op het nieuws hoort, zoals je bovenstaande veralgemniseringen doet vermoeden, ben je wel heel triest.

Klop jezelf niet te snel op de schouder.
Hitler en Stalin waren ook geen afrikanen.

Bambi

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 22:23

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 22:29

Bambi schreef:Sinterklaas en de smurfen. >-:) >-:) >-:) <:) >-:) >-:) >-:)
hysterisch-smile

Dan weet ik nog wel een goede kandidaat voor Sinterklaas.
Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor elbert » 23 okt 2013 08:11

mealybug schreef:Waarom zegt de VN niets over de slaven op de gouden koets?
En wat te denken van de elven die door de kerstman op de Noordpool als slaven worden gehouden? Laten de Amerikanen dan ook maar eens stoppen met dat onzinnige Santa Claus.
Dan kunnen we tenminste Kerst vieren zoals dat bedoeld is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor meribel » 23 okt 2013 09:16

FrankB schreef:Zonder de hulp van diverse Afrikaanse stammen die de slaven naar de handelaren aan de kust brachten was de slavenhandel trouwens nooit van de grond gekomen. En het is misschien cru maar zonder de slavernij liepen die klagers nog rond in West Afrika, waren de kinderen waarschijnlijk kindsoldaat in landen als Congo of Sierra Leone of een van die andere landen daar waar het een rotzooi is om nog maar te zwijgen van de stelselmatige verkrachting van vrouwen in de oorlogsgebieden daar.




:shock: met andere woorden; die slaven moeten maar eens dankbaar worden dat wij ze uit afrika gekocht hebben van hun stamhoofd ?? ( weleens verdiept in wat voor gruwelijkheden er allemaal hebben plaatsgevonden? )

Of bedoel je het niet zo rot als het eruit komt?




Verder, als het mensen kwetst ben ik voorstander om zwarte piet wat minder zwart te maken, gewoon een paar zwarte vegen ofzo.
Maar ik kan er niets aan veranderen.
En als het blijft zoals het is heb ik er zelf ook geen probleem mee, maar als mensen echt gekwetst worden dan no big deal toch om het anders te doen.

Faramir

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Faramir » 23 okt 2013 09:29

Waarom moeten wij ons nog steeds diep schamen voor ons verleden? Waarom hebben andere culturen geen last van zulke politiek correcte schaamte? Wij Europeanen hebben de slavenhandel niet uitgevonden hoor. Lang en breed voordat Europa aan slavenhandel begon werden Europeanen als slaaf gehouden in Afrika.

En dan zo'n vooringenomen VN tante die een onderzoek moet leiden maar zichzelf nu al gediskwalificeerd heeft door bevooroordeelde (en onjuiste) uitspraken te doen. Er zijn wel dingen die erger zijn en meer prioriteit hebben om te onderzoeken zowel in Nederland als daarbuiten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor schelpje3 » 23 okt 2013 09:32

Hoe iets onschuldigs, als een jaarlijks terugkerend kinderfeest van honderden jaren oud, opgeblazen wordt tot een wereldprobleem.
Als zwarte piet weg moet, moet dat verschrikkelijke halloween helemaal weg.
Want dat wordt ons door de strot geduwd. Daar voel ik me, en vele andere christenen, enorm door gekwetst.
Kinderen een feestje wat met de doden en geesten te maken heeft, daarmee vergiftigen.
Dat is kwalijker dan zo'n onschuldig pietje. Geen kind of volwassene, heeft ooit die link gelegd met slaven.
De verandering gaat vanzelf wel. Piet stopt allang geen kinderen meer in de zak, er zijn inmiddels vrouwelijke pietjes. Er zullen waarschijnlijk wel gekleurde pietjes bijkomen.
De roze - voor de homo's
De groene - voor de milieufreaks
En verdere kleur nader aan te vullen :mrgreen:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 10:01

elbert schreef:En wat te denken van de elven die door de kerstman op de Noordpool als slaven worden gehouden? Laten de Amerikanen dan ook maar eens stoppen met dat onzinnige Santa Claus.
Dan kunnen we tenminste Kerst vieren zoals dat bedoeld is.

Ben dan wel benieuwd uit welke bijbeltekst zou blijken dat we Christus' geboortedag zouden moeten vieren, en dat, maanden na dato, want de herdertjes liggen eind december echt niet in het veld ook, ook in Israel niet.

(nu zijn de elfjes en santa claus, alsmede sinterklaas en zwarte piet natuurlijk volkslegendes, maar wat op de koets is afgebeeld is de trieste waarheid.)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten