De jeugd van tegenwoordig

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 14:17

Ik lees net op de site van het AD dit bericht:
Een derde van de conciërges op scholen in Nederland heeft te maken met fysieke agressie. Daarnaast wordt 80 procent geconfronteerd met verbale agressie. Dat blijkt donderdag uit onderzoek van CNV Onderwijs waaraan ruim 1000 mensen met een ondersteunende functie in het onderwijs meededen.
De vormen van fysieke agressie variëren van een door opzet beschadigde auto tot mishandeling met blijvend letsel tot gevolg. Bij verbale agressie komt uitschelden het meest voor. Zo worden auto's van medewerkers door leerlingen beschadigd en personeel mishandeld. Dagelijkse scheldpartijen variëren van '*censuur*' tot 'ik bijt je kop eraf'. Zes op de tien conciërges heeft daarmee te maken gehad. Ook intimidatie (50 procent) en bedreiging (30 procent) komt vaak voor.

Van de deelnemers aan het onderzoek is 36 procent van mening dat agressief gedrag door scholieren richting onderwijsondersteunend personeel in vergelijking met 2002 is toegenomen. Bijna een kwart (23 procent) zegt dat agressief gedrag door ouders richting conciërges vaker voorkomt in vergelijking met 10 jaar geleden. Agressie door collega's en leidinggevenden is daarentegen de voorbije jaren wel afgenomen.

De helft van de ondervraagden kent geen instructie of plan hoe om te gaan met onveilige situaties op school. Een derde (33 procent) van de scholen heeft geen richtlijnen voor pesten en bedreigen via social media. 'We willen dat scholen de veiligheidsregels in de Arbo-wet beter gaan naleven', aldus een woordvoerder van CNV Onderwijs.

Ik vind dit nogal heftig nieuws. Hoe komt het toch dat we steeds vaker en met steeds heftiger, agressie te maken krijgen? Denk daarbij ook aan hulpverleners, die regelmatig het slachtoffer zijn.
En het Haren "feest" incident.
Wat kun je eraan doen dat het niet nog meer uit de hand gaat lopen?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 15:10

schelpje3 schreef:Ik vind dit nogal heftig nieuws. Hoe komt het toch dat we steeds vaker en met steeds heftiger, agressie te maken krijgen? Denk daarbij ook aan hulpverleners, die regelmatig het slachtoffer zijn.
En het Haren "feest" incident.
Wat kun je eraan doen dat het niet nog meer uit de hand gaat lopen?


Niets. Er is dan ook niets nieuws onder de zon. Socrates klaagde al over de 'jeugd van tegenwoordig'. Ik vraag me dan ook danig af of het nu zoveel erger is als vroeger, of dat we gewoon met een dikke roze bril naar vroeger kijken. (een band lek steken toen was 'kattekwaad', nu is het vandalisme).

Natuurlijk is het wel ernstig en moet er paal en perk worden gesteld aan dat soort gedrag. Het moet niet worden getolereerd, maar laten we ons niet gaan wentelen in cultuurpessimisme.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 15:16

Mortlach schreef:
Niets. Er is dan ook niets nieuws onder de zon. Socrates klaagde al over de 'jeugd van tegenwoordig'. Ik vraag me dan ook danig af of het nu zoveel erger is als vroeger, of dat we gewoon met een dikke roze bril naar vroeger kijken. (een band lek steken toen was 'kattekwaad', nu is het vandalisme).

Natuurlijk is het wel ernstig en moet er paal en perk worden gesteld aan dat soort gedrag. Het moet niet worden getolereerd, maar laten we ons niet gaan wentelen in cultuurpessimisme.

Helaas kon ik geen knipoog smiley in de topictitel plaatsen :wink: anders had ik dat gedaan.
Een band lek steken en belletje trekken is wel iets anders dan een conciërge beledigen of straatborden en andere dingen vernielen in Haren, zodanig, dat de bewoners doodangsten hebben uitgestaan.
Heeft het er niet mee te maken dat veel van die gasten stijf staan van drugs, drank en/of een combinatie hiervan? Je weet het he, als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 15:28

Helaas kon ik geen knipoog smiley in de topictitel plaatsen :wink: anders had ik dat gedaan.
Een band lek steken en belletje trekken is wel iets anders dan een conciërge beledigen of straatborden en andere dingen vernielen in Haren, zodanig, dat de bewoners doodangsten hebben uitgestaan.


In het OT wordt je nog opgevreten door 2 berinnen als je de verkeerde persoon beledigt :-)

Heeft het er niet mee te maken dat veel van die gasten stijf staan van drugs, drank en/of een combinatie hiervan? Je weet het he, als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan!


Eerder dat die lui zich stierlijk vervelen en dat is dan ook weer van alle tijden. En nu ga ik even wat politieks incorrects zeggen, maar het kan ook te maken hebben met de veranderende etnische samenstelling van onze jeugd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Faramir » 25 okt 2012 15:34

Gewoon weer een hard doch rechtvaardig regiem instellen op scholen. Dat halfzachte mag wel eens afgelopen zijn in onze samenleving. Orde, tucht en regelmaat is het geneesmiddel voor het jonge schorem en de ouders die de opvoeding hebben verzaakt. Alhoewel natuurlijk lang niet alles op ouders af te schuiven is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 15:45

Faramir schreef:Gewoon weer een hard doch rechtvaardig regiem instellen op scholen. Dat halfzachte mag wel eens afgelopen zijn in onze samenleving. Orde, tucht en regelmaat is het geneesmiddel voor het jonge schorem en de ouders die de opvoeding hebben verzaakt. Alhoewel natuurlijk lang niet alles op ouders af te schuiven is.

Lang niet alles, maar wat dan wel?
Onze kinderen wisten wel dat ze zoiets echt niet uit hoefden te vreten, dan zouden ze hun vader tegenkomen.
Maar het kwam gelukkig nimmer in hen op, noch in de vrienden waar ze mee om gingen en nog gaan.
Wat ik op de beelden zag, waren echt niet allemaal jongeheren uit het Middellandse zee gebied!
Hier in de wijken zijn ze echter heel irritant, en dat zonder drank! Dat mag dan weer niet.

Faramir

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Faramir » 25 okt 2012 15:53

Ik heb 2 jaar op een school gewerkt in achterstandswijk en de problemen zijn divers. Soms hebben ouders er echt geen idee van wat hun kind uitvreet terwijl zijzelf zeer goede bedoelingen hebben en echt wel weten wat opvoeding is. Soms zijn er ouders die die 2 kinderen probleemloos hebben opgevoed maar de derde volledig ontspoord. En soms denken ouders oprecht dat ze goed bezig zijn maar overduidelijk tekort schieten.

Het ouderschap kan vrij ingewikkeld zijn en kan iedereen het worden zonder enige opleiding of voorbereiding. Het vervelende is ook nog eens dat vooral in achterstandsgezinnen er gevoelsmatig meer kinderen worden geboren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 16:10

Faramir schreef:Ik heb 2 jaar op een school gewerkt in achterstandswijk en de problemen zijn divers. Soms hebben ouders er echt geen idee van wat hun kind uitvreet terwijl zijzelf zeer goede bedoelingen hebben en echt wel weten wat opvoeding is. Soms zijn er ouders die die 2 kinderen probleemloos hebben opgevoed maar de derde volledig ontspoord. En soms denken ouders oprecht dat ze goed bezig zijn maar overduidelijk tekort schieten.

Het ouderschap kan vrij ingewikkeld zijn en kan iedereen het worden zonder enige opleiding of voorbereiding. Het vervelende is ook nog eens dat vooral in achterstandsgezinnen er gevoelsmatig meer kinderen worden geboren.

Zijn dat geen kinderen met een sleutel om hun nek?
Dat gaat hier in de wijk vanaf groep 6 :(

Faramir

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Faramir » 25 okt 2012 16:20

schelpje3 schreef:Zijn dat geen kinderen met een sleutel om hun nek?
Dat gaat hier in de wijk vanaf groep 6 :(

Een paar dingen die ik meegemaakt heb:
Een groep 7 kind wat een heel weekend allen met het kleine broertje uit de onderbouw thuis zit.
Waren wel meerdere kinderen uit groep 7 of 8 die thuis meer in de huishouding en aan de opvoeding van de jongere kinderen deden dan ouders.
Kind wat niet naar huis durft omdat het daar met de serieus klappen krijgt. Persoon die dat gezin begeleid is op vrijdag vrij en is niet van plan om dit probleem op te pakken in zijn vrije tijd.
AMK meldingen door school gedaan voor vreselijke dingen.
Families die elkaar in het weekend aftuigen in de wijk (met dus kinderen van onze school) en een vader die er een eind aan maakt door een paar keer in de lucht te schieten met zijn revolver.
Bedreigingen van ouders naar leerkrachten.
Een kind wat een koude fastfood maaltijd meekrijgt naar school als lunch.
Kinderen die de naastgelegen school bekladden met schuttingtaal.

De problemen in zulke wijken zijn eigenlijk zo onbeschrijfelijk dat het eigenlijk nog een wonder is dat er ook 'normale' kinderen tussen opgroeien. Ik kon er in ieder geval niet meer tegen, dit gaat je als leerkracht allemaal niet in de koude kleren zitten en je neemt het op een gegeven moment allemaal mee naar huis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 16:31

Faramir schreef:Een paar dingen die ik meegemaakt heb:
Een groep 7 kind wat een heel weekend allen met het kleine broertje uit de onderbouw thuis zit.
Waren wel meerdere kinderen uit groep 7 of 8 die thuis meer in de huishouding en aan de opvoeding van de jongere kinderen deden dan ouders.
Kind wat niet naar huis durft omdat het daar met de serieus klappen krijgt. Persoon die dat gezin begeleid is op vrijdag vrij en is niet van plan om dit probleem op te pakken in zijn vrije tijd.
AMK meldingen door school gedaan voor vreselijke dingen.
Families die elkaar in het weekend aftuigen in de wijk (met dus kinderen van onze school) en een vader die er een eind aan maakt door een paar keer in de lucht te schieten met zijn revolver.
Bedreigingen van ouders naar leerkrachten.
Een kind wat een koude fastfood maaltijd meekrijgt naar school als lunch.
Kinderen die de naastgelegen school bekladden met schuttingtaal.

De problemen in zulke wijken zijn eigenlijk zo onbeschrijfelijk dat het eigenlijk nog een wonder is dat er ook 'normale' kinderen tussen opgroeien. Ik kon er in ieder geval niet meer tegen, dit gaat je als leerkracht allemaal niet in de koude kleren zitten en je neemt het op een gegeven moment allemaal mee naar huis.

Mijn man en ik hebben in de ouderraad gezeten (na elkaar, niet tegelijk) en wat je dan idd hoort. :-&
Er was een viezerik rond school gesignaleerd, dus politie ingeschakeld, brieven aan de ouders, maar er werd nooit iemand aangetroffen en niemand had ook iets gezien. Bleek dat betreffende meisje stelselmatig verkracht te worden door haar eigen vader! Het was een schreeuw om hulp.
In elke klas gemiddeld dus, zit minstens 1 kind dat dit overkomt!
Het betrof hier een gewone prot. chr. school, niet in een achterstandswijk.
Maar..... van de leerkrachten hoor ik dat ouders kwaad op school komen, als hun prinsje of prinsesje straf heeft gekregen. Het gezag wordt op deze manier onderuit geschoffeld.
"Mijn kind doet dat niet", is wel een vaak gehoorde zin.
Dus als zo'n verwaarloosd kind in de puberteit ontspoort, vind ik dat niet gek.
En als je ziet wat er op een doordeweekse dag nog savonds buitenloopt! Amper uit de pampers.
Waar zijn die ouders dan, of vinden ze het goed?
Het begint wel ergens, onderweg fout te gaan.
Als je een kindje wilt adopteren moet je door een moeizaam proces en iedereen mag zomaar kinderen krijgen en naar eigen goeddunken "opvoeden" totdat het spaak loopt.

Samanthi

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Samanthi » 25 okt 2012 16:37

De jeugd van tegenwoordig... allemaal jongens en meisjes... net als vroeger... maar gaat dit nog op?
Droevig als ik de reactie van Farimir lees.
Ik word daar echt akelig van.
Op de basisschool waar onze kinderen opzaten was het ook zo en het waren scht geen uitzonderingen en ook niet alleen bij "die" buitenlanders.

Wij hadden een gebedsgroepje en baden veel voor deze kinderen en probeerde extra ogen en oren voor leerkrachten te zijn zodat er iets gedaan kon worden.
En dan nog de gevallen waar alles keurig lijkt...

Ik word hier heel verdrietig van.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 okt 2012 10:07

Niemand noemt de naam van het beestje maar iedereen weet welke kinderen dat zijn en de leerkrachten slappo ,s bij een school waar orde en tucht heest komen deze misdadige wantoestanden niet voor. :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-oo :-oo :-oo :-oo
VERITAS VOS LIBERABIT.

Samanthi

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Samanthi » 26 okt 2012 17:24

Lichtzwaard schreef:Niemand noemt de naam van het beestje maar iedereen weet welke kinderen dat zijn en de leerkrachten slappo ,s bij een school waar orde en tucht heest komen deze misdadige wantoestanden niet voor. :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-oo :-oo :-oo :-oo


Oh ja Is dat zo?
Ga eerst maar eens bij ouders kijken.
Steek je hand in eigen boezem

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor beantsje » 26 okt 2012 18:28

Faramir schreef:Gewoon weer een hard doch rechtvaardig regiem instellen op scholen. Dat halfzachte mag wel eens afgelopen zijn in onze samenleving. Orde, tucht en regelmaat is het geneesmiddel voor het jonge schorem en de ouders die de opvoeding hebben verzaakt. Alhoewel natuurlijk lang niet alles op ouders af te schuiven is.


Lastig hoor, die ouders.
Laatste x dat ik op een gemeenschappelijke ouderavond was (3e klas middelbare school) waren er vragen:

- waarom is Jantje niet gebeld, toen de eerste les uitviel? Nu kwam hij voor niets een uur te vroeg op school.....schandalig!
- Miesje moest nablijven als straf voor brutaliteit in de klas, belàchelijk want daardoor kon ze haar folderwijk niet doen! Wij dienen een klacht in....

Ik zat daar met kromme tenen en plaatsvervangende schaamte....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2012 20:38

Samanthi schreef:Oh ja Is dat zo?
Ga eerst maar eens bij ouders kijken.
Steek je hand in eigen boezem


En daarbij... orde en tucht. Dat betekent voor mij angst en lijfstraffen. Ja hoor, vroeger waren leerlingen braver, omdat ze anders stokslagen kregen. Kinderen waren gehoorzaam, gehoorzaam maar bang voor hun ouders.

De situatie nu is verre van ideaal, maar als je het mij eerlijk vraagt, ben ik heel erg blij dat we de situatie van destijds achter ons hebben gelaten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 111 gasten