Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor JeeWee » 31 jan 2013 14:51

Afbeelding

De foto hierboven is genomen in de Syrische stad Aleppo. Daar liggen zeker 65 lichamen langs de oever van een kanaal, allemaal zijn geëxecuteerd. Bij de meeste slachtoffers waren de handen op de rug vastgebonden en zijn kogelwonden in het hoofd aangetroffen.

Het zijn 'maar' 65 mannen van de ruim 65.000 doden die de burgeroorlog in Syrië tot nu heeft gekost. Raakt het jou, praat je er over?
Bid je om een oplossing?
Of laat je het een beetje aan je voorbij gaan: "ik kan er toch niks aan doen"?

Tja, Syrië ligt ook wel ver weg...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeeWee op 31 jan 2013 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2013 14:53

Het is afschuwelijk. :-&
Maar in de afgelopen weken heb ik verschillende predikanten op de kansel voor dit land horen bidden.
Het raakt me heel erg, net zoals al die andere verschrikkelijke dingen die overal gebeuren.
Ik kreeg ook net weer het blaadje van Open Doors.
Je zou gaan huilen en nooit meer ophouden. :cry:
Laten wij toch maar blijven geloven in de kracht van het gebed.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 jan 2013 14:54

*verwijderd door moderator*
VERITAS VOS LIBERABIT.

Lock&Stock

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor Lock&Stock » 31 jan 2013 15:34

JeeWee schreef:Raakt het jou, praat je er over?


Ik zou nu wel heel betrokken kunnen reageren met "tuurlijk raakt het me" en "afschuwelijk wat daar gebeurt". Maar eerlijk gezegd doet het me bijna niets meer. Het laatste decenium ben ik in vrijwel alle landen in Afrika, Zuid-Amerika en Azie geweest. In de tijd heb ik een onnoemelijke hoeveelheid armoede, lijden, ziekte en wanhoop gezien. En dat maakt je toch wat harder in dit soort zaken.

Tuurlijk is het vreselijk, daarnaast sta ik ook zeker kort stil bij onschuldige gezinnen en kinderen die hier het slachtoffer van zijn. Maar 5 minuten later kan ik zo weer de slappe lach hebben omdat Hans Teeuwen op TV is.

En bidden? Nee natuurlijk niet, alsof dat zin heeft. Denk je niet dat de christenen in de gebieden zelf zich niet helemaal het apezuur bidden om verandering?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor JeeWee » 31 jan 2013 18:07

Ik voel me zo machteloos.
Ook ik heb in de hele wereld tussen de ellende gezeten.
Ik was meerdere malen in Syrië en het verwart me dat dit juist gebeurt met de mensen die zich niet kunnen verweren.
Niemand grijpt in.

En of bidden helpt?
God biedt ons aan om met alles wat ons dwars zit bij Hem te komen en er met Hem over te praten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor Tante Pollewop » 31 jan 2013 18:49

Ik vraag me af wat het doel van dit topic is.
Wil je van iedereen horen: "o, wat is het erg." En vervolgens verder forummen?

Het doet me ook denken aan zielige verhalen op Facebook waar dan onder staat: als je dit deelt heb je een hart. 95% van jullie gaat dit niet delen.

Kortom, ik kan niet zoveel met onderbuiktopics.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor vanellus » 31 jan 2013 19:02

De verharding die optreedt bij de wereld/mezelf, verbaast me niet eens zo hard meer. Maar ik had ergens nog mijn hoop gevestigd op internationaal ingrijpen. En alhoewel wanhopige gezanten maar blijven roepen dat het echt niet kan, gebeurt er niets. Ik ben niet zo'n held in internationale politieke verhoudingen, maar zijn we zo bang voor Rusland/Iran? In hoeverre is het desinteresse om in te ingrijpen, misschien speelt er ook wel angst voor grote internationale escalatie?

Oh en de foto's in het topic: ik weet dat ts er niets meer mee wil zeggen dan hoe ernstig het is en hoe hard we zijn, maar ookal zijn ze dood en klein, het zijn wel mensen. Als je dood op zo'n oneerbiedige wijze plaatsgevonden heeft, dan mag je na je dood toch een beetje eerbied gegund worden. Maar ik ben een zemel.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2013 19:15

Jeewee, heb je wel eens gedacht aan alle slachtoffers die er dagelijks in Congo en Nigeria vallen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor henkie » 31 jan 2013 19:25

JeeWee schreef:Ik voel me zo machteloos.
Ook ik heb in de hele wereld tussen de ellende gezeten.
Ik was meerdere malen in Syrië en het verwart me dat dit juist gebeurt met de mensen die zich niet kunnen verweren.
Niemand grijpt in.


Met alle respect, maar dat begrijp ik niet zo goed. Toen jij en vele anderen daar de toerist uithingen was hetzelfde regime aan de macht en gebeurde er dezelfde vreselijke dingen, zij het meer ondergronds.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor boer » 31 jan 2013 22:10

henkie schreef:Met alle respect, maar dat begrijp ik niet zo goed. Toen jij en vele anderen daar de toerist uithingen was hetzelfde regime aan de macht en gebeurde er dezelfde vreselijke dingen, zij het meer ondergronds.


Iemand die op vakantiie is ergens is volgens mij gewoon een toerist, en ''hangt niet de toerist uit''
En natuurlijk is alles in vredestijd anders dan in oorlogstijd.
"Ondergronds werden er echt geen tienduizenden omgebracht per jaar, natuurlijk''
De familie Assad zullen geen schatjes zijn, dat was Saddam Hoessein ook niet, maar wellicht kunnen de arabieren wel niet zoveel vrijheid aan als wij.Worden ze in het boek Gensis al niet ''woudezels'' genooemd?
Onder Saddam kwamen er heel wat minder mensen om, dagelijks, dan nu.
Iedere Overheid is toch van God gegeven en dient gehoorzaamd te worden volgens de gereformeerde theologie?
Of ineens niet wanneer het Libie of Syrie is?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor irmo » 31 jan 2013 23:06

Tja, het laat voor mij alleen maar zien hoe hyprocriet we met zijn allen zijn... :|

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor salty » 01 feb 2013 01:00

doet het wat met je ???
ja dat vraag ik me ook vaak af.
in nederland lijkt het de ver van mijn bed show .
wat kun je er aan doen -----
hier in israel is het realiteit bij de buren in de voor en de achtertuin---
wees gewaarschuwd
zorgen dat het bij jullie ook niet via een achterdeur naar binnenkomt - onder het motto van een vredelievende godsdienst-
islam = diin + dawla
godsdienst en politiek systeem - het een valt niet los te koppelen van het ander.
vervang de westerse rechtssysteem nooit met sharia !! vrijheid is het hoogste goed !
peace to all
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor salty » 01 feb 2013 01:14

Veel van de wereldmedia hebben ook de islamitische vervolging van christenen in het Midden Oosten genegeerd. Maar een recent artikel in The Daily Telegraph (Engeland) heeft het onderwerp in de schijnwerpers gezet.
>> In een artikel, getiteld ‘De laatste christen uit Homs’ dat 2 november 2012 geplaatst was, riep een christenfamilie in Syrië in herinnering hoe zij zo geterroriseerd waren door een islamitische terreurgroep dat zij uiteindelijk hun woonplaats ontvlucht zijn. De islamitische groep is onderdeel van de rebellen strijdkrachten die erop uit zijn het regime van president Bashar Assad omver te werpen.

“Wij gingen weg omdat zij ons probeerden te doden,” vertelde de 18 jarige Noura Haddad tegen het Engelse dagblad, waarbij ze de vlucht van de familie uit Homs beschreef. “Zij wilden ons doden omdat we christenen waren. Zij noemden ons ‘kaffirs’ (ongelovigen). Zelfs kleine kinderen zeggen deze dingen. Zij die onze buren waren, keerden zich tegen ons.”

“Ik ben in contact gebleven met de paar christelijke vrienden die ik thuis heb achtergelaten, maar ik kan niet meer met mijn moslimvrienden praten. Ik vind dit heel erg.”

http://christenenvoorisrael.nl/2013/01/christenvervolging-in-het-midden-oosten
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor boer » 01 feb 2013 07:15

Ja als je dan ziet hoeveel christenen er destijds systematisch Irak uitgejaagd werden, zonder dat de ''christelijke'' veroorzaker Bush ook maar enige steun gaf, laat staan er iets aan probeerde te doen, realiseer je je weer de waanzin van politiek en maccht.
Het ergste is nog wanneer zulke testosteron-machthebbers dan zeggen dat God hun opdrachtgever is. Maar goed dat werkte voor Constantijn en het ''heilige romeinse rijk'' , dus die formule is vele malen herhaald.
Maar goed, volgens mij zijn er nog steeds mensen die daadwerkelijk geloven in het ''In dit teken zult gij overwinnen'' .
En misschien was het teken er ook wel, maar dan kwam het niet van Christus.
Die is namelijk geen legeraanvoerder, en liet Petrus het zwaard onmiddellijk terugsteken in de huls.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Doet het jou nog wat, al die doden in Syrië?

Berichtdoor JeeWee » 01 feb 2013 09:06

henkie schreef: Met alle respect, maar dat begrijp ik niet zo goed. Toen jij en vele anderen daar de toerist uithingen was hetzelfde regime aan de macht en gebeurde er dezelfde vreselijke dingen, zij het meer ondergronds.


Ik denk sowieso niet dat dit de insteek was van mijn vraag.
Verder 'hang ik niet de toerist uit' maar bezoek gebieden die interessant zijn. Dat is Syrië, zeker ook vanuit bijbels perspectief.
Zolang er godsdienstvrijheid is, zal ik een land niet per definitie afwijzen als reisdoel.
Ik zal echt bijvoorbeeld geen stap in Saöedie-Arabië zetten.

Maar mijn vraag was vooral naar wat het je doet als je je 65.000 doden voorstelt, vermoord in een burgeroorlog.
Als je, zoals op de eerste foto, een rijtje mensen ziet liggen die gewoon zijn neergeknalt door hun eigen volk.
Hoe kan het zijn dat God deze wereld nog laat...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 70 gasten