'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor alexander91 » 22 aug 2013 17:50

Bambi schreef:Dit staat in genesis 1:28


28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

Niet dat de vrouw over mensen zal heersen.
1a2b3c schreef:Er staat ook niet dat de man over mensen zal heersen! :shock:

Beide kregen ze het beheer over de aarde.
Bambi heeft wel een punt denk ik. Het gaat in deze tekst over de heerschappij over de zaken die op de aarde zijn, maar niet over mensen.

Maar Gen 3:16 bevat de vloek: "Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben." De man zal vanuit zijn gevallen natuur proberen te heersen over de vrouw. Hier staat geen plicht, maar een voorspelling. En dat lijkt maar al te goed te kloppen als we naar de wereld kijken. Overal probeert de man de vrouw onder de duim te houden. Er staat inderdaad ook nergens dat de man het recht heeft te heersen over meerdere mensen omdat hij man is.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2013 18:23

Jawel, want de man is eerst geschapen, daarna Eva (1 Tim. 2). En de man is het beeld van God, en de vrouw de heerlijkheid van de man; en de man is het hoofd van de vrouw (1 Kor 7).

In de tijd waarin de Bijbel werd geschreven was er een duidelijke hiërarchie: mannen stonden een treetje hoger dan vrouwen. En vrouwen hoorden het liefst in huis te blijven en zich vooral niet bloot te geven door zonder bedekking en sluier in het openbaar te verschijnen, laat staan in het openbaar te spreken.

De auteurs in de Bijbel bestrijden deze cultuur nergens. Sterker, als bepaalde mensen ervan afwijken, krijgen ze een veeg uit de pan.

Wie dus voor vrouwen in de politiek is, of als vrouw zonder sluier/hoofddoek in het openbaar verschijnt, gaat rechtstreeks tegen de bedoeling van de Bijbelschrijvers in.

Bambi

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Bambi » 22 aug 2013 18:33

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2013 18:36

OT? NT zul je bedoelen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor mealybug » 22 aug 2013 18:39

Cicero schreef:Jawel, want de man is eerst geschapen, daarna Eva (1 Tim. 2). En de man is het beeld van God, en de vrouw de heerlijkheid van de man; en de man is het hoofd van de vrouw (1 Kor 7).

In de tijd waarin de Bijbel werd geschreven was er een duidelijke hiërarchie: mannen stonden een treetje hoger dan vrouwen. En vrouwen hoorden het liefst in huis te blijven en zich vooral niet bloot te geven door zonder bedekking en sluier in het openbaar te verschijnen, laat staan in het openbaar te spreken.

De auteurs in de Bijbel bestrijden deze cultuur nergens. Sterker, als bepaalde mensen ervan afwijken, krijgen ze een veeg uit de pan.

Wie dus voor vrouwen in de politiek is, of als vrouw zonder sluier/hoofddoek in het openbaar verschijnt, gaat rechtstreeks tegen de bedoeling van de Bijbelschrijvers in.


Allemaal aan de boerka, zeg ik je.

Bambi

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Bambi » 22 aug 2013 18:40

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2013 18:42

Nee hoor. Dat valt allemaal uit de brieven van o.a. Paulus te halen.

Bambi

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Bambi » 22 aug 2013 18:44

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor 1a2b3c » 22 aug 2013 19:07

Cicero schreef:Jawel, want de man is eerst geschapen, daarna Eva (1 Tim. 2). En de man is het beeld van God, en de vrouw de heerlijkheid van de man; en de man is het hoofd van de vrouw (1 Kor 7).
.
Ja, en de dieren waren weer eerder geschapen dan de mens.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor 1a2b3c » 22 aug 2013 19:11

Bambi schreef:
Jijzelf haalde die tekst aan, als bewijs dat de vrouw een leidende funktie mag.
En met beheer over de aarde wordt de natuur bedoelt.
Dus kan een SGP vrouw minister van milieu worden. :lol:

Ctje
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:04

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Ctje » 22 aug 2013 19:36

1a2b3c schreef:Dus kan een SGP vrouw minister van milieu worden. :lol:


Ik waardeer je bijdragen :D.

Ik vind het ook leuk dat mevrouw Janse zich beschikbaar heeft gesteld. Ik ben benieuwd hoeveel stemmen ze krijgt, wat mij betreft genoeg voor een plekje (liefst natuurlijk nog meer :-)).

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor 1a2b3c » 22 aug 2013 20:09

Ctje schreef:
Ik vind het ook leuk dat mevrouw Janse zich beschikbaar heeft gesteld. Ik ben benieuwd hoeveel stemmen ze krijgt, wat mij betreft genoeg voor een plekje (liefst natuurlijk nog meer :-)).
helemaal mee eens! :D

De vrouw is geschapen als hulp voor de man. Aangezien ik een vrouw ben zal ik de mannen even helpen met denken.
Waarom zou de man een hulp krijgen? Heel simpel: omdat hij hulpbehoevend is.
En daarom is het raadzaam dat er ook vrouwen in de politiek zijn, mannen kunnen het niet alleen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor schaapje » 22 aug 2013 20:34

Ach mannen kunnen geen vloeren schrobben. 8) En zij kunnen niet meerdere zaken tegelijk af handelen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2013 21:05

Bambi schreef:God heeft zelf die regels ingesteld en mag daar uitzondering op maken als Hij dat wil.
Deborah was eerst een profetes, die werden wel degelijk aangesteld door God. En vanuit die funktie werd ze richteres en richters werden ook aangesteld door God.

Beatrix had trouwens geen broers.

Als de SGP het standpunt niet over hadden genomen, hadden ze op kunnen doeken.

Als je een partij wil vertegenwoordigen pas je je aan aan dié normen en waarden, zeker als je zegt dat die in je hart zitten.


En hoe weet je wanneer God een uitzondering maakt en wanneer niet? Misschien wil Hij dat hier ook wel doen. Overigens is mij altijd geleerd dat Gods handelen niet in strijd is met wat we in de Bijbel kunnen lezen?

Dat Beatrix geen broers had maakt niet uit, dan komt de eerst volgende man in de lijn van troonopvolging aan de macht. Zo doen ze dat in Belgie ook.

En tja, de SGP blijkt toch ook wel intern verdeeld over dit onderwerp, dat ze een progressieve SGP'er blijkt wil niet zeggen dat ze zich moet aanpassen aan de meest conservatieve mening.

Ruth2 schreef::shock: Niet gepast gekleed :-k moet ze in een driedelig mantelpakje ofzo?
Ik hou van mensen die komen zoals ze echt zijn niet achter een facade, daar zijn er helaas al te veel van!


Sowieso, ze was gewoon thuis en de NOS kwam op bezoek. Ik vraag me af of als het allemaal doorgaat, ze met deze kleding naar het werk gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor schaapje » 22 aug 2013 21:09

Marnix schreef:
Sowieso, ze was gewoon thuis en de NOS kwam op bezoek. Ik vraag me af of als het allemaal doorgaat, ze met deze kleding naar het werk gaat.

Vast wel...en op rolschaatsen 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten