Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor rotterdam » 04 sep 2013 18:44

mealybug schreef:Sommigen doen net alsof het hen iets doet.



Mag ik niet citeren ? waarom zo hatelijk ? wat heb ik jou misdaan ?
Is het inhoudelijk onjuist ?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor coby » 04 sep 2013 18:56

rotterdam schreef:Mag ik niet citeren ? waarom zo hatelijk ? wat heb ik jou misdaan ?
Is het inhoudelijk onjuist ?

Hij had het over McCain volgens mij, gezien de link.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor mealybug » 04 sep 2013 20:11

rotterdam schreef:
Mag ik niet citeren ? waarom zo hatelijk ? wat heb ik jou misdaan ?
Is het inhoudelijk onjuist ?

zie Coby :wink:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor rotterdam » 05 sep 2013 06:59

[quote="mealybug" zie Coby :wink:[/quote]

Dank je wel - sorry
Lesje geleerd - eerst goed lezen - nadenken - reageren.

Het blijft voor mij een groot raadsel waarom "het westen" een vergeldingsactie wil.

De Grieks-melkitische patriarch Gregorius III Laham van Antiochië heeft een mogelijke aanval op Syrië vandaag in ongemeen scherpe woorden veroordeeld. “Een aanval op Syrië is een criminele daad die niet minder erg is dan het gebruik van chemische wapens”, zei hij tegenover persbureau AsiaNews.
“De aanval die gepland wordt door de Verenigde Staten is een criminele daad, die alleen maar meer slachtoffers zal maken, bovenop de tienduizenden van de afgelopen twee oorlogsjaren”, aldus de oosters-katholieke kerkleider. Hij vreest dat gewapende actie alle kansen op dialoog en verzoening de grond in zullen boren.
“We moeten pragmatisch zijn. Syrië heeft stabiliteit nodig. Een aanval op de regering is absoluut zinloos”, aldus de patriarch, die vooral de gewapende groepen moslimfundamentalisten uit binnen- en buitenland verantwoordelijk houdt voor de “hel” waarin zijn volksgenoten al maandenlang leven.
Gregorius III Laham vreest dat de slinkende christelijke minderheid in een "ghetto" terechtkomt als de islamistische rebellen de strijd winnen. Volgens de patriarch zou een christelijk isolement tevens het einde betekenen van de gematigde islam.
De Grieks-Melkitische Katholieke Kerk telt ruim anderhalf miljoen gelovigen . Het is de grootste christelijke gemeenschap in Syrië.

en vandaag in het R.D. ;

Extremisten die het gedachtegoed van al-Qaida omarmen, bedreigen ten noordoosten van de Syrische hoofdstad Damascus een historische christelijke enclave, Maaloula. De strijders van het al-Nusrafront van soennitische extremisten, hebben woensdag het leger aangevallen aan de rand van Maaloula en acht soldaten gedood, aldus bronnen bij de oppositie tegen de regering van president Bashar al-Assad. Van officiële zijde is niets over de aanval gemeld.
Het dorp en de twee oude kloosters van Maaloula liggen circa 40 kilometer ten noordoosten van Damascus, niet ver van de grens met Libanon. Sommige inwoners spreken nog Aramees, de taal die in de tijd van het leven van Jezus Christus op aarde, in de regio werd gesproken.
Ongeveer 10 procent van de bevolking van Syrië is christen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor Optimatus » 05 sep 2013 18:01

Vandaag was er op Stand.nl een discussie over het al dan niet meer opnemen van Syrische vluchtelingen. Er zijn daar dingen gezegd, die tenhemelschreiend zijn. Opvang in eigen regio is natuurlijk het beste, maar de opvangmogelijkheden zijn te gering voor zoveel mensen die op de vlucht zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor FrankB » 05 sep 2013 19:53

Maloula, daar ben ik tijdens een vakantie in Syrië in 1994 ook nog geweest. Dat was in de tijd dat je nog prima door het Midden-Oosten kon rondreizen. Een half jaar daarvoor was ik nog in Yemen. In beide landen uitermate gastvrije en vriendelijke mensen ontmoet.

In Damascus liep ik destijds een straatje in waar een meter of 100 verder een oud mannetje buiten zat. Hij schoot meteen zijn huis in toen hij mij zag om er weer uit te komen met een extra stoel waarop ik moest gaan zitten. Vervolgens ging hij weer naar binnen om thee te halen. Een lift naar Latakia leverde meteen een uitnodiging op om enkele dagen te blijven slapen. Zelfs een concierge van een school met een kamer vol posters van groeperingen als de Islamitische Jihad, de Abu Nidal groep en tig Iraanse Ayatollahs schonk in alle vriendelijkheid thee.

In Yemen werd ik bij een bruiloft uitgenodigd toen ik langsliep, vele kopjes koffie aangeboden gekregen in restaurants van mannen aan andere tafeltjes, veel gelachen en gekletst met Yemenieten en me nergens maar dan ook nergens onveilig gevoeld.

Wat is er in de wereld mis gegaan in de 7 jaar tussen mijn bezoeken aan deze landen en 9/11 en het feit dat erg veel landen in het Midden-Oosten inmiddels te onveilig zijn om te bezoeken?
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Thom
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2013 22:15
Locatie: Winterswijk

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor Thom » 05 sep 2013 20:44

ik denk dat door de aanvallen van Amerika in Irak en Afghanistan gezorgd hebben voor meer voet aan de grond voor al-Qaida en andere extreme groeperingen

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor mealybug » 05 sep 2013 23:52

rotterdam schreef:
Extremisten die het gedachtegoed van al-Qaida omarmen, bedreigen ten noordoosten van de Syrische hoofdstad Damascus een historische christelijke enclave, Maaloula. De strijders van het al-Nusrafront van soennitische extremisten, hebben woensdag het leger aangevallen aan de rand van Maaloula en acht soldaten gedood, aldus bronnen bij de oppositie tegen de regering van president Bashar al-Assad. Van officiële zijde is niets over de aanval gemeld.
Het dorp en de twee oude kloosters van Maaloula liggen circa 40 kilometer ten noordoosten van Damascus, niet ver van de grens met Libanon. Sommige inwoners spreken nog Aramees, de taal die in de tijd van het leven van Jezus Christus op aarde, in de regio werd gesproken.
Ongeveer 10 procent van de bevolking van Syrië is christen.

Klopt.
Het was ook op Aljazeera.
Obama komt wel met heel veel weg, he?
Stel je toch eens voor dat Bush deze oorlogstaal allemaal had uitgeslagen!
Europa's straten zouden zwart van de protestanten hebben gezien, denk ik.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 07:00

mealybug schreef:Europa's straten zouden zwart van de protestanten hebben gezien, denk ik.


Ik hoop dat je protesten bedoeld :-) ????

@Frank ; Wat is er in de wereld mis gegaan in de 7 jaar tussen mijn bezoeken aan deze landen en 9/11 en het feit dat erg veel landen in het Midden-Oosten inmiddels te onveilig zijn om te bezoeken?

Wat er is mis gegaan ? Wij (het westen) maar met Amerika voorop, weten niet wat het Midden Oosten is.
Ik kom jaarlijks, al 25 jaar - 3/4 keer in deze regio.
Wij denken (en reageren dus) dat de vijand van onze vijand onze vriend is, maar dat klopt niet.

We hebben eerst de Taliban gesteund en bewapend in hun strijd tegen de Sovjets. Het resultaat is zichtbaar.

Toen hebben we Saddam Hossein (een Soenniet) verdreven (Soennieten zijn 32% van de bevolking) een zwak Irak gecreëerd dat geheel gedomineerd wordt door de sjiitische meerderheid (62%) en dus door Iran.
Respect voor minderheden (in het geval van Irak m.n. de Koerden en de Christenen) is, op z'n zwakst gezegd geen sterke eigenschap van Arabieren).

Toen de "Arabische lente" begon in Tunesië en later werd overgenomen door Jemen, Egypte en Libië stonden wij aan de zijlijn te applaudisseren, hoera de dictators werden verdreven, democratie dat is het sleutelwoord.

Resultaat ? Een nieuwe dictator in Jemen, de militairen weer aan de macht in Egypte en kolonel Moammar al-Qadhafi vermoord dus totale chaos in Libië.

Het westen voert al jaren een totaal zwalkend beleid. We dringen aan op echte democratische verkiezingen in de Gaza strook, die worden gehouden, Hamas aan de macht met steun van Iran en de rapen zijn gaar.

De ene dictator wordt vervangen door de volgende (meestal een bebaarde fundamentalist).

Zo nu ook in Syrië, president Bashar al-Assad, (een liberale Alawied) gesteund door de Libanese Hezbollah (sjiitisch) dus door Iran moet worden verdreven. De opstandelingen van o.a. Al Qaida (Soennieten) worden gesteund door de oliedollars van Saoedi Arabië en Qatar (de grote vrienden van het westen).
De minderheden, christenen, Druzen en Koerden worden de dupe.

De mogelijke aanval op Syrië door het westen is een onzalig plan.
Ik steun de oproep van paus Fransiscus van harte ;

Paus Franciscus veroordeelt de inzet van chemische wapens in Syrië en dringt aan op een politieke oplossing voor de burgeroorlog. Hij roept mensen op om komende zaterdag, 7 september, met hem 'te bidden en te vasten' voor vrede in het land.
De paus week zondag van het traditionele religieuze thema van zijn wekelijkse verschijning voor de menigte op het plein voor de Sint-Pieter in Rome af om het uitsluitend over Syrië te hebben.

'Mijn hart is diep gekwetst door wat zich in Syrië afspeelt en ongerust over de dramatische ontwikkelingen in het verschiet', zei hij, doelend op de Amerikaanse en Franse plannen voor een militaire actie om Syrië te straffen voor een gifgasaanval in augustus. Hij herhaalde eerdere oproepen aan alle partijen om de wapens neer te leggen, 'te luisteren naar de stem van hun geweten en de moed op te vatten om het pad van onderhandelingen in te slaan'.

'Oorlog brengt oorlog voort'
De paus sprak zijn afschuw uit over het gebruik van chemische wapens. 'Er is het oordeel van God en ook het oordeel van de geschiedenis over uw daden waaraan niet valt te ontkomen.' Met stemverheffing verklaarde Franciscus: 'Oorlog brengt oorlog voort, geweld brengt geweld voort.' Zijn vermaningen om niet als oplossing naar de wapens te grijpen, herinnerde aan de vergeefse smeekbedes van zijn voorganger Johannes Paulus II tien jaar geleden aan de toenmalige Amerikaanse president George Bush om geen oorlog te beginnen tegen Irak.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor elbert » 06 sep 2013 10:21

mealybug schreef:Obama komt wel met heel veel weg, he?
Stel je toch eens voor dat Bush deze oorlogstaal allemaal had uitgeslagen!
Nou nou.
Bush viel een land binnen, zette de dictator af en bezette dat land dat geen chemische wapens meer bleek te hebben.
Obama wil middels een beperkte aanval met wat kruisraketten een regime op de vingers tikken dat niet alleen chemische wapens heeft, maar ze ook nog eens daadwerkelijk gebruikt.
Volgens mij zijn er wel een paar verschilletjes tussen beide situaties.

Overigens vind ik de debatten over deze aanval wel opmerkelijk. Ze worden vooral gedomineerd door Irak, zoals bijna elk debat over de vraag of er naar de wapens gegrepen moet worden, gedomineerd wordt door de ervaringen in het vorige conflict.
In Israel gaat dit trouwens heel anders: waar er in het Westen nu al weken openlijk gediscussieerd wordt, komt in Israel het veiligheidskabinet bijeen en een half uur later vallen de bommen in Syrie zonder dat iemand toegeeft van wie ze komen. Dit is nu al 3 keer gebeurd in het afgelopen jaar. Dat is ook een manier om militair te intervenieren.
rotterdam schreef:Zo nu ook in Syrië, president Bashar al-Assad, (een liberale Alawied) gesteund door de Libanese Hezbollah (sjiitisch) dus door Iran moet worden verdreven
Het doel van de voorgestelde militaire actie van de VS is niet het verdrijven van Assad. Dat is pertinent onjuist.
Sterker nog: de VS (en Israel) sturen aan op de handhaving van de status quo bij gebrek aan een goed alternatief. Zie ook dit artikel in de New York Times. Daar word ik overigens ook niet blij van, maar wie wel?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 10:31

elbert schreef:Daar word ik overigens ook niet blij van.


Maar ja - wat is het alternatief ?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor elbert » 06 sep 2013 10:37

rotterdam schreef:Maar ja - wat is het alternatief ?
Voor het westen? Geen, behalve investeren in de versterking van democratische elementen in Syrie terwijl de gevechten doorgaan. De kans dat dat van de grond komt en dat die democratische elementen meer invloed zullen hebben dan het regime en de extremistische oppositie, acht ik ook niet zo groot, dus verwacht ik dat er nog wel jaren gevochten gaat worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor FrankB » 06 sep 2013 12:27

Mijn vraag was meer retorisch bedoeld.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor mealybug » 06 sep 2013 19:42

elbert schreef:Obama wil middels een beperkte aanval met wat kruisraketten een regime op de vingers tikken dat niet alleen chemische wapens heeft, maar ze ook nog eens daadwerkelijk gebruikt.



Ik ben benieuwd waar hij deze chemische wapens gaat leggen, wanneer amerikaanse bommen gaan vallen, wellicht precies daar waar ze dan tot ontploffing zullen komen.

En die goedbedoelde strategieen , hoe fijn het wel niet zou worden in Irak en Afghanistan etc , mwah, daar is het tegenovergestelde van uitgekomen, volgens mij.

Een aanval of strafmaatregel op Damascus zal uit de hand lopen, maar ook dat vooruitziend vermogen zal de amerikanen wel ontbreken.
Bovendien is het niet legitiem.

(Maar goed, dat heeft de USA nog nooit eerder gestopt om te doen wat ze willen)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor mealybug » 07 sep 2013 08:21

Hier wat woorden van een verstandige man:
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/de ... e_1_766804


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron