Vraagje over Sint en Piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2014 12:17

Mortlach schreef:Ik volg het Nederlandse nieuws niet meer zo, dus ik ken alle details niet. Dat schreeuwen ten koste van kinderen is natuurlijk bijzonder jammer, daar ga ik niet tegenin.

Dat gezegd is er dus blijkbaar iets aan het veranderen, en dat is goed. En als je naar al dit soort zaken in de geschiedenis kijkt, zie je dat de belanghebbenden op dit soort momenten juist harder gaan schreeuwen. Het gaat de goede kant op, maar niet snel genoeg.

Ga voor de grap eens naar een supermarkt en kijk hoeveel producten je kunt vinden met stereotype ZwartePiet-plaatjes, inclusief oorbellen, kroeshaar en rode lippen.

Er zijn er vast nog wel een paar te vinden, maar de meeste fabrikanten willen hun vingers daar al niet meer aan branden.
Ik denk dat ik er minder zou vinden dan jij verwacht!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2014 12:18

StillAwake schreef:Er zijn er vast nog wel een paar te vinden, maar de meeste fabrikanten willen hun vingers daar al niet meer aan branden.
Ik denk dat ik er minder zou vinden dan jij verwacht!


Nou, dat stemt tot optimisme.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 16:00

Kijk, dat negers Zwarte Piet een belediging vinden is jammer, maar wij hebben onze eigen cultuur en die is niet ontstaan om anderen mee op de tenen te trappen. Nee, we zijn gastvrij naar andere volken geweest en dat zij nu aanstoot nemen aan een cultuur die de onze al was voordat ze hier kwamen is niet hoe een gast zich hoort te gedragen. Dus als zij zich absoluut niet in onze gebruiken kunnen vinden, prima, zoek dan een land waar de gebruiken zijn zoals jij ze graag hebt.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Arco » 18 nov 2014 16:03

Weer een toonbeeld van naastenliefde, zo'n reactie.


Sinds wanneer zouden wij, christenen, ons druk moeten maken over een volksfeest dat niet de onze is?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 16:09

Arco schreef:Weer een toonbeeld van naastenliefde, zo'n reactie.


Sinds wanneer zouden wij, christenen, ons druk moeten maken over een volksfeest dat niet de onze is?

Ik maak me niet druk, ik vier het gewoon. Als onze gasten het niet wensen te vieren is één ding, maar wie zijn gastheer de maat neemt over gebruiken die de zijne al waren voor zijn komst mag vertrekken.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Arco » 18 nov 2014 16:44

Die gastheer heeft zich in het verleden niet erg netjes gedragen (heel zacht gezegd), tegenover de mensen waarvan de nakomelingen als gasten kwamen. Hoewel de oorsprong van zwarte piet te vinden is bij de demonen, is het opvallend dat zwarte piet is geïntroduceerd als slaaf. Dus de vergelijking is niet van de lucht.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 18 nov 2014 16:54

mohamed schreef: Nee, we zijn gastvrij naar andere volken geweest en dat zij nu aanstoot nemen aan een cultuur die de onze al was voordat ze hier kwamen is niet hoe een gast zich hoort te gedragen.

Ja dat gastvrije verleden is bekend :lol: :roll:

mohamed

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 17:56

Krijgen we dat weer.

Nou, als jullie me aansprakelijk houden voor de slavernij, dan wil ik ook wel wat van dat goud zien wat daarmee gemoeid ging! Stelletje linkse rakkers, links lullen en rechts vullen! ](*,)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor hettys » 18 nov 2014 20:20

mohamed schreef:Kijk, dat negers Zwarte Piet een belediging vinden is jammer, maar wij hebben onze eigen cultuur en die is niet ontstaan om anderen mee op de tenen te trappen. Nee, we zijn gastvrij naar andere volken geweest en dat zij nu aanstoot nemen aan een cultuur die de onze al was voordat ze hier kwamen is niet hoe een gast zich hoort te gedragen. Dus als zij zich absoluut niet in onze gebruiken kunnen vinden, prima, zoek dan een land waar de gebruiken zijn zoals jij ze graag hebt.


Hahahaha.. Gastvrij... uche uche.. sorry. ik verslik me even. Je bedoelt misschien dat we een land hebben gekoloniseerd, mensen hebben toegeëigend als slaven (geïmporteerd al sinaasappels) en dat die mensen daarom nu gewoon Nederlands zijn en helemaal geen gasten, en daarbij gewoon een stem hebben om te zeggen wat ze dwars zit.
Het Nederlandse verleden is beschamend en daar zijn excuses voor aangeboden.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 20:41

mohamed schreef:Kijk, dat negers Zwarte Piet een belediging vinden is jammer, maar wij hebben onze eigen cultuur en die is niet ontstaan om anderen mee op de tenen te trappen. Nee, we zijn gastvrij naar andere volken geweest en dat zij nu aanstoot nemen aan een cultuur die de onze al was voordat ze hier kwamen is niet hoe een gast zich hoort te gedragen. Dus als zij zich absoluut niet in onze gebruiken kunnen vinden, prima, zoek dan een land waar de gebruiken zijn zoals jij ze graag hebt.

hettys schreef:Hahahaha.. Gastvrij... uche uche.. sorry. ik verslik me even. Je bedoelt misschien dat we een land hebben gekoloniseerd, mensen hebben toegeëigend als slaven (geïmporteerd al sinaasappels) en dat die mensen daarom nu gewoon Nederlands zijn en helemaal geen gasten, en daarbij gewoon een stem hebben om te zeggen wat ze dwars zit.
Het Nederlandse verleden is beschamend en daar zijn excuses voor aangeboden.

Stort eerst maar een paar miljoen op mijn rekening, want als ik het goede niet van de slavernij heb gekregen hoef ik het slechte ook niet.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor hettys » 18 nov 2014 20:43

@ Mortach,

Ik ben een behoorlijke reactie aan jou gewoon kwijtgeraakt.

Het komt erop neer dat ik de vergelijking met rechten voor vrouwen (haha) en Homo's niet op z'n plaats vindt omdat zwarte mensen in Nederland alle rechten hebben van gewone Nederlanders. Dat Nederland inmiddels zo gekleurd is dat kinderen het verschil niet meer zien enzovoorts.

Het is dus geen strijd voor rechten. Het is een associatie met een ver verleden, die mensen dan hebben, maar wel een beetje geforceerd. We kunnen het leed wie weet wel iets relativeren.

Pieten werden zelfs in mijn jeugd totaal niet als racistisch beleefd, ook niet door Surinamers.
Ik denk dat de heftige reacties ook daarmee te maken hebben: We hebben vaak donkere mensen in de familie, we zien onszelf totaal niet als racistisch. Elke racistische uiting komt over als zeer schokkend.

De beschuldiging dat we wel racistisch zouden zijn komt dan heftig over en de reacties daarop zijn dan misschien ook over de top.

Het feest veranderd al jarenlang. De Piet was een boeman met een roe die stoute kinderen wel mee zou nemen in de zak. Dat is allang voorbij. De kleur kan ook wel anders. Dat blijkt..
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 18 nov 2014 21:32

hettys schreef:
Hahahaha.. Gastvrij... uche uche.. sorry. ik verslik me even. Je bedoelt misschien dat we een land hebben gekoloniseerd, mensen hebben toegeëigend als slaven (geïmporteerd al sinaasappels) en dat die mensen daarom nu gewoon Nederlands zijn en helemaal geen gasten, en daarbij gewoon een stem hebben om te zeggen wat ze dwars zit.
Het Nederlandse verleden is beschamend en daar zijn excuses voor aangeboden.

Met mondjesmaat, te laat, te vervangend en met veel tegenzin is het er uiteindelijk van gekomen, ja.

http://www.nieuws.nl/algemeen/20130830/ ... -indonesie

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2014 21:34

mohamed schreef:Krijgen we dat weer.

Nou, als jullie me aansprakelijk houden voor de slavernij, dan wil ik ook wel wat van dat goud zien wat daarmee gemoeid ging! Stelletje linkse rakkers, links lullen en rechts vullen! ](*,)


Het is natuurlijk lastig aan te tonen, maar tenminste een deel van de huidige welvaart is te danken aan alle handelsactiviteiten in de Gouden Eeuw, inclusief de slavenhandel, dus ook jij heb zeker baat bij dat slavernijverleden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Katlheen » 18 nov 2014 21:41

Ik stel voor dat we dat hele Sinterklaas gebeuren afschaffen. Zonder zwarte Piet blijft het toch behelpen, dus na tig jaar moeten we gewoon zeggen: kappen ermee. Tradities en feestjes zijn er om overboord te worden gegooid zal ik maar zeggen.
Met kerst worden mijn vrouw en ik toch ook iedere keer geconfronteerd met de geboorte van een kind. Pijnlijk als je ongewenst kinderloos bent. Kwetsend eigenlijk. Ongewenst kinderloos zijn is ook niet iets waar je wat aan kunt doen, toch? Dus alle christenen: vier kerst lekker zonder geboorte van een kind, maak er een algemeen feel good verhaaltje van ofzo. Iedereen happy. Graag ook geen religieuze uitingen. Gaat niet lekker samen met mijn D66 mentaliteit. Graag uw religie en aanverwante onzin achter de voordeur.

Trouwens, dat Caribische Carnaval wat ieder jaar gevierd wordt in Rotterdam: mag dat ook worden verboden? Ik vind dat namelijk ook kwetsend, als blanke hoger opgeleide belastingbetalende hetero man. (6 keer de sjaak dus). Ook zo'n fijn feestje waarbij ik stevig te kakken wordt gezet als zijnde stroef in de heupen. Blanken hebben daar duidelijk niets te zoeken. Zeer kwetsend hoor!

Bij wie mag ik me melden voor de actie "weg met de blanke vla"? Zeer aanstootgevend dat mijn huidskleur aan vla wordt gekoppeld. Ik vind het nog knap dat de Joden geen actie tegen de Jodekoeken zijn begonnen. Aan de andere kant, dat is klein bier bij wat ze op straat tegenkomen, de fijne begroetingen van onze Noord-Afrikaanse kansenparels.

Zouden de nazaten van de slaven uit het verleden het overigens ook zo goed hebben gehad als ze geen nazaten van slaven waren geweest? Zouden ze beter af zijn geweest in de donker Afrika? Of zouden ze dan nu ook op een bootje op zee hebben gezeten? De mensen die op die bootjes zitten zouden waarschijnlijk hopen dat zij nazaten van de slaven waren. Dan hadden ze alles wat ze nodig hadden, en konden ze ook nog en passant zich gekwetst voelen voor dingen uit het verleden.

Mag ik ook nog even excuses (hoewel, steek die maar waar de zon niet schijnt, die kunnen me gestolen worden, ik wil gewoon geld, en veel ook!) van de Fransen? "Nappie" was niet zo tof hoor. Onze buurtjes aan de oostkant, ach, dat is bekend. Oh, en de Spanjaarden, willen die ook nog even een paar miljard plus rente overboeken?
Wil nivellerend links het nivelleringsfeestje vooral thuis vieren? Ik houd niet zo van feestjes namelijk.

Just my 2 cents natuurlijk 8)

Trouwens, met dik 40 jaar ontwikkelingshulp en miljarden die we richting Afrika hebben gestuurd, kan je moeilijk vol blijven houden dat wij er alleen maar profijt van hebben gehad en dat we nooit "herstelbetalingen" hebben gedaan. Wat hebben de Arabieren en collega "inboorlingen" inmiddels terugbetaald? Er waren namelijk nog wat meer mensen die er aan hebben verdiend.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2014 21:52

hettys schreef:Het komt erop neer dat ik de vergelijking met rechten voor vrouwen (haha) en Homo's niet op z'n plaats vindt omdat zwarte mensen in Nederland alle rechten hebben van gewone Nederlanders. Dat Nederland inmiddels zo gekleurd is dat kinderen het verschil niet meer zien enzovoorts.


Echt? Ik ben een paar jaar weg en ineens bestaat er geen discriminatie meer, hebben donkere Nederlanders exact dezelfde posities in bijvoorbeeld het (hoger) onderwijs en het bedrijfsleven?

Pieten werden zelfs in mijn jeugd totaal niet als racistisch beleefd, ook niet door Surinamers.
Ik denk dat de heftige reacties ook daarmee te maken hebben: We hebben vaak donkere mensen in de familie, we zien onszelf totaal niet als racistisch. Elke racistische uiting komt over als zeer schokkend.

De beschuldiging dat we wel racistisch zouden zijn komt dan heftig over en de reacties daarop zijn dan misschien ook over de top.


Tja, het doet dan ook zeer als je racisme als zodanig wordt bestempeld. Ik heb me er zelf natuurlijk ook schuldig aan gemaakt, vorig jaar nog verdedigde ik deze traditie nog met verve. Nu zie ik in dat ik dat echt niet meer kan.

Het feest veranderd al jarenlang. De Piet was een boeman met een roe die stoute kinderen wel mee zou nemen in de zak. Dat is allang voorbij. De kleur kan ook wel anders. Dat blijkt..


,Ik schreef al eerder, dat stemt tot optimisme. De laatste keer dat ik me een regenboogpietenpoging kan herinneren, was het verzet daartegen zo fel dat alles gauw weer werd teruggedraaid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 84 gasten