Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor schelpje3 » 06 nov 2012 12:41

O ja, in ons geval was moeders hele dagen aan het werk en vaders zo auti als wat.
De jongen had op zn 4e jaar al een reputatie, als kleuter pestte hij alle kinderen het speeltuintje uit.
De school heeft hem met plak en knipwerk nog een tijdje op school gehouden, totdat hij uiteindelijk een docent ernstig bedreigde, toen moest hij opeens wel van school af.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor boer » 06 nov 2012 13:10

schelpje3 schreef:Nou Faramir, ik ben moeder van een gepeste jongen! Het is v r e s e l i j k.
Hoe de directeur van de school continue de pester verdedigde. Mijn kind zou moeten veranderen!
Mijn kind zou in therapie moeten.
De school ontkent het, want ze willen geen schandaal of lelijke verhalen naar buiten laten brengen.
Toen de directeur er lucht van kreeg dat ik aangifte had gedaan bij de politie, kreeg ik een brief op poten.
Wat ik vervolgens natuurlijk niet pikte!
Ik ben in contact gekomen met een vereniging voor gepeste (kinderen, maar ook volwassenen). Ja ja, die bestaat!
De verhalen die je dan hoort en hoe je als ouders en gepeste in de steek gelaten wordt.
De dader mag meestentijds gewoon in dezelfde klas blijven, krijgt geen straf.
Bij mij kwam gisteren alles weer boven :cry:

Zeker geen reformatorische school? Daar gebeurt zoiets toch niet?

Faramir

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Faramir » 06 nov 2012 13:14

schelpje3 schreef:Nou Faramir, ik ben moeder van een gepeste jongen! Het is v r e s e l i j k.

Een heel vervelende situatie voor je en nog meer voor je zoon. Maar je kan die situatie niet zonder meer op andere gevallen plakken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor schelpje3 » 06 nov 2012 13:52

boer schreef: Zeker geen reformatorische school? Daar gebeurt zoiets toch niet?

Nee, maar daar komt het idd ook voor! Alleen werd het daar wel adequaat aangepakt, hoorden wij van familie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor schelpje3 » 06 nov 2012 13:54

Faramir schreef:Een heel vervelende situatie voor je en nog meer voor je zoon. Maar je kan die situatie niet zonder meer op andere gevallen plakken.

Vervelend is wat te soft uitgedrukt Faramir.
Nee ik kan het niet op alle gevallen plakken, maar ik zie heel veel gelijkenis steeds opnieuw.
Mijn zoon heeft het vér achter zich gelaten.
Maar op dat moment zijn we ontzettend in de steek gelaten, door alle instanties, inkl. school.
Er is op elke school een zgn. pest protocol, maar het moet wel meteen in werking gezet worden bij elke verdenking van.

Faramir

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Faramir » 06 nov 2012 14:01

schelpje3 schreef:Vervelend is wat te soft uitgedrukt Faramir.
Nee ik kan het niet op alle gevallen plakken, maar ik zie heel veel gelijkenis steeds opnieuw.
Mijn zoon heeft het vér achter zich gelaten.
Maar op dat moment zijn we ontzettend in de steek gelaten, door alle instanties, inkl. school.

Dat kan ik mij voorstellen.
Er is op elke school een zgn. pest protocol, maar het moet wel meteen in werking gezet worden bij elke verdenking van.

Bij elke verdenking het pestprotocol in werking zetten is onrealistisch. Leerkrachten hebben dan namelijk nog maar heel weinig tijd om daadwerkelijk les te geven. Een verdenking moet wel hard te maken zijn wil het protocol in werking worden gezet. Maar veelal hebben leerkrachten en dan vooral in het voortgezet onderwijs er geen tot weinig zicht op. Dit door de organisatie van het onderwijs.

En als een protocol in werking wordt gezet wil dat nog steeds niet zeggen dat na afloop alles koek en ei is. Ik heb zelf meegemaakt dat mijn leidinggevende doodleuk zei dat het volgens haar niet ernstig genoeg was om een vervolgstap te maken in het protocol.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Boaz » 06 nov 2012 14:10

Boer:
Zeker geen reformatorische school? Daar gebeurt zoiets toch niet?
Schelpje: Nee, maar daar komt het idd ook voor! Alleen werd het daar wel adequaat aangepakt, hoorden wij van familie.


En of het daar voor komt, en hoe!!
Mijn oudste is daar vreselijk gepest, doordat het leidertje van de klas jaloers op hem was en de rest van de klas tegen hem opzette. De meester zag het niet, en dus was het er niet...
Toen de volgende zoon daar ook werd gepest en buitengesloten, was de maat vol, dan maar naar een andere school. Eentje die christelijk heet te zijn, maar dat nauwelijks is, maar wel een veilig klimaat wist te bieden. Soms moet je moeilijke keuzes maken..

Pesten, maar buitensluiten net zo hard, haalt een mens helemaal onderuit. Er zou meer tegn gedaan moeten worden, en het slachtoffer zou geloofd moeten worden. Het moet vaak ver komen eer een kind aan de bel trekt, want de schaamte er over kan groot zijn. Wat leed voor de ouders van die jongen die zelfmoord heeft gepleegd..

Riska

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Riska » 07 nov 2012 13:46

Hubert schreef:Tim pleegde zelfmoord na jarenlang gepest te zijn, vermoedelijk vanwege zijn geaardheid.

Natuurlijk maakt de Telegraaf dat ervan.

Hij werd voor homo uitgemaakt, dat is totaal iets anders dan homo zijn.
Nooit meegemaakt dat je voor 'homo' uitgescholden wordt?
Het ligt een heleboel mensen voor in de mond.

Terecht hebben de ouders er niets van gezegd in de persverklaring die door Pastor Marinus v.d. Berg werd uitgesproken. Wat een troostvolle steun van deze pastor! Hij heeft ook de herdenkingsdienst gisteren geleid.
Wat beoogd is met de tekst in de rouwadvertentie en met die persconferentie was dat er volop aandacht zou komen voor pesten. Op school en - hoe is het mogelijk! - op het werk door volwassenen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2012 21:28

Heeft iemand die wagelijke column in metro gelezen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Riska » 09 nov 2012 21:34

Ja en het erge is, bij wijze van uitzondering heeft meneer de columnist de naam van de hoofdredacteur van het RK-dagblad aangenomen.
Zij blijkt er in dit geval (ze is normaal gesproken zeer kras in haar uitspraken) niets met de column te maken hebben en moet nu onderduiken.
Meneer heeft als excuus dat de ouders nog niet toe waren aan satire...
Ouders die deze week hun kind begraven hebben. Misschien mag de uitdrukking hier niet, maar het is een godgeklaagd schandaal.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor irmo » 09 nov 2012 22:30

Riska schreef:Ja en het erge is, bij wijze van uitzondering heeft meneer de columnist de naam van de hoofdredacteur van het RK-dagblad aangenomen.
Zij blijkt er in dit geval (ze is normaal gesproken zeer kras in haar uitspraken) niets met de column te maken hebben en moet nu onderduiken.
Meneer heeft als excuus dat de ouders nog niet toe waren aan satire...
Ouders die deze week hun kind begraven hebben. Misschien mag de uitdrukking hier niet, maar het is een godgeklaagd schandaal.



Nou, dat hij de naam van mevrouw de Haas gebruikt heeft, kan ik me zeer wel voorstellen. Die vond het namelijk ook nodig om bij mensen die hun kindje verloren hebben , een plastic baby door de deur te duwen met de boodschap" je had je kind kunnen vermoorden". Maar daar heb ik christenen niks over horen zeggen, en toen niet-christenen verontwaardigd waren, werd dat afgeschilderd als "werk van de duivel".

Mischien snapt ze dan wat het effect is van haar uitspraken en daden. Hooewel ik de doodsbedreigingen afkeur, kan ik me de heftige reacties zeker wel voorstellen. En daar valt ook het gebruik van de naam in zo'n column onder.

Riska

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Riska » 09 nov 2012 22:39

Ik weet het, mensen die een miskraam hadden gehad kregen toch dat poppetje ook. (was het niet bij Schippers of zo?).
Dat neemt niet weg dat deze column schandalig was en is, zeker met de reactie dat die mensen nog niet aan satire toe zijn. Hoe kun je in vredesnaam aan satire toe zijn als je kind een eind maakt aan zijn leven en nog in een mist van verdriet bent?
Heeft die vent geen gevoel in zijn donder???

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor irmo » 09 nov 2012 22:50

Riska schreef:Ik weet het, mensen die een miskraam hadden gehad kregen toch dat poppetje ook. (was het niet bij Schippers of zo?).
Dat neemt niet weg dat deze column schandalig was en is, zeker met de reactie dat die mensen nog niet aan satire toe zijn. Hoe kun je in vredesnaam aan satire toe zijn als je kind een eind maakt aan zijn leven en nog in een mist van verdriet bent?
Heeft die vent geen gevoel in zijn donder???


Het enige wat ik niet erg vond, is het gebruiken van de naam. Voor de rest keur ik de column volledig af.
Bovendien leert mevrouw de Haas misschien zo ,dat haar uitspraken en daden wel degelijk een effect hebben op mensen. Misschien leert ze dan om haar uitspraken wat genuanceerder te doen en niet zo vaak te generaliseren. Heeft die stomme doos geen gevoel, dat ze zulke dingen doet?

Riska

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Riska » 10 nov 2012 09:47

We zitten dus op één lijn... :wink:

Faramir

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Faramir » 10 nov 2012 10:18

Dat iemand zoiets doet uit een opwelling, daar kan ik nog inkomen. Dat een krant het vervolgens plaatst, nee niet echt. Dat de man vervolgens geen excuus uit zijn strot weet te krijgen (zowel voor nabestaanden als voor de mevrouw de Haas) kan ik ook niet echt waarderen. Dat mevrouw de Haas met kleine kinderen moet onderduiken na doodsbedrijgingen en hij doodleuk tweet "En toch duik ik niet onder. Kan Mariska nog een puntje aan zuigen. RT @ricklubbers: Kunnen we @luukkoelman niet gewoon opknopen?"

Sorry, dan ben je gewoon een stuk uitschot van de bovenste plank en mag je wat mij betreft aangeklaagd worden voor een aantal zaken waaronder smaad.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten