Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Memmem » 14 dec 2012 20:01

Lichtzwaard schreef: Ver schrikkelijke zaak maar thuis met de opvoeding zal men kinderen weerbaar moeten maken -------- --van; je laat je niet te nakomen geven ze jou een klap geef je er vier terug en afgelopen is het pesten dan kijken de pestkoppen wel uit.Het tegen gaan van pesten begint thuis bij de opvoeding en meer niet.

Ik vind je smiliegebruik erg kwetsend .
Ik heb gehoord dat het meisje geen fysieke klappen kreeg maar geestelijk kapot werd gemaakt. Daar helpt terugslaan niet. Dat meisje hebben ze zoiets erg naar het hod gesmeten dat ze het van ellende maar zo heeft gedaan. Besef wel dat je als ouders op die leeftijd niet zo vaak wat aan kunt doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2012 21:14

Lichtzwaard schreef: Ver schrikkelijke zaak maar thuis met de opvoeding zal men kinderen weerbaar moeten maken -------- --van; je laat je niet te nakomen geven ze jou een klap geef je er vier terug en afgelopen is het pesten dan kijken de pestkoppen wel uit.Het tegen gaan van pesten begint thuis bij de opvoeding en meer niet. 8) 8) ::)) ::)) ::)) :frown:

Je hebt waarschijnlijk geen flauw benul wat de impact hiervan is.
Je geeft door het overdadig gebruik van smileys te kennen dat enige empathie niet van jou te verwachten is.

Faramir

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Faramir » 14 dec 2012 21:23

Toch heeft hij een punt. Weliswaar een punt waarvoor we liever wegkijken.
Ik lees op internet al de berichten dat de politiek eindelijk eens wat moet gaan doen en meer van dat soort dingen, maar moeten wij als burgers altijd wachten op de politiek?

Pesten is schijnbaar inherent aan menselijke samenlevingen zo ook de onze. Van peuterspeelzalen tot bejaardentehuizen en van gezinnen tot bedrijven, overal komt het wel eens voor in meer of mindere mate. Het pesten ga je niet uitbannen uit de samenleving. Dus zal er op een andere manier mee omgegaan moeten worden. Nu zijn er al vele weerbaarheidstrainingen met wisselend succes bij individuele personen. Er moet dus op twee sporen ingezet worden en daarbij kunnen ouders heel veel betekenen. Pesten afkeuren en bestraffen en de kinderen weerbaar maken.
Maar goed, als ik zie wat voor een opvoedkundige taken leerkrachten onofficieel allemaal moeten uitvoeren denk ik niet dat we daar nog veel meer van kunnen vragen en er zijn hele volksstammen ouders die het foute voorbeeld geven.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Boaz » 14 dec 2012 21:25

Ver schrikkelijke zaak maar thuis met de opvoeding zal men kinderen weerbaar moeten maken -------- --van; je laat je niet te nakomen geven ze jou een klap geef je er vier terug en afgelopen is het pesten dan kijken de pestkoppen wel uit.Het tegen gaan van pesten begint thuis bij de opvoeding en meer niet.


Natuurlijk moet men thuis kinderen proberen weerbaar te maken, maar zo eenvoudig is het gewoon niet.
Kinderen die een zacht karakter hebben, kunnen het moeilijk hebben met bijdehandjes die pesten.
Het viel mij eens op hoe een van mijn kinderen altijd heel gevat reageert wanneer hij door een huisvriend wordt geplaagd, maar op school wist (het is nu gelukkig verleden tijd) hij er weinig raad mee. Toen ik hem er naar vroeg kon hij de oorzaak precies aanwijzen: 'ik weet dat X van mij houdt, maar die pesters op school doen dat niet.'

Tegen een enkele pester kan een kind meestal wel op, maar pesters hebben vaak de akelige neiging anderen hierin mee te slepen, waardoor het gepeste kind vaak niet opgewassen is tegen de groep.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Lichtzwaard » 14 dec 2012 21:30

Faramir schreef:Toch heeft hij een punt. Weliswaar een punt waarvoor we liever wegkijken.
Ik lees op internet al de berichten dat de politiek eindelijk eens wat moet gaan doen en meer van dat soort dingen, maar moeten wij als burgers altijd wachten op de politiek?

Pesten is schijnbaar inherent aan menselijke samenlevingen zo ook de onze. Van peuterspeelzalen tot bejaardentehuizen en van gezinnen tot bedrijven, overal komt het wel eens voor in meer of mindere mate. Het pesten ga je niet uitbannen uit de samenleving. Dus zal er op een andere manier mee omgegaan moeten worden. Nu zijn er al vele weerbaarheidstrainingen met wisselend succes bij individuele personen. Er moet dus op twee sporen ingezet worden en daarbij kunnen ouders heel veel betekenen. Pesten afkeuren en bestraffen en de kinderen weerbaar maken.
Maar goed, als ik zie wat voor een opvoedkundige taken leerkrachten onofficieel allemaal moeten uitvoeren denk ik niet dat we daar nog veel meer van kunnen vragen en er zijn hele volksstammen ouders die het foute voorbeeld geven.

Jij kan tenminste lezen @Faramir en begrijpt wat wij eigenlijk zeggen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2012 22:43

Lichtzwaard schreef:Jij kan tenminste lezen @Faramir en begrijpt wat wij eigenlijk zeggen.

Wij zeggen? :-k Probeer eens wat vaker met letters te werken, ipv smileys.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Sjaak84 » 15 dec 2012 01:13

schelpje3 schreef:Je hebt waarschijnlijk geen flauw benul wat de impact hiervan is.
Je geeft door het overdadig gebruik van smileys te kennen dat enige empathie niet van jou te verwachten is.


Laat hem maar, het is gewoon een ordinaire troll die te weinig aandacht heeft. Negeren werkt het beste.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Sjaak84 » 15 dec 2012 01:17

sis schreef:Helemaal mee eens! Maar hoe?! Pesten is zo geniepig, vaak krijg je er als ouder/leerkracht helemaal geen vat op. Je kan de pester straffen, de gepeste op sofatraining of zelfverdediging of judo doen.
Maar vaak komt het voort uit karakter: de gepeste voelt zicht onzeker over zichzelf. De pester voelt macht.

Ik zeg niet dat er niks moet gebeuren. Dat het nou eenmaal zo is en niet meer zal veranderen. Daar moeten we altijd naar streven. Maar hoe?


Ik denk dat het slim is om een evaluatie te maken van pest programma's. Welke werken, en welke niet. En de programma's die wel werken moeten worden gebruikt om pesten aan te pakken. Uitbannen zal misschien nooit gebeuren, maar daar moeten we wel naar streven.

http://www.nu.nl/politiek/2982938/mogel ... esten.html
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Faramir

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Faramir » 15 dec 2012 09:21

Duizenden thuis door pesten

DEN HAAG -
Er gaan zeker zo’n vijfduizend kinderen niet meer naar school omdat ze daar zo gepest worden dat ze uit angst thuisblijven en geen basis- of voortgezet onderwijs meer volgen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2115 ... ten__.html

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Wilsophie » 16 dec 2012 14:50

Tis wel de Telegraaf hoor, ik geloof er niets van.

Riska

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Riska » 16 dec 2012 14:59

Wilsophie schreef:Tis wel de Telegraaf hoor, ik geloof er niets van.

Ik dacht dat ik de enige was die op zijn zachts gezegd sceptisch was.
Inderdaad, het is wel de Telegraaf. Die sensatiekrant moet je met een stevige korrel zout nemen.

Faramir

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Faramir » 16 dec 2012 15:13

Je zou dan nav het artikel ook de site van de kinderombudsman kunnen bezoeken. Verder is de Telegraaf geen slechtere krant dan bijvoorbeeld Trouw en Volkskrant. Wellicht nog beter omdat het zichzelf geen kwaliteitskrant noemt.

Riska

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Riska » 16 dec 2012 16:04

Faramir schreef:Je zou dan nav het artikel ook de site van de kinderombudsman kunnen bezoeken. Verder is de Telegraaf geen slechtere krant dan bijvoorbeeld Trouw en Volkskrant. Wellicht nog beter omdat het zichzelf geen kwaliteitskrant noemt.
Dat moest er nog bijkomen, dat ze zich een kwaliteitskrant zouden noemen.
Ken uw geschiedenis - ze waren hartstikke fout in de oorlog.
Daarnaast: als de Telegraaf iets niet wil, of 'tegen' is gaan ie net zo lang door tot bereikt is wat ze willen. Nee, het blijft een sensatiekrant van de eerste orde... mij niet gezien.

Faramir

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Faramir » 16 dec 2012 17:22

Riska schreef:Dat moest er nog bijkomen, dat ze zich een kwaliteitskrant zouden noemen.

Dat doen ze niet, en dat zijn ze ook niet om verschillende redenen. Ik erger me in de papieren krant bijvoorbeeld dood aan de hoeveelheid advertenties en aan het gebrek aan diepgang. VK en Trouw claimen wel een kwaliteitskrant te zijn maar zijn ook verre van dat om verschillende redenen.
Ken uw geschiedenis - ze waren hartstikke fout in de oorlog.

En wat heb ik daar anno 2012 mee te schaften? Zijn er uit die tijd nog mensen werkzaam of hebben ze nog steeds banden met het nazisme? Overigens was een groot deel van de Nederlanders gewoon ontzettend laf en meegaand met het Nazi regiem.
Daarnaast: als de Telegraaf iets niet wil, of 'tegen' is gaan ie net zo lang door tot bereikt is wat ze willen. Nee, het blijft een sensatiekrant van de eerste orde... mij niet gezien.

Trouw is even goed een blaadje wat zodra het over het katholicisme gaat beter vergeleken kan worden met de Story of Privé. Zo hebben alle kranten wel een blinde vlek. Spijtig dat lezers dat schijnbaar nog niet inzien.

Maar goed, de inhoud van het bericht (en daar ging het om hoe graag men ook wil wegkijken gezien de reacties op de bron en niet de inhoud) staat binnenkort ook wel op de site van de kinderombudsman.

Riska

Re: Pesten tot de dood er op volgt? Wat doe jij er aan?

Berichtdoor Riska » 16 dec 2012 18:14

Faramir schreef:Trouw is even goed een blaadje wat zodra het over het katholicisme gaat beter vergeleken kan worden met de Story of Privé.
Ooohhhh, dat verklaart een heleboel...
Foei toch, commentaar op de RK... :mrgreen:
Ze hebben overigens ook een stevige kritieke noot als het bv. om de PKN gaat. Moet je gewoon tegen kunnen en van leren. (Ik ben PKN-er, maar bepaald ook niet afkering van een enkele keer een paar dagen in het klooster... :wink:

Terug naar het onderwerp - er komt veel te veel pesten voor, zowel op scholen als op het werk.
Scholen doen er niet voldoende aan, net zomin als werkgevers.
Het verziekt levens...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten