De jeugd van tegenwoordig

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Faramir » 26 okt 2012 20:40

Mortlach schreef:En daarbij... orde en tucht. Dat betekent voor mij angst en lijfstraffen. Ja hoor, vroeger waren leerlingen braver, omdat ze anders stokslagen kregen. Kinderen waren gehoorzaam, gehoorzaam maar bang voor hun ouders.

De situatie nu is verre van ideaal, maar als je het mij eerlijk vraagt, ben ik heel erg blij dat we de situatie van destijds achter ons hebben gelaten.

Bij orde en tucht hoeven echt geen lijfstraffen eraan te pas te komen. Gewoon heel duidelijk zijn in de regels en consequent bij handhaving. Daarnaast heel veel regelmaat voor kinderen maar vooral ook voorspelbaarheid.
Een kind moet weten wat het aan zijn/haar ouders heeft en daarvoor zullen de ouders voorspelbaar moeten zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2012 21:41

Faramir schreef:Bij orde en tucht hoeven echt geen lijfstraffen eraan te pas te komen. Gewoon heel duidelijk zijn in de regels en consequent bij handhaving. Daarnaast heel veel regelmaat voor kinderen maar vooral ook voorspelbaarheid.
Een kind moet weten wat het aan zijn/haar ouders heeft en daarvoor zullen de ouders voorspelbaar moeten zijn.



Goed, misschien niet, maar het is overduidelijk dat het vroeger wél hand in hand ging. Dat is een beetje het probleem: mensen kijken terug naar het verleden en zien wel de positieve dingen (minder ellende met jongeren), maar niet de negatieve dingen (het geweld om dat gedrag af te dwingen).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Samanthi

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Samanthi » 26 okt 2012 22:02

@Mortlach En daarbij... orde en tucht. Dat betekent voor mij angst en lijfstraffen. Ja hoor, vroeger waren leerlingen braver, omdat ze anders stokslagen kregen. Kinderen waren gehoorzaam, gehoorzaam maar bang voor hun ouders.

De situatie nu is verre van ideaal, maar als je het mij eerlijk vraagt, ben ik heel erg blij dat we de situatie van destijds achter ons hebben gelaten.


Helemaal mee eens, orde en tucht... zucht... maar toch belonen en straffen (dan niet met stokken of eenzame opsluiting e.d.) als dat in evenwicht is, als een kind geliefd is en er wordt naar een kind geluisterd, een kind wordt gezien, ook de dingen die een kind anders zou moeten doen, sturen, er zijn voor een kind, dan zou het er allemaal heel anders uit zien.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 okt 2012 14:12

Orde en tucht met een opvoedende lijfstraf zou voor de meeste kinderen een genezende werking hebben. :)nico :)nico :)nico :)nico :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
VERITAS VOS LIBERABIT.

Samanthi

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Samanthi » 31 okt 2012 15:29

ja ja

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jul 2013 17:49

(Dit komt hier vandaan.)
Mortlach schreef:poe, nou, dan heb je iedereen wel gehad natuurlijk. oud-collegas en een zwitserse dokter...

Kijk, wat je doet is ee extreem veralgemeniseren, en dat is jammer. het grotere gedeelte vande maatschappij is gewoon burgelijk netjes.

Deze week kwam ik nog wat tegen:
Mijn jongste dochter was begin twintig, toen ze bij een publieke instelling in Rotterdam samenwerkte met twee leeftijds­genoten, leuke vrouwelijke collega’s. Op een middag zegt de een tegen de ander: „Weet je waar ik zin in heb? In seks.” „Nu, dan regel je toch wat?” klinkt het antwoord. „Ja, daar ben ik al mee bezig”, zegt de eerste. Mijn dochter was er verlegen mee.

Mijn achttienjarige zoon zocht deze maand een shirt in een Apeldoornse kledingzaak. De verkoper nam hem mee naar een rek met shirts waarop de foto van een vrouw met ontbloot bovenlichaam geprint was. „Nee, die hoef ik niet”, was zijn reactie. „O, heb je dan niets met vrouwen? Of ben je soms homo?” Zo worden jongeren in 2013 in een winkel te woord gestaan.

(Bron: RD)

Weer zo'n signaal.

M.b.t. onze maatschappij kan ik weinig anders concluderen dat je als meisje standaard opgevoed wordt tot snol. En wat nog erger is, iemand die denkt "Die seculiere snollen hoef ik niet" zou heel goed bedrogen uit kunnen komen, als ik het artikel van een predikant lees, ook van deze week: Kerk bezig aan inhaalslag na seksuele revolutie. Wie geen seculiere snol wil, heeft een enorme keuze uit 'reformatorische' snollen.

Dit artikel belicht ook een interessant feit, wat onze seculiere cultuur niet zo best praktisch kan plaatsen: Negatieve gevolgen van wisselende seksuele relaties groot.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor vanellus » 03 jul 2013 18:09

Verstandig is het niet, maar ik moet toch even iets opmerken. Ik twijfel er nog steeds aan of je niet twee giechelende studenten met een merkwaardig gevoel voor humor bent, maar dat terzijde.

Je drukt je bijzonder gechargeerd uit, Boekenlezer en plaatst daardoor heel veel mensen onterecht in een hoek. Daar helpen je geen 1000 gehyperlinkte artikeltjes bij. Het is ook bijzonder te lezen hoe je over meisjes/vrouwen denkt. Ik zal me verre houden van insinuaties omtrent jouw persoon, maar het zou ook prettiger discussiëren zijn met iemand die niet zegt dat meisjes tegenwoordig standaard worden opgevoed tot snol.

Waar haal je het vandaan? Alleen door je woordkeuze plaats je jezelf precies in de hoek mensen die je verafschuwt, de onbeschoften, de mensen zonder moraal. Je kunt niet alle opgroeiende meiden van Nederland snollen noemen.

Als docent (en moeder van dochters) kan ik ook wel zeggen dat het met die seksualisering van de maatschappij (ook in seculier Nederland) wel meevalt. Wat mij veel verdrietiger stemt, is het gebrekkige zelfvertrouwen van jonge meiden en de keuzes die ze als gevolg daarvan maken. Om jonge meiden sterker in hun schoenen te laten staan, zou het al een eind schelen als je ze niet bij voorbaat al losbandig zou noemen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jul 2013 18:45

Ik geef grif toe dat mijn verwoording zeer ongenuanceerd was. Het lijkt mij inderdaad ook sterk dat iedere dame in ons land een snol is. Dat was dan ook niet wat ik zozeer bedoelde. Maar als ik zeg, dat je als meisje standaard opgevoed wordt tot snol, dan bedoel ik vooral te zeggen dat het heel erg in de lucht hangt, dat zo iemand er zomaar door vergiftigd kan worden. Want zou de standaard seksuele voorlichting bijvoorbeeld dit voorhouden: "bewaar je seksualiteit voor je man/vrouw* met wie je trouwt, en ga niet met een vriendje naar bed"? (*In geval van een jongen, natuurlijk.) Ik vermoed dat het eerder is: 'je krijgt seksuele gevoelens, je gaat daar wat mee doen, je hebt op een gegeven moment je eerste seks, en na wat ervaringen weet je wat je echt wil voor partner en waarover het allemaal gaat.' In onze maatschappij is het toch hoogst normaal, dat een jong stelletje dat net verkering heeft, met elkaar naar bed gaat, seksueel experimenteren en zo? Ik heb dat tenminste wel eens iemand horen zeggen. Maar ook jongens die zin in seks hebben, zullen meisjes proberen te beïnvloeden, bijvoorbeeld door verleiding.

Ik heb sterke bewoordingen gebruikt, zoals 'snol'.
Jij zegt: het valt wel mee met de verseksualisering van de maatschappij.
Nou weten we niet van elkaar welke normen we hanteren, dus dat geeft veel onduidelijkheid over onze verwoordingen. Misschien handig als we dat eerst eens helderder krijgen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor schaapje » 03 jul 2013 19:11

@Boekenlezer,
Natuurlijk zit er iets van waarheid in wat je zegt ook al geldt dit misschien niet voor alle jeugdigen.
Er wordt een generatie gedicteerd wat te dragen aan uitdagende kleding, en hoe je te gedragen, allemaal aan vooral jonge mensen die meestal nog weinig eigenwaarde bezitten, ik zelf vind het heel triest, dat veel jongeren aan al deze dingen mee doen om maar niet "buiten de boot" te vallen.

Maar aan de andere kant Boekenlezer gij geheel anders, waarom weten wij dat, waarom houden wij daar aan vast? Als wij de Waarheid niet kennen over ons zelf, en Hem als ons voorbeeld en vooral onze verlosser zien,......zeg eens eerlijk....dan zouden wij net zo hard mee doen met de waan van de dag.
Heus zonder Hem zijn wij niet veel beter af. Dan zou ons leven net zo stuurloos zijn als van de jonge generatie waar jij het over hebt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2014 10:42

Jong zijn is vermoeiend.
Ik lees net op Telegraaf:

Burn-out dreigt voor steeds meer jongeren

AMSTERDAM -
Drie op de vier jongeren ervaren te veel stress en een burn-out ligt voor hen op de loer. Volgens psychologen wordt dit 'moderne probleem' veroorzaakt door het toenemende gebruik van sociale media.
Dit blijkt uit onderzoek van Annemieke Ruggenberg en Lotte Stegeman, schrijvers van het boek 'Stop met stressen', in samenwerking met jongerenkrant SevenDays en het jongerenpanel van EenVandaag. Aan het onderzoek deden zo'n 2000 jongeren mee in de leeftijd van 12 tot 24 jaar.
Een op de zes ondervraagden ervaart minstens een keer per week stress over bijvoorbeeld school of studie. Een derde kampt hier zelfs dagelijks mee. ,,Soms wordt de stress zo hoog dat die jongeren met een burn-out komen te zitten", zegt Annemieke Ruggenberg in het AD.

Daarnaast ervaren jongeren stress door te hoge verwachtingen. Ruim 75% klaagt over prestatiedruk, opgelegd door ouders en de omgeving. Carol van Velzen, klinisch psycholoog bij het Burn-out programma van het Universitair Medisch Centrum in Groningen, zegt dat sociale media hierin een rol spelen.
,,Als je een keer niet mee gaat stappen, zie je nog dezelfde avond online foto's voorbijkomen waaruit blijkt hoe stom het is dat je dat allemaal moet missen. Zo ontstaat voor jongeren het beeld dat ze altijd, overal en aan alles mee moeten doen. Het is niet vol te houden. Je pleegt roofbouw op je lichaam als je te weinig rustmomenten inbouwt."

Probleem is dat als je jongeren hiervoor waarschuwt, ze waarschijnlijk niet luisteren.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De jeugd van tegenwoordig

Berichtdoor Boekenlezer » 11 sep 2014 12:23

schelpje3 schreef:Ik vind dit nogal heftig nieuws. Hoe komt het toch dat we steeds vaker en met steeds heftiger, agressie te maken krijgen? Denk daarbij ook aan hulpverleners, die regelmatig het slachtoffer zijn.

Doorwerking van de secularisatie bijvoorbeeld?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten